Reserv
Grannfrun bjöd över mig för att fråga om jag visste vad hon hade införskaffat, men jag måste medge att kryddor inte är en specialitet för mig, intresse finns men det skiter sig vad det gäller kunnskapen. Hon hade fått med namnlappar till alla kryddorna utom just denna, nu har jag ingen digitalkamera men ska försöka förklara så gott det går.

Bladen är väldans små och sitter fyra i krans runt "stammen" bladen är typ variegerade, i gul/grön och doftar alldeles underbart av citron. Citronmeliss luktar skit rent ut sagt jämnfört med denna lilla sak. Det ser ut som att den skulle kunna tänka sig att blomma med gula blommor. Det enda hon vissta var att det började med Citron......, och det hade jag inte kunnat lista ut alldeles själv blink.gif sleep.gif . Jag skulle gott och väl kunna tänka mig att den här lilla växten skulle göra sig mycket bra till både fiskrätter och efterrätter, för att inte snacka om att göra likör på den, doftar citronkarameller. Men vad skulle det kunna va´? wink.gif unsure.gif
Ina
Citrontimjan är ju lite gröngul i bladverket och har småttiga blad, men om den luktar så utpräglat "citronigt" som den du beskriver vet jag inte... men det skulle ju kunna vara en sån? smile.gif

Bilder på Citrontimjan.
Reserv
Självklart att det är den, men jag som tyckte att den tänkte blomma med gula blommor får nog skämmas lite rolleyes.gif jag får nog knata dit igen och ta en närmare koll på plantan, undra om likören skulle smaka lika gott som den luktar, och om det över huvud taget går att göra likör på. wink.gif Tack för svaret Ina! wub.gif
Ina
Vassego!! Det borde väl gå att göra likör på den - det kan ju inte göra ont att testa i alla fall... wink.gif
noora
Jag tror att likören får en lätt timjansmak förutom citronsmaken. Kan säkert bli jättebra!
Fenja
Blir en utmärkt hostmedicin om inte annat, då timjan är mycket hostdämpande och slemlösande.... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Elizabeth
fenja, har du recept på en hostdämpande medicin baserad på timjan? Måste det vara citrontimjan, eller går det även bra med kryddtimjan? (Har båda)
noora
Vad jag har förstått så är kryddtimjan bättre när det gäller hostdämpande egenskaper. Det är ämnet tymol man vill åt, se t.ex. http://www.shenet.se/ravaror/tymol.html

Man kan även göra timjaninfusion: http://www.shenet.se/ravaror/timjaninfusion.html
Fenja
CITAT (Elizabeth @ 23-06-2005, 12:52)
fenja, har du recept på en hostdämpande medicin baserad på timjan? Måste det vara citrontimjan, eller går det även bra med kryddtimjan? (Har båda)

Jag har inget recept men jag brukar göra så här:
1 dl torkad kryddtimjan (eller motsvarande klippt färsk)
1/2 eukalyptus
37 cl vodka
Låt stå i soligt fönster i ca 2 veckor, sila av örterna och söta med 1½-2 dl flytande honung.
Den är bättre än det mesta du kan köpa!

Om du utesluter eukalyptusen så blir det en hostmedicin med god hostdämpande efftekt i alla fall.

Mvh
Fenja
Reserv
Fenja, en halv Eukalyptus? blink.gif wink.gif halva busken, halv deciliter en halv vad? unsure.gif
Meliss
CITAT (Reserv @ 23-06-2005, 22:19)
Fenja, en halv Eukalyptus? blink.gif wink.gif halva busken, halv deciliter en halv vad? unsure.gif

Ni får väldigt gärna passa på att tipsa om andra saker man kan göra med citrontimjan. Jag har säkert en kvadratmeter citrontimjan, har testat till fisk men det var ingen höjdare. Plickade blommorna som börjar slå ut lite och ska testa ihop med socker och baka på. kanske kan vara ngt?

Mer förslag?
Fenja
CITAT (Reserv @ 23-06-2005, 22:19)

Eftersom eukalyptus är ett träd så brukar det räcka med ett halvt sådant till 37 cl vodka.... rolleyes.gif
Dl menar jag naturligtvis.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon