|
Christoffer
29-06-2005, 15:43
Jag har läst att könsstympning hos flickor skulle ha att göra med att clitoris är ett manligt organ, en "mansrest", som ska avlägsnas. Sedan om det stämmer eller inte, det vet jag inte.
Har läst halva Koranen, men den andra halvan ska jag läsa någon annan gång i livet. Det jag läst tycks inte skilja sig så mycket från Gamla testamentet, möjligen snällare faktiskt.
Men idioter finns överallt.
pisanggoreng
29-06-2005, 17:32
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:17) Det finns svenska flickor/kvinnor som konverterar till islam, har dom pantsatt sin sista hjärncell eller vad?  Vad har dom fått för uppfostran? Bryr sig inte deras föräldrar om dom? Hur kan en kvinna frivilligt lämna sig till denne religion av total kvinnoförnedring, att behöva bära huckle och ha täckta armar och ben. Vill du verkligen veta kan du ju läsa Anna Månssons läsvärda avhandling Becoming Muslim. Meanings of Conversion to Islam (ISBN 91-628-5398-8). (Fast var det bara något du slängde ur dig kan du bortse från detta lästips.)
CITAT (pisanggoreng @ 29-06-2005, 18:32) CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 10:17) Det finns svenska flickor/kvinnor som konverterar till islam, har dom pantsatt sin sista hjärncell eller vad?  Vad har dom fått för uppfostran? Bryr sig inte deras föräldrar om dom? Hur kan en kvinna frivilligt lämna sig till denne religion av total kvinnoförnedring, att behöva bära huckle och ha täckta armar och ben. Vill du verkligen veta kan du ju läsa Anna Månssons läsvärda avhandling Becoming Muslim. Meanings of Conversion to Islam (ISBN 91-628-5398-8). (Fast var det bara något du slängde ur dig kan du bortse från detta lästips.) Joodå, nog ville jag veta. Men jag tror inte att jag skulle bli klokare av att läsa en avhandling, speciellt då om den är skriven av en som konverterat, har hon det?
pisanggoreng
29-06-2005, 18:00
Det tror jag inte hon har. Varför skulle du inte bli "klokare" (=veta mer?) av att läsa hennes avhandling..?
CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 18:36) Joodå, nog ville jag veta. Men jag tror inte att jag skulle bli klokare av att läsa en avhandling, speciellt då om den är skriven av en som konverterat, har hon det?  Speciellt om den är skriven av någon som konverterat?!?! Vem skulle annars kunna förklara varför man konverterar om inte en som gjort det? Eller menar du att någon annan kan förklara dina val bättre än du själv?  Jag förstår inte ditt resonemang alls, faktiskt, reserv...
CITAT (Anne R @ 29-06-2005, 20:18) CITAT (Reserv @ 29-06-2005, 18:36) Joodå, nog ville jag veta. Men jag tror inte att jag skulle bli klokare av att läsa en avhandling, speciellt då om den är skriven av en som konverterat, har hon det?  Speciellt om den är skriven av någon som konverterat?!?! Vem skulle annars kunna förklara varför man konverterar om inte en som gjort det? Eller menar du att någon annan kan förklara dina val bättre än du själv?  Jag förstår inte ditt resonemang alls, faktiskt, reserv... Nu har inte författarinnan konverterat utan hon har gjort djupgående intervjuer med 9 kvinnor ur olika samhällsklasser som konverterat. Min fråga och även min kommentar var att om det varit hon själv som konverterat så skulle hon naturligtvis glorifierat anledningen till en konvertering. Nu var så inte fallet, hon är bara insatt och intresserad av dom konverterande kvinnornas val.
Tänkte skriva nåt här men sen insåg jag att jag missuppfattat en sak. Kan man inte radera sina inlägg??
CITAT (limen @ 29-06-2005, 20:46) vänta lite  ???????  På vad?
Vi fick läsa urklipp ur Koranen på en lektion och inte lät det precis bra det heller även om det är många saker vi förundrar oss över som inte står där... bl.a. om kvinnan var "uppnosig" skulle man ta henne till sängkammaren och plåga henne. Minns inte exakt vad det stod, vi fick tyvärr inte behålla pappret. Någon får gärna lägga in det exakta citatet om ni råkar ha tillgång till det. Läser man Bibeln hittar man en hel del märkliga saker också, speciellt i GT. limen: nej du kan inte radera dina egna inlägg på det här forumet. På vissa andra forum går det att göra det men inte här. Jag brukar lägga några streck istället för det jag skrivit om jag skrivit fel.
Anki på Öland
29-06-2005, 20:23
Vill inte lägga mig i diskussionen eftersom jag inte kan tillräckligt om ämnet men är det inte så att "vanlig" islam är "normal" och att dom "knäppa" är fundamentalister?????? Anki
GoSatta
29-06-2005, 20:30
en fotnot bara.
Fundamentalism kommer igentligen från kristendommen (USA någon gång runt sekelskiftet eller lite senare)
ordligt betyder det väl att bokstavstro (något som är väldigt nytt inom alla religioner) sedan har det spridit sig och nu använder ordet rätt flitigt för att besrkiva alla bokstavstroende och andra extreminister.
CITAT (GoSatta @ 29-06-2005, 21:30) en fotnot bara.
Fundamentalism kommer igentligen från kristendommen (USA någon gång runt sekelskiftet eller lite senare)
ordligt betyder det väl att bokstavstro (något som är väldigt nytt inom alla religioner) sedan har det spridit sig och nu använder ordet rätt flitigt för att besrkiva alla bokstavstroende och andra extreminister. Här är en länk för att lättare fatta. Fundamentalism
Ja, det finns ju troende muslimska kvinnor som inte bär slöja, som badar i baddräkt och som röker och dricker mm.mm. Vill på inget sätt försvara könsstympning, tvångsgifte, hedersmord mm.mm men vill ändå påpeka att koranen kan man tolka på många sätt precis som "vår" bibel.
Inom kristendomen finns det ju också fundamentalister och andra galningar, se till exempel på knutbyförsamlingen, med eller utan barnflickan eller Helge. Dom tolkar ju in en massa i bibeln som faktiskt inte står där. Och åtminstone jag är inte så naiv att jag tror att Knutbyförsamlingen skulle på något sätt vara unikt eller ens en av de värsta församlingarna här i sverige. Jag tror att det finns hundratals sådana församlingar runt om i landet som gömmer sig bakom den snälla pingstförsamlingen och i jämförelse med några av dem kommer knutby att verka som söndagsskolan man gick i som barn.
CITAT (Anki på Öland @ 29-06-2005, 21:23) Vill inte lägga mig i diskussionen eftersom jag inte kan tillräckligt om ämnet men är det inte så att "vanlig" islam är "normal" och att dom "knäppa" är fundamentalister?????? Anki Jag vet inte heller så mycket, men om jag fattat det hela rätt så är Koranen avsedd att tas bokstavligt, eftersom det är Guds sanna och slutgiltiga ord nedtecknade av Muhammed? Dvs, moderniseringar, ändringar, är ett brott mot Gud. Kristendomen har ju skarvat och ändrat hejvilt, speciellt i tidiga år, för att bättre passa det politiska klimatet. Hadditer, texter nedtecknade om Muhammed, är väl precis som Sharia-lagarna inte egentligen en del av Koranen, men kan ändå sägas vara en del av religionen? På samma sätt som påven, Luther, och andra kristna kan sägas vara del i den kristna religionen även om de är vanliga människor som inte är med i bibeln. Menmen, jag vet inte. Orkar inte tänka, det är för varmt
pisanggoreng
30-06-2005, 08:33
CITAT (Pirum @ 29-06-2005, 23:53) Jag vet inte heller så mycket, men om jag fattat det hela rätt så är Koranen avsedd att tas bokstavligt, eftersom det är Guds sanna och slutgiltiga ord nedtecknade av Muhammed? Dvs, moderniseringar, ändringar, är ett brott mot Gud. Kristendomen har ju skarvat och ändrat hejvilt, speciellt i tidiga år, för att bättre passa det politiska klimatet. Hadditer, texter nedtecknade om Muhammed, är väl precis som Sharia-lagarna inte egentligen en del av Koranen, men kan ändå sägas vara en del av religionen? På samma sätt som påven, Luther, och andra kristna kan sägas vara del i den kristna religionen även om de är vanliga människor som inte är med i bibeln. Menmen, jag vet inte. Orkar inte tänka, det är för varmt  Några kommentarer: * Koranen anses vara Guds ord, men det innebär inte att de inte kan tolkas olika och bli föremål för debatt och meningsskijlaktigheter. * Koranen nedtecknades inte av Muhammad. * Haditherna är inte en del av Koranen, men utgör ändå är en av grunderna (vilket även Koranen gör) till den "islamiska lagen", shariah.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|