|
Jag gör det. Det finns så mycket mer fina grönsaker i affärerna och man odlar lite själv också kanske. Jag äter mycket mer frukt och bär på sommaren.
Igår hade jag med en kycklingsallad till jobbet och idag ska jag äta en sallad som består av lufttorkad skinka, ostfyllda tortellini, färsk purjolök, rödkål, soltorkade tomater, gul squash, orange paprika, gurka, isbergssallad, sockerärter, vaxbönor och så har jag blandat i lito pesto som dressing. Mmmm, det ska bli gott!
Vad ska ni äta till lunch idag? Det vore kul med lite uppslag.
labarradepan
08-06-2005, 07:37
vet inte om jag äter nyttigare, det blir ju lite glass då o då.. hihi.. sen blir det mycket grillat o sen om man är ute och åker mc så stannar man och äter nån stans.. ( fast ibland har jag med mat ) så man kan picknicka lite.. hihi. Det är mysigt.
labarradepan
08-06-2005, 07:40
glömde skriva vad det blir till lunch idag.. ( jag äter med barnen för jag jobbar på en förskola ) idag får vi fina fisken ( fiskpinnar , varvat med boston gurka och vit sås ) och potatis o grönsaker.. så gott så  Ikväll hemma ska jag laga köttfärsgulash.
mamamaggan
08-06-2005, 07:57
Visst äter man väl nyttigare på sommaren. Grillat + sallad och mycket ,mycket jordgubbar.
Har inte bestämt än vad jag ska äta till lunch men tror nog att det blir en grekisk sallad med tomat, sallad,paprika,färska champinjoner , mager feta och lite dressing. Till det lite grovt danskt rågbröd som jag älskar.
farbror B
08-06-2005, 08:25
Äter nog nyttigare på sommaren, dvs ungefär samma kost, men tillsammans med stora mängder solljus och rörelse som får fart på ämnesomsättningen. Det är den som är boven i de flesta fall där man "ätit dåligt". Skogshuggare förr i tiden kunde äta 8-10 000 kalorier/dag, men eftersom dom slet hårt hela dagen, så förbrändes allt.
Passa på i sommar att vara ute så mycket det går, bada , sola, klippa gräs, rensa, gräva, dansa =)
Helt rätt! Man måste få fart på ämnesomsättningen och förbränningen och det gör man också genom att bl.a. äta mycket frukt och grönt som mellanmål. Och röra på sig! Kroppen är till för att användas och det är skönt att använda den!
Jag stämmer in i farbror B:s uppmaning!
mamamaggan
08-06-2005, 08:32
Det är skönt att röra på sig - för den som kan.
Jag äter klart nyttigare mat med alla primörer och bär, färsk fisk och grillat! Men dessutom minskar mitt behov av kraftig mat, kolhydrater och sött då det är varmt ute. Jag är helt enkelt inte alls lika hungrig som då det är vinter och kallt. Mulle
Pia mitt i Skåne
08-06-2005, 08:38
En sak är ju klar. Det blir MYCKET fler sallader på sommaren än på vintern. Mer frukt, bär och grönsaker över huvud taget och mindre såser och mackor. Ibland är man ju inte direkt hungrig heller om det är en varm dag, utan man kan nöja sig med fil eller yoghurt eller någon god nylagad jordgubbskräm. Att grilla sin mat är ju bra och det gör man ju (i allafall vi som varken har altan eller uterum) mest på sommaren. Dessutom är man ju gärna i farten och rör sig nu (snart i allafall) när man inte behöver bylta på sig en massa kläder varje gång man skall gå ut genom dörren.
Sulawesii
08-06-2005, 10:01
Jag är ju vegetarian, så jag äter nog ungifär likadant. Däremot är jag periodare över hela året med såna saker som vitt bröd - supernyttigt hembakat mörkt bröd, socker - så lite socker som bara är möjligt, minst tre frukter om dagen - på sin höjd en fukt om dagen och så vidare. Har som mål att alltid äta supernyttigt, men ibland gååår det bara inte....
netaave
08-06-2005, 10:39
Jo nog äter jag nyttigare på sommaren, mer färska grönsaker och rotfrukter, bär och svamp. Gör mycket lunchsallader, grillar mycket. Och så nypotatisen då......
Caprice
08-06-2005, 11:11
Har inte tänkt på det, men visst äter man nyttigare på sommaren.. Framförallt mycket mer sallader och frukt.. Dessutom, sitter man ute och äter och det är varmt, då äter jag hellre kall mat... Vilket oftast betyder nyttigare.. Caprice
*solis*
08-06-2005, 11:13
Det blir mera sallader och frukter.
Heddas matte
08-06-2005, 14:23
nej, jag äter ungefär likadant..
andersen
08-06-2005, 14:57
Ja jag äter åxå mera nyttigheter på sommaren kan ju tyckas lite konstigt för det är väll på vintern behovet av nyttigheter är som störst eller?
Visst äter jag nyttigare på sommaren, det går väl inte att undgå med alla färska bär, grönsaker och frukter direkt i munnen från växtplatsen. Transportstäckorna rör sig om högst 22 centimeter  Lite skillnad på transportsträckor från Spanien, Chile och Kina å så. Och så sol&bad. Motionerar gör jag "jämt" men vara på en öde ö utan kläder, och springa i skogen, och simma så länge jag orkar, och snurra och flyta och vrida och hoppa och vända och vrida och ... mmmmm  det kan jag bara på sommaren.
CITAT (andersen @ 08-06-2005, 15:57) Ja jag äter åxå mera nyttigheter på sommaren kan ju tyckas lite konstigt för det är väll på vintern behovet av nyttigheter är som störst eller? Jo, det är nog så sant men dels finns det inte lika stor tillgång till färska frukter och grönsaker, dels är man tröttare på vintern och då blir sockerbehovet starkare. Och är man trött kanske man inte orkar laga och fixa till så näringsrika måltider utan man tar snabbmat och halvfabrikat. Många tror att de äter nyttigare på sommaren och tänker inte på alla glassar eller grillsåser.  Men rent spontant tror jag att de flesta lever hälsosammare överhuvudtaget på sommaren med mer frisk luft, motion etc.
wolkenkrabber
08-06-2005, 16:20
det blir mycket mer frukt och grönt, eftersom jag finner det godare sommartid, på hösten kan jag äta ett kilo äpplen om dagen, jag äslakr svenska äpplen, äter bara äpplen då, ingen annan årstid
CITAT (wolkenkrabber @ 08-06-2005, 17:20) det blir mycket mer frukt och grönt, eftersom jag finner det godare sommartid, på hösten kan jag äta ett kilo äpplen om dagen, jag äslakr svenska äpplen, äter bara äpplen då, ingen annan årstid Ah, du är för rolig Wolkenkrabber! Om du äter mer frukt och grönt på sommaren men ändå äter ett kilo äpplen på hösten - hur mycket frukt och grönt stoppar du då i dig under sommaren? Ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen. An apple a day keeps the doctor away. Du borde åka till Kivik i september. Där har de en äppelmarknad som är mycket trevlig. Jag undrar faktiskt hur mycket frukt du äter en sommardag.
wolkenkrabber
08-06-2005, 16:27
CITAT (Rossi @ 08-06-2005, 17:22) CITAT (wolkenkrabber @ 08-06-2005, 17:20) det blir mycket mer frukt och grönt, eftersom jag finner det godare sommartid, på hösten kan jag äta ett kilo äpplen om dagen, jag äslakr svenska äpplen, äter bara äpplen då, ingen annan årstid Ah, du är för rolig Wolkenkrabber! Om du äter mer frukt och grönt på sommaren men ändå äter ett kilo äpplen på hösten - hur mycket frukt och grönt stoppar du då i dig under sommaren? Ett äpple om dagen håller doktorn borta från magen. An apple a day keeps the doctor away. Du borde åka till Kivik i september. Där har de en äppelmarknad som är mycket trevlig. Jag undrar faktiskt hur mycket frukt du äter en sommardag. med frukt o grönt menade jag kålrötter, vtkål broccoli morötter och sådant, det är väl itne såå våldsamt som det låter
CITAT (wolkenkrabber @ 08-06-2005, 17:27) med frukt o grönt menade jag kålrötter, vtkål broccoli morötter och sådant, det är väl itne såå våldsamt som det låter Nej då! Det låter jättenyttigt. Odlar du själv? Jag tyckte i alla fall att ditt inlägg var roligt på ett gulligt sätt. Jag menade inte att skratta åt dig - du gjorde mig bara glad!
wolkenkrabber
08-06-2005, 16:31
CITAT (Rossi @ 08-06-2005, 17:28) CITAT (wolkenkrabber @ 08-06-2005, 17:27) med frukt o grönt menade jag kålrötter, vtkål broccoli morötter och sådant, det är väl itne såå våldsamt som det låter Nej då! Det låter jättenyttigt. Odlar du själv? Jag tyckte i alla fall att ditt inlägg var roligt på ett gulligt sätt. Jag menade inte att skratta åt dig - du gjorde mig bara glad!  har absolut inte tagit tilla åt mig  tyvär kan ajg inte riktigt odla eget nu, det står en bod på mitt trädgårdsland. men jag har släktnigar med trädgårdsland,
Perfekt! Du låter andra odla och sedan skördar du! Och visst var det du som hade tillgång till grannens rabarber?
Du är en man som vet hur man ordnar det för sig! Toppen!
Nu blev jag sugen på rabarberkräm. Ska ut och plocka några stjälkar!
wolkenkrabber
08-06-2005, 16:36
CITAT (Rossi @ 08-06-2005, 17:33) Perfekt! Du låter andra odla och sedan skördar du! Och visst var det du som hade tillgång till grannens rabarber?
Du är en man som vet hur man ordnar det för sig! Toppen!
Nu blev jag sugen på rabarberkräm. Ska ut och plocka några stjälkar! Tack förpåminnelsen! får ta och gå o göra rabarber paj nu! hade helt glömt bort det
Ophelia
08-06-2005, 18:16
Nja. Inte som är planerat men det är ju då det finns härliga grönsaker coh frukt. jag älskar jordgubbar, hallon, blåbär m.m. Kokt färskpotatis är helt underbart. Tomater som är solmogna, sallad, bönor, ärter. Gud så gott!!
*Felix matte*
08-06-2005, 18:18
Äter gott och (tror jag) nyttigt året om.
Biggan_
08-06-2005, 18:29
mamamaggan
08-06-2005, 19:30
Men hörrni, VARFÖR ÄR DET INTE SOMMAR NU  ? Jag längtar som ett litet barn längtar efter sommarlov att få göra allt det som ni har räknat upp  ! Hoppas den värme ( faktiskt ) som vi har fått i alla fall här, håller i sig så att våra blommande jordgubbsplantor kommer att ge sådana där härligt solvarma " gubbar" som jag också älskar.
CITAT (wolkenkrabber @ 08-06-2005, 17:36) Tack förpåminnelsen! får ta och gå o göra rabarber paj nu! hade helt glömt bort det Min kräm blev lite för klumpig idag - tog för lite vätska - men smaken var det inget fel på. Ska ner nu och sleva i mig ett par skedar till.
Ophelia
08-06-2005, 19:56
CITAT (mamamaggan @ 08-06-2005, 20:30) Men hörrni, VARFÖR ÄR DET INTE SOMMAR NU  ? Jag längtar som ett litet barn längtar efter sommarlov att få göra allt det som ni har räknat upp  ! Hoppas den värme ( faktiskt ) som vi har fått i alla fall här, håller i sig så att våra blommande jordgubbsplantor kommer att ge sådana där härligt solvarma " gubbar" som jag också älskar. På torsdag nästa vecka blir det sommar!
ninnisky
08-06-2005, 20:33
CITAT (Rossi @ 08-06-2005, 20:45) Min kräm blev lite för klumpig idag - tog för lite vätska - men smaken var det inget fel på.
Ska ner nu och sleva i mig ett par skedar till. Men vet du inte att potatismjölet ska vara färskt??? Annars blir krämen ju seg och klumpig  (säger mina söner)
mamamaggan
08-06-2005, 21:09
[quote=Ophelia,08-06-2005, 20:56 På torsdag nästa vecka blir det sommar! :D Och hur kan du vara så säker på det  ?
CITAT (ninnisky @ 08-06-2005, 21:33) Fick för lite vatten i grytan bara. Brukar bli bra annars. Får väl göra en ny omgång ikväll kanske.
Sommartid blir det mycket av "man tager vad man haver" dvs det jag plockar från mina odlingar - kan uten problem äta mig mätt på bara grönsaker - f.ö. är det snart dags för första målet mangold - den växer fint. På kylskået hänger sedan förra sommarn ett klipp som jag tror heter 12 gånger tomater - det är bara att hoppas att jag får användning för det i år!
wolkenkrabber
09-06-2005, 12:15
CITAT (Rossi @ 08-06-2005, 20:45) CITAT (wolkenkrabber @ 08-06-2005, 17:36) Tack förpåminnelsen! får ta och gå o göra rabarber paj nu! hade helt glömt bort det Min kräm blev lite för klumpig idag - tog för lite vätska - men smaken var det inget fel på. Ska ner nu och sleva i mig ett par skedar till. mmmmm Rabarberskräm med mjölk o en liten skvätt grädde
Ja, det är gott! Och man bör dricka mjölk till för att neutralisera syran. Jag åt utan mjölk igår och jag känner hur jag har fått små blåsor i munnen av rabarbern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|