Full version: koriander
cultura
Jag har sått en massa koriander, men jag vet inte riktigt hur jag ska använda den. Några tipps?
rosita
Jag är inte så förjust i koriander eftersom jag tycker den smakar lite pafym, men min bror använder ofta bladen tillsammans med ingefära och vitlök till wokrätter. Kan även användas som persilja. Korianderfrön är goda i tomaträtter, curryrätter, matbröd och inläggningar.
Jag har aldrig använt fröna, så jag ska nog så det och prova, kom jag på nu!
Den jag sådde förra sommaren växte i alla fall fort och blev ganska hög.
CallEva på Öland
Hej där!
Torka och använd i matlagningen om vintern.
Plocka bladen i sallad.
Konservera kött som på romartiden.
Korinader är bra för matsmätningen, den ger ett långt liv och förbättrat kärleksliv...
Allt detta enligt Prismas Örtabok

Calle på Ön under morgonsol
Dulcamara
Jag tycker koriander är en underbar krydda - de färska bladen används ju mycket i asiatisk och kanske främst thailändsk matlagning. En del tycker den färska kryddan luktar litet obehagligt, men det blir annorlunda när den finns med i en maträtt! De torkade fröna är en helt annan sak - de finns med i curryblandningar och passar bra ihop med kummin, spiskummin och kardemumma, härlig att använda i brödbak.
Om man sår koriander brukar den självså sig rikligt - trots att jag skördade massor med frö förra året är en hel örtsäng nu översållad med koriander. Det är bara att tacka och ta emot!
kantarell
Vi gjorde tex en god soppa med koriandersmak igår kväll:

Börja med att fräsa 2 strimlade purjolökar i lite fett, tillsätt 6dl vatten, 2 tärningar grönsaksbuljong, 2 dl röda linser och en rejäl knippe färsk koriander (ca 0,5 dl hackad) och puttra 10 min. Mixa allt, skölj kastrullen och häll tillbaks i den. Tillsätt 1,5 dl mellangrädde, 4 dl mjölk och en pressad vitlöksklyfta. Koka några minuter och smaka av med salt.

Mycket gott med räkorna marinerade i lime och vitlök till smile.gif

receptet kommer från Vår Bästa Mat, nr2 2005

Koriander tycker jag också kan vara riktigt gott i fiskgrytor mm
Fru fet
Enklast är godast - mogna tomater, lite hackad lök, en smula chili och vitlök och MASSOR av koriander - världens godaste salsa! Jättegott till grillat kött exempelvis! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon