TeliaNet
lade ut en annons om ett akvarium på blocket förra veckan.
annonsen hade en bild på ett likvärdigt akvarium.
jag blev kontaktad av ett barn/ungdom från grannkommunen. barnet sade att de kommer på fredag kl 3, jag fick inte bestämma en tid utan anpassa mig dagen innan studenten. hans föräldrar kom i stället för han och tittade i 10 min och köpte det för 1000kr med lysramp, filter och värmare.
de ringde nu och ville ångra köpet för att deras son inte var nöjd.
jag svarade att ni har ju stått här och köpt det, de svarar att de bara var budbärare. en diskussion startar. han säger att det är mest synd om mig.
de slutar med" hoppas ni sover gott i natt"

skulle ni tagit tillbaka akvariet eller är det: köpt är köpt och kommer aldrig igen?

jag vill ju inte ha tillbaka delarna som jag inte vet vad de gjort med.
vid köpet visade det sig även att de är bekanta med mina närmaste släktingar.
Ophelia
CITAT (TeliaNet @ 12-06-2005, 20:27)
lade ut en annons om ett akvarium på blocket förra veckan.
annonsen hade en bild på ett likvärdigt akvarium.
jag blev kontaktad av ett barn/ungdom från grannkommunen. barnet sade att de kommer på fredag kl 3, jag fick inte bestämma en tid utan anpassa mig dagen innan studenten. hans föräldrar kom i stället för han och tittade i 10 min och köpte det för 1000kr med lysramp, filter och värmare.
de ringde nu och ville ångra köpet för att deras son inte var nöjd.
jag svarade att ni har ju stått här och köpt det, de svarar att de bara var budbärare. en diskussion startar. han säger att det är mest synd om mig.
de slutar med" hoppas ni sover gott i natt"

skulle ni tagit tillbaka akvariet eller är det: köpt är köpt och kommer aldrig igen?

jag vill ju inte ha tillbaka delarna som jag inte vet vad de gjort med.
vid köpet visade det sig även att de är bekanta med mina närmaste släktingar.

Jepp, jag tycker du gör rätt om du inte tillåter köpet gå tbx....kolla upp KKL (KonsumentköpLagen) eller KL (KonsumentLagen). Har faktiskt för mig (men det har 100 år sedan jag läste juridik) att när man handlar så, då köper man i befintligt skick. Inte ditt problem att han inte är nöjd.

Sedan kan ju köp gå tbx om man så önskar.

Var ditt akvarium i sämre skick än det som var på bilden? Vad var det han inte tyckte var bra?
Wera
Jag tycker att du gjort rätt. Om man inte kommit överrens om något särskilt, så är köpt köpt! Det gäller ju inga stora summor, så de får stå för det själva.
Fialotta
Var inte pojken nöjd, så får väl föräldrarna sälja det vidare...dom va ju själva där och såg hur det såg ut från början...
Reserv
Köpt är köpt, ångerveckan gäller väl bara etablerade försäljare? Jag personligen skulle inte ta tillbaka varorna, dom får väl sälja vidare i sin tur om dom inte är nöjda.
brittmarie
Om man skickar någon som ombud så innebär det väl att man gett den personen fullmakt/tillåtelse att köpa varan om de anser den vara som köparen vill ha den. Eftersom de har varit och sett på akvariet så skulle jag inte låta köpa gå tillbaka. Det hade varit skillnad om de köpt det osett förutom en bild på "något liknande".
Men stämmer beskrivningen av akvariumet, mått osv. med verkligheten så tycker jag nog att de får behålla det de köpt.
En annan sak är hur kvittot skrevs, köpte de det i "befintligt skick" så har de väl ingen rätt att ångra sitt köp.
Jag tycker du ska sova gott inatt.
Rossi
Ja, köpt är köpt men det är aldrig kul när man bli osams (speciellt om de nästan finns i din bekantskapskrets). De verkade ju dessutom vara lite otrevliga med kommentaren om att du skulle sova gott. Det om något hade fått mig att inte vara medgörlig.
pejori
med tanke på att deras son inte kom med själv, så kan man anse att föräldrarna har köpt det för honom.
vill han sedan inte ha det, så får han eller föräldrarna sätta ut en egen annons och sälja det. wub.gif wub.gif
tycker inte du ska ta det tillbaka. och att dom ingår i bekantskapsgänget har ingen betydelse. unsure.gif unsure.gif
affär är affär. smile.gif
skulle släkten säja nått, så är det ju inte deras sak att blanda sig i smile.gif
Rossi
Eller ta tillbaka det till reducerat pris - någon hyra får de väl betala för att de har haft det och så kostar det dem att göra en sådan kovändning. Det där att de har handlat för någon annans räkning är struntprat - det kastet får de stå själva. Det kan inte du hjälpa. Annars skulle man ju alltid kunna skylla på det.
Eva i Skåne
Många svar har du fått på kort tid, men jag håller med alla andra.
Köpt är köpt.
mamamaggan
Nej, skulle inte ta tillbaks det ( och inte ha dåligt samvete för det). De visste vad de köpte . Som flera andra säger så får väl de sälja det vidare själva.
Ophelia
Jag glömde att tala om vad jag skulle ha svarat på deras pik. Men det är nog bäst för jag har då ingen förmåga att kunna föra mig. Förresten skulle de nog aldrig kunna köra upp det där jag tycker att det hör hemma efter deras kommentar.

smile.gif
TeliaNet
barnet(trolign) eller familjen frågade efter måttet på karet, jag gav dem det i excakta cm.
vi skrev inget kvitto
de hakade sig även på att lysrampen gick utanför karet.
nåja kanske köpte barnet "grisen i säcken" men inte föräldrarna. varför var inte barnet med? då är det ju inte mitt fel.
kerstin z5-6
Stå på dej -inget fel från din sida sleep.gif
Tjosan
Inte tror jag de skulle gjort något med delarna..
Men aldrig jag skulle tagit tillbaks det.. De köpte akvariet, därmed basta... Att de var budbärare har väl inget med saken att göra.. Iaf inget som ska besvära dig..
Om de nu tyckte det var ett problem så skulle de INNAN köpet upplyst dig om att grabben ville se den för godkännande.. så du kunde ha godkänt det eller struntat i dem och sålt till någon annan..

Det måste de väl förstå att deras utspel ger ju dig massa extra jobb och utgifter..

Köpt är köpt.. argh.. blir ju nästan sur när jag hör det här smile.gif

Kan bara säga att jag som förälder hade tagit smällen om jag gjorde en sån miss... skulle iaf inte belaste säljaren med det efteråt.
brittmarie
Tittade in på Blocket och läste under Handla tryggt.
Där sod det bl.a:
5. Kräv alltid ett skrivet köpekontrakt.
6. Om du är osäker på köpet, gör upp skriftligt med säljaren om returrätt innan du betalar.

Du ska efter vad jag förstår av det, och som köparna borde ha läst inte behöva ta tillbaka akvariumet.
De har inget kvitto som visar att det är köpt utan ångerrätt.
Det finns inget annat skriftligt om returrätt så de får gott behålla det de köpt.
De kan ju själva läsa vad som är skrivet på Blocket så får de se att det är du som har rätt och som får sova gott, inte dom
TeliaNet
verför inte nöja sig med att allt fungerar.
bortskämda barn är nog orsaken, kanske.

nu får det vara bra. kanske ringer de igen, men det har de inget för.
laugh.gif tongue.gif utan att vara elak
*Felix matte*
CITAT (TeliaNet @ 12-06-2005, 23:02)
verför inte nöja sig med att allt fungerar.
bortskämda barn är nog orsaken, kanske.

nu får det vara bra. kanske ringer de igen, men det har de inget för.
laugh.gif tongue.gif utan att vara elak

Så bra!... Slutet Gott... wub.gif
TeliaNet
CITAT
Så bra!... Slutet Gott...

och säljaren gick back på 150 kr. sad.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Reserv @ 12-06-2005, 20:35)
Köpt är köpt, ångerveckan gäller väl bara etablerade försäljare? Jag personligen skulle inte ta tillbaka varorna, dom får väl sälja vidare i sin tur om dom inte är nöjda.

Tycker du har gjort helt rätt!

Ångervecka är väl dessutom inget som är lagstiftat utan upp till handlaren om han vill erbjuda. Ta till exempel H&M och sånt, de erbjuder ju bytesrätt/ångervecka på allt utom underkläder/badkläder och jag har svårt att få ihop att något sånt skulle va reglerat i lag?
gammelnalle
Vad är ångervecka?
Ångerveckan, som var knuten till den gamla hemförsäljningslagen, finns inte längre. Nu finns istället en lag som heter ”konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal”. Den reglerar till exempel köp via postorder och Internet, eller när något köps från TV-shop. I de fallen har man 14 dagar på sig att ångra ett köp. Vid köp i vanlig butik finns däremot ingen lagstadgad ångerrätt.

saxat rätt av från http://www.vagahandla.konsumentverket.se/k...handla_6.asp#62
TeliaNet
då köparna sagt att de kommer tillbaka med akvariet flera gånger...
helt plötsligt ringer det på dörren, och vi öppnar. jag satt i ett annat rum ochörde rösterna, jag trodde det var dem. men icke då, de sade att de var från kommunen. de var från bidragsavdelningen.
inte för att vi behöver bidrag utan de besöker visst studenterna för att få dem till praktik och jobb.
Anma
CITAT (TeliaNet @ 13-06-2005, 09:32)
då köparna sagt att de kommer tillbaka med akvariet flera gånger...
helt plötsligt ringer det på dörren, och vi öppnar. jag satt i ett annat rum ochörde rösterna, jag trodde det var dem. men icke då, de sade att de var från kommunen. de var från bidragsavdelningen.
inte för att vi behöver bidrag utan de besöker visst studenterna för att få dem till praktik och jobb.

Vet du vad... kommer de med akvariet, ta tillbaka det, men ge inga pengar... sen säljer du det för 200kr och så har köparen gått i vinst med 50kr! biggrin.gif
GoSatta
hade du skrivit att det inte var ditt akvarium på bilden?

Själv gillar jag inte alls annonser med bilder när det sen visar sig att det inte är den riktiga produkten, är det inte det ska man skriva det TYDLIGT!

Nu vet jag ju inte om du skrev det eller ej, gjorde du inte det tycker jag nog du har blåst din köpare. Sen att föräldranra köpte det ändå ja det är fortfarande deras problem.

kanske ska svara på frågan också, Nej jag hade inte tagit tillbaks någonting jag har sålt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon