Full version: Knölklockan
Sommartorparn
Alltså,
jag har ett litet stycke ogräsmark, där jag vill så gräs. Men så växer där knölklocka. Min idé var att den skulle bort först. Sedan 5 år tillbaka försöker jag vår och höst att så detta gräs. Vet inte hur många gånger jag har köpt gräsfrö som sedan datumet har gått ut på...... Varje gång jag ska till att så så ser jag att knölklocksbladen är där igen! De första åren grävde jag. Två gånger om året. Sedan övergick jag till Roundup, två gånger om året. Nu står jag redo med gräsfröet igen, och ser att knölklockan har kommit upp igen......Funderar på marktäckning, men hur många år innan knölklockan är borta? Om man schaktar bort jorden och lägger den i en övertäckt hög någonstans. Hur många år innan man kan använda den? Kan man någonsin använda den.

Och så har jag den i hela rosenrabatten. Kirskålen som täckte den har jag till slut fått bort (Roundup). Men nu när marken är bar så visar det sig att det kommer upp knölklocka ÖVERALLT!

Jag har den också i den klippta gräsmattan där den sprider sig över en allt större yta trotts ständig klippning. På dessa ställen är marken nedsjunken, verkar som knölklockan "äter" jord. Det är ingen mening med att göra om 'gräsmattan' eftersom knölarna då bara sprids omkring.

Finns det någon levande människa som har lyckats bli av med knölklocka i sin trädgård?
nilla
Precis samma tanke har jag haft idag. Trots tre års grävande har den nu lyckats underminera min grusgång - blad sticker upp överallt.

Jag tror att det kan fungera med täckning och ny jord ovanpå - och låta det vara så. Tvivlar på att rötterna dör om dom får vara kvar i jorden.
Knölarna som håller på att kväva pionerna och andra perenner får jag försöka leva med. Kan ju knappast täcka in hela trädgårn och anlägga en ny ovanpå.

Ett riktigt gissel är det. mad.gif

Så alla tänkbara tips mottas tacksamt för min del också.
Ninni
Jag har samma problem och ska i år gräva bort en del av jorden, marktäcka och plantera i pallkragar. Antar att det tar ett par år att bli av med knölklockorna, kanske vågar jag aldrig ta bort markväven.
Knölklocka är absolut det värsta rotogräset jag vet. Det är ju inte bara knölarna, det är ju fullt av små små rötter som är omöjliga att få bort
horthensia
har också problem med knölklockan men jag bryr mig inte om att gräva upp den . jag rensar och rensar ,så fort dom dyker upp så bort med dom! Och aldrig , aldrig låta någon gå i blom. Dom har faktiskt blivit färre med åren...
bikiv
CITAT (horthensia @ 31-05-2005, 21:06)
har också problem med knölklockan men jag bryr mig inte om att gräva upp den . jag rensar och rensar ,så fort dom dyker upp så bort med dom! Och aldrig , aldrig låta någon gå i blom. Dom har faktiskt blivit färre med åren...

Instämmer!

Men har även toppklocka och digitalis i rabatten. Som små planor ser om ganska lika ut och har därför rensat bort dessa, som jag ville ha kvar1
Sommartorparn
Grisar!
Det enda område på min tomt där det inte finns knölklocka är där jag under en sommar hade grisar. Kanske de tyckte knölarna var goda? Tyvärr var det ganska mycket jobb med grisarna, så jag är inte beredd att göra om den operationen över hela tomten....

Jag min idiot har ju hjälpt till att sprida knölklockan genom att flytta jord hit och dit mellan olika platser på tomten! Säkert har jag gett bort den också tillsammans med de växter jag så generöst har delat med mig av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon