Full version: Smörgåstårta
Iza
Kan man bjuda på tårta efter smörgåstårta eller blir det för kladdigt?
Förslag mottages.
*Felix matte*
Det tycker jag att man kan göra.

När maken fyllde 50 så bakade och gjorde jag båda sorters tårtor och har också fått serverat på både bröllop, begravningar och födelsedagskalas.
netaave
Det går alldeles utmärkt det, kanske den här?

NETAS SMÖRGÅSTÅRTA

2 RUNDA BRÖD (dubbel sats i långpanna)

7 ½ dl mjölk, eller mjölk & vatten

75 gr jäst

1 ½ tsk salt

1 ½ tsk socker

¾ dl olja

400 gr rågsikt

700 gr vetemjöl special

Gör degen som vanligt, jäs 30 min. Arbeta slät och smidig, dela den i 2 delar och forma till runda bröd, som läggs i 2, 2l formar (ca 22 cm)
Jäs i 30 min under duk. Pensla med kallt vatten, grädda i 250 gr i 10 min. Stäng av ugnen och låt bröden eftergrädda ytterligare 20 min. Låt kallna under duk.
Dela bröden, helst med en tårtbottenskärare, i 5-7 bottnar. Kan frysas med gladpack mellan, för att sedan användas till smörgåstårtor, kvarnhjul eller pizzabottnar.

Till smörgåstårta används 4 bottnar, kantskurna.
Ex på fyllning och garnering:
Bredbar leverpastej, bostongurka och flytande margarin rörs till en smidig pasta.
Abbas bredbara pålägg.
Mjukost, gärna smaksatt typ ”Bonjour”

Bred därefter hela tårtan med majonnäs eller liknande.
Klä kanterna med kryddgrönt, gurkskivor, krossade ostbågar eller ”stjärnor” (carambole).
Börja garnera utifrån med ex.
Halverade oliver och mandarinklyftor, fortsätt med skivade körsbärstomater, därefter halverade blå vindruvor. Lägg en stjärna i mitten, och på den en klick caviar och ev en dillvippa, fyll på med rikligt med skalade räkor runt. Pytsa svart caviar i fina små högar i tomrummen mellan tomater m.m.

Och sen en läcker nöt/jordgubbstårta, nästan nyttig! biggrin.gif
egentligen ett GI-recept snott från bendro.

GROTTIS NÖTTÅRTA

Till 1 st, (minst 2 st till en tårta.)

Vispa 3 äggvitor till hårt skum
Blanda försiktigt ner 1 påse finmald/hackade nötter eller mandlar.
1 tsk bakpulver
1 dl socker eller fruktos

Bred ut smeten på ett bakplåtspapper.
Grädda 140 gr i 40 min. Håll koll så kakan inte blir bränd men ändå är halvfast.
Låt den svalna på plåten.
Lossa försiktigt från plåten och lägg på ett fat.
Botten nr 2 blir tak.

Fyllning, bär sötade med socker eller fruktos.

Topping
Vispad grädde och lite riven mörk choklad.
telli
Jag tycker att det blir lite "tårta på tårta"!!

Kan du inte göra en efterrättspaj eller mjuk kaka till kaffet istället?
Summersun
Tycker också att det går jättebra att servera båda. Brukar själv servera både smörgåstårta och tårta på födelsedagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon