|
Ja, kanske borde även landskapen ha egna dagar. Speciellt i de fall då de fula länen allt oftare ersätter de historiska landskapen. Jag var en sväng på Liseberg nu, men huff sån trängsel. Och DÅLIGT SOM FAN att de bara hade gratis inträde från 12-14. Om Göteborgs Stad firar officiellt på Liseberg så bör det vara gratis under hela firandet. Som tur var fanns det många blommor man kunde titta på och ta kort på
Hannele
06-06-2006, 15:14
CITAT (Pirum @ 06-06-2006, 15:55) Om Göteborgs Stad firar officiellt på Liseberg så bör det vara gratis under hela firandet. Om du är med och spelar eller dansar på Götaplatsen, kommer du in gratis, även tillsammans med orkestrar och dansgrupper. Och du kan stanna hela kvällen, efter 14.
Gossen Ruda
06-06-2006, 15:27
För min del blev det inget firande, är knappast någon firarprisse. Jag har inget direkt emot nationaldagen även om det finns en liten nyans av nationalism i det hela. Det hör man ju på namnet. Annars har jag haft lite ont i magen, förmodligen efter penicillinkuren, men har ändå varit ute och fångat lite steklar. Och tagit en interiörbild från Banverkets driftcentral för tidskriften Tåg. Det är därifrån man styr alla tåg i Västsverige.
Ophelia
06-06-2006, 15:43
Hannele
06-06-2006, 17:17
CITAT (Gossen Ruda @ 06-06-2006, 16:27) För min del blev det inget firande, är knappast någon firarprisse. Firandet har inte ens börjat riktigt ännu... på Götaplatsen. Och Skansen börjar kl 19 i SVT2 , ska titta på sonen som spelar saxofon och Carolina Klüft ska prata.
Gossen Ruda
06-06-2006, 17:27
CITAT (Hannele @ 06-06-2006, 18:17) Och Skansen börjar kl 19 i SVT2 , ska titta på sonen som spelar saxofon och Carolina Klüft ska prata.  Tja, inget av sakerna har något större intresse för mig.
Hannele
06-06-2006, 17:30
CITAT (Gossen Ruda @ 06-06-2006, 18:27) Tja, inget av sakerna har något större intresse för mig. Ska du inte ens titta på min mor, som dansar finska folkdanser på Götaplatsen.
*Felix matte*
06-06-2006, 18:08
Blev inte att åka och delta i firandet... vädret har varit aaaalldeles för fint Har legat ute i solen fram till nu, bara korta matpauser inne och svalka lite Det gäller att ta vara på varje solig dag.
*Felix matte*
06-06-2006, 18:26
Ååh vilken njutning... först Christer Sjögren (tillhör annars inte mina favoriter) och sedan Barbara Hendricks  ... nästan så man är lite trött i stämbanden efter att ha sjungit me
Hannele
06-06-2006, 20:24
CITAT (Månskensbonden @ 06-06-2006, 10:21) Ju fler festliga traditioner desto bättre! :D )  Precis! 104 anledningar att fira året om.
*Felix matte*
06-06-2006, 20:45
CITAT (Hannele @ 06-06-2006, 21:24) CITAT (Månskensbonden @ 06-06-2006, 10:21) Ju fler festliga traditioner desto bättre!  )  Precis! 104 anledningar att fira året om. Jag behöver ingen bok till att hitta firaranledning Är ju 135 st i familjen  (alltså min och syskonens familjer) sedan tillkommer makens fam och de är 50 st förutom oss Sicken fest... 185 pers
Det är väl bra att vi har en nationladag  tror jag iaf... inte för jag riktigt vet hur vi ska fira... Börjar man vifta med svenska flaggan blir man ju rasist på en gång... Skulle nog hellre behållt annandag pingst röd om jag fått bestämma... Men men... GLAD NATIONALDAG på er allihop!
I våran by firades ingen nationaldag,sopbilen kom i morse och hämtade våra sopor.Vid middagstiden kom en sopbil och sopade smågatorna här,på själva nationaldagen,så tom jag blev lite förvånad. Jag firade inte,var ute och njöt av trädgården tillsammans med min vove.
Hannele
06-06-2006, 21:29
CITAT (Felix matte @ 06-06-2006, 21:45) Jag behöver ingen bok till att hitta firaranledning Är ju 135 st i familjen  (alltså min och syskonens familjer) Boken är skriven till såna stackare, som mej - som bara har 38 kusiner (med familjer).
*Felix matte*
06-06-2006, 21:33
CITAT (Hannele @ 06-06-2006, 22:29) CITAT (Felix matte @ 06-06-2006, 21:45) Jag behöver ingen bok till att hitta firaranledning Är ju 135 st i familjen  (alltså min och syskonens familjer) Boken är skriven till såna stackare, som mej - som bara har 38 kusiner (med familjer).  Stackars dig jag har en bit över hundratalet förstakusiner... å´så deras familjer förståss.
Månskensbonden
06-06-2006, 22:01
CITAT (cic @ 06-06-2006, 11:46) CITAT (Månskensbonden @ 06-06-2006, 10:21) Det är troligen den allra äldsta icke kyrkliga helgen vi har, och som vi fortfarande firar så intensivt. Jo, midsommar har ju firats länge, men precis som med julen (midvinterblot innan vi "blev kristna") är midsommar en kristen helgdag. CITAT I det förkristna Skandinavien var midsommartiden förknippad med offerfester i fruktsamhetens tecken, på många sätt motsvarande första majfirandet i andra västeuropeiska länder. Den kristna kyrkan tog över tidpunkten för denna midsommarfest och knöt den till Den Helige Johannes Döparens dag den 24 juni. På olika språk kallas helgen för Johannesdagen, men på svenska med flera språk kallas den alltjämt midsommar.
Hämtat från Wikipedia Men jag håller generellt med om att midsommar är väldigt svenskt. Den enda helgdag vi har som inte är kristen är 1 maj.Jodå, jag vet att kyrkan alltid försökt "adoptera" uråldriga hedniska helger och utropa dom till kristna istället, och så även Midsommar. Midvinterblotet till jul har ju lyckats, och är nu en rotad kristen helg. Men jag hävdar ändå att i praktiken är Midsommar alltnog en okyrklig helg, och sen får kyrkan vifta med hur många Johannes Döpare-flaggor dom vill.  Så Midsommar skiljer sig nog från julen i det avseendet. Midsommar är en icke kyrklig/kristen helg, en ännu levande "hednisk" tradition. -Och den rätt okända, inte speciellt firade Johannes Döparens Dag är en kristen helgdag, som går tämligen obemärkt förbi i skuggan av vårt ystra Midsommarfirande... (Dessutom vore det väl bättre att fira Johannes Döparen vid jul, med 'dop i grytan'...  )
Synd att dom odemokratiska krafterna även tycks ha gjort det till "sin" dag.
CITAT (AnitaGg @ 07-06-2006, 05:53) Synd att dom odemokratiska krafterna även tycks ha gjort det till "sin" dag. :( Så har jag också tänkt. Men till slut blev jag helt enkelt för*****d och tänkte att det fick vara nog Det ska inte komma några idioter och ta den svenska flaggan ifrån mig och alla andra. Då är det ju som att låta de odemokratiska makterna vinna  . Och aldrig i livet att jag tänker låta dom vinna Frånsett det så hissade vi flaggan och fortsatte med våra trädgårdsbestyr som vanligt
råse-marie
07-06-2006, 06:02
Hannele
07-06-2006, 08:33
Fina bilder, råse-marie, vi har en liten Sverige-dräkt efter dottern, hoppas vi får barnbarn..
CITAT (Evgeni @ 07-06-2006, 06:32) CITAT (AnitaGg @ 07-06-2006, 05:53) Synd att dom odemokratiska krafterna även tycks ha gjort det till "sin" dag. :( Så har jag också tänkt. Men till slut blev jag helt enkelt för*****d och tänkte att det fick vara nog Det ska inte komma några idioter och ta den svenska flaggan ifrån mig och alla andra. Då är det ju som att låta de odemokratiska makterna vinna  . Och aldrig i livet att jag tänker låta dom vinna Frånsett det så hissade vi flaggan och fortsatte med våra trädgårdsbestyr som vanligt  Vad hade ni väntat er? Förlåt att jag låter cynisk, men med tanke på att vi liksom inte frirar nåt särskilt så är det ju som gjort för att främlingsfientliga krafter ska ta över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|