Full version: Rovfågel tar katt?
vihemma
Hej på er alla.

En historia och ett par frågor.

Vår lillkissegubbe (kastrerad) har fått börja vara ute och han smyger försiktigt runt huset och vill inte på några större äventyr, han är snart ett år och är stor i storleken med tanke på åldern.
Vi var ute och krattade på framsidan av huset idag, då jag fick en känsla som sa gå och kolla på baksidan.

Då såg jag kissegubben ligga hopkurad vid en liten kant nära trädgårdslandet, då lockar jag på honom och han smyger ooootroligt försiktigt rakt emot mig, då i samma veva så sänker sig en stor fågel (Ser ut lite som en Ormvråk enligt bild i fågelbok) mot kissegubben.
Jag börjar flaxa och väsa åt fågeln det resulterar i att den cirkulerar i panik mellan huset och en träddunge ca 10m bort innan den hittar iväg, kissegubben springer i vild förtvivlan runt huset under altanen och in genom altandörren, där en förvånad och skarttande sambo undrar vad som hänt.

Kissegubben ligger på övervåningen och är smått chockad fortfarande efter en halvtimme ensam.

Nu till frågorna:
Kan det vara en Ormråk eller?
Och
Behöver vi vara oroliga i fortsättningen?

Tacksam för svar.
ejjan
När jag var liten blev vi av med en katt, misstänkte ormvråken som tidigare tagit höns för oss, men några bevis fick vi aldrig.
Reserv
Om det är just Ormvråk vet jag inte, men jaa, vissa rovfåglar tar i undantagsfall katter och en och annan småhund. Annars så är det mest gnagare och kaniner som är bytet. sad.gif
zaaritha
Ormvråk brukar--som namnet säjer--ta ormar, samt ödlor. Men--kanske de ger sej på katter, t ex., om de har ont om byten!?
Otäckt!!
Em_I_Am
otäckta ja! När vår ena vovvsing var valp hände exakt samma sak. Tur att vi hann se det. En liten cavalier är inte ett svårfångat byte. sad.gif
zaaritha
Jag tycker ändå att det är märkligt!
Att örnar kan ta katter o småhundar; men ormvråkar????
Reserv
Det är inte så värstans mycket som skiljer i storlek på dom. Ormvråken är drygt 50 cm lång och med en vingbredd på ca. 120 cm. Örnen däremot har enkel vingstorlek på ca. 60 cm. Alltså inte så jättemycket som skiljer. sleep.gif
zaaritha
Örn; har vi inte här, däremot både ormvråk och bivråk.
vihemma
Hej igen.

Tack för svaren, pratade lite med en gammal grannfarbror som har bott här alltid.
För ca tio år sen blev en katt som var ca 1½år gammal tagen här i närheten av just en Ormvråk.

En kollega berättade om en händelse i grannsamhället för ett par år sen då en Sparvhök slog en katt samt 5-6 höns hos en bonde, innan han hann sätta nät ovanför deras inhägnad.

Otrevligt värre men tur för vår lilla kissegubbe att det gick bra dennna gång.

Ps. bild på kissegubben finns i albumet om någon vill se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon