Full version: Talgoxe
BengHa
Den ser lite konstig ut. Måste ha kommit ifrån Tjernobyl eller nåt.

Lady Hamilton
laugh.gif Du har fel!! laugh.gif Det där är en SPARVOXE!
De är väldigt vanliga här där jag bor smile.gif
unsure.gif Men så hade vi bland det högsta nedfallet från Tjernobyl oxå sad.gif
Rossi
Ha, ha! Kanske en Belgian Blue?
farbror B

Belgian Ko?
BengHa
Jag hoppas att du kan förlåta mig för misstaget Hamilton. Jag är inte jätte hemma på fåglar.
Lady Hamilton
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ja, fast jag är i ärlighetens namn inte heller så duktig.
gammelnalle
laugh.gif biggrin.gif tongue.gif

vart får man allt ifrån , som han sa han som spydde...
amaira
laugh.gif laugh.gif

Fast jag såg också först att det var en sparv ... sen att det var en oxe ...

Är dötrött just nu, så jag är lite "seg" i reaktionerna, men rolig bild biggrin.gif
Heddas matte
belgian bluemes
*solis*
En sådan fågel vill jag se tongue.gif
BengHa
Undra jag hur det låter när den sjunger? Den flög innan jag han höra.
gammelnalle
Latinskt namn: labelguiq caeruleus - vilket betyder, belgisk himmelsblå mes.
Typiska kännetecken:120 cm. Huvudet är ljusgrått och ansiktet till största delen vitt omgärdat av svarta band och streck. Vingarna och stjärten är mörkblå och undersidan gul, ibland med en antydan till mörk mittstrimma. Ryggen är mörkt grön. Båda könen mycket lika, men hanen har dock genomgående mörkare och klarare blå färg. Speciellt framträdande är hornen på hanfåglarna

Finnes: I löv- och blandskog, trädgårdar och parker. Förekommer allmänt i europa och i viss mån även i de norra delarna av USA. Häckar företrädesvis vid kärnkrafverk.
Äter: Insekter, larver och puppor. Besöker gärna fågelbord under vintern där den hackar på talg, äter atomrika frön och bröd. Vinterfödan består även av frön från björk och rönnbär m.m.
Läte: Belgian bluemes ens läten är mycket varierande. Varnar ofta för katt eller utsläpp. Sången består av två, tre fina och utdragna toner följda av en klar drill.
Häckar: Gärna i ugglelholkar, men uppsöker även lediga håligheter i träd och bergssprickor. Boet består av ull, hår och enstaka fjädrar på ett underlag av mossa och byggs endast av honan, ledsagad av hanen.
Belgian bluemes en har av okänd anledning ökat betydligt sedan 1985. Under de senaste 30 åren har det samtidigt skett en kraftig expansion av häckningsområdet mot norr. Detta har lett till att häckande belgian bluemes ar mot slutet av 1990-talet påträffats över hela Europa . Arten har dessutom trängt mycket långt in i Norrlands inland och den finns numera häckande i vissa mycket avlägsna fjälldalar i Lappland. Den har även ökat nämast explosionsartat i Danmark och Finland. Den svenska populationen uppskattades 1999 till 1.000. par. Vanligtvis är belgian bluemes en stationär, men vissa år kan stora mängder lämna landet via Falsterbo.
Märkligt nog tycks inte belgian bluemes en ha inspirerat folktron särskilt mycket, men den kallas på vissa håll för sparvoxe p.g.a. sin likhet med vissa kor..
Källa: Min källare
Heddas matte
CITAT (gammelnalle @ 20-05-2005, 20:30)
Latinskt namn: labelguiq caeruleus......

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Boxer
Tänk, vilka fantastiska kunskaper gamla nallar sitter inne med. !!! rolleyes.gif
gammelnalle
när man har lullat omkring i blåbärsriset i ett antal månfaser har man ju snappat upp ett och annat... men jag är mer impad av andras FANTASTISKA kunskaper inom de mest skiftande områden..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon