Charlotta
15-06-2005, 10:24
Har fått frön från spagettipumpa, men vet inget om var-när-hur...
Petade ner fröna för ca 2 veckor sen i en kruka inne, nu växer det så det knakar så det är väl läge att flytta ut dem på kolonilotten nu.
Vad jag undrar är:
- Tar plantan stor plats? Hur tätt ska jag plantera dem i landet (har ju inte obregränsat med plats...). Ska de kanske bindas upp?
- Hinner det bli något eller är jag för sent ute?
- Hur stora ska de vara när man ska skörda?
- Vad gör man med frukterna sen, hur tillagar man/förvarar dem?
Charlotta
Åsa, mälardalen zon 2
15-06-2005, 11:33
Ja plantan tar stor plats alla pumpor är rankande och kan skicka ut flera meters rankor åt olika håll, pumpan kryper på marken. Hur bra de växer beror på hur duktig man är att ge växten gödning, pumpor vill ha massa gödning. Det brukar gå bra att binda upp pumpor på spaljeer ifall man har ont om plats men med tanke på vikten av frukterna bör det vara en lite kraftigare spalje.
Ca 1m avstånd mellan pumpaplantor brukar vara lagom.
Det hinner bli något du är inte för sent ute pumpor avskyr temperaturer under +15 så man ska inte sätta ut dem för tidigt.
Angående frukterna: Ofta är de inte mogna förren strax innan frosten kommer. Först är frukterna gröngulvita sedan blir det gulare när de är mogna. Låt dem gärna sitta kvar så länge som möjligt ifall de ska lagras.
När frukterna skördats lägger man dem på galler varmt och torrt några veckor. För mig brukar lagring i rumstemperatur funka bäst under vintern.
Tillagning: Dela frukten i 2 delar, ta bort kärnorna, koka halvorna i saltat vatten tills det går lätt att sticka en provsticka igenom. Ta upp halvorna, låt rinna av och krafsa ur det trådiga innehållet med en gaffel. Servera med någon pastasås eller gratinera med svampsås och ost ovanpå spagettipumpgrejset och liknande det är bara att använda fantasin.
Charlotta
15-06-2005, 13:20
Tack Åsa! Inser att en alltför stor del av lotten kommer att gå åt om jag ska sätta ut alla plantor som tog sig, men det ska bli spännande att se resultatet!
fixahemsidanu
27-08-2014, 17:43
Ser att detta är en gammal tråd - men provar att väcka liv i den.
Jag undrar hur länge man MÅSTE vänta innan man skördar? Vill inte vänta för länge då jag har mina på en odlingslott och är rädd att någon annan ska hinna före.
De verkar inte växa mer i storlek nu och har blivit ordentligt gula. Är det fortfarande för tidigt?
Eva i Västerås
27-08-2014, 19:53
Prova en. Trådar den sig fint när du kokar den så kan du fortsätta skörda.
Man ska visst kunna se på fästet när de är riktigt mogna, men jag har aldrig riktigt fattat hur.
Men skördar ni och äter vartefter så får ju dom som är kvar fortsätta mogna ett tag till.
fixahemsidanu
01-09-2014, 18:16
Nu har jag testat en! Det gick bra

Trådig och fin - precis som det ska vara. Ser fram emot tre middagar till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.