Lite om siffror, lite om Gröna rum och lite idéer...
MMS-mätningarna av tittarsiffror:
1000 hushåll (motsvarar ca 2500 personer i olika åldrar och kön) har en dosa kopplad till sin TV. Varje medlem av hushållet har en egen fjärrkontroll som registrerar vem som tittar när, på vilken kanal, hur länge. Finns även extrakontroller för gäster.
Dock mäts bara tittandet i permanentbostaden. Alltså: Alla som tittar på datorn, i mobilen, i sommarstugan, husvagnen, på båten, jobbet, hotell etc; den tittningen räknas inte in. Så den som har dosa hemma och flyttar till torpet hela sommaren anses i statistiken plötsligt inte titta alls då...
Detta är en av anledningarna till att siffrorna inte alltid ska ses som helt tillförlitliga...
Dosan skickar info till MMS en gg/minut.
Den siffra som sedan redovisas, i t ex pressen, är en snittsiffra på alla som tittat på programmet någon gång under det att det visades.
Det innebär ju alltså att om 2 miljoner såg ett program under bara de första 5 minuterna och sedan var det bara 1 miljon som fortsatte titta, och det på slutet kanske bara var 750 000 kvar framför teven, så kan "tittarsiffran" ändå bli typ 1,5 miljoner.
Det finns ju de som tillkommer efter en kvart. Och de som zappar fram och tillbaka när de är uttråkade. Och de som bara ser 3 minuter i mitten av programmet.
De räknas ju också in.
För att ett tittande ska registeras som att man verkligen tittar på ett visst program, måste det fortgå minst 3 minuter - för att inte zappande ska registreras som att man kollar på alla kanaler i samma minut...
Man mäter tittandet från 3-åringar och uppåt. (Man anser helt enkelt att barn under 3 år inte kan handskas med fjärrkontrollen själv och alltså inte bestämmer själv vad de tittar på...)
Tittandet kan mätas utifrån olika målgrupper (olika åldersgrupper, olika kön eller med både ålder och köns om variabler) och kan räknas ut på lite olika sätt.
T ex mäter man HUR MÅNGA personer som, i snitt alltså, ser ett visst program. Denna siffra är den man ser i tidningarnas "tittartopplistor".
Vad den siffran inte talar om är hur många som alls tittade på TV just den halvtimmen det där programmet var som hade högsta siffran.
Man kan alltså också mäta utefter HUR MÅNGA AV ALLA DÅ TITTANDE som såg ett visst program.
På listorna kommer ju bara de med flest antal tittare med. T ex kan ett program på 5:e plats ha säg 670 000 tittare.
Men om det den timmen var 4,5 miljoner svenskar som tittade, så var det ju bara 15% av alla som tittade, som valde just det programmet.
Ett annat program hade kanske "bara" 480 000 tittare, och låg 10:a eller kom inte med på listan alls. Men 480 000 innebar kanske 65 % av alla som tittade på teve i Sverige just då! Det innebär ju att det programmet stod sig mycket bättre i konkurrensen från de andra kanalerna, än det i det första exemplet.
Så de där topplistorna är ju inte helt rättvisande.
Varje program har ju dessutom en viss målgrupp som är den publik man vill "vinna" gentemot konkurrenterna - alla andra tittare är egentligen bara sifferbonus... - och det är 5 av antal tittare i den målkgruppen man är ute efter, för att verkligen kunna säga att programmet har varit en succé. Om man gör ett program man vill att alla, män och kvinnor, i åldrarna 15-29 ska se. Då är det ju ett misslyckande om bara 5% av den målgruppen väljer just det programmet, oavsett hur många miljoner andra tittare som såg det!
Hoppas ni blev lite klokare på hur det fungerar!
För övrigt anser jag... ...att Kartago bör förstöras!

Eller snarare: Jag tycker nog att Gröna rum har gått i stå lite...
Jag är en hängiven tittare som bandar programmet varenda vecka och sparar, men den här säsongen har jag faktiskt börjat spela över avsnitt igen! Det går liksom bara runt, runt och känns lite ... tja... billigt, liksom. Det händer inget nytt. Förutom den här dsesignsnubben som bara gör saker som passar på altanerna till nybyggda svindyra lägenheter i Hammarby Sjöstad, Bo-01-området etc...
Det är nog dags för stor förändring. Men jag håller med om att det är ett korkat drag att ersätta det med nåt som ser ut som alla andra trädgårdsprogram som redan finnsi kanalutbudet. Man borde kunna nischa sig på olika sätt, så att alla får det de är intresserade av.
Ang förslaget på 1 timmes-program med olika trädgårdsdesigners som anlägger hela tomter: Jag kan bara hålla med! Sånt vill man ha!
Var det någon mer som såg den fantastiskt underhållande serien om Diarmud Gavin (trädgårdsdesigner i England), som gick på BBC Prime nu under våren? Ett dokumentärteam hade följt honom ett helt år under hans förberedelser och arbete med den trädgård han byggde på Chelsea Flower Show förra våren. Det var så klart väldigt fokus på honom som person, mer än på vilka växter han valde. Men det var väldigt intressant att få se hur han tänkte och arbetade, hur han kom på sina idéer och sådär.
T o m min sambo, som suckar högt och lufsar iväg till TV-spelsvärlden i ett annat rum varje gång det vankas trädgårdsprogram i tablån, satt som klistrad framför teven vecka efter vecka för att följa det här programmet! Otroligt!
Dock tycker jag inte att man kan såga program bara för att de innehåller mer design än plantinfo. Deras mål är ju inte att du ska få veta exakta sortnamnet på den där lavendeln, utan att den som vill färändra i sin trädgård ska få tips och inspiration till hur det skulle kunna se ut:
Hur man placerar höga och låga växter tillsammans, att blått och ljusrosa blir romantiskt men att orange och rött blir dramatiskt, att man kan ha flera stilar i olika hörn av sin tomt, att en stenläggning - oavsett sort - ger uteplatsen en annan attityd än gräs, att gångar kan förlänga en liten trädgård etc etc etc.
De visar att om man kan släppa tanken på hur ens tomt ser ut nu - att inte se befintliga träd och buskar som en begränsning t ex, utan att man kan faktiskt ta bort dem och plantera nåt annat nån annanstans istället! - så kan det bli helt annorlunda!
Det är ju också värt något.
När man sedan kommer till plantskolan, så frågar man där vilka sorter som är ljusblå, kantväxter och funkar där man själv bor. Det kan ju inget tv-program i världen tala om egentligen! Inte utan att hela tiden rabbla sorter och växtzoner och sånt för varenda liten grej de stoppar i jorden i bild! Och det skulle bli rätt trist, tror jag. Ibland kunde de gott slänga ur sig ett eller annat alternativ till det de sätter i jorden, men inte hela, hela tiden.
Där funkar tidningarna och böckerna mycket bättre.
Annars måste det verkligen vara avsnittsbaserat såtillvida att en hel halvtimme handlar om skuggväxter. Eller Klätterrosor. Eller ätliga blomster. Eller... Eller...
Ja, ni fattar.
Det skulle ju vara väldigt trevligt, faktiskt!
De flesta av trädgårdsprogrammen har väl dessutom sajter på nätet där t ex önskad info om planteringarna kan läggas ut?
En god idé kanske är att maila programproducenterna om mer "mer-info" på nätet istället för i programmen?
Tjingeling!
// Tirre