Full version: Majrovemarodör
Pirum
Idag såg jag att någon slags skalbagge (antar jag) invaderat min pallkrage, på jakt efter mjälla majroveblad. Det var ett par dussin synliga sådana här odjur :

De satt och mumsade på bladen vad jag kunde se, men antalet hål i dem var inte så allvarligt än. Så jag tog fram vattenslang och såpvatten. Hjälpte till min stora förvåning, åtminstone än så länge.

Vad heter dessa illgärningsbaggar? Är de benägna att gå lös på andra växter? (det är ju bättre de äter rovor än potäter). Eller, är de rentav rovdjur som man bör hålla sig vän med?

Ber om ursäkt för bildkvalitet, men solen var så elak att jag inte kunde se skärmen i min mobilkamera ordentligt. Jag vill minnas ha sett sådana här kryp på odla.nu tidigare, men nu modemar jag och trots sökning så tar det för lång tid att gå igenom alla inlägg.
Reserv
Det kan hända att det är för att bildkvaliteten är dålig eller för att jag börjar närma mig sängtime, men jag tycker att det ser ut som en helt vanlig Bärfis. Jag vet inte om dom gör nån skada i trädgården, men är så fallet så ska jag ut på jakt i helgen, jag har massor och massor av hål i bladen också blink.gif wink.gif sad.gif

Om det nu är en bärfis så skulle jag tippa på en Dolycoris Baccarum
Pirum
Du har nog rätt, det verkar vara en Dolycoris Baccarum, men om de äter mina majroveblad, eller vill lägga ägg på dem, eller om de bara pustade ut lite i solskenet, det får jag nog ta reda på en annan gång. smile.gif Tack för svaret.
Pirum
Idag är det ännu fler, och de semestrar för tillfället på några aningen förgulnade potatisar. Suck. Men sannolikt var väl potatisen sjuk innan de kom dit. (sitter i gammal gräsmark, blött. jävligt, etc.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon