|
CITAT (Rossi @ 25-05-2005, 08:10) CITAT (Bettson @ 25-05-2005, 08:06) Jag jobbar stenhårt med att de kunder som har någon datavana skall lämna sina deklarationer för moms och skatt via internet. Varje försent inlämnad deklaration kostar 500 kr i avgift nämligen och med den fart posten har för att lämna brev så blir de inte ovanliga tyvärr. Jag hade kunnat deklarera via nätet men eftersom min man inte uppfyller kraven för dator-deklaration så FÅR inte jag lämna in min deklaration via nätet eftersom vi är sambeskattade. Nog hade jag vågat att skicka deklarationen via posten. Har man bara kopia och säger att man har skickat den så behöver man inte betala förseningsavgiften på 500 kronor om inte brevet skulle nå fram. Skattemyndigheten kan ju lika gärna ha försnillat handlingen. Fast jag åker direkt till Skattemyndigheten och slänger in min deklaration i deras brevinkast. Om det vore så enkelt så skulle ingen behöva lämna in sin deklaration, det är bara att säga : Jag har lämnat in den.  Det är inte så enkelt, då måste du skicka deklarationen med rek. Det är enda chansen för att bevisa att du lämnat in den i tid. Jag tycker att det var jättebra att man kan deklarera elektroniskt (fast inte gjorde man klar deklarationen tidigare för det, nej, sista dan som vanligt) Man kan bevisa att man lämnat in den i tid via datorn, eller att man åker in till skattemyndigheten med den.
Bettson
25-05-2005, 07:27
Om jag beställer något per postorder där postenär leverantör så kan jag se på nätet när varan finns i affären 150m från mig. Dettar vanligtvis två dagar. Där kan den ligga ett till två dygn innan avin som jag behöver för att hämta ut paketet kommer i min brevlåda. Vad jag inte förstår är hur posten tänker sig det hela. Ifall man sköter paketservicen korrekt och varan är framme blixtsnabbt skall då kunden ändå behöva vänta på varan för att posten inte delar ut brev alla dagar. Då lägger man ju krokben för sitt eget paketföretag. Men det är väl som gubben i Lorry: " Tänkte inte på det"
Bettson
25-05-2005, 07:32
CITAT (Reserv @ 25-05-2005, 08:24) Fast jag åker direkt till Skattemyndigheten och slänger in min deklaration i deras brevinkast. Om det vore så enkelt så skulle ingen behöva lämna in sin deklaration, det är bara att säga : Jag har lämnat in den.  Det är inte så enkelt, då måste du skicka deklarationen med rek. Det är enda chansen för att bevisa att du lämnat in den i tid. Jag tycker att det var jättebra att man kan deklarera elektroniskt (fast inte gjorde man klar deklarationen tidigare för det, nej, sista dan som vanligt) Man kan bevisa att man lämnat in den i tid via datorn, eller att man åker in till skattemyndigheten med den.  Tyvärr så förekommer det också att papper inlämnade till skattemyndigheten sägs ha kommit bort eller inte nått skattemyndigheten. KOnstigt nog så om du lägger två ärenden i samma kuvert så kan de ena ha behandlats och det andra sägs inte ha nått skattemyndigheten. Jag litar därför enbart på mig själv och kvittenser. Därför lämnar jag alltid in en bunt deklarationer på en gång och så får personalen kvittera deklarationerna och bilagorna. Det bästa med eletronisk deklaration är att man vet de kommit fram.
CITAT (Reserv @ 25-05-2005, 08:24) Om det vore så enkelt så skulle ingen behöva lämna in sin deklaration, det är bara att säga : Jag har lämnat in den.  Det är inte så enkelt, då måste du skicka deklarationen med rek. Det är enda chansen för att bevisa att du lämnat in den i tid. Jag tycker att det var jättebra att man kan deklarera elektroniskt (fast inte gjorde man klar deklarationen tidigare för det, nej, sista dan som vanligt) Man kan bevisa att man lämnat in den i tid via datorn, eller att man åker in till skattemyndigheten med den.  Fast jag vet flera stycken som har sluppit förseningsavgiften när de sagt att de HAR skickat deklarationen. Skattemyndigheten brukar faktiskt vara ganska flexibla.
CITAT (Bettson @ 25-05-2005, 08:27) Om jag beställer något per postorder där postenär leverantör så kan jag se på nätet när varan finns i affären 150m från mig. Dettar vanligtvis två dagar. Där kan den ligga ett till två dygn innan avin som jag behöver för att hämta ut paketet kommer i min brevlåda. Vad jag inte förstår är hur posten tänker sig det hela. Ifall man sköter paketservicen korrekt och varan är framme blixtsnabbt skall då kunden ändå behöva vänta på varan för att posten inte delar ut brev alla dagar. Då lägger man ju krokben för sitt eget paketföretag. Men det är väl som gubben i Lorry: " Tänkte inte på det"  Ett tips: Du behöver inte avin för att hämta ut paketet. Du behöver inte ens kollinummer. Jag kan gå till kassaservice - säga mitt postnummer och legitimera mig så får jag ut mitt paket.
Hannele
25-05-2005, 08:09
CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 23:10) Många gånger har jag skickat torrkött och frysta livsmedel och än har det aldrig felat... allt har kommit fram över natten Vilket kilopris på maten det måtte ha blivit! Har du verkligen råd....?
Hannele
25-05-2005, 08:11
CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 23:17) CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 23:01) Vilken lyx! Vi får åka 8 km för att hämta paket... :wacko:
Men fy så tråkigt! 8 Km  Skicka ingen mat till mej i alla fall, Felix matte. Vi har närmare till affären.
*Felix matte*
25-05-2005, 08:35
CITAT (Hannele @ 25-05-2005, 09:09) CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 23:10) Många gånger har jag skickat torrkött och frysta livsmedel och än har det aldrig felat... allt har kommit fram över natten Vilket kilopris på maten det måtte ha blivit! Har du verkligen råd....?  Egentligen inte  ... men vad gör man inte för sina barn nej skämt åsido... skickar man som brev så kostar det ingen förmögenhet och torkat kött är redan så svindyrt så några kronor till porto spelar ingen större roll. Någon som kommer ihåg att det förr fanns Bokpåsar på posten... de kostade kring 20 kronor... var perfekta att skicka kött i.
kristerh
25-05-2005, 10:14
CITAT (Pirum @ 24-05-2005, 21:35) Hm, ja, lördagsutdelning och tvågångersutdelning är nog bra att inte ha med tanke på arbetarna Vaffödådå? tänk på att det skapas fler arbetstillfällen, något som verkar vara en bristvara nuförtiden. krister
Magnolia
25-05-2005, 10:32
Jag tror, som Bettson var inne på, att Posten vill avskaffa sig själv.
Posten vill inte sälja frimärken. Posten vill inte ha postkontor. Posten vill inte dela ut brev.
Kan någon svara på detta: vad vill Posten göra?!?!? Annonsera?!?!?
kristerh
25-05-2005, 10:33
CITAT (Magnolia @ 25-05-2005, 11:32) Kan någon svara på detta: vad vill Posten göra?!?!? Annonsera?!?!? Dela ut reklam är de pigga på  kanske är det mer lönande än att dela ut post.
farbror B
25-05-2005, 10:44
Engång brukade man säja om en handlings självklara följd:
kommer som ett brev på posten
Numer måsta man använda uttrycket:
kommer som ett paket på macken
*Felix matte*
25-05-2005, 11:34
Nu har jag fått min webbkamera  Logitech QuickCam köpt hos Kjell & Co Postades i Borås igår och strax efter tio idag ringde brevbäraren på och överlämnade "paketbrevet" vi har nog egen gräddfil hos posten
Jag kom på hur vi skall få posten att skyndsamt dela ut posten...vi skickar rå fisk i brev...det skall väl få dem att vakna till efter ett par dar.. Skämtåsido...jag fick en betalningspåminnelse från Impecta häromdan...påminnelse nr 2 med hot om indrivning.. Det var ju bara det att jag aldrig fått påminnelse nr 1..för den har jag gått och väntat på för inbetalningskortet försvann spårlöst strax efter att jag fått försändelsen...(och SOM jag har letat, sen råkade jag flytta skrivaren här en dag och där under låg det....  Gubben min är involverad i LRF och har ordnat en del utskick om aktiviteter...som medlemmarna fått nån vecka efter att dessa gått av stapeln...visserligen B-post men ändå....det är ju måttligt kul att ordna nåt som ingen får reda på...
Bettson
25-05-2005, 12:00
Jag säger fortfarande som gubben i reklamfilmen. Ja vill ha en riktig post, så det så!
mamamaggan
25-05-2005, 12:15
CITAT (Bettson @ 25-05-2005, 13:00) Jag säger fortfarande som gubben i reklamfilmen. Ja vill ha en riktig post, så det så!  Jajamensan! Då var det i alla fall nå´n sorts ordning!
En sak jag retar mig på är att postlådorna där man kan lämna post töms mer sällan, eller tidigare. Har för dåligt minne för att komma ihåg klockslag, men nåt sånt här uppskattar jag det till :
I min gamla hemkommun : sista posten kl18 vardagar, ingen tömning lördagar, tömning söndag kl14. Tidigare lördagstömning och söndag 16.
I en annan kommun jag bott : Sista posten hade tömning runt 20 tror jag. Nu är det 19 som är sista tid. Försämring även på helger, men jag kommer inte ihåg detaljer. 17 på söndag tror jag, bättre förr.
Kommun jag bor nu : försämring med minst en halvtimme på vardagar. Kan tyckas lite, men om man slutar kl17, kommer hem 17.30, och fått ett brev man vill besvara...då kan den där halvtimmen göra mycket.
Bettson
25-05-2005, 13:22
Du kan titta på nätet under www.posten.se.
Där kan du söka och se vilka tömningstiderde olikapostlådorna har.
Själv åker jag ofta till sista minutenlådan vid postcentralen.
mamamaggan
25-05-2005, 14:09
CITAT (Pirum @ 25-05-2005, 14:20) En sak jag retar mig på är att postlådorna där man kan lämna post töms mer sällan, eller tidigare. Har för dåligt minne för att komma ihåg klockslag, men nåt sånt här uppskattar jag det till :
I min gamla hemkommun : sista posten kl18 vardagar, ingen tömning lördagar, tömning söndag kl14. Tidigare lördagstömning och söndag 16.
I en annan kommun jag bott : Sista posten hade tömning runt 20 tror jag. Nu är det 19 som är sista tid. Försämring även på helger, men jag kommer inte ihåg detaljer. 17 på söndag tror jag, bättre förr.
Kommun jag bor nu : försämring med minst en halvtimme på vardagar. Kan tyckas lite, men om man slutar kl17, kommer hem 17.30, och fått ett brev man vill besvara...då kan den där halvtimmen göra mycket. Var du glad att ni har postlådor. Här har de dragit in i stort alla utom de som står utanför de affärer där man numera uträttar " postärenden" . Sedan har vi en vid järnvägsstationen också som töms åtminstone en gång på helgen om jag inte missminner mig. En del har idag i och med detta flera kilometer till närmaste postlåda i st f som förr kanske högst ett par hundra meter. Visst är det bra med motion men vad fasiken....... Vet också att för de som bor " på landet" kan många gånger ett par kilometer till postlådan vara vardagsmat men det är alltså försämringarna som gör mig mest arg .
Alltså...detta är helt sanslöst...satt här och läste i denna tråden när min son kommer och ger mig ett brev med hyresavin till min dotters lägenhet i Uddevalla...den är adresserad till mig hit men har på nåt märkligt sätt hamnat hos en klasskompis till min son...som inte ens bor på vår linje och en o en halv mil härifrån och heter nåt helt annat i efternamn... ...snacka om att få vatten på kvarn... ...som tur var har den inte förfallit ännu....
Inga från Närke
26-05-2005, 07:49
Hörde på nyheterna idag att posten ville ändra tiderna att dela ut och då på eftermiddagarna t.om. inte varje dag. Vi har fått vår post kl. 10,00 ca och nu skulle det då blir ännu senare. De skyller på att det är E-posten som har ökat och då vill de lämna ut senare. Förstår inte deras argument de borde tidigarelägga utdelningen och visa sin konkurens.
Hos oss på landet kommer den ändå inte förrän klockan ett ....
Bettson
26-05-2005, 08:28
Vi får nog inte glömma i samanhanget att posten visst är Sveriges största arbetsgivare. Tror de har 37 000 anställda. Det är åtminstone 36 999 som senaste åren har kännt sig omorganiserade, tillplattade, maktlösa och ledsna och har fått ta emot ovett för saker de inte kunna påverka. Det måste i alla fall finnas minst en som omorganiserar, påverkar och har makt. Förmodligen är det någon räkne-nisse utan kontakt med verkligheten som har gjort alla dessa förändringar utan att veta vad det egentligen kommer att innebära. Den nu inslagna vägen kommer ofelbart att leda till nedläggelse av posten eller att de har slå långsam service och dyra priser att endast de som inte har möjlighet att ordna kommunikationen på annat sätt nyttjar posten. stackars de pensionärer som inte skaffar sig datavana i tid. Eller alla de som inte kan läsa och skriva ordentligt, dom stackarna blir det dyrt för. Kastar sten i glashus gör Bettson som själv är räkne-nisse
Usch ja, dagens post är inte mycket att hurra för! Där jag bor kommer posten som tidigast tolv-halvett, men vid några tillfällen har den kommit vid halvfyra!!! Paket får jag hämta ut i närmaste ICA-affär, där jag normalt aldrig handlar. De har ingen kassa där det är enbart postärenden, utan de har en gemensam kassa där man både handlar mat och lämnar in en avi. Jättepraktiskt enligt gamla reklamen, förjävligt enligt mig. Det tar alltid väldigt lång tid att hämta ut paket där, eftersom köerna är långa. Någon skrev att det går att hämta ut paket även om du inte har avi eller kollinummer. Lycka till på min ICA! Har du inget kollinummer får du inget paket. För ett tag sedan skulle jag vara snäll och bespara dem ett utskick av avin och var ut och hämtade mitt paket samma dag jag såg att det anlänt till min butik (smidigt att det går att kolla upp var paketen befinner sig!). De skulle ha leg. och allt möjligt för att jag skulle få hämta ut paketet utan avin, men det var väl okej. Två dagar efter att jag hade hämtat paketet som kom det en avi. Det stod inte vad det gällde, så jag tänkte att det var väl något nytt jag hade fått och åkte till ICA. Väl där fick jag höra att paketet inte fanns, det var redan utlämnat - samma paket jag hämtat två dagar tidigare. Varför i all fridens namn skickade de ut en avi då? Hade det kommit direkt dagen efter jag hämtat mitt paket så hade jag förstått det - då hade det varit fixat samma dag jag hämtade paketekt, men TVÅ dagar efteråt? En annan variant som har hänt här är att jag har fått en påminnelseavi om att jag ska hämta ut ett paket. Det är bara det att jag aldrig fått någon avi innan den, så påminnelse för vad? Att de slarvat bort min avi? Sedan har de skickat ut avi på saker som INTE ska aviseras. Står klart och tydligt på brevet och det har dessutom gått igenom brevinkastet utan problem när jag har kommit hem med det och testat. Nä usch för posten som den fungerar nu!!!
Biggan_
27-05-2005, 10:15
Enormt tråkigt med dessa nedlagda postkontor, Svensk Kasservice, etc. Hos föräldrarna ute på landet har Kasservice dessutom lunchstängt. Javisst, det är inte de anställdas fel (jag har sommarjobbat på Posten och vet hur stressigt det kan vara) men ibland undrar man ju hur lång tid försändelser ska ta egentligen. Fick nyligen ett paket (jag skulle kalla det "brev", men det är stämplat som paket) på fredag som var poststämplat på måndag. Men jag blev glad ändå för det var odlingssaker i det som jag behövde för helgen Att en del inte får posten innan 16 är visserligen en försämring, men en acceptabel sådan tycker jag. Har alltid tyckt synd om brevbärarna som måste gå upp så tidigt  Bör ju dessutom innebära att sannolikheten för att breven kommer fram dagen efter ökar...eller?  Värre med stängning av kontor, försämrade öppettider etc.
Bettson
27-05-2005, 13:57
CITAT (Pirum @ 27-05-2005, 11:50) Att en del inte får posten innan 16 är visserligen en försämring, men en acceptabel sådan tycker jag. Har alltid tyckt synd om brevbärarna som måste gå upp så tidigt  Bör ju dessutom innebära att sannolikheten för att breven kommer fram dagen efter ökar...eller?  Värre med stängning av kontor, försämrade öppettider etc. För privatpersoner som ändå är på jobbet gör det ju inte så stor skillnad om posten kommer senast klockan ett eller senast klockan fyra. Men för företagen bir det ju ytterligare en dags försening eftesom de flesta företagskontor stänger mellan 16-17.00. Postens största intäkter kommer ju från företag så om de skickar sina brev andra vägar så minskar det ekonomiska underlaget för att leverera brev enormt.Då kan det nog inträffa att privatpersoner får sina brev en gång i veckan eller får hämta på postkontoret själv och det tycker jag inte skulle vara något vidare.
CITAT (Pirum @ 27-05-2005, 11:50) Enormt tråkigt med dessa nedlagda postkontor, Svensk Kasservice, etc. Hos föräldrarna ute på landet har Kasservice dessutom lunchstängt. Javisst, det är inte de anställdas fel (jag har sommarjobbat på Posten och vet hur stressigt det kan vara) men ibland undrar man ju hur lång tid försändelser ska ta egentligen. Fick nyligen ett paket (jag skulle kalla det "brev", men det är stämplat som paket) på fredag som var poststämplat på måndag. Men jag blev glad ändå för det var odlingssaker i det som jag behövde för helgen Att en del inte får posten innan 16 är visserligen en försämring, men en acceptabel sådan tycker jag. Har alltid tyckt synd om brevbärarna som måste gå upp så tidigt  Bör ju dessutom innebära att sannolikheten för att breven kommer fram dagen efter ökar...eller?  Värre med stängning av kontor, försämrade öppettider etc. Jag har ca.5 km. till närmaste kassaservice och dom har öppet 10.30-13.30, om jag inte kan just då så får jag åka ytterligare 5 km. där dom har öppet 16.30-18.00. Ruttet! Värst är det för gamlingar utan körkort, det tar ca. 2 timmar med en massa bussbyten och sånt.
Vill bara säga "HIPP HURRA" för lantbrevbärarna......trots att man får gå en bit till låddan så kan man där få en helt otrolig service......även om jag får grannens post ibland...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|