Jag kan bara använda uttrycket "vinklat", vinklat på ett mycket sorgligt vis som tycks gå ut på att enbart ställa Christoffer Gillberg i misstänkt och dålig dager.
??
Vad gör de så för?
Vad är vitsen?
Inte ett ord om alla dem som stöder hans forskning, även internationellt.
Inte ett ord om alla dem som blivit hjälpta tack vare honom.
Inte ett ord om vad han har betytt för alla de barn och vuxna som lider av adhd och damp, själva eller deras anhöriga.
Inte ett ORD om, att ...
... det krävs TVÅ för en konflikt!!! Och Gillberg "är inte med".
Dom får det att låta som om det är nåt "skumt" med att Gillberg inte vill uttala sig, inte vill vara med i deras program = "skyldig".
Sanningen är den, att Gillberg har dragit sig ur den här diskussionen för många år sedan. Han ställer helt enkelt inte upp på den! Han ägnar sin tid åt sin forskning.
Svar HAR han gett!!!
Eva Kärfve skrev en gång en bok som hette "Hjärnspöken, ..." där hon gick till hård kritik mot Gillberg och hans forskning.
Trots att boken innehåller stora påvisade felaktigheter, gång på gång dessutom, ges hon fortfarande stort utrymme i npf-debatter. Egentligen är det inte klokt! Men på något vis finns det något som lockar människor i hennes åsikter.
Vi som lever med damp i något avseende, är däremot inte särskilt
"lockade" eller "roade". Tvärtom.
Det är människor som "inte vet" som tar henne på allvar. Vilket enbart SKADAR oss som är drabbade, eller dem som arbetar med detta.
Inte ett enda ord av förklaring till Gillbergs förmån, fanns med i programmet - och då är vi ändå många tusen som stöder honom!!!
Både drabbade, anhöriga, läkare och npf-team.
Och som tar avstånd till Eva Kärfve.
Christoffer Gillberg och hans forskningsteam har strimlat bevismaterialen.
När jag hörde det på radion för ca ett år sedan, så JUBLADE jag!!! Och har han inte varit min idol före, så blev han det då!
Varför?
Inte heller DET kunde de ta upp på tv-programmet!!! *mycket, mycket dåligt!!!

Christoffer Gillberg blev alltså anmodad i en uppmärksammad dom, att LÄMNA UT känsliga och mycket PERSONLIGA handlingar om sina klienter, som han LOVAT aldrig skulle komma ut!!! Dessa handlingar skulle dessutom komma att utnyttjas av "fiendesidan". För Eva Kärfve kan nog räknas som "en fiende" till just Gillberg som person.
Det handlade om hans HEDER och LOJALITET gentemot de barn och vuxna som i FÖRTROENDE lämnat uppgifter till honom (och till hans team, och till förmån för forskningen omkring damp)
Jag kallar hans (deras, de är en GRUPP läkare) handling för CIVIL-KURAGE.
Christoffer Gillberg framställs som en "skurk" i programmet, tänk om de vinklat det från andra hållet?
Då skulle han bli nationalhjälte!!!
För OSS som på något vis har varit beroende av hans mångåriga arbeten, för att ÖVERLAG få ett drägligt LIV, är han det i alla fall.
Men INGEN fick komma till tals om det.
Eller att ... Eva Kärfves inte särskilt väl underbyggda "kritik" mer liknar en häxjakt, än ett seriöst sätt att bedriva granskning.
Man kan tycka att det var "sorgligt" att Gillberg inte ville "uttala sig", kanske skadar det honom ännu mer, men det är nu en gång hans beslut i den här frågan.
Han har gjort sina uttalanden, och gett sina svar - och de står ju fast!
Han är inte den som bråkar, i den här "konflikten mellan honom och Kärfve"!
Hela den här debatten, och all den uppmärksamhet den ges i media -
gör ingenting annat än SKADAR oss som på något vis lever med detta! (som drabbad eller i sitt yrke).
För att inte nämna vilken skada debatten gör för de barn som går i skolan, och inte får det bemötande som de skulle behöva... av "välmenande okunniga".