|
Själv har jag inga problem med katter, utan snarare människor som inte respekterar andras tomter, och promernar rakt igenom vår tomt för att de är för lata att gå på den allmäna vägen. De har inte ens vett på att fråga om lov. I vintras trampade de sönder min nyplanterade hallonbuske. jag blev inte glad. Och det kör moped rakt i genom. Parkerar på vår parkering som ligger 50 m från besöks parkeringen, för att de är lata. Så jag tror inte katter är värre än människor. Ingen av dem frågar om lov eller ber om ursäkt när man säger till dem. Fast jag förstår att man inte vill ta katternas avföring.
Och det där med att kasterar andras katter är fruktansvärt, jag hade gått i taket om det vart min katt. De kunde väl ha frågat om ägaren kunde tänka sig att kastera katten om de betalade. Att markera revir är väl knappast någon större kastastrof. Tänk om man hade gått och rykt upp blommor man tyckte luktade illa i andras trädgårdar utan lov, vilket liv det hade blivit, eller sågade ner träd som skymmer sikten/skuggar.
CITAT (Anic @ 18-05-2005, 12:10) Och det där med att kasterar andras katter är fruktansvärt, jag hade gått i taket om det vart min katt. De kunde väl ha frågat om ägaren kunde tänka sig att kastera katten om de betalade. Att markera revir är väl knappast någon större kastastrof. Tänk om man hade gått och rykt upp blommor man tyckte luktade illa i andras trädgårdar utan lov, vilket liv det hade blivit, eller sågade ner träd som skymmer sikten/skuggar. Grannarna hade många gånger pratat med kattens ägare men hon svarade att naturen skulle ha sin gång och att katter skulle få vara katter... Och jo, markering är ett stort problem eftersom den nämda katten med glädje gick in i folks hem och markerade inne på deras möbler + kissade på utemöbler, dynor etc. Det är helt oacceptabelt och jag förstår mycket väl grannarnas beslut (polisen hade till och med pratat med damen utan resultat). Jag tror att i detta fall hade katten blivit dödad om inte ingreppet hade gjorts, vad jag har förstått var vissa inte lite arga. Dessutom förtäljer inte historien om ägaren till katten ens märkt att den blev kastrerad, med tanke på hennes omtanke om katten och grannar så är jag inte förvånad om det gick henne förbi. /Aurora
Blomstertanten
18-05-2005, 14:18
CITAT (zaaritha @ 11-05-2005, 01:14) "Kattfan"--är ett fult ord! Så--alla "människojävlar"--skärp er!!!!!! Är kemiska medel bättre än naturliga?? Och--människor har också parasiter i sin avföring, hud o s v. Kattpest drabbar ej s k. människor............. Hur ofta händer det att människor skiter i rabatterna ? Jag tror aldrig det inträffat här i alla fall ! Trots att jag älskar katter så säger jag nog kattfan när dom grävt upp plantor och lökar i mina rabatter ! Själva skiten kan jag nog stå ut med , även om jag inte vill ha den på händerna ! Men när jag gång på gång planterar samma lökar och katterna snabbt är där och gräver upp dom då är måttet rågat för mig !  Och då skriker jag kattfan ! Men därifrån till att skada eller göra illa katten är steget hur långt som helst. Jag håller mig till att schasa bort dom när jag ser att de är i rabatterna. Annars pratar jag gärna med dom och gosar lite !:wub: Så mycket jag kan trots allergi !
Åsa - Alingsås
18-05-2005, 14:53
[QUOTE][/Sedan trodde jag faktiskt att det var så att kattbajs KAN vara farligt, varför varnas man annars genom information från mvc och bvc om att undvika kontakt med kattbajs (gravida och barn) då det kan vara farligt?QUOTE] Det är enbart farligt för fostret när man är gravid. Kattavföring innehåller ngt slags bakterie (kommer inte ihåg nu på rak arm, är tre år sedan jag var gravid sist) som man som vuxen inte känner av, och har man katt är man oftast redan immun, men som kan påverka fostret negativt. Därför rekommenderar de att man inte städar kattlådan när man är gravid. Ngn gång i höstas hade min son varit och grävt i mina land (som katterna trodde var kattlåda...) och fått kattbajs på händerna... Mindre trevligt men inte speciellt farligt om man inte sätter i sig stora mängder, men vem gör det. Inte ens min son (som åt kattmat till han var 2). Det luktar ju apa! Tips från en kattägare till en annan: kastrera hankatter precis innan de kommer i puberteten, då luktar deras urin inte så illa, de markerar inte lika ihärdigt och de springer inte lika lång bort (rent generellt). Tips till de som vill bli av med katterna: spruta vatten på dem, de springer oftast direkt. Eller klappa till hårt med händerna så det blir en smäll och fräs åt dem... Det svåraste är väl när man inte är där. I ärlighetens namn, om mina katter vore så jobbiga att grannarna kom och klagade mer än en gång skulle jag nog faktiskt försöka ha dem inne tills jag kunde flytta ut på landet... Bara de får ha en kompis så går det ganska bra, men man måste komma ihåg att alla katter är olika med olika behov och olika personligheter, precis som vi.
Okej. om katten gick i i andras hem och kissade och ägaren var totalt oresonlig, får jag väl böja mig i den frågan, då kanske det kan vara berättigat. Jag hade nog inte heller accepterat att katten gick in i huset och kissade, fast jag hade nog inte varit så drastisk. Synd att vissa ägare är så svåra, när nu var så enkelt att åtgärda.
Det som kan vara farligt, är Toxoplasmos. Det är en parasit som kan finnas i kattskiten och är farlig för fostret om mamman utsätts för det. Jag har själv haft katter i hela mitt liv, och alla kompisar som haft både 6-7-8 katter som dom bytt på lådan när dom väntat barn. Men aldrig någonsin att jag eller dom hört talas om nån som fått det. Det är lättare att få salmonella av att käka kyckling än att drabbas av Toxoplasmos av katter. Dessutom så är det inte småbarn i sandlådan som drabbas av sjukdomen heller, hur mycket skit dom än stoppar i sig. Även där är riskerna större att dom skulle få salmonella via fågelskiten, än en sjukdom från katter. Mask visserligen, men det kan dom få på dagis också, har det visat sig. Och inte är det speciellt ovanligt att hela dagisavdelningar måste stänga heller, för att avmaska barnen.
susan.e
18-05-2005, 20:55
Skaffa egen katt. Jag har en tjock gullig en och jag har inte kattskit i mina trädgårdsland. Kanske har grannarna..
zaaritha
19-05-2005, 00:54
Vi bodde för ca 10 år se´n på en gård, där ungarna sket i rabatter, på trappan o i lusthuset! Vi bodde bara där i ca sex månader, det var otrevligt!! Föräldrarna var djupt religiösa o ansåg att barnen var naturliga i Guds anda..........
CITAT (zaaritha @ 19-05-2005, 01:54) Vi bodde för ca 10 år se´n på en gård, där ungarna sket i rabatter, på trappan o i lusthuset! Vi bodde bara där i ca sex månader, det var otrevligt!! Föräldrarna var djupt religiösa o ansåg att barnen var naturliga i Guds anda..........  Hmm, undra om den familjen flyttade till Sundsvall sen då? Här har det varit skriverier i insändarsidan i lokalbladet om en familj som har ungar som skiter ta mej f*n överallt. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är samma familj, alla pojkarna heter nåt från bibeln. Det är äckligare att stoppa händerna i människoskit än kattskit i alla fall, tycker jag. Katterna gräver åtminstånne ner skiten så den förmultnas något innan man råkar gräva i den, det gör inte dom där ungarna.
Heddas matte
19-05-2005, 10:23
CITAT (Aurora @ 18-05-2005, 10:51) Jo, är han 14 år så har han nog vett i huvudet! Är du säker på att han inte är kastrerad? :lol: Man kan faktiskt vara smart fast man är okastrerad! det kanske herrarna här i församlingen kan skriva under på
OK, egendomliga inlägg men det är underbart att se hur folk reagerar. Lena N´s kommentar,med blommor i "kattlådan" var det roligaste jag hört i dar. Aurora har nog forumets absolut vettigaste kommentarer. ( Jag har nog några av dom sämsta). Becky, Malmö-vilken helt underbar "trädleopard" Du har! Nog en av de ballaste missar jag sett! Tillbaka till tråden som jag inte kan låta bli att komentera. Jag sköter trädgården i våran bostadsrätts förening. Varje år är det likadant; fula små tanter smyger runt och plockar (snor) blommor till kaffebordet, små satungar springer runt i rabatterna och trampar ner, fyllskallar pissar i mina rosbuskar i väntan på bussen, körsbär och vinbär skäls nattetid, fyllskallarna spyr i rabarber planteringen på väg från bussen, pack från grannhusen sitter och grillar och när dom är klara ligger skräp och fimmpar överallt. Katterna som stryker omkring är mitt minsta bekymmer. Nu är det nog! Jag ska sätta upp taggtråd och gräva ner ett hundratal trampminor! Gud vad förvånade dom ska bli när dom ena sekunden står och spyr och sedan i ljudets hastighet smetas fast i en husfasad! Tre hundra meter bort! Magnus
Annie-72
19-05-2005, 21:27
Haha, min äldsta son har ett bibliskt namn och till min stora fasa "skiter" han åxå i trädgården  på pin kiv... Sist fick han själv städa efter sig samt tvätta av kallingarna. Han var inte speciellt glad åt det men det ordet är nog det minsta man kan benämna min sinnesstämning åxå när jag fann högen. Ska kanske tillägga att han inte ännu fyllt fyra och att jag ihärdigt markerar att man INTE får göra så... Nej fy för katt- och humanavföring i trädgården  Men gullungen min fick iaf en kram sen för han var duktig och städade upp efter sig
Blomstertanten
20-05-2005, 07:56
CITAT (susan.e @ 18-05-2005, 21:55) Skaffa egen katt. Jag har en tjock gullig en och jag har inte kattskit i mina trädgårdsland. Kanske har grannarna.. Så alla som inte vill ha kattskit i rabatterna ska alltså skaffa sig en egen katt ? Nu är det ju så att det finns en anledning till att jag och många med mej inte har katt ! I mitt fall var jag tvungen att göra mej av med katten Fia på grund av allergi ! (Som tur var så hittade jag någon som gärna tog hand om henne  ) Och det finns faktiskt folk som av någon anledning inte tycker om katter ! Och hur skulle det se ut om alla skaffade katt ?
Becky,Malmö
21-05-2005, 18:48
CITAT (shiva @ 19-05-2005, 22:01) OK, egendomliga inlägg men det är underbart att se hur folk reagerar. Lena N´s kommentar,med blommor i "kattlådan" var det roligaste jag hört i dar. Aurora har nog forumets absolut vettigaste kommentarer. ( Jag har nog några av dom sämsta). Becky, Malmö-vilken helt underbar "trädleopard" Du har! Nog en av de ballaste missar jag sett! Tack,tack  Det är ju en Bengal så lite "leopard" har han väl i sig
snofsan
21-05-2005, 19:04
Min katt gör inget i perennrabatten för där ligger hon oftast under växterna i solen och latar sig. I och med det har det ju blivit sovplats, och katter är ju renliga av sig så dom håller sovplatsen ren. Å andra sidan har jag ju grusgångar och gruset påminner ju rätt mycket om det som finns i kattlådan, men efter att min vuxna son steg i en klimp och katten direkt insåg vad det handlade om aktar hon sig noga för att lägga något där vi går mest. Är det "mjukt" under skorna kan man genast misstänka en sorkgång eller kattlämning. Men nuförtiden är allt väl övertäckt av katten själv. I grönsakslandet gör hon lite vad som helst tills grönskerna har kommit upp i sina rader. Då håller hon sig till gångarna. För att hon inte skall rumstera om i frösådden så att det blir ett virrvarr använder jag nuförtiden fiberduk tills allt kommit upp ordentligt.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2005, 16:04) Troligen är det jag som räknas som katthatare men det är fel. Jag har inget emot katter, det är fascinerande djur. Fast dom skall vara inomhus eller i rastburar. Jag tycker att det är direkt ansvarslöst, både mot katten, fågellivet, grannarna och alla andra, att släppa ut dom vind för våg och låta dom skita i potatisland och kryssa mellan bilarna på gator och vägar. Trots att det inte är kattens fel är det helt ok att kalla dom för kattfanar i såna fall. Tillsammans med ägarjävlarna. Av inläggen här tycks det dock finnas hopp om allmän bättring. Såvitt jag begriper är det bara en del raskatter som klarar av att vara innekatter! Bondkatter blir bara stressade! Katter klarar bara av att ta nedsatta fåglar, vår katt har tagit en & fick salmonella på kuppen (det var en pärs...). Näbbmöss & annat tar den dock, nu känner jag igen pipen (det gör hunden också - han rusar ut & tar hand om bytet!) Inte är det väl nån som har nåt emot att katterna tar råttor/möss?!? Visst, det är irriterande med uppgrävda frösådder - men nonwoven (eller annan täckning - ramar med myggnät t-ex) gör susen!! Apropå svordomar & sånt....; Modern svensk grammatikundervisning Lätt som en plätt!! Har du svårt att skilja på substantiv, adjektiv och verb? Skolan har ändrat sina undervisningsmetoder: -Substantiv är ord som du sätter "fan" eller "jävel" efter: klockfan, pennjävel, hammarjävel etc. -Adjektiv är ord du sätter "skit" före: skitbra, skitsnygg, skithäftig etc. -Verb är ord du sätter "utav helvete" efter: drack utav helvete, dansade utav helvete, körde utav helvete etc. Så nu är det skitenkelt för ungjävlarna att lära sig utav helvete....
zaaritha
21-05-2005, 21:46
Katter ska väl för fasen inte vara instängda!! Låter ju totalt idiotiskt!
mollys_matte
22-05-2005, 14:45
CITAT (trasan @ 21-05-2005, 21:54) Såvitt jag begriper är det bara en del raskatter som klarar av att vara innekatter! Bondkatter blir bara stressade! Min Molly är en huskatt (alltså bondkatt) och hon är innekatt! Det är en vanesak, som som ställer mer krav på ägaren, för man måste se till att katten inte blir uttråkad, och att den rör på sig tillräckligt osv, så det blir mycekt leksaker och klätter möjligheter! Men det är inga problem att ha en vanlig "bondkatt" som innekatt, har aldrig hört nåt om att det skulle vara stressande? Molly mår hur bra som helst! Bor man på landet är det ju såklart en annan sak, då har ju katter även ett annat syfte, som tex att ta råttor osv, plus att det finns större ytor, mindre vägar och mindre grannar att irretera! Men i tätbebyggda områden tycker jag det bore vara självklart att ha katten som inne katt, eller i rastgård, för inte släppar man hunden lös vind för våg? En katt är ju inte mindre värd än en hund! Sen till själva "skrämma bort katt" problemet, jag vet att på mitt jobb har vi iaf fått in en växt, (minns inte om den går som perenn eller sommarblomma) Som heter Kattskräck, den sätter man i rabatten, och då vill kissarna inte komma i närheten! Vi sålden den visst ifjol också, och många har kommit och sagt att det funkar!
Cellestine
22-05-2005, 17:21
Jo, jag tror att katter blir sressade inne en del klarar inte att vara inne helt enkelt , även om den inte varit ute innan utan blir deprimerade - det har även varit ämne på tv:e om det.
mollys_matte
22-05-2005, 19:03
Molly är som sagt inte det minsta stressad eller deprimerad, inte min kompis två kissar, Popcorn och Star heller, och faktiskt ingen av de innekatter jag känner har mått dåligt, har bara hört om katter som mått dåligt ute, blivit förgiftade, slagna, skjutna och påkörda!
Om man ger katten en stimulerande innemiljö så är det inga problem alls!
CITAT (mollys_matte @ 22-05-2005, 20:03) Molly är som sagt inte det minsta stressad eller deprimerad, inte min kompis två kissar, Popcorn och Star heller, och faktiskt ingen av de innekatter jag känner har mått dåligt, har bara hört om katter som mått dåligt ute, blivit förgiftade, slagna, skjutna och påkörda!
Om man ger katten en stimulerande innemiljö så är det inga problem alls! Katter är individer dom med, med lika individuella psyken, personligheter, humör, stimulansbehov och revirtänkande. Att säga att alla katter kan vara innekatter bara dom vänjs vid det är rent skitsnack, att du aldrig hört talas om katter som mått dåligt av att vara inne kan kanske bero på att du inte vill höra på det örat. Jag har en liten kisse på dryga året som aldrig fått vara ute, men lika så förbenat så är det dit hon vill, understimulerad? Nähä, knappast, hon har hur mycket leksaker som helst som hon springer runt och leker med, och en rejäl klöspelare på båda våningsplanen. Gott om utrymme att rasa runt på har hon också, men det är ut hon vill, det finns ingen annan råd än att försiktigt skola ut henne tillsammans med plantorna  jag vill att hon ska hitta hem också, hon är väldans flamsig av sig och jag litar inte så mycket på att hon verkligen hittar hem igen om hon springer efter ett löv eller en fågel.
Jag har en helt suverän katt på två år, (det är han som är shiva). några ggr i vecke går jag ut med honom på gården. Alltid nattetid för han tycker att andra människor är lite läskigt, och han följer mej som en hund, har aldrig använt koppel. Så han får sin utetid, och verkar rätt nöjd. Efter typ tre kvart är det nog för då springer han tillbaka in i porten, sätter sig utanför våran dörr, går in till soffan och lägger sig. (i bland granndörren en trappa ner)han är så dålig på att räkna våningar! Magnus
violina
22-05-2005, 21:45
Min bror började se lite suddigt på ena ögat när han kom upp i 20-årsåldern. Han gick till läkaren och fick då diagnosen toxoplasmos. Läkaren sa till honom att han fått smittan redan innan han föddes. Det blev inget allvarligt men visst ska man vara försiktig och tvätta händerna noga efter "kattlådsbesök". Men det gäller väl alla oss rabattrotare med "gröna" (svarta) fingrar. Jag har själv 2 kastrerade hankatter som är vana att vara ute eftersom vi flyttade från en gård förra året. Jag höll dem inne den första veckan sedan klarade inte mina nerver längre.  Hade nog inte skaffat katt om vi bott här från början (bostadsrätt med trädgård). Jag kan vara lite brydd för grannarnas rabatter och trädgårdsmöbler men de har inte klagat när jag frågat dem så jag hoppas allt är bra. Men själv blir jag tokig när de skitar ner dynor o.s.v. Det var inget problem på gården för där fanns så många andra ställen för dem att vara på.
Becky,Malmö
22-05-2005, 21:46
Man kan aldrig säga att vissa katter (raser) skulle passa bättre som innekatter. Det varierar ju så otroligt bland katterna. Min ena raskatt (burma) trivdes absolut inte som innekatt då han behövde så otroligt mycket stimulans. Efter flytt till hus och med nu inhängad trädgård så är han åter en harmonisk kisse. Däremot min andra katt skulle nog absolut kunna tänka sig att bara vara innekatt (om han bara får ha sin klätterställning och leksaker ; ) Att se dem springa omkring och busa på gräsmattan är ju underbart men jag skulle inte våga ha dem fritt springandes. Men jag tror att många av de som har innekatter är mycket duktiga på att aktivera sina katter med tex. promenader och lek så jag tror inte det går någon nöd på innekatterna
Gossen Ruda
23-05-2005, 13:43
Så fort man skriver om katter så kan man räkna med långa trådar som ringlar hit och dit. Nu skall jag återgå till huvudspåret. Snart kan jag ta bort fiberduken för jag har tagit med mig bitar av kraftigt ståltrådsnät för att inhägna potatislandet. Möjligen en större yta för att få en fågelskyddszon. För en stund sen kom kattfan gående på trädgårdsgången och stannade till för att lukta på en tulpan. Det finns både positiva och negativa saker att föra fram om det mesta.
Äter katter gullvivor och vårkragar? Om det är så finns det fler växter som dom käkar ( förutom kattgräs)?
I morse när jag for till jobbet blommade både gullvivorna och vårkragarna rikligt. När jag kom hem var nästan alla blommor "avknipsade" straxt under bladfäster och borta. Några vilda djur är uteslutet då jag bor mitt i stan.
Mvh//Anki V
CITAT (Anki V @ 23-05-2005, 17:08) Äter katter gullvivor och vårkragar? Om det är så finns det fler växter som dom käkar ( förutom kattgräs)?
I morse när jag for till jobbet blommade både gullvivorna och vårkragarna rikligt. När jag kom hem var nästan alla blommor "avknipsade" straxt under bladfäster och borta. Några vilda djur är uteslutet då jag bor mitt i stan.
Mvh//Anki V jag skulle då mera rösta på tvåbenta odjur  jag har gullvivor och katter, men aldrig ens att dom luktat på dom. Som sagt var, dom tvåbenta är nog dom skyldiga
Precis när jag skickat min fråga så kom jag på katten med en vårkrage i munnen. Om hon gör det för att det är gott eller om hon tycker det är kul vet jag inte.
Just nu har jag gömt mig bakom en gardin med en vattenspruta men nu är den lilla rackaren som borttrollad.
Blomstertanten
25-05-2005, 08:26
Här finns en katt som är otroligt förtjust i gräslök ! Han står ofta och tuggar i sej av min planta , men den räcker gott åt oss båda
Gossen Ruda
25-05-2005, 12:33
Nu tar jag tillbaka tråden till ursprunget. Fiberduken har ersatts av ståltrådsnät. Notera att det givetvis finns nät utefter häcken också. Funderar på att fortsätta runt tomten så långt jag har nät.
Tja, vår grannkatt hoppar över vårt staket som är 1.20 m...
Gossen Ruda
25-05-2005, 16:46
Jag får givetvis följa utvecklingen noga. Ev får jag höja lite, nu är det 90 cm. Jag undrar dock om katten verkligen hoppar över eller om den klättrar? Mitt staket står bara relativt löst uppställt så om katten försöker klättra så börjar det gunga.
Heddas matte
26-05-2005, 18:22
typiskt kattbeteende vore väl att hoppa upp på kanten, balansera bråkdelen av en sekund och sedan hoppa ner på andra sidan.. om staketet då rasar kan ju "kattfan"  kanske bli lite skraj och ta en annan väg i fortsättningen
Gossen Ruda
26-05-2005, 19:21
Vet inte om den testat men jag har inte sett skrället sen jag satte upp nätet. Idag såg jag den dock korsa vägen men istället för att som vanligt gå på min trädgårdsgång och sen snedda över det dukklädda potatislandet TOG DEN VÄGEN ÖVER GRANNTOMTEN. Kan jag ha skrämt bort den för gott?????????
tomas99
27-05-2005, 06:46
Kattfan bra rubrik fast den hör ju inte hemma här borde postas i skadedjur.
Ett bra sätt att komma tillrätta med huskatten är att be den som har jakträtten att sätta upp fällor och avliva omärkta katter, det är bra för det övriga djurlivet.
CITAT (tomas99 @ 27-05-2005, 07:46) Kattfan bra rubrik fast den hör ju inte hemma här borde postas i skadedjur.
Ett bra sätt att komma tillrätta med huskatten är att be den som har jakträtten att sätta upp fällor och avliva omärkta katter, det är bra för det övriga djurlivet.  Är du inte insatt i s.k. jakträtt så kan du väl åtminstånne hålla igen med dumma kommentarer. Jag har hellre kattskit i rabatten än råttor runt och i huset. Katter håller såna skadedjur borta och det är bra, inte är det så lätt för kater att fånga friska fåglar heller. Tomas, ta kontakt med kommunen angående det här med din stora iver att avliva katterna, det är i allra högsta grad olagligt.  Du får egentligen inte ens fånga in en katt utan tillstånd.
Gossen Ruda
27-05-2005, 07:26
Bry er inte om vårt lilla forumtroll, han vill bara få igång debatten igen. Beträffande "min" katt så har den halsband och bjällra så den går inte att ta av daga på lagligt sätt.
silverlök
27-05-2005, 09:10
Själv hatar jag både katter och hundar, tycker de är otroligt äckliga djur! Jag jagar bort alla katter med vattenslangen och det har blivit väldigt kattfritt i vår trädgård!
CITAT (silverlök @ 27-05-2005, 10:10) Själv hatar jag både katter och hundar, tycker de är otroligt äckliga djur! Jag jagar bort alla katter med vattenslangen och det har blivit väldigt kattfritt i vår trädgård! Det däremot är helt okay tycker jag, poängen är väl att det ska vara så obehagligt som möjligt för katterna att vistas i dom trädgårdarna där dom inte är önskvärda.
Problemet är att de springer bort så fort de ser en, så man hinner inte "vattna" dem. Sen är de där och bajsar och klöser stammar när man inte är ute. Har ni tips på ett bra sätt att sätta upp en fågelholk utan att katterna kan lura på fåglarna? Grannens katt sitter på fågelholkens tak och väntar... Reserv: Jag trodde man fick fånga in lösgående katter och lämna in till polisen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|