Sidor: 1, 2
Pirum
Hm, ja, man har ju själv varit sur när man på lördag eftermiddag känner förkylningen, och inte kan få tag på näsdroppar förrän måndag lunchrast.

Men jag tror inte det är bra med mediciner i vanliga livsmedelsbutiker. Livsmedelsbutiker klarar idag inte av att hålla ordning på försäljningen av cigaretter och folköl, kan inte tänka mig att de ska klara försäljningen av läkemedel.

Och vad gäller att "det fungerar bra i andra länder", visst, det verkar fungera jättebra med kontrollen med tanke på hur mycket läkemedelsreklam man får i mailboxen...

Om apoteket nu avskaffas så hoppas jag att det ställs rimliga krav på affärerna som ska sälja läkemedel, även receptfria sådana (som koffeintabletter, värtabletter, etc). Lämpliga krav kan exempelvis vara att en behörig apotekare (eller vad nu titeln är) finns tillgänglig när försäljning sker. Då lär vi knappast få se sömntabletter säljas på bensinstationer iaf... smile.gif
tomas99
Vilket elände, man tar sig för pannan.Drog liberalerna har segrat i Sverige! jag undrar hur "mitt"parti (miljöpartiet)har röstat i frågan, någon som vet?
Rossi
CITAT (Pirum @ 31-05-2005, 23:23)
Om apoteket nu avskaffas så hoppas jag att det ställs rimliga krav på affärerna som ska sälja läkemedel, även receptfria sådana (som koffeintabletter, värtabletter, etc).

Apoteket ska inte AVSKAFFAS men förlorar sin ENSAMRÄTT. De får alltså konkurrens.
kristerh
CITAT (tomas99 @ 01-06-2005, 07:42)
Vilket elände, man tar sig för pannan.Drog liberalerna har segrat i Sverige! jag undrar hur "mitt"parti (miljöpartiet)har röstat i frågan, någon som vet?

Det är väl ingenting någon röstat om vad jag vet, det är pga att någon handlare sålde nikotinplåster i en hälsokostaffär och blev pga det dömd i svenska domstolar, (förskräckligt att sälja nikotinplåster) wink.gif blink.gif
och överklagade till EU domstolen och där vann, och den svenska regeringen har bara att acceptera domen.
krister
Biggan_
Jag tycker att cigaretter skulle säljas på apoteket och nikotinplåster i affären. tongue.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
tomas99
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 09:53)
Nu har domen kommit om apoteksmonopolet, och det blev så att monopolet avskaffas både på recept och receptfria mediciner.
Bra tycker jag, så nu kan man snart hämta ut sin medicin på stormarknader och i vanliga affärer, men man får anta att butikerna måste hålla med utbildad personal,
Jag tycker som sagt att det är bra, vad tycker ni andra?
krister

Som tur är så blir det inte så säjer regeringen. MONOPOLET BLIR KVAR!!!! HURRA. Vi har en bra regering.
Reserv
CITAT (tomas99 @ 03-06-2005, 07:24)
CITAT (kristerh @ 31-05-2005, 09:53)
Nu har domen kommit om apoteksmonopolet, och det blev så att monopolet avskaffas både på recept och receptfria mediciner.
Bra tycker jag, så nu kan man snart hämta ut sin medicin på stormarknader och i vanliga affärer, men man får anta att butikerna måste hålla med utbildad personal,
Jag tycker som sagt att det är bra, vad tycker ni andra?
krister

Som tur är så blir det inte så säjer regeringen. MONOPOLET BLIR KVAR!!!! HURRA. Vi har en bra regering.

Det är bara en tidsfråga hur länge det kan få vara monopol på Apoteket, precis som för Systembolaget, det kommer att säljas alkohol i vanliga affärer så småning om också. Den som väntar på nåt gott väntar inte förgäves rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon