Sidor: 1, 2
*Felix matte*
CITAT (fjodor @ 01-07-2005, 21:38)
Hej Felix matte!!

Jo, jag är nog lika beroénde av bilen som de flesta andra (7mil t.o.r. till jobbet och ca 2,5mil t.o.r. till staden) men jag vill ändå TRO att MÅNGA använder bilen FÖR OFTA... med lite planering så försvinner MÅNGA onödiga resor...

Kanske DU redan gör det. Jag har förstått att du bor i Norrland, med mycket stora avstånd, och jag vill inte döma någon ohörd. MEN många i min bekantskapskrets VET jag gör en massa onödiga resor pga dåligt planerande.

Bor man i en storstad med bra kommunikationer kan man säkert låtya bli att planera, där kommer ändå en ny buss/tunnelbanetåg/sårvagn rätt snart.. men bor man på vishan.... då måste man tänka till.. OM MAN VÄRNAR OM MILJÖN... (och plånboken)

Hoppas att ni njuter av sommaren som tydligen är "däruppe"

Förstår så väl ... flera av våra barn med resp. är tvungna att ha två bilar för att ta sig till jobb.
Visst kan väl många "onödiga" sparas med lite planering.. kanske var jag lite fööör känslig när jag läste och svarade på ditt inlägg. rolleyes.gif wub.gif
Tesa
Tur för Hannele att inte alla "lantisar" bor i samma område som henne för då hade hon inte haft nån lantlig idyll att bo i...
Jösses...

Jag skulle kanske ta och flytta in med mina kor till stan så jag slipper åka bil...fast det är klart..vi kan ju importera maten så behöver vi INGEN som bor på landetoch då är det ju skitsamma om det växer igen också...och ALLA kan åka kollektivt....
Näe...det är väl för 17 meningen att man skall kunna bo utanför storstadsområdena och ändå kunna leva ett någorlunda aktivt liv...barnen t.ex har ju inte valt att bosätta sig långt från aktiviteterna...och lantisungar har väl samma rättighetersom stadsungar att utöva sina intressen...
Jag trodde det var meningen att HELA SVERIGE SKALL LEVA!!!!
gammelnalle
Bor åxå på landet... och MÅSTE planera...

Visst skall hela Sverige leva .....men man måste ju inte alltid åka bil...

och jag TROR att egna företagare-företag mm gör avdrag för sina resor... det är vi -"småfolket" som får betala....

b
Hannele
CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 21:56)
Tur för Hannele att inte alla "lantisar" bor i samma område som henne för då hade hon inte haft nån lantlig idyll att bo i...
Jösses...
Jag vet inte, om jag förstår... unsure.gif

Det finns inte en enda heltidsbonde kvar här efter den siste pensionerades,
bara månskensbönder (i ordets rätta bemärkelse; dom plöjer alltid i mörker. biggrin.gif)
Hannele
CITAT (Reserv @ 30-06-2005, 22:26)
Och här kostar den "bara" wacko.gif 11.36! blink.gif Faen, jag tror jag gråter en skvätt. sad.gif

Köp en ny bil, drar bara 3-4 liter/mil landsvägskörning.
(Vår femton år gamla Volvo drar 10 liter/mil... wacko.gif)
Reserv
CITAT (Hannele @ 01-07-2005, 22:11)
Och här kostar den "bara" wacko.gif 11.36! blink.gif  Faen, jag tror jag gråter en skvätt. sad.gif

Är du fullt medveten om vad du skriver kvinna? wacko.gif blink.gif Jag tror inte det. Min Ford drar 0.8 blandad körning, jag är rätt nöjd med det. sleep.gif
Tesa
CITAT (Hannele @ 01-07-2005, 22:07)
CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 21:56)
Jösses...
Jag vet inte, om jag förstår... unsure.gif

Det finns inte en enda heltidsbonde kvar här efter den siste pensionerades,
bara månskensbönder (i ordets rätta bemärkelse; dom plöjer alltid i mörker. biggrin.gif)

Allt var väl inte menat direkt till dej....bara en reflektion över att om att om alla valde att bo som du så skulle det ganska snart vara tättbefolkat..dvs stad...
Fast jag måste väl onekligen hålla med i att det verkar praktiskt...men många bor låååångt ifrån städer och allmänna kommunikationer och jag tycker att det borde vägas in när man beskattar bilkörande....
*Felix matte*
Javisst ska Hela Sverige leva men inte kan alla ta bussen när de ska in till tätorten för t.ex matinköp, läkar - och tandläkarbesök och för den delen inte heller om de vill hälsa på hos släkt och vänner.
Vad gör man om man bor i by ett par mil från stan och bussarna bara går morgon och eftermiddag under skolterminerna???
Så är det i makens hemby där nu allt fler familjer väljer att bosätta sig.
jendah
Min lilla bil drar ca 0,7l/mil blandad körning... och den är inte ny smile.gif Det är jag nöjd med, eftersom jag behöver bilen för att komma till jobbet.
(Eh... glömde nästan... behöver ingen bil till jobbet för tillfället... har ju inget jobb längre ju wacko.gif )
Fast maken får ju ta den bilen i stället nu eftersom den drar mindre än den andra. Fast vi brukade samåka till jobbet så mycket vi kunde - både för plånboken och miljöns skull smile.gif )
gammelnalle
förmodligen en person som läser utländsk litteratur... där man talar om förbrukning per 100km....

vet INGEN bIL som förbrukar mer än ca 1,6l/mil... är själv ägare till två bilar som tyvärr drar runt 0,6-0,8l/mil

b
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 01-07-2005, 22:11)
Och här kostar den "bara" wacko.gif 11.36! blink.gif  Faen, jag tror jag gråter en skvätt. sad.gif

Nämen nu måste jag fråga hur det är ställt med dig Hannele?

Min bil.. en 96:a drar max 0,7 i stadskörning och 0,5 på landsväg.
Tesa
CITAT (Felix matte @ 01-07-2005, 22:17)
Javisst ska Hela Sverige leva men inte kan alla ta bussen när de ska in till tätorten för t.ex matinköp, läkar - och tandläkarbesök och för den delen inte heller om de vill hälsa på hos släkt och vänner.
Vad gör man om man bor i by ett par mil från stan och bussarna bara går morgon och eftermiddag under skolterminerna???
Så är det i makens hemby där nu allt fler familjer väljer att bosätta sig.

Hehe...jag skulle faktiskt nästan vilja se mig själv åka buss när jag handlat....jag fyller bagaget på min VW Caravelle....(som jag måste ha för jag får inte plats med 4 barn och gubben i en Ford fiesta...) rolleyes.gif
Hannele
CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 22:15)
bara en reflektion över att om att om alla valde att bo som du så skulle det ganska snart vara tättbefolkat..dvs stad...

Jag förstår inte...
Här byggs det mest i hela Göteborg, nya skolor byggs nästan varje år.
Det betyder att alla får bra service. Både unga och gamla.
Jag ser inte det negativa i det?
Reserv
CITAT (gammelnalle @ 01-07-2005, 22:18)
förmodligen en person som läser utländsk litteratur... där man talar om förbrukning per 100km....

vet INGEN bIL som förbrukar mer än ca 1,6l/mil... är själv ägare till två bilar som tyvärr drar runt 0,6-0,8l/mil

b

Jo jo jo jo, Jänkare drar mer, det är ena riktiga bensinslukare det. fast där kan man inte snacka om okynneskörningar heller, dom vårdar och putsar mer än dom åker. tongue.gif
Tesa
CITAT (Hannele @ 01-07-2005, 22:21)
bara en reflektion över att om att om alla valde att bo som du så skulle det ganska snart vara tättbefolkat..dvs stad...

Jag förstår inte...

Kan du INTE FÖRSTÅ att det finns människor som INTE vill bo i en stad???
Jag är en av dem...och JA...jag har bott i städer...bla Göteborg...
Reserv
CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 22:31)
CITAT (Hannele @ 01-07-2005, 22:21)

Jag förstår inte...

Kan du INTE FÖRSTÅ att det finns människor som INTE vill bo i en stad???
Jag är en av dem...och JA...jag har bott i städer...bla Göteborg...

Men Tesa, förstår du inte? Det är just därför vi ska bestraffas för att vi vill bo så. rolleyes.gif
Tesa
Ja...men...jag trodde inte att man blev straffad bara för att man var lite konstig...
Men jag hade väl fel då... rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Tesa @ 01-07-2005, 22:38)
Ja...men...jag trodde inte att man blev straffad bara för att man var lite konstig...

Ha ha, kolla bara Solis, vadå inte straffad för att man är konstig tongue.gif Nä, det där va´kanske lite taskigt sagt, men vissa tycker att vi får skylla oss själva om vi bosätter oss i ödemarken, då får vi bekosta våran "lyx" själva. rolleyes.gif
Fialotta
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 22:43)

Ha ha, kolla bara Solis, vadå inte straffad för att man är konstig tongue.gif Nä, det där va´kanske lite taskigt sagt, men vissa tycker att vi får skylla oss själva om vi bosätter oss i ödemarken, då får vi bekosta våran "lyx" själva. rolleyes.gif

Japp...bekostar min lyx själv med glädje tongue.gif
Reserv
Vad är det för glädje i att betala mer i skatt än vad soppan kostar? huh.gif
zaaritha
Absolut noll!
Fialotta
CITAT (Reserv @ 01-07-2005, 22:46)

För att om det är så att JAG som bor ute i ödemarken som du säger...får betala för oss...så gör JAG de gärna...för att få bo på landet...visst kan jag tycka att skatten är för hög på bensin...men jag bor kvar ändå och bussar kan jag glömma... smile.gif
Tjosan
CITAT (maudan @ 01-07-2005, 22:51)

För att om det är så att JAG som bor ute i ödemarken som du säger...får betala för oss...så gör JAG de gärna...för att få bo på landet...visst kan jag tycka att skatten är för hög på bensin...men jag bor kvar ändå och bussar kan jag glömma... smile.gif

Jag måste nog hålla med dig där...
Jag bor verkligen på landet om nåt smile.gif
Är öbo, Så för att komma till stan måste jag ta bilen till min båt.. köra båt till fastlandet och där ta min andra bil, fastlandsbilen, till stan.. total sträcka ca. 5 mil... Bensinkostnad=hög smile.gif
Men den lyxen att få bo som jag gör är värt det... Tycker jag tills slutet av månaden iaf.. då pengarna börjar tryta igen biggrin.gif
Och bussar? aldrig... Jag gillar att vara oberoende...
Fialotta
CITAT (Tjosan @ 01-07-2005, 23:05)
CITAT (maudan @ 01-07-2005, 22:51)

Jag måste nog hålla med dig där...
Jag bor verkligen på landet om nåt smile.gif
Är öbo, Så för att komma till stan måste jag ta bilen till min båt.. köra båt till fastlandet och där ta min andra bil, fastlandsbilen, till stan.. total sträcka ca. 5 mil... Bensinkostnad=hög smile.gif
Men den lyxen att få bo som jag gör är värt det... Tycker jag tills slutet av månaden iaf.. då pengarna börjar tryta igen biggrin.gif

Ja...vi bor lite lika ser jag och visst är det livskvalite om nåt smile.gif
Hannele
CITAT (Tjosan @ 01-07-2005, 23:05)
Är öbo

Det är vi också. tongue.gif
Bussarna funkar bra.

I går åkte vi lokaltåg från Centralen, snabbt, enkelt och behändigt.
Snakis
Vi har 3 bilar och 2 motorcyklar som vi kör med både till jobbet och ENBART för nöjes skull!! Har inte ett dugg dåligt samvete för det och struntar i alla miljöpoliser. Bryr oss inte heller om priset på bensinen, det är bara att tanka och betala. Inget mer med det. tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Bettson

Vadå straffad för att man bor på landet........

Du har väl läst om nya affärsidén Tesa. Har du lera. i så fall ordna lagom konsistens på lervällingen på flaska och sälj till riktiga storstadbor.

När de har tagit SUVen och all jaktutrustning och tillbringat en helg ute i spenaten så vill de att det skall syna när de kommer hem. Alltså finns lera på burk att köpa så att man kan hälla på bilen, så det syns att man varir ute i spenaten.

Alla storstadbor,skjut inte på mig nu......... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Min man läste artikeln i en tidning häromdagen. tongue.gif
Tesa
Jo..jag läste det...stod i ATL tror jag...
Gubben har börjat fundera på att buteljera vattnet efter traktortvätten.... tongue.gif fast jag tror det är lättare att fylla på ifrån min lerdamm...
...jag tror det hade nåt att göra med att de måste bevisa att de behövde nåt terränggående för att de skulle slippa straffbeskattning....
kristerh
CITAT (Bettson @ 05-07-2005, 10:40)
Alltså finns lera på burk att köpa så att man kan hälla på bilen, så det syns att man varir ute i spenaten.

Alla storstadbor,skjut inte på mig nu......... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Min man läste artikeln i en tidning häromdagen. tongue.gif

Finns det verkligen nån som vill få det till att de varit ute o kört i leran wink.gif varför blir jag inte förvånad wink.gif biggrin.gif
krister
Bettson
CITAT (kristerh @ 05-07-2005, 10:55)

Alltså finns lera på burk att köpa så att man kan hälla på bilen, så det syns att man varir ute i spenaten.

Alla storstadbor,skjut inte på mig nu......... laugh.gif  :lol:  :lol:

Min man läste artikeln i en tidning häromdagen.  :P

Finns det verkligen nån som vill få det till att de varit ute o kört i leran wink.gif varför blir jag inte förvånad wink.gif biggrin.gif
krister

För att det måste finnas även idioter i vår herres hage, Och den sista idioten är inte född ännu. laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 05-07-2005, 13:19)
CITAT (kristerh @ 05-07-2005, 10:55)

Alla storstadbor,skjut inte på mig nu......... laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Min man läste artikeln i en tidning häromdagen.  tongue.gif

krister

För att det måste finnas även idioter i vår herres hage, Och den sista idioten är inte född ännu. laugh.gif

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif jag säger då bara det... tokar finns av alla de sorter laugh.gif
Gillan
Det är absolut inte min mening att fortsätta en ,
för mig, ganska meningslös diskussion eftersom
min kropp MÅSTE ha bilen för att orka handla.
Det bara är så.Punkt, slut smile.gif.Och ja, jag bor på
landet men, det hade inte spelat nån roll.

Ville bara påminna om "bensinskatteupproret.se" wub.gif smile.gif

Kram/Evgeni
Reserv
I Sundsvallstrakterna kostar bensinen i snitt 12.11 (räknat mellan billiga Jet och dyrare Statoil) hur ligger priserna i resten av landet?

Bensinskatteupproret
mulle
13 kronor kostar bensinen på Åland.
Svindyrt, visst.
Men, vet ni, oljan tar slut snabbare än vi tror - det här är bara början. Billig bensin får vi nog aldrig mera...
Mulle
HippieSpellan
1045 i alingås när jag for förbi där på shell
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon