Sidor: 1, 2
*solis*
CITAT (Airamya @ 06-06-2005, 11:46)
Nej, Solis frågor är inte dumma. De är mycket djupt filosofiska och gamla. Jag vet inte varifrån de kommer för henne, men ibland får jag känslan av att hon läst en filosofi-bok eller två en gång i tiden och nu börjar de frågeställningar hon stötte på där dyka upp i tankarna men hon lyckas inte reda ut dem riktigt. Så hon delar med sig av dem istället.

Så upplever jag det. Och HELT 'off topic' tycker jag inte att det är här heller... Mina djupaste, filosofiska funderingar har jag ofta när jag påtar i trädgården. Det är många tanketrådar jag följt med hjälp av kvickrotens rötter... wink.gif rolleyes.gif laugh.gif tongue.gif

Så sant så wub.gif
niklaswik
CITAT (AndreasBlomquist @ 06-06-2005, 01:25)
Tycker dock det är lite kul att läsa hennes inlägg och gång på gång förundras över hennes naitivitet och okunskap (dumhet, ignorans).. som sagt, ibland är frågeställningarna så j-vla dumma att man har svårt att veta om hon är seriös eller ej.

Nog för att solis är lite konstig ibland men trots det borde kanske herr Andreas Blomqvist ha något bättre att göra än att slänga skit på henne för det?

Förmodligen har herr Blomqvist ett lika stort behov av uppmärksamhet som den treårige sonen och tar illa upp av att solis tar sån plats på forumet?

Visst får man tycka vad man vill men man får inte alltid SÄGA vad man tycker. Man kan snacka om yttrandefrihet osv men den friheten är väldigt instängd s.a.s.

PS. Jag tycker det var bra att du skrev så där för nu ska jag hålla otrolig koll på dig och så fort du säger nåt dumt så ska jag trycka ner dig för det så du inser hur mycket det kan svida.
AndreasBlomquist
CITAT (niklaswik @ 06-06-2005, 13:57)
Nog för att solis är lite konstig ibland men trots det borde kanske herr Andreas Blomqvist ha något bättre att göra än att slänga skit på henne för det?

Förmodligen har herr Blomqvist ett lika stort behov av uppmärksamhet som den treårige sonen och tar illa upp av att solis tar sån plats på forumet?

Visst får man tycka vad man vill men man får inte alltid SÄGA vad man tycker. Man kan snacka om yttrandefrihet osv men den friheten är väldigt instängd s.a.s.

PS. Jag tycker det var bra att du skrev så där för nu ska jag hålla otrolig koll på dig och så fort du säger nåt dumt så ska jag trycka ner dig för det så du inser hur mycket det kan svida.

Om du hade läst hela tråden så hade du märkt att allt jag skrev inte var skit.

3-årig son har jag ingen, men väl en 3-årig dotter... Jag har absolut ingenting emot att Solis tar stor plats på forumet. För min del får hon posta hur mycket som helst. Jag kan ju faktiskt välja att stå över att läsa dem.

Jag skrev också i ett inlägg att jag tycker det är helt befogat att ställa dumma frågor någon gång då och då, det är så utveckling framåt sker... men att ställa dumma frågor hela tiden, ja kanske finns det någon charm i det? Är det dock inte säker på om det ingick i inlägget där som jag sedan raderade för att jag klämde en och annan otrevlighet också.

Niklas, om du vill lägga din tid på att nu jaga mig på forumet och lägga in syrliga kommentarer så varsågod. Jag tar inte åt mig åt saker som skrivs på ett forum om det är personliga påhopp!
lilla mamma
SLUTA NU

Tillbaka till frågan...

tinnitusljud hörs bara av den drabbade och kan inte bevisas i verkligheten

Finns de då ändå?

Frågar Anita med symfoniorkestern i öronen
Sulawesii
Går bet på den med!
*Felix matte*
CITAT (lilla mamma @ 06-06-2005, 18:06)
SLUTA NU

Tillbaka till frågan...

tinnitusljud hörs bara av den drabbade och kan inte bevisas i verkligheten

Finns de då ändå?

Frågar Anita med symfoniorkestern i öronen

Så klart de finns... vet väl jag som hör brummande flygplan 24h/dygn sen juli 1985.
JonasQ
CITAT (solis @ 01-06-2005, 21:27)
Annlouice

Jag tänkte så här; om ett träd faller med ett stort brak i skogen och det finns inga människor eller djur i skogen;låter det ändå av braket av det fallande trädet!?! wacko.gif

Om en kvinna står å skäller i skogen å hennes man inte hör, har han ändå fel? tongue.gif
farbror B
CITAT (JonasQ @ 07-06-2005, 11:18)
Om en kvinna står å skäller i skogen å hennes man inte hör, har han ändå fel? tongue.gif

Haha himla kul vändning! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
carol
CITAT (Annlo @ 01-06-2005, 21:21)
Det som Gosatta säger håller jag med om! (vad ljud egentligen är)
Men det solis funderar över är nog mer en definitionsfråga över ordet "ljud"!

Eftersom det är någon som hörs så borde någon behöva uppfatta det för att det ska kallas ljud!

Nåt i den stilen menar jag... blink.gif

Oj, oj det känns som man blir snurrig av att försöka sätta konstiga tankar på pränt! wacko.gif

Annlouice

Jag tänkte så här; om ett träd faller med ett stort brak i skogen och det finns inga människor eller djur i skogen;låter det ändå av braket av det fallande trädet!?! wacko.gif

Då kan man ju lika gärna undra om trädet finns alls eftersom ingen är där som ser det, eller?

Det har ju med våra sinnen att göra, ljud i form av vibrationer finns alltid, men för att det ska bli det som vi uppfattar som ljud måste vi ha öron som översätter åt oss. Har man inga öron som kan göra det, kan man känna vibrationerna i luften. Utan våra sinnen kan vi inte uppfatta världen omkring oss, vilket är en nödvändighet för att vi ska överleva. (Om inte ett sinnesorgan fungerar klarar man sig oftast på de andra, men utan alla tror jag inte att det går.) Alltså beror det på vad man menar med ordet "låter". Menar man det som hjärnan uppfattar som ljud efter att det tagits upp och översatts av örat låter det ju inte om trädet om det inte finns några öron (och hjärnor) som kan översätta vibrationerna, men vibbarna finns ju där oavsett.
farbror B

... och om du släcker ljuset i ditt sovrum, har tapeterna samma färg då?
Jag menar , ingen kan ju se färgerna i mörkret....
carol
Pigmentet är det samma...
Betty

Självklart!
Sulawesii
CITAT (JonasQ @ 07-06-2005, 11:18)

Äh skämtar du?!
Min särbo sa att han nog skulle gå in här och skriva just det i den här tråden!
laugh.gif
Frida H
CITAT (farbror B @ 07-06-2005, 12:22)
Jag menar , ingen kan ju se färgerna i mörkret

Precis som ljudet inte kan finnas utan luft kan färgerna inte finnas utan ljus
*solis*
CITAT (Frida H @ 07-06-2005, 21:04)

Så det kanske inte finns några färger alls ohmy.gif
Frida H
den som är totalt färgblind ser visst bara gråskalan, tänk dig omgivningen som en svart-vit TV
carol
CITAT (solis @ 07-06-2005, 21:06)
CITAT (Frida H @ 07-06-2005, 21:04)

Så det kanske inte finns några färger alls ohmy.gif

Jo jag anser nog att färger finns ändå, men det är ju en definitionsfråga. Finns de om de inte syns? Och vad är färg egentligen?! unsure.gif Pigmentet är detsamma oavsett om det finns ljus eller inte, men du kan inte se färgerna utan ljuset, likväl som att du inte heller ser färgerna utan ögon. wacko.gif Om du tittar på en grön växt tex uppfattar du växten som grön just för att pigmentet absorberar vissa våglängder av ljuset och dess komplementfärg (grönt) reflekteras in i våra ögon som skickar signaler till hjärnan. Om du sen släcker lampan i rummet och det blir mörkt finns det inte längre något ljus som kan reflekteras och då ser vi inte, vare sig färgen eller växten. Men växten står ju kvar fastän vi inte ser den och den har samma molekylsammansättning så den får samma färg igen när du tänder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon