|
Full version: Fula blommor
CITAT (snofsan @ 19-05-2005, 19:34) Okej dådå, får väl ut och gräva upp dem då. Dom blommar ju just nu så jag kan se var jag har slängt dom.... Det är en lökväxt, så den får ligga på tork ett tag tills den kan paketeras och skickas med posten för plantering i höst. Jag garanterar ingen härdighet utanför min zon. Här kommer en närbild - men man kikar väl inte på sina blommor i vardagslag med förstoringsglas och i rabatten är den ingen snygging så skyll er själva. Skicka ett mail med adressen så kommer det lök i höst - hur många beror på anstormningen för så himla många har jag nog inte kvar och skräpar. Tänker behålla 1 st för sakens skull.  Åååå så vacker * vill ha* Ställer mig omedelbart i kö för en lök!!!
Lars-Olof Arvids
20-05-2005, 07:30
Jag ställer mig också i lökkön! Efter att ha granskat växten och kollat lite närmare i Mossbergs nya flora tror jag att det är skymningsstjärna (Ornithogalum boucheanum) det handlar om.
Olle
Blomstertanten
20-05-2005, 07:58
 Jag vill oxå ha ! Står efter Olle i kön !
Jag gillar inte (som så många andra här): begonia, petunia, pelargon och laxrosa blommor. Förut avskydde jag dessutom cyklamen, men i vintras blev jag märkligt nog alldeles kär  , mest i den vita då. Jag märker att min smak förändras positivt med mitt stigande intresse för blommor.
Anna i Mjölby
20-05-2005, 13:07
Nej, fula blommor finns knappt, fast vissa odlingsformer som är så deformerade att de blir rätt groteska.
Två växter som aldrig (den som lever får se!) kommer in i min trädgård är gladiolusar och vanlig berberis (har man gått i skolan på 70-talet har man fått sin livstidsdos av "taggbuskar"). Sen har jag aldrig fattat varför folk odlar rosor! Bah, så trist!!!
Men pelargoner, DET är fina blommor det! Har ca 200 olika sorter nu...
Hannele
20-05-2005, 13:40
CITAT (Anna i Mjölby @ 20-05-2005, 14:07) Två växter som aldrig (den som lever får se!) kommer in i min trädgård är gladiolusar och vanlig berberis Det finns väl inget vackrare bakgrund till rosor än berberis? Såg det på Sissinghurst. (Jag har ändrat mej så många gånger, så jag vågar inte säga så där.)
Lars-Olof Arvids
20-05-2005, 13:45
Detta med "vissa odlingsformer" har du faktiskt rätt i. "Fula blommor finns väl inte" har jag tänkt sedan den här tråden startade, men en del högförädlade, "plastiga" blommor (vissa liljor, dahlior m fl) är jag inte så förjtust i. Fula är de inte, men verkar på något sätt konstgjorda. Över lag gillar jag inte heller fyllda blommor, utan föredrar det enkla och naturliga. Förra året "stal" jag dock en fylld vit narciss vid en vägkant och satte den hemma i min äng. Den var riktigt fin! Olle
Jag höll på att instämma med att det inte finns "fula" blommor, men... Jag har nyligen kommit på varför jag egentligen inte är så förtjust i penséer! Deras form påminner på något sätt om ett ilsket ansikte. Jag har nog alltid undermedvetet tyckt att dom ser lite hotfulla ut, men eftersom alla verkar älska penséer har jag försökt tycka om dom i alla fall. Det är faktiskt lite synd att formen är så otilltalande, för dom finns ju i så häftiga färgkombinationer!
Ni som inte tycker det finns "fula" bkommor, har ni sett en Döda-häst arum? Den är så ful att folk gråter när dom ser den. När den dessutom luktar ägg-prutt klassar jag den som helt och hollet genomful!
Dom flesta blommor på P, är fula Penseer,petunior, pelargoner,påskliljor, prins gustavs öga. Magnus
CITAT (Anna i Mjölby @ 20-05-2005, 14:07) Två växter som aldrig (den som lever får se!) kommer in i min trädgård är gladiolusar och vanlig berberis
Men pelargoner, DET är fina blommor det! Har ca 200 olika sorter nu... 200 sorter... oj
SannaLasso
20-05-2005, 17:03
Jag gillar inte phlox!  Usch för den, det är min "värsta" blomma av de blommor som folk köper med flit. Vi har två rejäla plantor i varsin ände av en rabatt, de skall bort så snart jag hittat något annat att sätta i hålen. Tagetes finns det mest fula sorter av, de ser så pappersplastkonstgjorda ut - som nejlikor, men jag tycker mycket om de mörkt roströda med gula/gulvita partier. Ruggarna med småsmåblommiga gula tagetes som börjar dyka upp här och var är också fina. Petunior blir äckliga när de är så där slappt överblommade, som en tunn sladdrig ballong som luften gått ur, och fastnar på allt.
Hannele
20-05-2005, 19:34
mamamaggan
20-05-2005, 20:06
Petunia, rhododendron,tagetes,höstaster är några av de jag tycker är allra " fulast". Bland krukväxterna tycker jag att s:t paula är fulast.
zaaritha
20-05-2005, 20:24
Jisses, jag blir helt förvånad! De flesta växter är fina! Undrar jag vad växterna skulle anse om oss människor, om de finge säja vad de tycker.......................
mamamaggan
20-05-2005, 20:26
Växterna skulle nog säga " Tack detsamma" till oss.
zaaritha
20-05-2005, 20:27
Just det!!
Med risk för lynchning nu (hata mig inte...  ) jag tycker inte om pelargonior och begonior... De ser så tråkiga ut. Ciczi
zaaritha
20-05-2005, 22:10
Vidhåller att jag ej kan se växter som "fula"!! Se på en jordrök, t ex., ett"ogräs", men har SÅ vackra blommor! Begonior;de har ju vackra blad! Pelargonior finns i helt fantastiska färger o varianter! Likaså Saint Paulior!! O S V.
Hannele, jag tycker att din tagetes -och petuniakorg är jättevacker! Mulle
LadyAdina
23-05-2005, 10:26
CITAT (ciczi @ 21-05-2005, 00:00) Med risk för lynchning nu (hata mig inte...  ) jag tycker inte om pelargonior och begonior... De ser så tråkiga ut. Ciczi Håller med; jag gillar inte heller pelargoner! Eller det är väl kanske en sanning med modifikation. Jag tycker absolut inte om de där vanliga knallröda som finns ööööööverallt. Sen är saken den att det jag mest ogillar hos dem är inte blommorna utan bladverket. Usch så trist! Vissa av de nya sorterna har otroligt vackra blommor, men än har jag inte sett någon med ett bladverk som jag fastnat för... Annars tycker jag nog om det mesta, även fast det inte innebär att jag skulle kunna sätta allt av det där "det mesta" i min egen trädgård!
Inga från Närke
24-05-2005, 07:25
Jag tycker att det inte finns några fula växter/blommor heller. Allt med färg bara det sätts in i rätt sammanhang och det har tyvärr inte jag. Köper blommor för att de är fina och planterar ner dem där det får plats tyvärr, så mina rabatter är lite röriga.
SannaLasso Flox tycker jag om, så vill du bli av med tar jag gärna emot om vi inte bor för långt ifrån varandra. Skicka ett PM till mig var du bor m.m.
Lars-Olof Arvids
24-05-2005, 07:39
Hannele, jag tycker också att din tagetes- och petuniakorg är riktigt fin! Kul att träffas i Danmark i helgen, du blev mitt första "napp" på odla-knappen!  Olle
Jag blir förvånad över att det är så många som blir förvånade, och nästan arga, över att man har olika tycke och smak om blommor. Det är väl inte så konstigt? Visst måste man kunna tycka mer eller mindre om en blomma? Det finns ju sådan mångfald av färger och former och utseenden så det vore ju helt omöjligt att kunna älska alla.
Vilken tur att inte alla gillar samma blommor - vad tråkigt det skulle se ut med identiska trädgårdar!!! Det är ju det som är kul - att se allas olika skapelser - fult eller fint.
Honungsros
24-05-2005, 09:00
Hej! Vad är det för fel på maskrosor?  Jag tycker att de är vackra "som solar i gräset"... Jag tyckte inte om pelargoner alldeles för ett tag sen och nu springer jag och kollar vilka som har knopp och blommor och vilka sticklingar som har tagit sig /Honungsros
LadyAdina
24-05-2005, 09:41
Vem vet, kanske jag blir omvänd en vacker dag också!
CITAT (Hannele @ 20-05-2005, 20:34) Idag har jag nog planterat den mest hatade krukan här? :P :unsure: -_- Både tagetes och petunia: Bolltagetes, petunia.Läckert med den diskreta gula färgen.
Jag gillar inte gullstav, solros och maskros. Det finns säkert fler trista blommor men jag kommer inte på fler....jo förresten fuchsia tycker jag är ganska trist också.
Hannele
07-06-2005, 16:39
Bergenia är fin, tidig.
Heddas matte
08-06-2005, 10:19
alltså... jag kan nog tänka ut någon kombination åt alla blommor så att de kommer till sin rätt... även om de inte är mina personliga favoriter. men en går jag bet på. Rävsvans! Hannele?
Jag kan inte säga att jag inte gillar någon specifik växt, för när jag gjort det kommer jag nästa år att älska just samma växt... Har lärt mig att inte slänga/ge bort några blommor från tomten, för då vill jag bara ha tillbaka dem senare... Förra året var jag så less på alla pingstliljor överallt, har massor på tomten. Klippte ner en hel drös långt före blomning. I år är jag så glad i dom alla! Samma sak med förgätmigej fast tvärtom... i år tillhör de inte favoriterna, möjligen de vita då... men dom får vara kvar för min man avgudar denna lilla växt. Det återstå att se vilka blommor som hamnar bland favoriterna och vilka inte i sommar...
Mia, zon 3
08-06-2005, 20:07
Håller med om att smaken ändras med tiden - nuförtiden har jag blivit så "gammal & klok" att jag inte törs uttrycka alltför definitiva smak-synpunkter. Har märkt att jag får äta upp det senare, nämligen. Och växter har ju så många ansikten! Gillar oftast inte petunior, men så såg jag en rabatt med vita änglatrumpeter med vita petunior som underplantering - jättesnyggt när de tog upp samma form & färg! Samma sak med tagetes - oftast ser man ju de orange-bruna små skräckexemplen (samplanterade med röd rabattros, blå ageratum och gul dahlia - huuuu....), men sedan fick man syn på de småblommiga, kryddtagetesena och de där vaniljvita stora som Hannele hade i sin kruka - och så fick man ändra åsikt igen! Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en sån där "visningsträdgård", med små rariteter i stora grushögar, fast jag kan tycka det är kul att titta på sådant hos andra. Kul att se hur olika smaken kan vara!
Ophelia
08-06-2005, 20:16
Jag tycker inte egentligen någon blomma är ful. Finns de som passar bättre/sämre i olika sammanhang.
Karin zon 6
09-06-2005, 20:24
Jag gillar inte bergenia, lungört och bergklint. Satte pärlhyacinter i höstas och när de kom upp nu så såg det inte alls bra ut. Så jag flyttade på dem. Nu står de lite här och där mellan liljekonvaljerna och de gör sig utmärkt tillsammans! Så alla blommor kan säkert vara fina i rätt sammanhang, fast inte bergenia, lungört och bergklint...
Blå bergsvallmo är skit ful! Så fort jag ser en hoppar jag ihjäl den. Spelar ingen roll om det är en kolloni lott eller en villaträdgård! Jag brukar stampa ner typ 20cm. Då får dom jättesvårt att komma upp igen! -Kerstin z5-6 -tycker att jag ska försöka så dom, men ha, ha det går jag inte på! Dom ska utrotas!! Magnus.
Heddas matte
09-06-2005, 21:04
CITAT (shiva @ 09-06-2005, 21:55) Blå bergsvallmo är skit ful! Så fort jag ser en hoppar jag ihjäl den. Spelar ingen roll om det är en kolloni lott eller en villaträdgård! Jag brukar stampa ner typ 20cm. Då får dom jättesvårt att komma upp igen! -Kerstin z5-6 -tycker att jag ska försöka så dom, men ha, ha det går jag inte på! Dom ska utrotas!! Magnus. enligt den premissen gillar jag faktiskt inte stjärnflocka heller... gräslig blomma.. jag lovar att den skrattar åt mej där den står hemma hos grannen och trivs som bara attan.. (här hemma dög det inte att växa misann)
Gillar inte Tagetes, Petunia, Pelargon, Solros, Begonia, Julstjärna. Är däremot mycket förtjust i Orkidéer av alla dess slag.
Av samma skäl som Shiva utropar jag: Höstanemon!!!
hmmm... pelargoner kan jag bara inte med... fast det beror nog mest på att jag inte klarar av hur dom doftar (får astma av dom) Och så har jag lite svårt för petunior... fast det är bara för att man blir så klibbig om händerna när man rensar bort överblommade blommor
För oss som inte hunnit utveckla gröna fingrar ännu så är Petunior en "barnhärtig samarit"
Ps. Naglarna blir skitigare och skitigare så snart växer nog det ut något grönt
/Anki
CITAT (pejori @ 09-06-2005, 23:13) Ja dom e jättefina  och jag får för mej mellan varven att jag ska ha sånna... men jag tycker inte om att ta i dom
Annelie-J
25-07-2005, 10:30
Ja, tänk vad smaken kan vara olika och för min del har den förändrats genom åren . Förr avskydde jag blommor i orage nyanser tex tagetes men efter att ha satt indiankrasse i en stor utekruka och som fick klättra upp för en pyramidställning så är jag helt såld i denna färg på blommor av olika sorter. Har nu beställt solrosor i en vinröd variant och skall så den till nästa säsong. Är det någon som lyckats driva upp solrosor av denna variant i år och har ni någon bild på det. Är väldans nyfiken  .
CITAT (shiva @ 09-06-2005, 21:55) Blå bergsvallmo är skit ful! Så fort jag ser en hoppar jag ihjäl den. Spelar ingen roll om det är en kolloni lott eller en villaträdgård! Jag brukar stampa ner typ 20cm. Då får dom jättesvårt att komma upp igen! -Kerstin z5-6 -tycker att jag ska försöka så dom, men ha, ha det går jag inte på! Dom ska utrotas!! Magnus. Stampa du ihjäl mina Blå Bergvallmo,får du en HURRING så det visslar om. så de så!
Alla blommor är väl fina på rätt plats,men så har man sina favoriter,eller hatobjekt. De jag inte vill ha själv i min trädgård är: Ölandstok Rosenspirea Plymspirea Begonia
CITAT (renate @ 25-07-2005, 18:08) CITAT (shiva @ 09-06-2005, 21:55) Blå bergsvallmo är skit ful! Så fort jag ser en hoppar jag ihjäl den. Spelar ingen roll om det är en kolloni lott eller en villaträdgård! Jag brukar stampa ner typ 20cm. Då får dom jättesvårt att komma upp igen! -Kerstin z5-6 -tycker att jag ska försöka så dom, men ha, ha det går jag inte på! Dom ska utrotas!! Magnus. Stampa du ihjäl mina Blå Bergvallmo,får du en HURRING så det visslar om. så de så!  Jag var IRONISK!!!!! Jag har skrivit tidigare flera gånger hur jag år efter år misslyckas med att odla blå bergsvallmo! Det var på skoj, och av massor med avundsjuka som jag skrev så!!!
Anki på Öland
27-07-2005, 08:51
CITAT (renate @ 25-07-2005, 18:13) De jag inte vill ha själv i min trädgård är: Ölandstok Får jag inte komma och hälsa på i din trädgård då om jag skulle ha vägarna förbi.........??? Anki
Caprice
27-07-2005, 11:44
CITAT (Anki på Öland @ 27-07-2005, 09:51) CITAT (renate @ 25-07-2005, 18:13) De jag inte vill ha själv i min trädgård är: Ölandstok Får jag inte komma och hälsa på i din trädgård då om jag skulle ha vägarna förbi.........??? Anki 
Sommartorparn
29-07-2005, 16:30
Fula blommor? Svårt att komma på något. Ja, det skulle i så fall vara orangea rosor. Bland dom tråkiga blommorna så tycker jag isbegonia tar priset. Absolut fulast alla kategorier är snittblommor som färgats på konstgjord väg. Fattar inte att blomsterhandlarna lyckas kränga dom!
CITAT (Anki på Öland @ 27-07-2005, 09:51) CITAT (renate @ 25-07-2005, 18:13) De jag inte vill ha själv i min trädgård är: Ölandstok Får jag inte komma och hälsa på i din trädgård då om jag skulle ha vägarna förbi.........??? Anki  Du är så välkommen Anki.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|