CallEva på Öland
07-05-2005, 17:41
Hej där!
Har varit och shopat kronärtskocka....
Ska vara perenn enligt "säljaren"
Kockan är uppvuxen utomlands, i Danmark.
Nu undrar jag bara kan man se om det är en perenn kocka....
Calle på Ön med sol och kocka
Hittade detta on Kronärtskockor på nätet, du kanske kan ha hjälp av det?
Först ska man välja sort bor du i zon 1-2 kan du odla den perenna kronärtskockan Herrgårds, denna kan man inte så utan den förökas vegetativt så denna får man försöka få tag på i handeln (prata med ditt gardencenter ofta kan de ta hem om de inte har dem hemma).
Bor du i ett kallare klimat är du lite sent ute om du ska odla den ettåriga kronärtskockan. Fröna ska sås i jan-början av februari (Impecta + andra fröfirmor har frön), så i såjord. När plantorna är runt en decimeter höga så är det dags att skola om dem i 15cm vida krukor. Ställ plantorna svalare +12-18 och mycket ljust. När risken för frost är över så kan du plantera ut dem.(ibland kan plantskolan erbjuda ettårig kronärtskocka på försommaren men jag tycker att de ofta är ganska små och ynkliga, ofta har jag undrat om de verkligen hinner växa till sig och sätta skockor innan hösten kommer)
Kronärtskockor är mycket krävande så jorden måste vara djup, lucker och näringsrik. Föredrar även ett varmt lugnt läge. Plantan slukar massor av näring så man bör gödselvattna den under sommaren. Kronärtskockor blir STORA, planteringsavstånden bör vara runt 1m. Kronärtskockor är stora tistlar.
Om du odlar perenn kronärtskocka så måste du skydda den på vintern. Börja fixa skyddet när marken börjar frysa. Kupa upp jord runt plantan så att den står i en 30cm hög kulle. Klipp ner plantan något men den ska sticka upp ur kullen. När tjälen börjar tränga ner täcker man kullen med några cm torvmull och stjälper en trälåda över plantan. Efter det öser man på löv, granris mm. Tidigt på våren när det hårdaste klimatet är över kan man börja ta bort täckningen gör det gärna i några omgångar.
Att jorden är lucker och väldränerad är extra viktigt om man odlar Herrgårds, i styv lera överlever den inte vintern.
Kronärtskockor drabbas ofta av bladlöss, spola bort de flesta med vatten. Skörda skockorna när holkfjällen börjar vika sig utåt. Lägg kockorna i vatten med lite ättika i så brukar löss och annan ohyra krypa ut, tillaga dem sedan på önskat vis.
Skördestorlek ca 3-5 skockor per planta. Herrgårds som har lite mindre skockor får större skörd när de är några år gamla. Efter 3-4 år brukar man kunna dela herrgårds och på så sätt få fler plantor.
Mvh
Fenja
CallEva på Öland
08-05-2005, 04:42
Hej och tack Fenja!
Jag kanske uttryckte mig lite oklart, vad jag menade var om man kan SE skillnaden mellan perenn och ettårig kocka.
Calle på Ön i morgonsol
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2005, 08:47
Du kan inte se skillnaden för ALLA kronärtskockor är ju perenna men tyvärr överlever de flesta inte svensk vinter så många sorter odlar vi som ettåriga här i sverige (fast samma sorter kan man odla som fleråriga i andra länder).
Ytterligare en fråga om kronärtskockor.
Kan man övervintra "ettåriga" skockor i kruka eller på annat sätt?
Hej.
Jag är ingen expert men jag kan berätta om mina egna erfarenheter med kronärtskocka.
Satte frön våren 04 och planterade ut i landet på senvåren. Där stor de till frosten började närma sig. Då grävde jag upp dem och satte dem i krukor och ställde intill väggen med torra löv över och runt, i mitt ouppvärmda växthus.
Som lägst var temperaturen 15 minusgrader ungefär.
I våras kom det små nya blad sedan jag tagit bort löven.
I år ska jag prova att ha dem i stora krukor så slipper jag störa rötterna till hösten.
Hälsningar Emma
CallEva på Öland
08-05-2005, 17:49
Tack Åsa
Jag trodde det var olika....
Man lär sig...
Calle på Ön nu utan sol
Jag sådde också kockor förra året. Lät dem stå till det började bli tjäle klippte då ner dem och lade en halmbal på. Några täckte jag endast med löv och jord. De som var under halmbalarna överlevde. De andra kom inte igen. Kockorna får ju väldigt kraftiga rötter upptäckte jag nu när jag blev tvungen att flytta dem pga växthusbygge, ska bli spännande se om de tar sig efter flytten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.