djingis
04-05-2005, 14:11
När jag tar bort mina små frösådder från källaren hemma hos mina föräldrar så blir det lite lättare att komma åt bakstugan.
Där så finns det en gammal vedugn som jag och min mamma hade tänkt att baka i.
Finns det någon här som kan tipsa mig.
Jag har recept på bröd men just det här förfarandet hur man gör.....
Mitt gammelmormorhem så slutade de att baka i den vedeldade ugnen i mitten av 60-talet och då var jag näppeligen med.
Jag gillar att baka och använda mig av gamla recept.
Köpte mig en gammal kokbok från ett antikvariat och den trycktes 1912 och är en liten skatt för mig
Ingen praktisk erfarenhet. Men vad jag förstår så skall man elda under en längre tid (oftast är ugnen ganska djup så man skall ha lite längre ved). Sedan sopar man bort glöd + aska och gräddar brödet. När ugen är som varmast gräddar man lust bröd, senare när den svalanat något gräddar man grovt bröd. Man måste ha någon form av brödspade för att kuna lägga in och ta ut brödet. Det finns både demonstrationer och man kan också gå kurser. Förutom mjukt bröd så är det ju mycket vanligt att man bakar tunnbröd och annat hårt bröd .
Pia mitt i Skåne
04-05-2005, 14:27
Nu blir jag riktigt avis...
För 15 år sedan gick jag en kurs i att baka i stenugn. Tyvärr så ägnade vi (tjejer, för det var inga killar med) oss åt degen och bakningen och en gammal bagare eldade till oss. Därför har jag inte någon direkt info om själva eldningen. Däremot vet jag genom en kompis som köpte ställe med en stenugn i uthuset att skorstenen måste vara besiktigad av en sotare om man skall få använda den.
Vi blandade ihop degar i stora tråg med en hemmagjord degkrok som sattes i en borrmaskin. Det var mycket lättare än att blanda för hand eftersom satserna var så stora. Hur många bröd rymmer ugnen förresten? Någon av oss satte deg med skållning så det fick vi ju börja med några dagar tidigare, andra gjorde sursöta degar. Innan vi gräddade bröden satte vi in några plåtar med wienerbröd. MMMMMmmmmums.
Jag antar att redskapen att sätta in och ta ut brödet med och att viska ut glöder finns kvar, för de är nödvändiga.
Tyvärr har jag själv ingen bakugn men jag skulle gärna vilja ta upp verksamheten igen, det var jättekul och bröden blev riktigt goda och hållbara. Min mamma berättade för mig att när de hade bakat bröd (fanns ju ingen frys då) så lagrade man bröden i en hög med säd.
Jag har nog också några recept liggande någonstans om du behöver fler.
Lycka till.
Vi bakar i vår bakugn, mest tunnbröd, mjukt och hårt. Viktigt är att du eldar försiktigt i början annars kan ugnen spricka. Vi brukar elda försiktigt några timmar kvällen innan vi ska baka. På morgonen börjar jag elda vid halv sex om vi ska börja baka vid åtta. Under varje fika- och matpaus så eldar man på och sopar undan glöden när man börjar grädda igen.
Lady Hamilton
04-05-2005, 14:38
Och det kan vara bra att ha en hink sand

Om det blir för varmt på bakhällen kan du slänga in en näve sand, som du sedan sopar ut till sidorna
(med ex. en tom mjölpåse som du virat runt en käpp eller liknande)
Sanden har en avkylande effekt

Annars håller jag med om att elda lite kvällen före o sedan börja elda ett tag före själva baket.
Jag själv brukar baka ganska ofta i stenugn
DET BLIR SÅ GOTT!!
djingis
04-05-2005, 20:18
Vad jag blir glad över era svar.
Bakugnen är besiktigad och klar av sotaren.
Jag tar tacksamt mot flera recept av allehanda slag, allt från Norr till Söder.
Ja, det ska bli gott att sätta deg dagen innan för att baka ur dagen efter.
netaave
05-05-2005, 12:32
Skaffa dig boken "Bröd" av Jan Hedh och Klas Andersson där kan du få mycket inspiration och konkreta tips. För övrigt så verkar dom nere i Skåne så du kanske kan åka på studiebesök.
Lady Hamilton
05-05-2005, 13:14
Jag har skickat ett recept till dig på din mail
*solis*
05-05-2005, 16:48
Min mamma bakade alltid bröd ien sådan ugn och oj oj vad gott brödet var
Skulle mer än gärna själv har en sådan ugn:
djingis
06-05-2005, 16:23
CITAT (netaave @ 05-05-2005, 13:32)
Skaffa dig boken "Bröd" av Jan Hedh och Klas Andersson där kan du få mycket inspiration och konkreta tips. För övrigt så verkar dom nere i Skåne så du kanske kan åka på studiebesök.
Jag har den boken sedan den kom ut och vi har varit på Café Olof Viktors i Glemminge där han har ett underbart bageri. Jag har en dotera som har fått för sig att bli sockerbagare och har Jan Hedh som förebild.
Annat var det på min tid då det var John Ttravolta som gällde
Pia mitt i Skåne
12-05-2005, 12:20
Hur går det med brödbaket? Har sådderna kommit ut ännu?
Jag hittade min bok, den som vi hade på stenugnskursen. Den heter "Bröd och bak i kök och stuga" av Helena Palén-Olofsson på LT:s förlag. Jag tycker att den är mycket bra. Det står om bakutvecklingen i Sverige, olika sädesslag och andra ingredientser, brödets utveckling med olika sorter i norr och söder, ugnar och redskap, olika jäsmetoder (spännande), lite recept och en massa annat.
Är det ingen här i Skåne som har tillgång till en stenugn så vi skulle kunna samlas ett ODLA-gäng en dag och baka och ha kul? Gärna någon som har lite kunskaper om det hela.
djingis
12-05-2005, 12:48
Jamen Pia då . Jag bor i Skåne
Pia mitt i Skåne
12-05-2005, 13:10
Jomenvisst vet jag det (inte riktigt var dock).
Jag tänkte mest att för att lyckas behöver man kanske någon som har hållit på med det ett tag. Alltså, sätta degar och grädda dem kan man väl klara av, men eldningen av ugnen är vad jag förstår ganska viktig för att få bra resultat, man vill ju inte göra klabbedynga av det hela.
Förresten, vet du hur många bröd ugnen rymmer?
När vi gick på kursen var vi på studiebesök på Skånemöllan som tillverkade mjöl av alla de sorter och då kunde vi köpa 25 kg säckar där. Det var jättebra för de hade ju "bättre" mjöl än den som finns i affärerna, alltså specialblandningar för ljust bröd, mörkt bröd o.s.v. som egentligen såldes till bagerierna. Våra bröd blev jättegoda och hållbara.
djingis
12-05-2005, 14:26
Var ligger stället där du gick kursen?
Pia mitt i Skåne
12-05-2005, 16:07
Jag gick i Norra Vram
Hannele
12-05-2005, 16:18
CITAT (djingis @ 04-05-2005, 15:11)
Jag gillar att baka och använda mig av gamla recept.
Köpte mig en gammal kokbok från ett antikvariat och den trycktes 1912 och är en liten skatt för mig

Härligt! Jag gillar också att baka, gillar gamla kokböcker också.
Tänk på, att mjölet var helt annorlunda 1912, mer proteinrikt, grovt.
Lite av
mina brödrecept.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.