|
Full version: Röda vinbär
Maria i Helsingborg
02-07-2005, 10:16
 Maken vill göra saft men jag skulle vilja ta ut svängarna vidare än så - någon som har idéer, tips och goda recept?
AvalonC
02-07-2005, 11:33
Min favorit är gele....
MUMS!!! vad läckra de ser ut att vara... vi får nog vänta en månad till på vårat här i Borås....
netaave
02-07-2005, 12:18
Frys dom sockrade i klasar, jättegott!
Saft med röda vinbär och citron! Blir lite mer som måltidsdryck, kalasgott
Här kommer receptet (som jag pratade om i förra inlägget) Vinbär- & citronsaft-3 liter vinbär -4 skivade citroner -60 g vinsyra. Varva dessa i en hink. Häll på: -5 liter kokt, kallt vatten Låt allt stå i 2 dygn. Sila och blanda i: -ca 2.5 kg socker (smaka dej fram, ursprungsreceptet hade 4.5kg, huga  ). Häll på flaskor. Förvara kallt eller frys (då funkar det bra med 1½liters PET-flaskor). Det blir ca 6 liter färdig koncentrerad saft. GOTTGOTT
I Luleå har vi väl ett par månader kvar till skörd men...Användningsområdena är förståss desamma. Jag har jäst vin av rödvinbär + hallon med mycket gott resultat. En enkel paj med kolasås och vaniljglass till funkar också. Senaste receptet jag provade (av fjolårets skörd) var snabbt uppkokade vinbär med socker + hackade valnötter = smarrig, "vuxen", glassås.
Eva i Skåne
03-07-2005, 20:31
Menar du att du redan har vinbär som är så röda och granna???? Mina kommer inte bli röda på 2-3 veckor än, tror jag, trots att vi bor i samma landsdel. Frys in en del stora fina klasar styckvis, på en bricka t ex, och sedan de frusit kan du lägga dem i en burk. Det är så läckert att dekorera en tårta eller dessert med en klase vinbär mitt i vintern. Det är förstås inte någon större mängd man förbrukar till detta Pajer med bär är inte dumt. Använd samma recept som till rabarberpaj och byt till vinbär eller krusbär. Muffins eller andra mjuka bakverk kan man också använda lite bär i, men även där är det ju en mindre mängd bär som går åt. Gele eller sylt kan du också göra. Saft gjord av enbart röda vinbär tycker jag blir ganska sur, men smaken är ju olika  . Glöm inte att njuta av dem färska den tiden de finns på busken. En handfull i filen är inte dumt.
Maria i Helsingborg
03-07-2005, 20:37
Tack alla för svar!!! Jo du Eva, idag har jag arbetat, somnat i solstolen, skördat vinbär och grillat  .......och bilden ÄR av våra bär (i år)! Nu har jag frusit in en del med lite socker på och andra i fina klasar. Resten plockar jag imorgon - efter jobb - och så får vi se var de hamnar
Min favorit är en skål röda vinbär med fil till frukost. Två buskar räcker till frukost i två månader, då börjar bären bli dåliga och både jag och fåglarna har kalasat i nästan hela juli-august. Inget saftkok, ingen gele - bara äta!
CITAT (Lena N @ 04-07-2005, 19:33) Min favorit är en skål röda vinbär med fil till frukost. Två buskar räcker till frukost i två månader, då börjar bären bli dåliga och både jag och fåglarna har kalasat i nästan hela juli-august. :wub:
Inget saftkok, ingen gele - bara äta! :P Skulle just in och skriva att den godaste frukost som finns är fil med vinbär i!  Om man repar bären av klasarna och fryser in lättsockrade bär kan man ta ut så mkt man behöver för varje gång när man blir "vinbärsfilnödig" på vintern!
Jag har ett jättegott recept på marmelad på röda vinbär och morot. Denna är ett "måste" jag gör varje år.
Skall leta fram receptet om intresse finnes.
Maria i Helsingborg
07-07-2005, 18:25
Intresse finns :-) Imorgon ska jag äta fil och vinbär för första gången i mitt liv Repade med en gaffel (TIPS från fransk/danska kokboken)......
Annkina
08-07-2005, 07:24
CITAT (Ewa L @ 07-07-2005, 15:56) Jag har ett jättegott recept på marmelad på röda vinbär och morot. Denna är ett "måste" jag gör varje år.
Skall leta fram receptet om intresse finnes. Jag vill gärna ha det receptet. Är inte så förtjust i saft, men marmelad.
Naturligtvis glömde jag det hemma (sitter på jobbet). Men skall fixa det under helgen.
Det blir en väldigt god marmelad av den där typen: Tag-med-en-burk-istf-blommor-varianten iom att den är så ovanlig.
FRYS NÅGRA KVISTAR MED BÄR OCH BLAD, LÄCKERT ATT DEKORERA JULBORDET MED!!
Maria i Helsingborg
08-07-2005, 22:25
Ikväll gjorde jag en paj med mördeg, rensade bär och marängtäcke.......vad tror ni om det? Jag kan rapportera imorgon!
VINBÄRSKAKA, 8 pers
1 ägg 1 dl socker 75 g smält smör 0,5 dl vatten 2 dl vetemjöl 1 tsk bakpulver 1,5 krm bittermandelolja eller 2-3 bittermandlar 4 dl röda och/eller svarta vinbär Vinbärsklasar att garnera med 1 tsk margarin+2 tsk strösocker till formen
Vispa ihop ägg och socker. Smält margarinet och koka upp tillsammans med vattnet. Häll det i ägg/socker-blandningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner i smeten. Smaksätt med bittermandelolja eller rivna bittermandlar. Slå i en smord och bröad form med låg kant. Lägg i bären.
Grädda i 175° 20 minuter tills äggsmeten har stannat. Ta ut formen och skåra ett rutmönster med en kniv. Ställ in formen igen och grädda kakan färdig 25-30 min.
Här, i mitten av Skåne, har vi mogna vinbär, både röda och svarta. Idag tog jag röda (mest) och svarta bär samt fyllde på med några vilsna blåbär från riset i gärdesgårdsmuren. Kokte ihop bären med råsocker, lite vaniljsocker och en skvätt balsamico bianco. Passade förträffligt till glassen.
Vi brukar göra sylt efter receptet på syltsockerpaketet  Perfekt som syrligt pålägg på rostat bröd, i stället för marmelad. När det finns svarta vinbär blandar vi i dem också, det blir lite godare då. Förra året provade jag även att blanda i några jordgubbar, det blev jättegott och inte lika surt.
trientalis
21-07-2005, 20:10
Röda vinbär och hallon ger en mycket god saft
Lena
Tsambiko
21-07-2005, 20:33
Jag minns alltid mina barndomssomrar med rödavinbärskräm som min mormor gjorde.
Min mormor odlade alltid en massa saker, så när man var där på somrarna var det ofta jordgubbar, hallon och vinbär. Det var tider det....
Mvh Lena
Jillian
23-07-2005, 17:52
Har recept på en underbar vinbärskaka med kokos, kallas "Selmas vinbärsgömmor". Går att baka i små aliminiumformar eller på plåt.
Ingredienser
DEG 200 g smör 0,5 dl socker 4,5 dl vetemjöl Blanda ihop degen och låt stå i kylskåp ca 30 minuter. Tryck ut den antingen i portionsformar eller på en plåt klädd med folie.
FYLLNING 1 liter röda vinbär 2 ägg 50 g mjukt/flytande smör 1,5 dl socker 100-200 g kokos Blanda ihop ägg, socker, smör och kokos till en smet. Häll ut vinbären över degen, häll över smeten och grädda i ugnen ca 8-10 minuter 200 grader.
Jättegott!
CITAT (ejjan @ 02-07-2005, 15:23) Här kommer receptet (som jag pratade om i förra inlägget) Vinbär- & citronsaft-3 liter vinbär -4 skivade citroner -60 g vinsyra. Varva dessa i en hink. Häll på: -5 liter kokt, kallt vatten Låt allt stå i 2 dygn. Sila och blanda i: -ca 2.5 kg socker (smaka dej fram, ursprungsreceptet hade 4.5kg, huga :blink: ). Häll på flaskor. Förvara kallt eller frys (då funkar det bra med 1½liters PET-flaskor). Det blir ca 6 liter färdig koncentrerad saft. GOTTGOTT  Vi gjorde saft av svarta vinbär enligt detta recept men tog 3kg socker. Vi använde citronsyra i stället för vinsyra. Redan efter några dagar började det pysa när vi öppnade flaskorna. Vi gissar att det börjat jäsa? Verkar inte vara bra hållbarhet på denna dryck?
christian_w
06-08-2006, 12:26
Hej Ewa L : Ber att få Ditt recept!
Med bästa hälsningar Christian
christian_w
09-08-2006, 21:09
CITAT -3 liter vinbär -4 skivade citroner -60 g vinsyra. Varva dessa i en hink. Häll på: -5 liter kokt, kallt vatten Låt allt stå i 2 dygn. Sila och blanda i: -ca 2.5 kg socker (smaka dej fram, ursprungsreceptet hade 4.5kg, huga Jag har under flera år använt ett liknande recept, dock utan citron och med mycket mindre mängd socker och med 0.5 kryddmått konserveringsmedel / liter saft Fin syrlig smak ( saften ska spädas) ca 3 liter vinbär ( röda + ca 20-25 % svarta)' ca 3 - 4 liter kokande vatten ca 10-20 mg citronsyra Låt stå 1 dygn Sila genom silduk. Värm saften lite, lös 1-2 dl socker per liter saft tillsätt 1 kryddmått konserveringsmedel / liter saft Fyll på i väl sköljda flaskor. Kan förvaras vid högst 18 grader i 3 månader. Inga problem med jäsning (om flaskorna varit rena och om de är välfyllda) Om saften sparas mer än ca 1/2 år kan den tappa färg I originalreceptet stod det dubbla dosen vinsyra, men jag använder den lägre dosen eftersom jag har en kanske obefogad rädsla för kemikalier
Men nåt så gott som halvtinade röda vinbär och vaniljsås, att ingen skrivit om det  Tidernas enklaste och godaste efterrätt. Men ganska otrendig... /Åsa
christian_w
13-08-2006, 00:33
Saftpudding ('MaizenaPudding')
NÄr jag gör saft använder jag den bärmassa som finns i silduken fär att göra en andra klassens saft , som jag kallar kok2. Den kan användas för att göra kräm eller pudding. ( Ex : återstoden i silen ca 1 kg kokas upp med 1 liter vatten och silas och ger saft typ kok2)
1 liter kall saft typ kok2 och 1.2 dl Maizena rörs ihop. Kokas under ordentlig omröring 2 dl socker tillsätts
Hälls i formar - det kan gärna vara en del vinbär i formen t ex 1 dl per 3 dl saft
Låt svalna
Servera med vaniljsås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|