Full version: Varifrån kommer ni?
Sidor: 1, 2
Hannele
CITAT (solis @ 08-06-2005, 17:47)
No,hei terve mitä kuuluu? minun tytär asuuu samassa kaupungissa wub.gif

Tyttäreni asuu kans samassa kaupungissa kanssani. laugh.gif
Vicke
Man får ett intryck av att det nästan bara finns folk med finlandssvenskt blod här laugh.gif Själv bor jag nära Vasa och är en stolt hurri. Svenska är ju modersmålet men har lärt mig finska ganska bra också. Lite svårt kan det vara att få allting grammatikaliskt rätt när man skriver förstås.

Roligast är ju att skriva finlandismer, men jag brukar undvika det på forum. Men ibland när man fått leidon på fula ord som "toalettpapper" och "sommarstuga" sku de va skönt att få skriv precis va man vill och ta med alla sina älskade finlandssvenska uttryck. wub.gif
*solis*
CITAT (Hannele @ 08-06-2005, 17:53)
CITAT (solis @ 08-06-2005, 17:47)
No,hei terve mitä kuuluu? minun tytär asuuu samassa kaupungissa wub.gif

Tyttäreni asuu kans samassa kaupungissa kanssani. laugh.gif

IHANAA wub.gif
Betty
CITAT (Vicke @ 08-06-2005, 19:37)
Man får ett intryck av att det nästan bara finns folk med finlandssvenskt blod här laugh.gif Själv bor jag nära Vasa och är en stolt hurri. Svenska är ju modersmålet men har lärt mig finska ganska bra också. Lite svårt kan det vara att få allting grammatikaliskt rätt när man skriver förstås.

Roligast är ju att skriva finlandismer, men jag brukar undvika det på forum. Men ibland när man fått leidon på fula ord som "toalettpapper" och "sommarstuga" sku de va skönt att få skriv precis va man vill och ta med alla sina älskade finlandssvenska uttryck. wub.gif

laugh.gif Gör det du, skriv som du vill!
(ja får dryyft tå ja läser he du skriver på dialekt... har int ve heim na på ti sista åre...) wub.gif tongue.gif
Vicke
Nå våjne stackars de wink.gif Kanski du sku ta å skå på http://www.ankdammen.com å läs nalete finlandssvenska vitsar? E e som kisson för bårnmagan å läs na tåli emellanåt.
Betty
Tack för tipset Vicke! wub.gif
Hannele
CITAT (Lulle @ 03-06-2005, 12:34)
Kanske ska ta och börja träna upp skrivandet och läsandet.

Kanske bra träning att snacka trädgård på finska? laugh.gif http://puutarha.net/
Vicke
Det är det bästa man kan göra när man vill lära sig ett språk bättre, förena nytta med nöje! biggrin.gif Har blivit mycket bättre på finska sedan jag började snacka kaniner regelbundet på ett forum och det har också lett till att jag fått prata finska på tävlingar. I går skaffade jag mig tyska kaninintresserade brevvänner - här ska skrivas och jag känner mig mer motiverad att lära mig tyska bättre än på länge. biggrin.gif
JonasQ
Kanche vi buri skriiv åp dialekt å siir hur oräidit e vaal. Jo, he je no allti svoårt ti haald se bort från finlandismen, noår ska di tilexempel lär se kva talko jie i svärje. Egentligen kan man ju funder kvafö itt e finns naon finlandssvensk trägåschsid tå e je såde maang aktiv schaanden.

Om e je na exilösterbottningar som je intressera åov kva som hiendär schen så finns e mychy bra häimsiidor, tex osterbotten.fi. Alla kommuner buri no ha relativt bra häimsidor å. Via sou.fi slipper man ti alla ongdomsföreningar. Sedan har ju no stordäilin åov tidningan schär sidor å men he handlar mest om na frassar som a vaari 12 år å tådde spännand.
Ewa smålänska höglandet
CITAT (LadyAdina @ 03-06-2005, 19:01)
bosatt mellan Hangö och Ekenäs i Finland. Hör till Hangö kommun (bor typ 300 m innanför gränsen) men uträttar alla ärenden m.m. i Ekenäs.

Min mamma är född i Fiskars, kom till Sverige efter kriget
En moster bor i Fiskars en annan i Ekenäs.
Alla somrar i Finland när mina morföräldrar levde

/Ewa zon 4-5
krellus
kristerh
I Pello har man ju varit!
Mamma är från Kassa utanför Pajala så vi åkte över till finland ibland.
Är född och uppväxt utanför Stockholm. Numera fritidshus i Roslagen.
snofsan
Flyger till Åbo på ett par veckor från Köpenhamn, ska till Sagu där min bror bor och sedan till Nystad där min syster bor.

Ska bli kiva! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ewa smålänska höglandet
CITAT (snofsan @ 10-06-2005, 10:48)
kiva! biggrin.gif  :D  :D

Använde min kusin jämt smile.gif

/Ewa zon 4-5
Hannele
CITAT (snofsan @ 10-06-2005, 10:48)
Flyger till Åbo på ett par veckor

Turku är den finaste staden! wub.gif
Dzad
Hoppas det då man ska flytta dit i augusti... smile.gif
Tror det är få som flyttat till en stad som jag senast besökte på natten, gången för det på natten och gången FÖRE det då jag var 10 år gammal eller så. biggrin.gif

CITAT
Kanche vi buri skriiv åp dialekt å siir hur oräidit e vaal. Jo, he je no allti svoårt ti haald se bort från finlandismen, noår ska di tilexempel lär se kva talko jie i svärje. Egentligen kan man ju funder kvafö itt e finns naon finlandssvensk trägåschsid tå e je såde maang aktiv schaanden.

Om e je na exilösterbottningar som je intressera åov kva som hiendär schen så finns e mychy bra häimsiidor, tex osterbotten.fi. Alla kommuner buri no ha relativt bra häimsidor å. Via sou.fi slipper man ti alla ongdomsföreningar. Sedan har ju no stordäilin åov tidningan schär sidor å men he handlar mest om na frassar som a vaari 12 år å tådde spännand.

Ja du... du kommer int från någonstans nära Vasa åtminstone. smile.gif
Snarare Närpes eller ditåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon