|
CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 12:42) CITAT (Posse @ 05-06-2005, 12:36) CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:26) Jamen du kan väl ändå inte på fullaste allvar mena detta Hur mycket ska då de som spottar ut tuggummit eller kastar förbrukad snusdosa eller godispapper betala? Jovisst bör det vara böter även på annan medveten nedskräpning... men fimparna är också giftiga - hur är det nu... jag har för mig att en fimp innehåller tillräckligt med gift för att döda en barn. Därtill slängs de nog rätt ofta så att de även utgör brandfara. Det är fortfarande inte skäl nog att avgiftsbelägga oss som inte slänger fimparna kors och tvärs. Ni ickerökare är bara ute efter att vi ska få så höga avgifter som möjligt, oavsett orsaker. Finns det ingen orsak så skapar ni nån.  CITAT Sjukvård och minskad produktion på grund av rökning kostar det svenska samhället minst 26 miljarder kronor varje år. /---/ Beräkningarna bygger dels på det produktionsbortfall som orsakas av rökning genom sjukskrivningar, förtidspensioneringar och förtida dödsfall och dels på kostnaderna för sjukvård av de människor som drabbats av rökrelaterade sjukdomar. Studien är begränsad till åldersgruppen 35-84 år. Citerat från artikeln Rökning kostar samhället minst 26 miljarder per år
CITAT (Posse @ 05-06-2005, 12:50) CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 12:42) CITAT (Posse @ 05-06-2005, 12:36) CITAT (Felix matte @ 04-06-2005, 23:26) Jamen du kan väl ändå inte på fullaste allvar mena detta Hur mycket ska då de som spottar ut tuggummit eller kastar förbrukad snusdosa eller godispapper betala? Jovisst bör det vara böter även på annan medveten nedskräpning... men fimparna är också giftiga - hur är det nu... jag har för mig att en fimp innehåller tillräckligt med gift för att döda en barn. Därtill slängs de nog rätt ofta så att de även utgör brandfara. Det är fortfarande inte skäl nog att avgiftsbelägga oss som inte slänger fimparna kors och tvärs. Ni ickerökare är bara ute efter att vi ska få så höga avgifter som möjligt, oavsett orsaker. Finns det ingen orsak så skapar ni nån.  CITAT Sjukvård och minskad produktion på grund av rökning kostar det svenska samhället minst 26 miljarder kronor varje år. /---/ Beräkningarna bygger dels på det produktionsbortfall som orsakas av rökning genom sjukskrivningar, förtidspensioneringar och förtida dödsfall och dels på kostnaderna för sjukvård av de människor som drabbats av rökrelaterade sjukdomar. Studien är begränsad till åldersgruppen 35-84 år.
Citerat från artikeln Rökning kostar samhället minst 26 miljarder per år Den artikeln kallar jag vinklad. Tror inte ett ögonblick på såna siffror, varken jag eller nån i min omgivning har hitintills haft några besvär av rökningen, således har vi inte heller belastat sjukvården. Dom flesta i min umgängeskrets är rökare och har för avsikt att fortsätta vara det. Angående rökfritt på krogarna, nu håller man sig hemma istället, det stinker svett och brakskitar överallt på krogarna och även dom som är ickerökare tycker att det var bättre innan, då behövde dom bara vädra kläderna efteråt.
andersen
05-06-2005, 12:02
Den artikeln ser jag som balanserad, det är ju bara att titta vilka som ligger bakom artikeln....© 2005 Tobaksfakta Ett samarbete mellan Cancerfonden, Statens folkhälsoinstitut, Hjärt-Lungfonden och Läkare mot tobak Ansvarig utgivare: Carl-Olof Rydén, c-o.ryden@telia.com
CITAT (andersen @ 05-06-2005, 13:02) Den artikeln ser jag som balanserad, det är ju bara att titta vilka som ligger bakom artikeln....© 2005 Tobaksfakta Ett samarbete mellan Cancerfonden, Statens folkhälsoinstitut, Hjärt-Lungfonden och Läkare mot tobak Ansvarig utgivare: Carl-Olof Rydén, c-o.ryden@telia.com Där ser du själv, alla är antirökare  Dom är till för att ta fram avskräckande siffror, sen spelar det inte så stor roll hur mycket sanning som ligger bakom. På så sätt får dom säkert mera pengar till forskningen också. Kom igen när tobaksbolagen lämnar ut såna siffror, då kanske det ligger ett uns sanning bakom.
andersen
05-06-2005, 12:12
Nä men herre gud,klart att det är tex läkare mot tobak!!! tror inte att det finns någon organisation som heter läkare för tobak,, eller gör det det? Ang dit inlägg om krogarna missar gäster så tror jag inte att så är fallet utan at dom får nya matgäster tex barnfamiljer.... nya matgäster
CITAT (andersen @ 05-06-2005, 13:12) Nä men herre gud,klart att det är tex läkare mot tobak!!! tror inte att det finns någon organisation som heter läkare för tobak,, eller gör det det? Ang dit inlägg om krogarna missar gäster så tror jag inte att så är fallet utan at dom får nya matgäster tex barnfamiljer.... nya matgäster Om du inte redan visste det så får inte barnfamiljerna gå på krogen med sina barn på kvällarna, det är där som det luktas svett och mökar, inte i lunchrestaurangerna  Det är klart att läkare är emot rökning, fattar väl jag också. Men det är just det, ickerökare som gjort en skräckstudie och dragit till med fantasi siffror.
*solis*
05-06-2005, 12:19
CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 13:15) CITAT (andersen @ 05-06-2005, 13:12) Nä men herre gud,klart att det är tex läkare mot tobak!!! tror inte att det finns någon organisation som heter läkare för tobak,, eller gör det det? Ang dit inlägg om krogarna missar gäster så tror jag inte att så är fallet utan at dom får nya matgäster tex barnfamiljer.... nya matgästerOm du inte redan visste det så får inte barnfamiljerna gå på krogen med sina barn på kvällarna, det är där som det luktas svett och mökar, inte i lunchrestaurangerna  Det är klart att läkare är emot rökning, fattar väl jag också. Men det är just det, ickerökare som gjort en skräckstudie och dragit till med fantasi siffror.  Men Reserv då; du verkar vara en äkta "anti-mökare"  men samtidigt en äkta rökare som tuttar eld
CITAT (solis @ 05-06-2005, 13:19) CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 13:15) CITAT (andersen @ 05-06-2005, 13:12) Nä men herre gud,klart att det är tex läkare mot tobak!!! tror inte att det finns någon organisation som heter läkare för tobak,, eller gör det det? Ang dit inlägg om krogarna missar gäster så tror jag inte att så är fallet utan at dom får nya matgäster tex barnfamiljer.... nya matgästerOm du inte redan visste det så får inte barnfamiljerna gå på krogen med sina barn på kvällarna, det är där som det luktas svett och mökar, inte i lunchrestaurangerna  Det är klart att läkare är emot rökning, fattar väl jag också. Men det är just det, ickerökare som gjort en skräckstudie och dragit till med fantasi siffror.  Men Reserv då; du verkar vara en äkta "anti-mökare"  men samtidigt en äkta rökare som tuttar eld  Min nya slogan ska vara Hellre rök än mök
*solis*
05-06-2005, 12:25
CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 13:24) CITAT (solis @ 05-06-2005, 13:19) CITAT (Reserv @ 05-06-2005, 13:15) CITAT (andersen @ 05-06-2005, 13:12) Nä men herre gud,klart att det är tex läkare mot tobak!!! tror inte att det finns någon organisation som heter läkare för tobak,, eller gör det det? Ang dit inlägg om krogarna missar gäster så tror jag inte att så är fallet utan at dom får nya matgäster tex barnfamiljer.... nya matgästerOm du inte redan visste det så får inte barnfamiljerna gå på krogen med sina barn på kvällarna, det är där som det luktas svett och mökar, inte i lunchrestaurangerna  Det är klart att läkare är emot rökning, fattar väl jag också. Men det är just det, ickerökare som gjort en skräckstudie och dragit till med fantasi siffror.  Men Reserv då; du verkar vara en äkta "anti-mökare"  men samtidigt en äkta rökare som tuttar eld  Min nya slogan ska vara Hellre rök än mök  Jag älskar dig med Reserv; du är U N D E R B A R
Anki på Öland
05-06-2005, 14:46
CITAT (Posse @ 05-06-2005, 12:50) CITAT Sjukvård och minskad produktion på grund av rökning kostar det svenska samhället minst 26 miljarder kronor varje år. /---/ Beräkningarna bygger dels på det produktionsbortfall som orsakas av rökning genom sjukskrivningar, förtidspensioneringar och förtida dödsfall och dels på kostnaderna för sjukvård av de människor som drabbats av rökrelaterade sjukdomar. Studien är begränsad till åldersgruppen 35-84 år. Citerat från artikeln Rökning kostar samhället minst 26 miljarder per år Intressant! och som jämförelse, kan vi inte också få veta vad icke-rökare kostar i minskad produktion och sjukvård. Eller är det så väl att dom aldrig är sjuka eller frånvarande från jobbet???? Anki
Nu måste jag få lägga mig i debatten! Som fd rökare så vill jag berätta ang att rökare kostar sammhället si och så mycket osv. Jag slutade röka men fick cancer ändå(frisk i dag), dock ej rökrelaterad,men ändå. Jag menar att just cancer är väl ett stort (även kol) argument mot rökning. En annan sak som också slog mig är att jag är mycket oftare sjuk nuförtiden när jag är rökfri. Det är väl konstigt? En annan sak, man får nästan aldrig pusta ut på jobbet om det är jobbigt och stresssigt någon dag. För det ser mycket konstigt ut om man bara sätter sig ner och vilar ett tag. Jag menar inte att lata sig och slöa. bara den där naturliga pausen som man får som rökare. I bland har jag faktiskt funderat på att börja i gen!
zaaritha
05-06-2005, 18:51
Jag undrar--stillsamt-- varför läkare röker, när de "ska" veta vad dessa mobbade rökare anses kosta sjukvården.......
andersen
05-06-2005, 19:05
CITAT (Jasmin @ 05-06-2005, 19:44) Nu måste jag få lägga mig i debatten! Som fd rökare så vill jag berätta ang att rökare kostar sammhället si och så mycket osv. Jag slutade röka men fick cancer ändå(frisk i dag), dock ej rökrelaterad,men ändå. Jag menar att just cancer är väl ett stort (även kol) argument mot rökning. En annan sak som också slog mig är att jag är mycket oftare sjuk nuförtiden när jag är rökfri. Det är väl konstigt? En annan sak, man får nästan aldrig pusta ut på jobbet om det är jobbigt och stresssigt någon dag. För det ser mycket konstigt ut om man bara sätter sig ner och vilar ett tag. Jag menar inte att lata sig och slöa. bara den där naturliga pausen som man får som rökare. I bland har jag faktiskt funderat på att börja i gen!  Ja mickro pauser borde vi alla ha, men det är inte lätt att få till det med alla slimmade orginisationer och vi själva bidrar åxå till en stor del att det inte finns tid till en paus då och då, jag menar att vi "springer fortare och fortare på våra arbetsplatser i stället för att kräva lungnare tempo, nu kom jag lite vid sidan av ämnet.
andersen
04-02-2006, 11:11
Idag kom det nya hemska rön ang rökning. rökande mödrar
CITAT (andersen @ 04-02-2006, 11:11) Idag kom det nya hemska rön ang rökning. rökande mödrar Rökning under graviditeten ökar också risken för att moderkakan ska lossna med 50 procent. Att moderkakan lossnar innebär en kraftigt ökad risk för att fostret ska dö. Rökande mammor 2Och ...kvinnor som rökte under graviditeten fick barn med lägre IQ som vuxna, jämfört med barn till icke-rökande mammor. Rökande mammor 3
Sorgligt med rökande mammor.
Det är egoistiskt, eftersom barnet inte kan komma undan s a s.
Klematis
04-02-2006, 12:37
CITAT (Jasmin @ 05-06-2005, 18:44) Nu måste jag få lägga mig i debatten! Som fd rökare så vill jag berätta ang att rökare kostar sammhället si och så mycket osv. Jag slutade röka men fick cancer ändå(frisk i dag), dock ej rökrelaterad,men ändå. Jag menar att just cancer är väl ett stort (även kol) argument mot rökning. En annan sak som också slog mig är att jag är mycket oftare sjuk nuförtiden när jag är rökfri. Det är väl konstigt? En annan sak, man får nästan aldrig pusta ut på jobbet om det är jobbigt och stresssigt någon dag. För det ser mycket konstigt ut om man bara sätter sig ner och vilar ett tag. Jag menar inte att lata sig och slöa. bara den där naturliga pausen som man får som rökare. I bland har jag faktiskt funderat på att börja i gen!  efter som jag är en ickerökare som ialla år sett hur rökare sprungit ifrån sitt arbete för att röka under arbetsdagen. Men vi adra får sitta och arbete FULL tid. Jag kollade en person under en tid och räknade ut hur mycke tid det var. Kommer inte riktigt ihåg just nu men jag tror att det nästan hade blivit en extra semester vecka för oss icke rökare. Varför ska de ha rätt att maska på sin arbetstid. Som Jasmin sa så kan man ju inte bara gå ut och sätta sig ute i solen UTAN att röka. Ang nedskräpning så tycker jag det är lika j-ligt vad man än slänger. Hur kan man bara stå och "tappa" papper och fimpar på gatan??!! OTROLIGT
Ta en fruktpaus och hänvisa till rökpauserna som dina kollegor tar.
Klematis
04-02-2006, 12:43
Ja det skulle man ju kunna börja med fruktpaus ute i friska luften. Det borde ju gå under friskvårdsaktiviteter!
Ja, om inte annat kan det få arbetsgivaren att reglera pauserna i avtalet så att det blir lika för alla. Så är det på Telia där jag jobbade tidigare. Det var ganska praktiskt faktiskt.
Klematis
04-02-2006, 12:47
SOm jag läste i artikel från Jönköping eller var det nu var, där man fick stämpla ut. Det verkar ju helt ok när man har extra paus.
Det är helt okej, för då betalar inte arbetsgivaren lön för den tiden. LÅter som en bra idé i mina öron.
Klematis
04-02-2006, 12:48
Precis och rättvist mot alla.
Är det inte lika bra att förbjuda rökning överhuvudtaget...*skämt*... Jag menar...det blir ju fler och fler förbud mot rökning och rökare... Okej att det kostar att 'sanera' en lägenhet efter att en rökare bott där...men tala om för personen/personerna som ska flytta in att om de röker i lägenheten ska de få betala en viss del utav kostnaderna för 'saneringen' när de flyttar eller om de vill åtgärda själva...då får ju rökarna ett val i allafall...*en fundering bara* Har själv rökt i ett X antal år och slutade för lite mer än ett år sedan...min pappa dog nämligen i 'galoperande' lungcancer och jag såg honom lida till sista 'andetaget'...(om man nu kan kalla det för ett andetag, han kipade efter luft)...jag hade lovat honom att jag skulle sluta efter att han hade gått bort....å det gjorde jag...*stålt och sträcker på mig*
Om bara rökarna inte stod precis vid entrén - fast askkopparna brukar ju stp där dumt nog. Man får ju hålla andan för att kunna gå in och ut Sen att det bara skulle vara att vädra bort lukten, det tycker jag inte räcker. Det stinker ändå, en rejäl tvätt är det enda som hjälper och hur kul är det när man kommer hem från krogen klockan 2? Och hur kul tycker grannarna det är att idioten på tredje våningen börjar spola i rören mitt i natten? För sova med röklukt i håret kan jag inte, jag får sådan skallebank av lukten att jag nästan gråter. Och nej, jag dricker inte alkohol, så det beror inte på det
CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 12:53) hur kul är det när man kommer hem från krogen klockan 2? Och hur kul tycker grannarna det är att idioten på tredje våningen börjar spola i rören mitt i natten? För sova med röklukt i håret kan jag inte, jag får sådan skallebank av lukten att jag nästan gråter. Och nej, jag dricker inte alkohol, så det beror inte på det  Var hittar du den krogen som dom röker på nu??  Här i sundsvall så är det i alla fall rökförbud.
Klematis
04-02-2006, 18:52
Det skulle ju kunna vara så att man fick lämna en summa när man flyttade in som skulle gå till renovering av lägenheten om det är onormalt slitage. Så är det helt säker på vissa ställen. Det är ju inte bara rök som förstör lägenheter. Vet om en tant som hade 10 katter i en lägenhet som gjorde lite av varje. Det blev en ganska omfattande renovering. Och stackars djur.
CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 16:34) CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 12:53) hur kul är det när man kommer hem från krogen klockan 2? Och hur kul tycker grannarna det är att idioten på tredje våningen börjar spola i rören mitt i natten? För sova med röklukt i håret kan jag inte, jag får sådan skallebank av lukten att jag nästan gråter. Och nej, jag dricker inte alkohol, så det beror inte på det  Var hittar du den krogen som dom röker på nu??  Här i sundsvall så är det i alla fall rökförbud.  Visst är det förbud - nu som först. Fast det var någon som tyckte det var dumt med förbud och tyckte det räckte att vädra kläderna. Det var det jag svarade på - nej, det räcker inte att vädra, och hur gör man med håret? Skalperar sig?
CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 22:01) CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 16:34) CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 12:53) hur kul är det när man kommer hem från krogen klockan 2? Och hur kul tycker grannarna det är att idioten på tredje våningen börjar spola i rören mitt i natten? För sova med röklukt i håret kan jag inte, jag får sådan skallebank av lukten att jag nästan gråter. Och nej, jag dricker inte alkohol, så det beror inte på det  Var hittar du den krogen som dom röker på nu??  Här i sundsvall så är det i alla fall rökförbud.  Visst är det förbud - nu som först. Fast det var någon som tyckte det var dumt med förbud och tyckte det räckte att vädra kläderna. Det var det jag svarade på - nej, det räcker inte att vädra, och hur gör man med håret? Skalperar sig?  En del rakade kvinnor är faktiskt riktigt söta  Alltså missförstå mig inte nu, på huvet alltså
*Felix matte*
04-02-2006, 22:27
CITAT (andersen @ 04-02-2006, 11:11) Idag kom det nya hemska rön ang rökning. rökande mödrar Men herregud... vad ska komma härnäst Visst är rökning hälsofarligt och jag önskar att det också vore helt förbjudet att saluföra tobak i någon som helst form. Men..... nu får väl också forskarna sansa sej lite... under mitt sextioåriga liv har jag bara en endaste gång råkat på någon rökare som fått barn med liten missbildning. Det är med forskning som med statistik... man får svar som man önskar. KOL sades drabba enbart rökare... förutom 10 % som hade medfödd Alfa1 antitrypsinbrist. Men efter att fler och fler gjorde gällande att de aldrig rökt och inte heller hade den medfödda bristen så tvingades forskarna att leta efter fler orsaker. Nu vet man att också tex byggjobbare, gruvarbetare m.fl som arbetar i dammig miljö kan få sjukdomen.
CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 22:07) CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 22:01) CITAT (Reserv @ 04-02-2006, 16:34) CITAT (LadyG @ 04-02-2006, 12:53) hur kul är det när man kommer hem från krogen klockan 2? Och hur kul tycker grannarna det är att idioten på tredje våningen börjar spola i rören mitt i natten? För sova med röklukt i håret kan jag inte, jag får sådan skallebank av lukten att jag nästan gråter. Och nej, jag dricker inte alkohol, så det beror inte på det  Var hittar du den krogen som dom röker på nu??  Här i sundsvall så är det i alla fall rökförbud.  Visst är det förbud - nu som först. Fast det var någon som tyckte det var dumt med förbud och tyckte det räckte att vädra kläderna. Det var det jag svarade på - nej, det räcker inte att vädra, och hur gör man med håret? Skalperar sig?  En del rakade kvinnor är faktiskt riktigt söta  Alltså missförstå mig inte nu, på huvet alltså  *missförstår i hundraåtti*  Sienad O'Connor menar du?
Precis
Det är faktiskt den enda huvud-rakade tjej jag kan komma på dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|