Sidor: 1, 2
Kathy
Jag gillar Dalarna (Mora, Malung, Rättvik), Värmland (Kil, Sunne), Gotland (Visby, Slite...m.m.), Öland och västkusten. Har återvänt flera gånger till dessa orter/platser. wub.gif wub.gif
Skåne är också otroligt fint, gillar Lund....för att inte tala om Österlen. wub.gif Kiruna är också en fin stad. wub.gif
Anki på Öland
CITAT (birgitek @ 01-07-2005, 08:19)
Anki på Öland, Du har så rätt, Kalmar min hemstad där jag är uppvuxen är också fantastisk stad. Speciellt på sommaren, Öland är också underbart. Blir glad varje gång jag kommer till Kalmar och Öland.
Birgit Ek

Ja, då förstår du varför jag är så glad att bo där jag bor.
Anki
kristerh
CITAT (Ti bee @ 01-07-2005, 02:39)
Göteborgare och Stockholmare har väl alltid haft lite småsvårt för varandra? Något med humorn som inte klickar? rolleyes.gif tongue.gif smile.gif

Mina göteborgsvänner o jag brukar gnabbas men med glimten i ögat som det heter, jag tror att det finns en hatkärlek mellan göteborgare och stockholmare.
krister
zaaritha
Kastar in en eldfackla här!! wub.gif
Jag tycker att stockholmare ofta uppträder överlägset o anser att de "vet bäst"! unsure.gif
Fialotta
Är stockholmstjej...men har vänner i göteborg
och västkusten och jag stormtrivs när jag är där...goa vänner
och härligt att strosa på avenyn...men min skärgård är det skönt att komma hem till sedan tongue.gif
mamamaggan
Vet inte riktigt vad jag ska säga om Stockholm resp Göteborg. Min pappa kom från Stockholm och min mamma från Göteborg. tongue.gif

Stockholm är en vacker stad men faktiskt tycker jag att Göteborg är vackrare ( är född där smile.gif ).

Intrycket man får när man är på kort besök i Stockholm är att folk har så bråttom och frågar du någon om vägen får du inget svar. Men jag har jobbat i Stockholm under en kortare tid och bodde där i veckorna. Då fick jag ett helt annat intryck av folk. Blev väldigt trevligt bemött av arbetskamrater och hembjuden till flera av dem.

I Göteborg tycks det råda ett annat klimat. Folk verkar vara lite gladare och är mer hjälpsamma mot någon som frågar om något. Sedan har ju Göteborg spårvagnar . Jag tycker det är mycket trevligare att färdas ovan jord .
GoSatta
vi har ju faktist både bussar å spårvagnar i stockholm också bara att folk på besök oftast använder tunnelbanan efter som den är lättare att använda om man inte kan linjerna. Själv åker jag nästan aldrig tunnelbana utan åker buss istället.

Men bortsätt från kolektivtrafiken så älskar jag Göteborg också, skulle inte vilja bo där (stockholm är ju hemma) men älskar att åka dit på sommaren för lite omväxling. Malmö har jag dålig koll på, iite varit där sen jag var liten men skulle säkert gilla den sataden också, är ju en stads människa. Framför allt har dom turning torso som jag är väldigt avensjuk på.
mamamaggan
Visst är det som du säger GoSatta att man tar tunnelbanan i Stockholm för att det är enklast. Personligen gillar jag inte atmosfären där. Ibland när jag ser föräldrar komma springande med barnvagnar ( varför springer de nästan alltid ) så undrar jag vilket intryck barn får av omvärlden. Ser de mer av tunnelbanan än något annat? Hoppas att de får se , och känna på , träd och gräs också ( utan att stressa).
zaaritha
Tråkig, som jag är; jag föredrar "skvallriga" småstäder!
GoSatta
Nej den är rätt hämskt, känner likadant nu förtiden när jag kommer ner att det känns mest jobbigt. MEN den är bra för alla som MÅSTE ta sig runt i staden, tack å lov för att jag kan cykla eller gå till jobbet istället för att sätta mig där. Men när jag står på söder å vill hem klockan ett på natten är jag ganska glad att den finns ändå =)
Hannele
CITAT (GoSatta @ 02-07-2005, 00:04)
vi har ju faktist både bussar å spårvagnar i stockholm också bara att folk på besök oftast använder tunnelbanan efter som den är lättare att använda om man inte kan linjerna.

Museispårvagnarna är ofta dyrare och på vintern går de bara på helgerna - och inte överallt.
Bara till Djurgården?
GoSatta
tvärbanan från alvik till hammarbysjöstad någonstans är en vanlig spårvagn med vanligt SL pris. Stockholm är ju faktist större än bara innerstaden.
mamamaggan
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 00:16)
Tråkig, som jag är; jag föredrar "skvallriga" småstäder!

Bor själv numera i en liten " håla" ( 10 000 inv). Här råder , bland en del, en " kultur" som jag inte kan stå ut med. Man snokar i varandras privatliv, släpper inte in nykomlingar, startar rykten som det inte finns det minsta sanningshalt i m m , m m. Tror att gränsen för sådant går vid städer med c:a 30 000 inv.

Men trots det skulle jag inte ha något emot att bo på landet för det finns ju väldigt trevliga människor även på mindre ställen ( har jag hört tongue.gif laugh.gif ).

Stockholm och Göteborg är trevliga städer att besöka men det är såååååååå skönt att komma hem igen.
Hannele
CITAT (GoSatta @ 02-07-2005, 00:26)
tvärbanan från alvik till hammarbysjöstad någonstans är en vanlig spårvagn med vanligt SL pris.
Stockholm är ju faktist större än bara innerstaden.

Varför skulle jag vilja åka till Hammarbysjöstad?? unsure.gif blink.gif
zaaritha
Hjo--är en skvallrig stad!
Trivs rätt bra--ändå!!
Bor ju inte i sta´n--utan ca 3 km väst om Hjo!!
Jag trivs inte i stora städer!
Fast; jag kanske inte passar in nå´nstans--jag vill helst bo ute i skogen..
mamamaggan
Var i Hjo förra året på en dagsutflykt under semestern . Gullig liten stad!

Själv jobbar jag i en annan, större stad, än den jag bor i. Har tidigare jobbat i " min" stad men stod inte ut. Bara skvaller, skvaller hela dagarna. Jag gav dem också något att skvallra om eftersom jag föredrog att hellre gå ut ensam på lunchen än att sitta kvar och höra på allt skitsnack.

Vilken skillnad att jobba i en större stad. De flesta på min arbetsplats pendlar från alla möjliga håll och det bidrar till att det inte kan skvallras så mycket för vi känner inte till varandras privatliv mer än vad vi själva väljer att avslöja. Istället pratar vi om aktuella händelser, bio , böcker mm och det är så skönt.
zaaritha
En bra sak med Hjo; är slöjdmässan den 8-10 juli!!
Den är alltid intressant att strosa runt på!! tongue.gif
mamamaggan
Brukar det vara många slöjdare där då? Vad brukar säljas? Är det bra priser?
ninnisky
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 00:52)
En bra sak med Hjo; är slöjdmässan den 8-10 juli!!
Den är alltid intressant att strosa runt på!! tongue.gif

är det redan dags igen?? - ja, kommer säkert i år också om du lovar fint väder Zaaritha wub.gif
zaaritha
Oh ja!!Lär ska vara största slöjdmässan i Sverige! Är otroligt många utställare o massor av besökare!!
Priserna--ja, de kan ju diskuteras!
Men; man får väl ändå acceptera att dessa människor, som ställer ut--är
väldigt kunniga!!
mamamaggan
Ja är det gediget hantverk kan man betala lite mer. Kanske värt ett besök.
zaaritha
Ja--mestadels--är det verkligen äkta hantverk!! Men; det smyger ju in
mindre seriösa också!!
Fast--jag tycker att det är värt en koll!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon