Full version: Yr och konstig
Sidor: 1, 2
Rossi
CITAT (zaaritha @ 02-07-2005, 19:10)
Bowling är så kul!!
Har gjort strike, flera gånger o "vad man känner sej nöjd", då!!

Jo, men det är ännu viktigare att kunna spärra. I min bästa bowlingserie någonsin så började jag med 9 strikar ..... Men man kommer långt med att spärra. Kör du 9 spärr serien ut så har du 190 poäng.

Huvudsaken är att få täckta rutor så att man inte missar. I vår klubb får vi betala misspengar om vi inte spärrar under tävling. På en match (4 serier) har jag i snitt kanske 6 missar, d.v.s. 1,5 miss per serie. De misspengarna lägger vi i en trivselkassa som sen används till presentpengar m.m.

Det viktiga i bowling är inte hur mycket man har slagit som mest. Från de som inte kan bowling får man ofta frågan "Vilken är din högsta serie någonsin?". Det är egentligen oväsentligt eftersom det är snittet under en hel säsong (kanske uppemot 100 serier beroende på hur mycket du har tävlat) som räknas och som ligger till grund för ditt licenssnitt. Min högsta serie någonsin är på 277 men där ligger givetvis inte mitt snitt så det säger inte så mycket.
Rossi
CITAT (pejori @ 02-07-2005, 19:20)
glöm inte att dricka bara wub.gif wub.gif
mycket vatten går det åt wub.gif

Jäpp, det är viktigt! När man kan bowla och gör det på rätt sätt så är det mycket mer ansträngande än vad folk i allmänhet tror.

Och tröttande .... Jag kan vara helt slut efter en match. Kan även bero på den höga ljudvolymen i en bowlinghall.
Inga från Närke
CITAT (Rossi @ 01-07-2005, 15:28)
Jag känner mig lite smått yr och lätt illamående idag.

Har du kollat ditt blodtryck på länge?
Har man lågt blodtryck kan man bli yr, illamående och trött som du beskriver.
Det är väl olika från person till person men mitt barnbarn 14 år hade samma symtomer och det var lågt blodtryck framför allt undertrycket.
Sedan är det ju viktigt att dricka i sommarvärmen och äta lite salt mat.
Rossi
CITAT (Inga från Närke @ 02-07-2005, 20:30)

Har du kollat ditt blodtryck på länge?
Har man lågt blodtryck kan man bli yr, illamående och trött som du beskriver.
Det är väl olika från person till person men mitt barnbarn 14 år hade samma symtomer och det var lågt blodtryck framför allt undertrycket.
Sedan är det ju viktigt att dricka i sommarvärmen och äta lite salt mat.

Tack för all omtanke från er alla! Jag blir helt rörd!

När jag är hos läkare (och det är i och för sig inte så ofta) så är alltid mitt blodtryck normalt men när jag själv tar blodtrycket så kan det vara lite lågt ibland. Men sen vet jag inte hur mycket man kan lita på de här hemma-apparaterna. Den vi har är köpt i Tyskland och kostade väl ca. 500 kronor för kanske 7 år sedan. Den mäter väldigt olika beroende på hur högt man håller armen.

Vad fick ditt barnbarn för råd mot det låga blodtrycket? Det är ju inte farligt utan det sägs ju att personer med lågt blodtryck ofta lever längre. Motion är väl också viktigt men jag tror inte att man medicinerar mot lågt blodtryck om det inte är extremt lågt.
brittmarie
Mådde ungefär som du har beskrivit förra året. Gick efter mycket om och men till vårdcentralen. Proverna som togs var bra, men eftersom jag fortsatte att må lika dant så gjodes en grundligare undersökning och visade på blodbrist. Fick äta en hel del järntabletter under en längre tid, och då blev det bättre.
Börjar nu känna mig likadant så det blir väl till att plocka nässlor och koka nässelsoppa och äta mycket persilja, tycker som tur är att det är jättegott.
Rossi
CITAT (brittmarie @ 02-07-2005, 21:14)
Mådde ungefär som du har beskrivit förra året. Gick efter mycket om och men till vårdcentralen. Proverna som togs var bra, men eftersom jag fortsatte att må lika dant så gjodes en grundligare undersökning och visade på blodbrist. Fick äta en hel del järntabletter under en längre tid, och då blev det bättre.
Börjar nu känna mig likadant så det blir väl till att plocka nässlor och koka nässelsoppa och äta mycket persilja, tycker som tur är att det är jättegott.

Mitt blodvärde är normalt. Hade 127 sist vilket var helt OK.

Grejen är att jag har värden som en gödkalv och ändå mår jag ibland så där diffust konstigt. Och jag har det bra på alla sätt och vis så det är som sagt inte stress heller.

Jag vet med mig att jag ibland slarvar med maten och det är en grej som jag får försöka att förbättra. Jag läste någonstans att fram tills man var 40 så spelade det inte alltför stor roll vad/hur man åt (till vissa gränser då förstås) men efter 40 så måste man vara mer noga med maten. Och jag fyller 40 till vintern .... laugh.gif Fast mina matvanor är nog faktiskt relativt bra ändå. Inte minst nu på sommaren!

Men det är alltid nyttigt med järn och vi har fullt med persilja ute i växthuset.

En sak med maten som jag definitivt har förbättrat är frukosten. Förut var jag total beroende av Start müsli och det vet väl de flesta hur mycket socker som finns i den. Men jag hade jättesvårt för att bryta det beroendet. Alla andra müslisorter smakade som sågspån i jämförelse. Men så tittade jag på programmet Toppform och de hade recept på hemmagjord müsli och det testade jag och har ätit till frukost ända sedan dess (några månader nu). Den består av rågflingor, dinkelflingor, havregryn, boeveteflingor, linfrön, solroskärnor, hasselnötter, mandel + en massa annat som jag inte kommer på just här och nu. Den känns i alla fall supernyttig och den är god! Så mitt beroende av Start har brutits! Bra, va!? smile.gif

Sen tror jag att vi kvinnor mår lite mer diffust dåligt än män (bara min egen uppfattning). Tror att det beror på våra hormoner som verkar vara så otroligt komplicerade och som skiftar flera gånger om i nivå under månaden.
Bettson
Jag blir också alldeles konstig ibland. Värre än normalt alltså tongue.gif

För min del är det så att jag äter blodtrycksmedecin. När det är så här varm och frmförallt när det är åska i luften så gör inte medecinen någon nytta.

Vätska samlas i kroppen och jag blir yr, ser dimmigt, händerna svullnar( därav alla stavfel jag inte orkar rätta).

Jag tror att yrseln kommer av att jag samlar vätska i stället för att gå på toaletten. Lindrig urinförgiftning helt enkelt. Det brukar hjälpa om jag lägger mig att vila. Så därför ligger jag och vilar varma dagar och så går jag upp och jobbar på nätterna i stället.

Jag känner mig tvingad att göra så här eftersom det är det enda som hjälper och jag känner verkligen av att blodtrycket stiger, sedan stiger det säkerligen lite till när jag stressar upp mig för att det är högt. Man vill ju liksom inte att något skall gå sänder i hjärnan precis.

Många som inte lider av högt blodtryck som jag gör kan säkert ändå få samma symtom om än inte så kraftiga. Rejäla obehagskänslor ger det i alla fall.
Elanah
Du tycks ha fått alla tips jag skulle kunna ge redan smile.gif

Men jag håller med om att man kan bli väldigt påverkad av "tryck" och väder. Som "migräniker" känner jag alltid när det är åska o dyligt på gång.

Hoppas du känner dig piggare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon