amaira
Jag trodde bättre om Uppdrag Granskning, men det är förstås första gången som jag är insatt i ämnet som diskuterades sad.gif .

Jag kan bara använda uttrycket "vinklat", vinklat på ett mycket sorgligt vis som tycks gå ut på att enbart ställa Christoffer Gillberg i misstänkt och dålig dager.
??

Vad gör de för?
Vad är vitsen?

Inte ett ord om alla dem som stöder hans forskning, även internationellt.

Inte ett ord om alla dem som blivit hjälpta tack vare honom.

Inte ett ord om vad han har betytt för alla de barn och vuxna som lider av adhd och damp, själva eller deras anhöriga.

Inte ett ORD om, att ...
... det krävs TVÅ för en konflikt!!! Och Gillberg "är inte med".

Dom får det att låta som om det är nåt "skumt" med att Gillberg inte vill uttala sig, inte vill vara med i deras program = "skyldig".

Sanningen är den, att Gillberg har dragit sig ur den här diskussionen för många år sedan. Han ställer helt enkelt inte upp på den! Han ägnar sin tid åt sin forskning.

Svar HAR han gett!!!

Eva Kärfve skrev en gång en bok som hette "Hjärnspöken, ..." där hon gick till hård kritik mot Gillberg och hans forskning.
Trots att boken innehåller stora påvisade felaktigheter, gång på gång dessutom, ges hon fortfarande stort utrymme i npf-debatter. Egentligen är det inte klokt! Men på något vis finns det något som lockar människor i hennes åsikter.

Vi som lever med damp i något avseende, är däremot inte särskilt
"lockade" eller "roade". Tvärtom.
Det är människor som "inte vet" som tar henne på allvar. Vilket enbart SKADAR oss som är drabbade, eller dem som arbetar med detta.

Inte ett enda ord av förklaring till Gillbergs förmån, fanns med i programmet - och då är vi ändå många tusen som stöder honom!!!
Både drabbade, anhöriga, läkare och npf-team.
Och som tar avstånd till Eva Kärfve.

Christoffer Gillberg och hans forskningsteam har strimlat bevismaterialen.

När jag hörde det på radion för ca ett år sedan, så JUBLADE jag!!! Och har han inte varit min idol före, så blev han det då!

Varför?

Inte heller DET kunde de ta upp på tv-programmet!!! *mycket, mycket dåligt!!! sad.gif *

Christoffer Gillberg blev alltså anmodad i en uppmärksammad dom, att LÄMNA UT känsliga och mycket PERSONLIGA handlingar om sina klienter, som han LOVAT aldrig skulle komma ut!!! Dessa handlingar skulle dessutom komma att utnyttjas av "fiendesidan". För Eva Kärfve kan nog räknas som "en fiende" till just Gillberg som person.

Det handlade om hans HEDER och LOJALITET gentemot de barn och vuxna som i FÖRTROENDE lämnat uppgifter till honom (och till hans team, och till förmån för forskningen omkring damp)

Jag kallar hans (deras, de är en GRUPP läkare) handling för CIVIL-KURAGE.

Christoffer Gillberg framställs som en "skurk" i programmet, tänk om de vinklat det från andra hållet?
Då skulle han bli nationalhjälte!!!

För OSS som på något vis har varit beroende av hans mångåriga arbeten, för att ÖVERLAG få ett drägligt LIV, är han det i alla fall.

Men INGEN fick komma till tals om det.

Eller att ... Eva Kärfves inte särskilt väl underbyggda "kritik" mer liknar en häxjakt, än ett seriöst sätt att bedriva granskning.

Man kan tycka att det var "sorgligt" att Gillberg inte ville "uttala sig", kanske skadar det honom ännu mer, men det är nu en gång hans beslut i den här frågan.
Han har gjort sina uttalanden, och gett sina svar - och de står ju fast!

Han är inte den som bråkar, i den här "konflikten mellan honom och Kärfve"!

Hela den här debatten, och all den uppmärksamhet den ges i media -
gör ingenting annat än SKADAR oss som på något vis lever med detta! (som drabbad eller i sitt yrke).

För att inte nämna vilken skada debatten gör för de barn som går i skolan, och inte får det bemötande som de skulle behöva... av "välmenande okunniga".
AndreasBlomquist
För oss som inte är så insatta i NPF och dessutom missade Uppdrag Granskning igår, kan du inte dra en liten story om Gillberg då? Jag förstår som att han borde varit med i programmet men inte var det. Vem är han och varför ska han vara med?
amaira
Gillberg är läkare, professor och forskare och "banbrytare" inom just npf.

Npf, NeuroPsykiatriska Funktionshinder, är ett vanligt men förhållandevis "okänt" fenomen som omfattar DAMP, ADHD, Aspberger syndrom, Tourettes syndrom, och lite till.

TV-programmet igår handlade om Gillberg, för just Eva Kärfve (som är socionom) har tillbringat de senaste fem åren med att "förfölja" honom, och det har blivit en mycket het och explosiv debatt, där Gillberg har försökt dra sig undan istället för att trappa upp.
Men medierna finner tydligen Eva Kärfves uppträdande på scenen intressant, och det hela har tagit en mycket olycklig vändning.

Kanske är det "den lilla människan gentemot auktoriteten" som får gehör i Kärfves kritik?

Men överlag är Kärfves kritik osaklig, och adhd-are och damp-are är "explosiva" människor, som har blivit kränkta och häftigt uppretade av Kärfves påståenden om att deras problematik egentligen är "hjärnspöken", och att Gillbergs arbeten består av "politik" som går att jämföra med nazi-tiden.

Det är extra synd att den så kallade "debatten" inte förs på sakliga grunder, därför att den OCKSÅ innehåller många viktiga komponenter och frågor.
Men Kärfves sätt och framförande har väckt så mycket AVSKY inom npf-kretsar, att hela debatten blivit förgiftad.

Och Gillberg hängs upp som syndabock - men som sagt, HAN "bråkar inte". Han ställer helt enkelt inte upp i debatten, på de grunder som ÄR.
Och det tycker jag är strongt.

Men han och hans arbeten misstänkliggörs hela tiden, igen och igen och igen. Vilket även skedde i går i Uppdrag Granskning.

Och jag är BESVIKEN på Uppdrag Granskning!
För mig har de varit så "trovärdiga"...
jendah
Kommer ihåg den historien från nyheterna.
Är inte så insatt i den i övrigt, men jag tyckte han gjorde helt rätt när han vägrade lämna ut materialet!!!
Har man lovat att det inte ska lämnas ut så har man... smile.gif

Edit... glömde säga att jag inte såg uppdrag granskning...
Airamya
Uppdrag Granskning kan vara bra ibland, men minst lika ofta är deras 'granskande reportage' rent nonsens. Kanske är det de gånger jag inte vet något om ämnet som jag tycker att det är bra... rolleyes.gif
KURT
DN har skrivit en hel del om detta. Generellt tycker jag att det blir alltfler radio och TV program som är partiskt vinklade på olika sätt. Och tycker man det som tittare , att ett program har varit partiskt, så skall man naturligtvis anmäla programmet till Granskningsnämnden för radio och TV.
Magnolia
CITAT (amaira @ 08-06-2005, 05:43)
Christoffer Gillberg och hans forskningsteam har strimlat bevismaterialen.

När jag hörde det på radion för ca ett år sedan, så JUBLADE jag!!! Och har han inte varit min idol före, så blev han det då!

Varför?

Inte heller DET kunde de ta upp på tv-programmet!!! *mycket, mycket dåligt!!! sad.gif *

Christoffer Gillberg blev alltså anmodad i en uppmärksammad dom, att LÄMNA UT känsliga och mycket PERSONLIGA handlingar om sina klienter, som han LOVAT aldrig skulle komma ut!!! Dessa handlingar skulle dessutom komma att utnyttjas av "fiendesidan". För Eva Kärfve kan nog räknas som "en fiende" till just Gillberg som person.

Det handlade om hans HEDER och LOJALITET gentemot de barn och vuxna som i FÖRTROENDE lämnat uppgifter till honom (och till hans team, och till förmån för forskningen omkring damp)

Jag kallar hans (deras, de är en GRUPP läkare) handling för CIVIL-KURAGE.

Jag såg inte Uppdrag granskning igår och om Gillbergs forskning vet jag bara det som stått i våra dagstidningar så Airamya, detta är egentligen frågor från en (som de flesta i detta ämne) ganska okunnig person. Men så här har jag förstått det från massmedia:

Gillberg har forskat på ett område med hjälp av personer med olika funktionshinder/sjukdomssymptom (jag vet inte vad man korrekt ska kalla det). Han kommer till revolutionerande slutsatser om vad dessa personers problem beror på och hur man kan hjälpa dem. Några andra forskare vill granska hans resultat genom att titta på vad han byggt dem på (detta är ganska vanligt i vetenskapliga sammanhang - både för att se så att slutsatserna är korrekta och för att andra forskare eventuellt ska kunna bygga vidare på forskningen). Gillberg vägrar lämna ut uppgifterna och det hela slutar med att hans medarbetare förstör alla uppgifter.

Om ingen får kontrollera hans uppgifter, varför ska man då lita på dem? Finns det inte anledning att tro att man skulle kunna komma till andra slutsatser med det material han använt - eller värre - att det kanske inte ens finns något underlag för hans slutsatser utan att han kommer med påståenden utan några som helst belägg för dem?

Du verkar kunna mycket om ämnet Airamya, så jag hoppas att du kan svara på detta.
Sulawesii
Ställde videon för att spela in det igår innan jag åkte till jobbet. Tyvärr står den fortfarande och ska spela in...... så det bidde fel.
Har för mig att det går imorgon någon gång. Får se eller spela in det då istället.

CITAT
Och jag är BESVIKEN på Uppdrag Granskning!
För mig har de varit så "trovärdiga"...

Det var längesedan de slutade vara trovärdiga i mina ögon. Oftast när jag tittar så undrar jag "kan jag verkligen tro på det här?". Tråkigt....
amaira
CITAT (Magnolia @ 08-06-2005, 10:19)
.

Jag såg inte Uppdrag granskning igår och om Gillbergs forskning vet jag bara det som stått i våra dagstidningar så Airamya, detta är egentligen frågor från en (som de flesta i detta ämne) ganska okunnig person. Men så här har jag förstått det från massmedia:

Gillberg har forskat på ett område med hjälp av personer med olika funktionshinder/sjukdomssymptom (jag vet inte vad man korrekt ska kalla det). Han kommer till revolutionerande slutsatser om vad dessa personers problem beror på och hur man kan hjälpa dem. Några andra forskare vill granska hans resultat genom att titta på vad han byggt dem på (detta är ganska vanligt i vetenskapliga sammanhang - både för att se så att slutsatserna är korrekta och för att andra forskare eventuellt ska kunna bygga vidare på forskningen). Gillberg vägrar lämna ut uppgifterna och det hela slutar med att hans medarbetare förstör alla uppgifter.

Om ingen får kontrollera hans uppgifter, varför ska man då lita på dem? Finns det inte anledning att tro att man skulle kunna komma till andra slutsatser med det material han använt - eller värre - att det kanske inte ens finns något underlag för hans slutsatser utan att han kommer med påståenden utan några som helst belägg för dem?

Du verkar kunna mycket om ämnet Airamya, så jag hoppas att du kan svara på detta.

Hej Magnolia! Det är amaira du ska fråga, inte airamya tongue.gif biggrin.gif .

CITAT

Ja, det är ju så det vinklas, och också en av anledningarna till att det hela kan drivas vidare, år efter år.
Det är också grunden i Kärfves kritik.

Att denna kritik har bemötts och faktiskt "smultas sönder" den också, har bara gett upphov till nya anklagelser, med Kärfve som pådrivare.
Och hela historien tycks vara "never ending".

Som den brittiske läkaren så riktigt påpekade i tv-programmet igår, så MÅSTE det givetvis gå att granska forskningsresultaten på ett vis så deltagarna inte kränks, och tystnadsplikten består.
Desto sorgligare att bestlutet som fattades, inte tillgodosåg detta.
Gillbergs team var "tvingade" att lämna ut rapporterna på otillfredssställande vis. Det var då de tog det drastiska beslutet att förstöra dokumenten.Trots att han och hans team mycket väl vet följderna...
Det var ju dessutom, precis som du säger Magnolia, underlägg både för honom själv och andra forskare, att arbeta vidare med.
farbror B
[B]

Känner mej kluven!

Kan hålla med om att forskningen kan vara svår att bevisa/säkerställa om materialet förstörts.
Tror nog däremot att det mesta av den håller, dvs kan gälla för en tid.
Nästan ingen forskning håller ju särskilt länge i vilket fall som helst.

Bli däremot lite bestört över att en professor, som rönt stora framgångar internationellt för sitt arbete blir behandlad precis som bidragsfuskande, korrupta politiker, SÄPO-män och kommunister tidigare blivit.
Väldigt onyanserad bild.

Och så till själva frågan:
DAMP är ett oviktigt begrepp i sej, men forskningen är viktig, på det viset att människor får lära sej leva med handikappet (koncentrationsstörningar, humörsvängningar, raseriutbrott) och människor runtomkring får förståelse för detta och kan behandla personen lite annorlunda.

Tänk så här:

En rullstolsburen person ska börja jobba på en arbetsplats. Läkare, politiker och forskare börjar då bråka om han är i rullstol eller inte.
-Ja det är han ! säjer en läkare.
-Nej, det är han inte! säjer en forskare.
-Det är fult att peka ut dom som sitter i rullstol! säjer politikern.

Det hela hade enkelt kunnat lösas med en rullstolsanpassning av byggnaden, utan diskussionen.

Så är det med DAMP, dyslexi, ätstörningar eller vad ni vill , det viktiga är inte att skriva det i pannan på vare sej barn, politiker eller läkare, det viktiga är att folk som bestämmer förstår handikappet och ger rätt hjälp!

Det mesta skulle gå att lösa/kunna föerbyggas/lindras om politiker nån gång fattar att 30 elever i ett klassrum är sämre än 20 elever.
amaira
Mmm instämmer frabror B.

CITAT
Nästan ingen forskning håller ju särskilt länge i vilket fall som helst.
Det är sant. Som tur är, är det vad forskarna själva också säger. Den ödmjukheten har de inför sitt arbete.
Airamya
CITAT (amaira @ 08-06-2005, 11:18)

Så sant, så sant laugh.gif Det är lätt att förväxla våra namn, det är inte första gången det händer smile.gif
Magnolia
CITAT (amaira @ 08-06-2005, 11:18)
CITAT (Magnolia @ 08-06-2005, 10:19)
.

Oj vad klantigt - ursäkta! Jag skummade igenom texten för att kolla hur du stavade ditt namn och hittade fel person... Ursäkta!

CITAT

Ja, det är ju så det vinklas, och också en av anledningarna till att det hela kan drivas vidare, år efter år.
Det är också grunden i Kärfves kritik.

Att denna kritik har bemötts och faktiskt "smultas sönder" den också, har bara gett upphov till nya anklagelser, med Kärfve som pådrivare.
Och hela historien tycks vara "never ending".

Som den brittiske läkaren så riktigt påpekade i tv-programmet igår, så MÅSTE det givetvis gå att granska forskningsresultaten på ett vis så deltagarna inte kränks, och tystnadsplikten består.
Desto sorgligare att bestlutet som fattades, inte tillgodosåg detta.
Gillbergs team var "tvingade" att lämna ut rapporterna på otillfredssställande vis. Det var då de tog det drastiska beslutet att förstöra dokumenten.Trots att han och hans team mycket väl vet följderna...
Det var ju dessutom, precis som du säger Magnolia, underlägg både för honom själv och andra forskare, att arbeta vidare med.

Det var väl egentligen det jag var ute efter - är det media som har vinklat det på det sättet?
amaira
CITAT (Magnolia @ 08-06-2005, 12:02)
Det var väl egentligen det jag var ute efter - är det media som har vinklat det på det sättet?

Egentligen är det Eva Kärfve... och ett fåtal personer omkring henne som stöder henne.

Men hon verkar också ha något personligt emot Gillberg, för hon är som en terrier på honom.

Sedan hakar media på. Om inte media gav henne detta stora utrymme, skulle hon försvunnit i fjärran för länge sedan.

Det är synd alltihopa, för det finns OCKSÅ viktiga frågeställningar som dyker upp i diskussionen - och som försvinner under upphetsade och kränkta känlsor. Det som kan och borde diskuteras seriöst, drunknar under påhopp och anklagelser.
*solis*
Det måste väl vara så att människornas kännsloliv aldrig blir "vuxet" och man hamnar långt tillbaka i barndomsåren när någon hoppar på en i diskussioner sad.gif
MimE
Amaira (och ni andra),

Utan att ha haft någon närstående med "bokstavsproblem" har jag följt den forskning som gjorts med intresse i flera år. Jag har försökt läsa mellan raderna och använt vanligt "bondförnuft".

Jag skulle blivit helt vansinnig om jag deltagit i forskningen (med alla de känsliga uppgifter som den innehåller) och om prof. Gillberg lämnat ut dessa - speciellt när det inte är för att verifiera forskningen utan för smutskasta den.

Till saken hör att Gillberg och co. aldrig nekat någon att ta del av forskningsmaterialet i "opersonifierat" tillstånd (dvs att de som ingick inte kunde identifieras). Om intresset från Kärfves sida varit att studera materialet hade hon haft möjlighet att göra detta - men detta var inte vad hon var ute efter. Hon ville (vill) föra en personlig vendetta mot Gillberg och min åsikt är att hon inte är intresserad för fem öre av forskningsmaterialet i sig.
Skulle det sedan visat sig att Gillbergs forskning varit helt uppåt väggarna vid denna granskning hade det i så fall KANSKE varit aktuellt för någon annan "respektabel" person att få tillgång till det kompletta identifierbara materialet.

Sedan kan jag väl bara tillägga att Gillberg har tagit sig tid att svara på mina lekmannamässiga frågor som jag ställt till honom under resans gång.
Snabbt har han svarat på mail och alltid mycket vänligt.

Jag vet i alla fall var mina sympatier ligger oavsett vad lagen nu säger.
Heder till Gillberg som värnar om de utsatta!

/Mimmi
Gossen Ruda
Till den personliga aspekten kan man lägga att Kärfve driver frågan ihop med en man som tidigare var ihop med Gillbergs nuvarande fru/sambo. Jag tittar aldrig på såna här program, dom är aldrig objektiva.
Annlo
Har läst lite av Gillberg bl.a en bok om autism! Han är jätteduktig och framstående i sin forskning har jag förstått... Typiskt media att vinkla det så här mad.gif Jag missade pogrammet men ska försöka se reprisen...

Jag har för längesedan börjat misstro dessa sk granskningsprogram eftersom jag vid ett tillfälle hade kännedom om ett fall och de vinklade det åt helt fel håll! wacko.gif
Efter det så är jag alltid kritiskt inställd och sållar i informationen!
Ophelia
Jag tittar inte längre på sådana debattprogram eller läser tidningar där de gör "djuplodande" undersökningar. Fy fan vad mitt arbete fått skit då de har gjort sina undersökningar, klippt ihop och sänt eller tryckt skiten. mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon