Full version: Ovanligare häckar
Sidor: 1, 2
nybyggare
Har i dagarna planterat en rosa och vit vresroshäck med inslag av "förädlade" sorter som Hansa, Agnes, Louise Bugnet mfl. mot vägen. Åkte sedan till Plantagen som hade halva priset på alla rhodisar så lite frossa gav mig 13 plantor i olika färger och former som måste ner någonstans. Det fick bli en sån häck också... Fast runt huset. Skall bli kul att se hur det blir om några år med dessa häckar.
Blir nog en höstflox häck någonstans också, för där har jag drabbats av samlarnoja. Har alldeles fullt med krukor på altanen, och någonstans måste plantorna ner snart...
Ewa L
Jag har en "sommar-häck" av Höstgullris. Blir hög och frodigt tidigt på sommaren och skyddar mot insyn, härlig blomning och därefter vissnar den ner helt på vintern så jag får ljus. Mycket fin!!

Speciellt nu sedan jag lärt på denna site att jag skall klippa ner den innan den går i frö för att förhindra att den finns över hela tomten.
Elihe
rolleyes.gif Bara för skojs skull kan jag nämna att här någånstans i Östergötland finns en gammal granhäck som antagligen är klippt efter hur den växer för den böljar liksom. Har själv sett den för några år sedan men kommer inte ihåg var. Oerhört vacker. Lite kuriosa.
tongue.gif
Cilla
Flyttar upp denna gamla kära tråd för alla er som ska välja häck denna säsong! Läs, inspireras och njut!

Här finns bilder på en ENEHÄCK. http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=25963

Smal, tät, vintergrön, dammsamlande, bullerskyddande, torktålig. Fascinerande utseende.
Cilla
Jag har numera en häck av jordärtskockor på kolonitäppan, ca 40 cm bred. Supertät på sommaren, innan skörden sent på hösten. Håller området öppet andra delar av området, bra om man inte behöver eller kan ha en permanent avskiljare. (Såg att någon annan nämnde jordärtskockhäck också.) En god, hög häck med fina gula blommor högt upp!

Lånad bild härifrån

På senare år har jag blivit svag för rosenhäckar. Påbörjat en vid samma kolonitäppa, men häcken kantas också av många andra växter och håller på att kvävas om jag inte gör något drastiskt. de som får frodas blir undersköna - och som de doftar om man använder de äldre rosenbusksorterna och väljer de som doftar starkt! Trots att min är tynande kan den ändå fylla ett stort område med doft.

Här dock exempel en välorganiserad rosenhäck.

Lånad bild av Hellan

Orkidétjuven
Häckar är helt okay för det mesta, men när det kommer till formklippa häckar då är det sick.gif sick.gif sick.gif
Bland det fulaste jag vet, så mänskligt och konstgjort. Nej tack för min del.
Fast!!! med rätt inhemsk art på rätt plats är det bättre än inget alls.
Men jag vill faktiskt visa en ganska intressant art att använda som häck och som förekomme rpå en del ställen hos oss. Häckar av muehlenbeckia arter. dvs flygande plättar på svenska- Kallas för Wireweed eller Wiggy-wig bush eller Shrubby tororaro på maori-eng.
I det här fallet så är det en häck och en formklipp sådan av muehlenbeckia astonii. Perfekt för fåglar och ödlor och en mängd insekter ifrom av både mat och gömslen. dessutom utrotningshotad i det vilda med bara 50 individer kvar.
SÅ med rätt inhemsk art på rätt plats är det bättre än inget alls.
KRT
CITAT (Orkidétjuven @ 25-04-2011, 06:39) *
Häckar är helt okay för det mesta, men när det kommer till formklippa häckar då är det sick.gif sick.gif sick.gif
Bland det fulaste jag vet, så mänskligt och konstgjort. Nej tack för min del.
Fast!!! med rätt inhemsk art på rätt plats är det bättre än inget alls.
Men jag vill faktiskt visa en ganska intressant art att använda som häck och som förekomme rpå en del ställen hos oss. Häckar av muehlenbeckia arter. dvs flygande plättar på svenska- Kallas för Wireweed eller Wiggy-wig bush eller Shrubby tororaro på maori-eng.
I det här fallet så är det en häck och en formklipp sådan av muehlenbeckia astonii. Perfekt för fåglar och ödlor och en mängd insekter ifrom av både mat och gömslen. dessutom utrotningshotad i det vilda med bara 50 individer kvar.
SÅ med rätt inhemsk art på rätt plats är det bättre än inget alls.

Liknar buxbom, iaf wink.gif

Vad är det för underbart träd i mitten? Grenverket ser så udda ut.
--------------------

Ang häckar har vi precis satt elefantgräs som "häck" uppe i en slänt där vi vill ha lite insysskydd tills några syrénbuskar växt till sig. Hade turen att få stora rotklumpar av en bekant som var trött på dem, annars tar det ju ganska lång tid innan det blir massa i ruggarna.

Har också satt jordärtskocka som avgränsare/insynsskydd till en annan granne. Gott och vackert, men lite ogräsvarning - satte en knöl förra vården och av denna enda knöl fick jag ut ca 15 häckplantor till mig och 6-7 st till en kompis..........

Har också lavendelhäck runt vissa rabatter, men de är ju inte så höga....
Alexander-VG-zon3
senaste gången jag var nere i Broby såg jag en yucca häck (yucca filamentosa hade dom använt). det tyckte jag var väldigt snyggt!. hade tyvärr inte kameran med mig då då händerna var fylla med kopplade hundar.
Orkidétjuven
CITAT (KRT @ 25-04-2011, 08:42) *
Vad är det för underbart träd i mitten? Grenverket ser så udda ut.
--------------------

Jag antar att du syftar på trädet i första bilden. Det är en Puka/Pukanui, Meryta sinclairii. Ett endemiskt träd från Norra Nya zeeland. Norra delen av nordön dvs. Från Auckland och norrut. Relativt vanligt trädgårdträd över nästan hela landet tack vare sitt tropiska utseende.
KRT
CITAT (Orkidétjuven @ 25-04-2011, 11:50) *
Jag antar att du syftar på trädet i första bilden. Det är en Puka/Pukanui, Meryta sinclairii. Ett endemiskt träd från Norra Nya zeeland. Norra delen av nordön dvs. Från Auckland och norrut. Relativt vanligt trädgårdträd över nästan hela landet tack vare sitt tropiska utseende.

Japp, precis det trädet! Fungerar förmodligen inte i Sverige, eller?
Orkidétjuven
Sommartid är nog ingen fara. det är ganska vindtåligt och tål ngn frostknäpp i vuxest stadiet. Men kan nog hållas inomhus med rättbeslysning.
Huggorm
CITAT (KRT @ 25-04-2011, 12:27) *
Japp, precis det trädet! Fungerar förmodligen inte i Sverige, eller?

Det närmaste du kommer utseendemässigt, som klarar en svensk vinter, är väll någon storbladig magnolia
Cilla
Det vore en häck det. Magnoliahäck! Låga buskformade och med inslag av några höga träd som får sticka upp...
Den miljonär som satsar på det blir känd...
Huggorm
CITAT (Cilla @ 25-04-2011, 23:36) *
Det vore en häck det. Magnoliahäck! Låga buskformade och med inslag av några höga träd som får sticka upp...
Den miljonär som satsar på det blir känd...

Det hade blivit väldigt tjusigt, men man får ju låta den växa naturligt och bli väldigt bred. Som klippt tror jag magnolia fungerar dåligt.
Cilla
O ja, man behöver ha en herrgårdsmark eller slottspark för detta...

Inte särskilt praktisk häck. Men exklusiv och fascinerande.
KRT
Fast det finns ju magnolior som inte blir så höga eller breda, inte på lång tid iaf... Ser en häck av stjärnmagnolior i full blom framför mig smile.gif

Tänk en häck av rhododrendron då. Större buskar omväxlande m mindre, olika blomningstider och lövverk! DET hade varit något att se, men väldigt utrymmeskrävande smile.gif

En fundering ang häckar; hur smala kan man få t.ex en tuja eller ligusterhäck?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon