Sidor: 1, 2
mulle
Nu har också jag mailat SVT och bett dem följa med sin tid genom att analysera hur intresset för trädgård egentligen ser ut...
Fy bläh för ytliga trender!
Mulle
MrNorth
Faktiskt så tycker jag inte att det fanns nåt trädgårdsprogram som var riktigt "bra"

Gröna rum var sisådär, tyckte jag. Men det som var dåligt var att det inte fanns nån röd tråd i programmet, det var för mycket hattande mellan olika reportage och det fanns inget utrymme för design alls...

I de andra programmen typ "äntligen hemma" så blev det för mycket show och okunnighet att jag nästan mådde illa. De är ju bara inriktade på att göra en tv show, och skiter fullständigt i både design och trädgårdsskötsel.

Då mitt specialintresse är japanska trädgårdar så inser jag att jag kanske tillhör minoriteten, då de flesta förmodligen har de där klassiska blomster-rabatt- trädgårdar som min farmor hade.

Om jag hade fått producera ett trädgårdsprogram hade det sett ut som följande; man hade under exempelvis 5 st 1 timmesprogram fått följa en trädgårdsdesigner (en riktig sådan) från första mötet med kunden tills dess att trädgården är klar. Och jag hade då fokuserat på att visa hur designern tänker och arbetar, vilka material man använder, vilka växter, och hur de sköts. Inte allt det där jävla flamset som alla program har (värst är väl de i tv4 som reser runt i en trailer och renoverar).

Exempel på program:

* en familj vill ha en äkta japansk trädgård

* en familj vill ha en trädgård man kan roa sig i, med swimmingpool osv..

* en klassisk engelsk blomsterträdgård

* en vattenträdgård med vattenfall, broar, forsar osv..

* en familj vill ha en extremt lättskött trädgård, man anlägger en karesansui (japansk torr trädgård, sand, sten minimalt med växter)

Jag hade gärna sett på ett sånt program, som man hade fått ut nåt vettigt ut istället för alla tramsprogram.

men jag får nog fortsätta drömma...
/henrik
Ewa L
CITAT (MrNorth @ 28-06-2005, 11:12)
Jag hade gärna sett på ett sånt program, som man hade fått ut nåt vettigt ut istället för alla tramsprogram.

Vi tycker naturligtvis det är intressant att läsa dina förslag till program, men de som definitivt är intresserade av konkreta förslag är svt etc. Jag skrev också ett och annat förslag i mitt e-mail till dem. Tycker också det visar att man är lite extra seriös.

Hoppas verkligen du skrivit till dem också med dina utmärkta idéer.
Sess
Mailade också och klagade nu... Men även jag gav lite små ideer om vad dom hade kunnat göra!!
Caprice
Otroligt...

Det program som hade flest tittare i SVT för ett år sedan var Gröna Rum...
Och nu läggs det ned..?

Undrar hur de tänker..Fakta

Caprice
KURT
CITAT (Caprice @ 30-06-2005, 11:42)
Otroligt...

Det program som hade flest tittare i SVT för ett år sedan var Gröna Rum...
Och nu läggs det ned..?

Undrar hur de tänker..Fakta

Caprice

Man kan få aktuella tittarsiffror per vecka hos http://www.mms.se/ . Gröna Rum ligger högt upp, även om det naturligtvis låg lägre när det tvingades konkurrera med Djursjukhuset tidigare under säsongen (en vansinnig planering att ha två program med liknande innehåll samtidigt). Tv4:s "äntligen trädgård", finns inte med blad Tv4 10 mest sedda program.
Rossi
CITAT (KURT @ 30-06-2005, 12:19)
CITAT (Caprice @ 30-06-2005, 11:42)
Otroligt...

Caprice

Man kan få aktuella tittarsiffror per vecka hos http://www.mms.se/ . Gröna Rum ligger högt upp, även om det naturligtvis låg lägre när det tvingades konkurrera med Djursjukhuset tidigare under säsongen (en vansinnig planering att ha två program med liknande innehåll samtidigt). Tv4:s "äntligen trädgård", finns inte med blad Tv4 10 mest sedda program.

Är det någon som vet hur sådana här tittarsiffror fungerar? Kan de mäta alla som tittar på ett visst program eller? Om man spelar in programmet på video/dvd då? Registreras det också?
KURT
CITAT (Rossi @ 30-06-2005, 12:59)
Är det någon som vet hur sådana här tittarsiffror fungerar? Kan de mäta alla som tittar på ett visst program eller? Om man spelar in programmet på video/dvd då? Registreras det också?

Det är bara en grupp familjer som har en speciell mätare hemma som skall registrera hur mycket olika personer i hushållet ser. Men det är ju svårt att få det till en normalfördelning av svenska folket.
Ewa L
CITAT (Rossi @ 30-06-2005, 12:59)

Det sitter en mätare i TVn hos ett visst antal människor runt om i vårt land.

Denna mätare registrerar: Vilken kanal, hur länge, hur många som tittar, ålder + kön.

Om programmet spelas in registreras det inte. Däremot att du tittar på video/DVD. Likaså om du tittar på Text-TV.
Tesa
Jösse vad man missar när inteär uppkopplad..

För djävligt..säger jag bara...blir sååå förbaskad...hade iofs hoppats på nya programmen inte som ersätter det gamla..jag vill ju ha MEEEER trädgård...
Ska minsann maila och klaga jag med...
Tirre
Lite om siffror, lite om Gröna rum och lite idéer...

MMS-mätningarna av tittarsiffror:

1000 hushåll (motsvarar ca 2500 personer i olika åldrar och kön) har en dosa kopplad till sin TV. Varje medlem av hushållet har en egen fjärrkontroll som registrerar vem som tittar när, på vilken kanal, hur länge. Finns även extrakontroller för gäster.

Dock mäts bara tittandet i permanentbostaden. Alltså: Alla som tittar på datorn, i mobilen, i sommarstugan, husvagnen, på båten, jobbet, hotell etc; den tittningen räknas inte in. Så den som har dosa hemma och flyttar till torpet hela sommaren anses i statistiken plötsligt inte titta alls då...
Detta är en av anledningarna till att siffrorna inte alltid ska ses som helt tillförlitliga...

Dosan skickar info till MMS en gg/minut.

Den siffra som sedan redovisas, i t ex pressen, är en snittsiffra på alla som tittat på programmet någon gång under det att det visades.
Det innebär ju alltså att om 2 miljoner såg ett program under bara de första 5 minuterna och sedan var det bara 1 miljon som fortsatte titta, och det på slutet kanske bara var 750 000 kvar framför teven, så kan "tittarsiffran" ändå bli typ 1,5 miljoner.
Det finns ju de som tillkommer efter en kvart. Och de som zappar fram och tillbaka när de är uttråkade. Och de som bara ser 3 minuter i mitten av programmet.
De räknas ju också in.

För att ett tittande ska registeras som att man verkligen tittar på ett visst program, måste det fortgå minst 3 minuter - för att inte zappande ska registreras som att man kollar på alla kanaler i samma minut...

Man mäter tittandet från 3-åringar och uppåt. (Man anser helt enkelt att barn under 3 år inte kan handskas med fjärrkontrollen själv och alltså inte bestämmer själv vad de tittar på...)

Tittandet kan mätas utifrån olika målgrupper (olika åldersgrupper, olika kön eller med både ålder och köns om variabler) och kan räknas ut på lite olika sätt.

T ex mäter man HUR MÅNGA personer som, i snitt alltså, ser ett visst program. Denna siffra är den man ser i tidningarnas "tittartopplistor".
Vad den siffran inte talar om är hur många som alls tittade på TV just den halvtimmen det där programmet var som hade högsta siffran.
Man kan alltså också mäta utefter HUR MÅNGA AV ALLA DÅ TITTANDE som såg ett visst program.

På listorna kommer ju bara de med flest antal tittare med. T ex kan ett program på 5:e plats ha säg 670 000 tittare.
Men om det den timmen var 4,5 miljoner svenskar som tittade, så var det ju bara 15% av alla som tittade, som valde just det programmet.
Ett annat program hade kanske "bara" 480 000 tittare, och låg 10:a eller kom inte med på listan alls. Men 480 000 innebar kanske 65 % av alla som tittade på teve i Sverige just då! Det innebär ju att det programmet stod sig mycket bättre i konkurrensen från de andra kanalerna, än det i det första exemplet.

Så de där topplistorna är ju inte helt rättvisande.

Varje program har ju dessutom en viss målgrupp som är den publik man vill "vinna" gentemot konkurrenterna - alla andra tittare är egentligen bara sifferbonus... - och det är 5 av antal tittare i den målkgruppen man är ute efter, för att verkligen kunna säga att programmet har varit en succé. Om man gör ett program man vill att alla, män och kvinnor, i åldrarna 15-29 ska se. Då är det ju ett misslyckande om bara 5% av den målgruppen väljer just det programmet, oavsett hur många miljoner andra tittare som såg det!

Hoppas ni blev lite klokare på hur det fungerar!

För övrigt anser jag... ...att Kartago bör förstöras! wink.gif

Eller snarare: Jag tycker nog att Gröna rum har gått i stå lite...
Jag är en hängiven tittare som bandar programmet varenda vecka och sparar, men den här säsongen har jag faktiskt börjat spela över avsnitt igen! Det går liksom bara runt, runt och känns lite ... tja... billigt, liksom. Det händer inget nytt. Förutom den här dsesignsnubben som bara gör saker som passar på altanerna till nybyggda svindyra lägenheter i Hammarby Sjöstad, Bo-01-området etc...
Det är nog dags för stor förändring. Men jag håller med om att det är ett korkat drag att ersätta det med nåt som ser ut som alla andra trädgårdsprogram som redan finnsi kanalutbudet. Man borde kunna nischa sig på olika sätt, så att alla får det de är intresserade av.

Ang förslaget på 1 timmes-program med olika trädgårdsdesigners som anlägger hela tomter: Jag kan bara hålla med! Sånt vill man ha!

Var det någon mer som såg den fantastiskt underhållande serien om Diarmud Gavin (trädgårdsdesigner i England), som gick på BBC Prime nu under våren? Ett dokumentärteam hade följt honom ett helt år under hans förberedelser och arbete med den trädgård han byggde på Chelsea Flower Show förra våren. Det var så klart väldigt fokus på honom som person, mer än på vilka växter han valde. Men det var väldigt intressant att få se hur han tänkte och arbetade, hur han kom på sina idéer och sådär.
T o m min sambo, som suckar högt och lufsar iväg till TV-spelsvärlden i ett annat rum varje gång det vankas trädgårdsprogram i tablån, satt som klistrad framför teven vecka efter vecka för att följa det här programmet! Otroligt!

Dock tycker jag inte att man kan såga program bara för att de innehåller mer design än plantinfo. Deras mål är ju inte att du ska få veta exakta sortnamnet på den där lavendeln, utan att den som vill färändra i sin trädgård ska få tips och inspiration till hur det skulle kunna se ut:
Hur man placerar höga och låga växter tillsammans, att blått och ljusrosa blir romantiskt men att orange och rött blir dramatiskt, att man kan ha flera stilar i olika hörn av sin tomt, att en stenläggning - oavsett sort - ger uteplatsen en annan attityd än gräs, att gångar kan förlänga en liten trädgård etc etc etc.
De visar att om man kan släppa tanken på hur ens tomt ser ut nu - att inte se befintliga träd och buskar som en begränsning t ex, utan att man kan faktiskt ta bort dem och plantera nåt annat nån annanstans istället! - så kan det bli helt annorlunda!
Det är ju också värt något.
När man sedan kommer till plantskolan, så frågar man där vilka sorter som är ljusblå, kantväxter och funkar där man själv bor. Det kan ju inget tv-program i världen tala om egentligen! Inte utan att hela tiden rabbla sorter och växtzoner och sånt för varenda liten grej de stoppar i jorden i bild! Och det skulle bli rätt trist, tror jag. Ibland kunde de gott slänga ur sig ett eller annat alternativ till det de sätter i jorden, men inte hela, hela tiden.
Där funkar tidningarna och böckerna mycket bättre.

Annars måste det verkligen vara avsnittsbaserat såtillvida att en hel halvtimme handlar om skuggväxter. Eller Klätterrosor. Eller ätliga blomster. Eller... Eller...
Ja, ni fattar.
Det skulle ju vara väldigt trevligt, faktiskt!

De flesta av trädgårdsprogrammen har väl dessutom sajter på nätet där t ex önskad info om planteringarna kan läggas ut?
En god idé kanske är att maila programproducenterna om mer "mer-info" på nätet istället för i programmen?

Tjingeling!

// Tirre
Ljusalfheim
Nu har även jag e-postat SVTs tittarombudsman.
Pirum
Jag har flera gånger mailat SVT om att jag vill ha ett "nyttoprogram" om trädgårdar. Ett program där man kopplar ihop trädgård och matlagning, två populära program-idéer som tyvärr alltför sällan möts.
Ofta brukar det väl vara lite 5 minuter "äppelspecial" i nåt trädgårdsprogram på hösten, men istället för att fundera fram rätt nyanser på ett torps veranda så kunde de väl satt ett rejält grönsaksland, växthus med tomat/gurka/etc, potatisåker, osv, och vecka för vecka visat plantering, skötsel, användning, osv.
Vid midsommar kokar man såklart egna potäter, kryddar med egen dill, man kärnar EGET SMÖR till potäterna (helst från egna kossan, men det kanske är överkurs), man bakar rabarberpaj på rabarber från egna trädgården, man kryddar sitt brännvin (som man inte tillverkat själv...) med johannesört som man själv odlat, eller med rönnbär och pors. I juli skördar man såklart egna vinbär, varpå vilka man gör saft, sylt, gelé, te och vin. Varför inte bjuda in nån "stjärnkock" som får botanisera i trädgården, och med hjälp av timjan och rönnbärsgelé förvandla renskav och färskpotatis till en kulinarisk njutning.

Ett sånt här program skulle
1) Vara enkelt att göra. Faktiskt. Bara att gå tillbaks nån generation så gjorde de flesta lantisar ovanstående.
2) Inte vara alltför dyrt. Lantbruksuniversitet eller -gymnasier skulle kunna ställa upp gratis eller till självkostnadspris, osv.
3) Vara sevärt, iaf för mig.
MrNorth
Hmm, det finns tydliga spår i denna tråden av dels folk (som jag) som är ute efter ett sånt program som Tirre beskrev, och dels de som vill ha ett program som innefattar saker utöver trädgårddesign/skötsel) som exempelvis matlagning osv.

Jag tror att denna trend är ganska tydlig och intervjuade man 100000 pers skulle normalfördelningen nog bli ganska jämn... 50000 ville ha programmet A och de andra programmet B.

Då borde man i rättvisans namn göra två program, ett som är ett renodlat trädgårdsprogram som i huvudsak tar upp konstruktion och design (och ej flams och trams) , samt ett annat som är mer åt "köksträdgårds-hållet" för de som redan har en prunkande trädgård och inte är intresserade av att designa mera. Problemet är bara att alla tvkanaler verkar vara så ruskigt dåliga på att producera bra program av denna sorten... oftast blir det ett hopkok av A och B som inte gör nån glad (exempelvis äntligen trädgård).

Med tanke på allt skräp (ja det finns faktiskt sånt oxå i tablån) så är det konstigt att det inte finns plats för två trädgårdsprogram.

Jag tror att problemet ligger i kostnaden. För att göra ett program av typen B (med mat osv) så blir det inte så dyrt... men tydligen känner man sig tvingade att stoppa i lite design också, och då förstörs den programidén...

Skulle man istället göra ett program av typen A (design) är man först och främst tvungen att hitta en designbyrå som vill ställa upp... kanske inte så svårt då det blir gratiskreklam... och sedan följa med under ett år eller så medans man ritar trädgården och sedan konstruerar den. En mycket svårare programidé då den ställer mycket högre krav på alla inblandande. Men samtidigt också mycket mera givande för de som har intresset.

Jag hyser inga större förhoppningar om att det inom en överskådlig framtid kommer ett vettigt trädgårdsprogram...

/Henrik
krellus
Jag ser oftats gröna rum och håller med om att programmet behöver någon form av förnyelse!

Programmet har ju ganska många tittare så det är ju inte där problemet ligger.
Martin Timells program i TV4 sparkade ju vid ett tillfälle samtliga personer och bytte ut dessa trots bra tittarsiffror så let's face it... ibland behöver man förnya saker.
Xelma
Fast de borde ha bytt ut även Timell... biggrin.gif
Sommartorparn
Let's face it, trenden går från program som ger tips om hur man löser problemen själv till program där showandet är det viktiga. Tv4 sätter trenden och svt följer efter. Nån jeppe som fladdrar med armarna och talar om uttryck, intryck och känsla medan arbetet utförs i bakgrunden av någon annan. Kom ni ihåg hur sommartorpet var i början. Då var snickaren en huvudperson, och han gick verkligen in för att visa hur jobbet gjordes. Sedan försvann han och Ernst blev huvudpersonen med sitt svammel om känslor. De stora tittargrupperna är kanske inte några "gör det självare" utan vill bli underhållna? Fånigheten i sig kanske har ett underhållningsvärde? Varför skulle folk annars titta på figurer som Timell, Matniklas och Ernst?
KURT
SVT har ju startat en kunskapskanal, men det är ju inte speciellt många kunskapsprogram där!
violina
Jag tycker att de svenska kanalerna skulle snegla lite mot Danmark och deras trädgårdsprogram. Genomtrevliga tycker jag. De bryr sig inte så mycket om design och behöver inte tala om för tittarna vad de ska ha för känslor utan det klarar danskarna av själva. Tror att problemet i Sverige är att många är så rädda för att de inte ska vara "rätt" och "inne" så TV tror att de måste visa hur det ska vara så alla har samma. För sticker man ut och gör som man själv vill och kanske till och med "känner" hur man själv vill då kan det sluta hur som helst. Herregud vad ska grannarna säga.
MrNorth
Förra sommaren hade discovery flera underbara program om just design & konstruktion, inte så mycket trädgård iofs, men engelsmännen verkar först å sig på det där med att visa bra kunskapsprogram. MIn favorit var det programmet där man skulle bygga en romersk villa! Iofs var programmet 10x1h långt men gud vad intressant.

Jag ser det största hindret till att göra bra trädgårdsprogram som TIDEN!!!

gröna rum: 30 minuter?

äntligen trädgård: 20 minuter?

äntligen hemma: 10 minuter trädgård?

Om man utökade tiden till en timmes oavbrutet program så hade man fått plats med alla delarna!! Design, växtinformation osv.

Då hade man kunnat lägga 30-40 minuter på att berätta och VISA hur man bygger ett riktigt vattenfall i sten till en damm, istället för att gräva en grop och lägga en plastbalja och säga KLART!! (på 5 minuter) Det är den sortens information jag är intresserad av. Hur man sköter en pelargon eller pieris kan jag lika gärna läsa i växtboken!

Men tills det händer får jag väl fortsätta importera böcker från UK och USA...

Och angående valet av programledare.... vills det inga universitet i sverge för landskapsarkitekter? Trädgårdsmästare finns det väl iaf gott om? Varför måste man alltid ha en *okunnig* programledare som svamlar om en massa annat? Jag avskyr när man försöker göra *show* av allting. Vill jag se på en show kan jag kolla på letterman istället.

/Henrik
Bleu Magenta
Det som jag tycker är bra med Gröna är just de olika inslagen, det andra tycker, blir rörigt. Röran gör att det alltid finns med något jag är intreserad av.
Hur rörigt blir det inte med alla reklamavbrott i reklamkanalerna och det "står man ut med".
Jag skrev och berättade om mina åsikter och fick svar!!
Här är svaret om ni vill se.

Hej Agneta,

Tack för dina synpunkter angående nedläggningen av Gröna rum.
Det är alltid tråkigt när program läggs ner och speciellt när de fortfarande är uppskattade av våra tittare.
Vi är dock glada för att vi har fått ett nytt trädgårdssuppdrag och vår förhoppning är givetvis att det ska bli ännu bättre.

Med vänlig hälsning
Carina Brorman genom Helena Osvath, Assistent

Kanske inte något riktigt svar.
Agneta
pialotta
såg ni programmet i går, det om Kina? Hur kul är det att se tanterna läppja på jasminte, vad har det med trädgård att göra? Höra dem säga "Å så gott" "Å så vackert" "Å så annorlunda"
Nä kan de inte bättre än så är det bara skönt att bli av med Gröna Rum
Muguet
Håller verkligen med dig Pialotta. För att bara vara 30 min. så har programmet alldeles för mycket "transportstäckor" om ni förstår vad jag menar.
Jag välkomnar faktiskt lite förändring.
Snöflinga
Håller med Tirre och Pialotta sleep.gif Förra programmet om den 100 årige trädgårdsmästaren var intressant, men kunde ha sänts under rubriken "dokumentär"

Apropå kostnader, vad kostade det att göra reportaget om Kina wink.gif Vilket även sänds fortsättning på nästa gång .........

Nej, skall det vara på detta viset, kan de gärna lägga ned Gröna rum för min del mad.gif
krellus
Japp. Ring ut det gamla... ring in det nya!!!

Ska bli skönt med lite förnyelse!
Caprice
Kinaprogrammet var lite tradigt, det håller jag med om...
Pionen är ju Gunnels favorit, varför inte ta upp den i programmet..?

Jag hade gärna sett reportage om en vanlig villaträdgård i kina!

Visst är det kul med förnyelse, men den stora nackdelen med nedläggningen av Gröna Rum, och istället det kommande programmet är väl att det nya programmet ska vara inriktat på styling i trädgården...
Mao som tex Äntligen Trädgård...
Fram med en stor röd skärm i trädgården, det blir jättefint... wink.gif

Det som skiljer Gröna Rum ifrån resten av de svenska trädgårdsprogrammen är ju att GR ofta är informativt!
GR kan ägna ett helt program åt tex rosor, du får lära dig hur du planterar, i vilket läge, jord, skadedjurs/sjukdomsbekämpning, ofta med någon som har lång erfarenhet av just detta...

Äntligen trädgård, där får du se ett snabbt klipp när han är i plantskolan, sedan tillbaka på tomten där den ska stå, det grävs en grop, i med rosen, och sedan skyndar de sig att börja bygga altanen igen...

Självklart ska jag ge det nya programmet en chans, men inte är jag hoppfull...
pialotta
Caprice, jag håller med dig också, informativa program vill vi gärna ha men inte sådana bottennapp som det kinesiska, det vittnar om dåligt omdöme och visioner som tagit slut.
SvT kunde gärna för mig fortsätta på den informativa vägen men med nytt blod då.
Jämför med radions nya Trädgårdsdax ; Odla med P1 (?), det är fortfarande OK att lyssna på även om det inte tillnärmelsevis kommer upp på de sköna höjder som Shenkmanis & Co nådde (för övrigt de som startade mitt intresse för blommor!)
Caprice
Pialotta..
Snöflinga
YES laugh.gif
MrNorth
inte för att jag har sett inslaget om kina, men varför var det så dåligt? Med tanke på att det mesta av den inpiration japanerna fick kom från kina så borde man lätt kunna göra en informativ halvtimme... sen finns det ju sååååå fina trädgårdar även i kina. Förmodligen beror misslyckandet på dåliga producenter...

/Henrik
Snöflinga
Det var inte bara ett inslag, utan det var hela programtiden, så och nästa gång sad.gif

Det är sommar i Sverige nu och då borde det rimligen finnas en hel del härifrån att visa unsure.gif Saknar avsnitt om problem som kan uppstå i en trädgård, ohyra, skadedjur och växtsjukdomar bl.a. wink.gif
krukan
Fast jag gillade programmet om kina, och det var första gången NÅGONSIN som sambon satt med och sneglade på programmet han också wub.gif

Fast så mycket om växter var det förståss inte, med tanke på att den kinesiska trädgården mest var stenar, vatten och vackra lusthus.
zaaritha
Jag kommer helt klart att sakna programmet!! sad.gif
jåj
Varför förstår ni inte inriktningen ?
Produkterna som används i trädgården ger massor av reklampengar så naturligt vis får vi mer och mer av program där vi behöver köpa redskap och tillbehör!!!

JÅJ
Snöflinga
blink.gif
pialotta
jåj du har helt rätt.
Förtäckt reklam har blivit en synnerligen lukrativ industri.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon