Susanna
30-05-2005, 14:20
Hej!
Jag håller på med utplanteringen av mina vintersquashar. Upptäckte att jag har en sort som heter Baby Boo och som kommer från Runåbergs. Men jag hittar ingen beskrivning till den, varken på deras sida eller någon annanstans. Någon som vet lite om den sorten? Jag är främst ute efter hur frukterna ser ut, smak och lagringstid.
Övriga sorter som jag satt i år är Rouge vif d´Etampes (är väl egentligen en pumpa), Buttercup, Pompoen och Sweet Dumpling. Sedan har jag någon blå sort också som jag inte minns namnet på. Vintersquash är sååå gott!!!
Edit: Kom på en fråga till. Jag läste att Cucurbita Pepo är buskig och att Maxima är rankande. Betyder det att man kan binda upp pepo-sorter trots tunga frukter? Det skulle göra landet lite mer överskådligt. Jag är ju lycklig ägare till "Sguashbibeln" (minns inte vad den heter), men den ligger dessvärre 65 mil bort....
Åsa, mälardalen zon 2
30-05-2005, 14:31
Baby boo är jag osäker på om det är en vintersquash. Jag beställde den också hos runåbergs den hittas nämligen i gruppen sommarsquash i deras butik på nätet och i beskrivningen kallas den sommarsquash men när jag fick fröpåsarna (de hade råkat skickat 2 påsar men jag hade bara beställt och betalat för en) så stod det vintersquash på påsarna.
Såhär står det om sorten i runåbergs nätbutik:
Baby boo
Sortbeskrivning: Är en härlig, liten vit sommarsquash. Den är stor som ett plattrunt äpple, avagt åsig och med ett slätt, krämvitt skal. Köttet är ljusgult och lite trådigt med en fin nötaktig smak. De små frukterna är perfekta att koka hela, dela i halvor, klicka i lite smör och krydda och njuta som de är. Plantan är rankande, men svagväxande. Så den tar inte stor plats i landet. Ibland odlas Baby Boo också som prydnadspumpa. Men den förlorar sin fina smak om den ligger som prydnad i mer än 2-3 månader. Vi har själva odlat Baby Boo i många år och önskat att vi kunde ta med den i vårt sortiment. Men först nu har vi tillräckligt med frö för att kunna erbjuda den. En portion är på c:a 10 frön.
(ops!! nu såg jag att sorten är rankande och jag som planerat in den bland busksquashen nu måste jag planera om odlingarna och så några till plantor busksquash)
Susanna
30-05-2005, 18:51
Hej Åsa!
Jag visste att jag kunde lita på dig! Även på min påse står det vintersquash och jag har därför inte ens sökt bland sommarsquashen. Men den låter onekligen som en trevlig squash. Jag har satt lite för lite sommarsquash så det gör inget att det står fel på påsen
Är beteckningen pepo alltid samma sak som buskig sort? Jag tolkar en mening hos Lena Israelsson som det men känner mig ändå osäker.
Åsa, mälardalen zon 2
31-05-2005, 10:54
Pepo är artnamnet på pumpor och squash det finns både buskande och rankande sorter inom arten pepo.
Susanna
31-05-2005, 15:26
Ok, då förstår jag. Lena Israelsson skrev nämligen såhär: "Det finns en rad arter av pumpor och squash. De som odlas i Sverige tillhör Cucurbita pepo, som är buskig, och Cucurbita maxima, som är rankande och därför mycket skrymmande." Och då tänkte jag att alla pepo borde kunna bindas upp. Men nu vet jag! I år har jag dragit upp så många plantor att jag inte får plats, ska gräva ett nytt land tänkte jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.