|
lavendel2
05-07-2005, 16:58
Hej! Förstår inte den här iden om att lägga ner Småprat....det är ju så uppenbart att det finns många besökare..att det finns ett behov..både av att utbyta information och vänliga tankar...och också faktiskt av meningsutbyten...kanske fyller dom en viktig funktion! Sen kan man naturligtvis bli sårad och less......när man blir bemött med personangrepp istället för sakargument! Men..jag kanske har fel....det verkar inte vara dom som är inblandade i såna här strider som vill att det ska läggas ner! För er som bara inte klarar av detta...hur svårt kan det vara att bara strunta i dom här debatterna! Det här är inte livet..det är bara en sajt på nätet...du bestämmer själv över vad din dator visar dej! Lavendel
CITAT (Bettson @ 05-07-2005, 16:53) Nu talar du nog om historisk historik MimE.
Jag var nyss ute och räknade. Utav 131 aktuella trådar i dag var 26 ifrån småprat. Vid normal användning av småprat som de flesta av oss gör stör det inte så särskilt mycket. I princip en sida.Det är ju skillnad på om någon lägger inlägg i varenda tråd varje dag. Då kan jag förstå irritationen. ... Bettson, Idag är det faktiskt "drägligt" och mängden småpratstrådar inte fler än jag kan stå ut med. Men man behöver bara gå någon vecka tillbaks i tiden så var det helt annorlunda. Jag har också förståelse för att man ibland vill slänga in saker som ligger en varmt om hjärtat och så fungerade "Småprat" jättebra förut (för det mesta  ) och jag tyckte också att det var kul att "lära känna" varandra utanför odlardelen. Men när det spårar ur och folk antingen är rent elaka mot varandra med riktiga personangrepp eller när det bara kryllar av nya småpratstrådar värre än antalet myror i en myrstack så vill jag bara slippa "eländet". När det gäller CITAT Sen kan jag för mitt liv inte begripa varför man "hänger" på ett Odla-forum om man inte är intresserad av växter... så vet jag att många är inne och läser/lär i trädgårdsbitarna utan att vara aktiva skribenter - så gör jag själv oftast. Vad jag menade med min kommentar är att jag inte kan fatta varför nya människor utan mer intresse av växter än att på sin höjd skvätta lite vatten i sin enda krukväxt dyker upp och blir medlemmar här. Vill man bara skaffa sig lite online-vänner så måste det ju finnas klart mycket bättre ställen att umgås på än ett odlingsforum. Nu är det ju så att flera medlemmar gillar att argumentera "hårt" på Småprat. Personligen tycker jag det är jättetrist men har fått lära mig att "gilla léget" och väljer då bort "Småprat" i princip helt. Jag saknar det "goa" pratet men det är (enligt mig) mer och mer sällan som stämningen är "go" och välkomnande. /Mimmi
lavendel2
05-07-2005, 17:17
CITAT (MimE @ 05-07-2005, 18:01) Vad jag menade med min kommentar är att jag inte kan fatta varför nya människor utan mer intresse av växter än att på sin höjd skvätta lite vatten i sin enda krukväxt dyker upp och blir medlemmar här. /Mimmi Hej mimE! Men hur vet du att det är så???? Och om det nu skulle vara så....varför stör det dej?? Det kanske är människor som blir passionerade odlare i framtiden!! Lavendel
Bettson
05-07-2005, 17:23
Nu är det ju faktiskt så att en enda person stod för flertalet av de där trådarna. Måste vi andra lida för det? Och hårt klimat! Eller ibland nedlåtande klimat.Övrigt odla gästspelar ju rätt ordentligt på småprat med det. Det är inte roligt att vara de där andra som det är skönt att bli av med. Det är inte roligt att vara de där som borde hålla sig till småprat för att de annars kan dyka upp på avdelningen skadedjur. Det är inte roligt att ingå i en community där det tävlas om antalet platser och där byäldsten (de som varit med länge) och byfånen anses vara de mest eftertraktansvärda platserna.Ofta är byfånen och byäldsten samma person. Det är heller inte roligt att höra att om det är personer som blir angripna på småprat som helst vill ha det kvar( är det vi som är bråkstakar kanske). Jättetråkigt tycker jag det är när folk ideligen är inne på småprat och säger att jag diskuterar inte på småprat längre det ligger under min nivå men det här vill jag absolut ha sagt och så är man där i alla fall men bara med negativa saker. Liksom hallå! Nu verkar det mera som om man måste vara tillräckligt fin för det här forat. Som sagt jag skriver inte på trädgård längre för att jag blivit åthutad av åsiktspoliserna att jag inte var tillräckligt kunnig. Trots högskoleexamen i växtodling. Jag frågar inte längre för att mina frågor tydligen tog för mycket plats, var på fel tråd osv. Inte var det så särskilt många frågar jag ställde, men ändå. Näe, ibland så tar även mitt tålamod slut. Jag håller med lavendel,det här är bara en sajt....... Har rättat stavfel
lavendel2
05-07-2005, 17:50
CITAT (lavendel2 @ 05-07-2005, 17:58) ! Men..jag kanske har fel....det verkar inte vara dom som är inblandade i såna här strider som vill att det ska läggas ner! Hej Bettson  ! Hoppas det inte var det här du tog illa vid dej av...jag menade att såna här debatter är viktiga...hur taggiga dom är...och att det kan leda till nåt gott i slutänden!!! Jag vet också hur less man kan bli...försökte berätta mina erfarenheter av naturmedicin på forumet för medicinalväxter för ett bra tag sen...och blev så hånad så jag la ner! Återigen...det är bara en sajt! Men det är en intressant sajt...så jag hoppas verkligen den får vara kvar! Lavendel
Bettson
05-07-2005, 18:30
CITAT (lavendel2 @ 05-07-2005, 18:50) CITAT (lavendel2 @ 05-07-2005, 17:58) ! Men..jag kanske har fel....det verkar inte vara dom som är inblandade i såna här strider som vill att det ska läggas ner! Hej Bettson  ! Hoppas det inte var det här du tog illa vid dej av...jag menade att såna här debatter är viktiga...hur taggiga dom är...och att det kan leda till nåt gott i slutänden!!! Jag vet också hur less man kan bli...försökte berätta mina erfarenheter av naturmedicin på forumet för medicinalväxter för ett bra tag sen...och blev så hånad så jag la ner! Återigen...det är bara en sajt! Men det är en intressant sajt...så jag hoppas verkligen den får vara kvar! Lavendel Jo en del faktiskt, men jag godtar din förklaring. Jag försöker vara en så positiv och balanserad person som det bara går men idag har jag tydligen värmeslag. Men jag blir så trött på när man drar alla över en kam, sorterar folk i grupper som sämre och bättre mm. Som du ser i listan i mitt förra inlägg. Det är inte direkt så fina saker som jag tycker man säger till folk. Då skall det var öga mot öga och vara "riktigt" befogat. Jag tycker inte alls man kallar en grupp av människor skadedjur, byfånar och annat dumt. Jag tycket inte heller att om man "vill hålla sig för god" för småprat, för tonen där inte är trevlig, samt att småprat förorenar odla i övrigt, varför måste man ideligen komma tillbaka till just småprat, börja sina inlägg i småprat med att man håller sig för god för, men ändå måste säga.......samt tillrättavisa personer som skriver där. Kan man inte hålla sig så måste man inte börja med att klassificera ner andra och att man själv är bättre men som engånsföretelse så skriver man just nu i småprat och sedan komma med giftigheter. Det är liksom lite dubbelmoral. Aj nu får jag nog något på halsen men jag får väl skylla på värmeslag. ,
CITAT (Bettson @ 05-07-2005, 18:23) Nu är det ju faktiskt så att en enda person stod för flertalet av de där trådarna. Måste vi andra lida för det? Och hårt klimat! Eller ibland nedlåtande klimat.Övrigt odla gästspelar ju rätt ordentligt på småprat med det. Det är inte roligt att vara de där andra som det är skönt att bli av med. Det är inte roligt att vara de där som borde hålla sig till småprat för att de annars kan dyka upp på avdelningen skadedjur. Det är inte roligt att ingå i en community där det tävlas om antalet platser och där byäldsten (de som varit med länge) och byfånen anses vara de mest eftertraktansvärda platserna.Ofta är byfånen och byäldsten samma person. Det är heller inte roligt att höra att om det är personer som blir angripna på småprat som helst vill ha det kvar( är det vi som är bråkstakar kanske). Jättetråkigt tycker jag det är när folk ideligen är inne på småprat och säger att jag diskuterar inte på småprat längre det ligger under min nivå men det här vill jag absolut ha sagt och så är man där i alla fall men bara med negativa saker. Liksom hallå! Nu verkar det mera som om man måste vara tillräckligt fin för det här forat. Som sagt jag skriver inte på trädgård längre för att jag blivit åthutad av åsiktspoliserna att jag inte var tillräckligt kunnig. Trots högskoleexamen i växtodling. Jag frågar inte längre för att mina frågor tydligen tog för mycket plats, var på fel tråd osv. Inte var det så särskilt många frågar jag ställde, men ändå. Näe, ibland så tar även mitt tålamod slut. Jag håller med lavendel,det här är bara en sajt....... Har rättat stavfelBettson, Jag kunde i princip skrivit ditt inlägg då jag håller med om nästan alltihop (förutom det första stycket). Vad jag själv ogillar är när "folk" går till personangrepp. Jag gillar diskussioner där man har olika uppfattning om saker och ting men vips så är det någon där och slår en på fingrarna för något man skrev för ett halvår sedan. Själv försökte jag för lääääääänge sen försvara "de svaga" och få diskussionerna rumsrena utan elakheter. Jag misslyckades men blev däremot utsedd till hackkyckling istället. Då la jag av... Jag mår illa av de gånger medlemmar blir påhoppade (t.ex. som du beskriver att du blivit när du skrivit inlägg i "faktatrådar"). Tyvärr orkar jag inte försvara "de påhoppade" längre. Jag anser INTE att "småpratarna" är mindre värda (däremot är det ett fåtal medlemmar på Odla jag gärna skulle vilja be fara dit pepparn växer på studiebesök). Däremot är det min erfarenhet att de flesta "hat-trådarna" är i Småprat och för att jag inte ska ta illa vid mig så har jag gjort valet att i stort sett undvika den delen. Det är som du skriver, Bettson, ett fåtal "byäldstnar" (heter det så i plural?) som JAG tycker trasslar till stämningen. Odla med sina medlemmar är en suverän kunskapsbank vad gäller växter. Därför fortsätter jag att läsa/lära och ibland även kunna svara på frågor här. Men jag orkar inte tjafsa... /Mimmi
Bettson
05-07-2005, 18:54
CITAT (MimE @ 05-07-2005, 19:34) Vad jag själv ogillar är när "folk" går till personangrepp. Jag gillar diskussioner där man har olika uppfattning om saker och ting men vips så är det någon där och slår en på fingrarna för något man skrev för ett halvår sedan. Själv försökte jag för lääääääänge sen försvara "de svaga" och få diskussionerna rumsrena utan elakheter. Jag misslyckades men blev däremot utsedd till hackkyckling istället. Då la jag av... Jag mår illa av de gånger medlemmar blir påhoppade (t.ex. som du beskriver att du blivit när du skrivit inlägg i "faktatrådar"). Tyvärr orkar jag inte försvara "de påhoppade" längre. . Det är som du skriver, Bettson, ett fåtal "byäldstnar" (heter det så i plural?) som JAG tycker trasslar till stämningen. Odla med sina medlemmar är en suverän kunskapsbank vad gäller växter. Därför fortsätter jag att läsa/lära och ibland även kunna svara på frågor här. Men jag orkar inte tjafsa... /Mimmi Jag tycker heller inte om när man hoppar på en enskild person. Men ibland kan jag också se att den enskilde personen ibland provocerar och inte är helt oskyldig. Men varje situation ser olika ut. Men att det skulle var byäldste som trasslar till det. Jag tycker inte alls om uttalandet överhuvudtaget så nu missuppfattade du nog mig lite. Enligt min mening så finns det en del gamla medlemmar som leker polis och talar om för folk hur det skall gå till här. Samma gamla medlemmar som samtidigt har sådan avsky för småprat och småprats vara eller inte vara. Ändå så går de in på småprat och är just giftiga. Ändå är det inte bara gamla medlemmar som trasslar till det. Ibland kommer det in nya medlemmar med mycket hård argumentationsteknik. En mycket tuffare ton än vad som brukar vara brukligt i rummet. De hävdar stenhårt åsiktsfrihet och att man har rätt till sin åsikt, men det är underförstått att man skall tycka som dom, annars......och dom skall kämpa till däds för sina ideal. Nej det har inget att göra med om det är gamla eller nya medlemmar utan personligheter och vissa tar sig friheten att ta mera plats än de borde och bestämma nivå,klimat på andras bekostnad. Jag har inte lust att slåss om någon plats i en community. Jag aspirerar defenitivt inte på varken platsen som byfåne, byäldste. Jag tänker definitivt inte klassa mig som skadedjur. Jag vill absolut inte bråka, det är inte min livsluft precis. Men förbannad arg och ledsen kan jag bli.
Bettson
05-07-2005, 20:13
Och det är inte MimE och lavende2 jag förbannad arg och ledsen på.
kerstin z5-6
05-07-2005, 20:40
Jag tycker det är roligt att se dej igen lavendel  och jag tycker det är urdumt att DU Bettson lagt av med SVAR och frågor på övriga avd ... och -jag tycker att småprat ibland är OUThärdligt tramsigt .....-och ganska likt det vanliga livet
CITAT (MimE @ 05-07-2005, 15:47) Sen kan jag för mitt liv inte begripa varför man "hänger" på ett Odla-forum om man inte är intresserad av växter... Det är ju en berättigad fråga. Men den är inte specifik för detta forum. Samma fenomen finns på t.ex. hundforum där jag själv är aktiv. Det finns människor som sugs som magneter till allehanda "klotterplank". Sen spelar det inte så stor roll vad forumets grundidé är. Växter, hundar, litteratur .... you name it! Man kanske skulle sätta som inträdeskrav att medlemmen innehar minst 1 st balkonglåda *skoj*
Maria i Helsingborg
05-07-2005, 21:44
Ingen skall behöva kontrollera hur ofta jag skrivit på småprat - jag tillstår, jag ÄR en nyfiken själ och vill ibland göra min stämma hörd....... Men jag dristar mig att påstå att "trädgårdsbiten" var skälet jag sökte mig hit och är också den som fyller mina behov. MAO "småprat" kvittar mig lika.......den tar mer (tid) än den ger (glädje/info) är jag rädd och jag kan definitivt leva utan den.......det är mer än jag kan säga om resten av stället här
Bettson
05-07-2005, 22:16
CITAT (AnitaGg @ 05-07-2005, 22:14) CITAT (MimE @ 05-07-2005, 15:47) Sen kan jag för mitt liv inte begripa varför man "hänger" på ett Odla-forum om man inte är intresserad av växter...
Det är ju en berättigad fråga. Men den är inte specifik för detta forum. Samma fenomen finns på t.ex. hundforum där jag själv är aktiv. Det finns människor som sugs som magneter till allehanda "klotterplank". Sen spelar det inte så stor roll vad forumets grundidé är. Växter, hundar, litteratur .... you name it! Man kanske skulle sätta som inträdeskrav att medlemmen innehar minst 1 st balkonglåda *skoj*  Aj då! Jag som slängde mina gamla balkonglådor i våras. Tänkte inte på de. Trodde inte jag skulle behöva dom.
CITAT (Bettson @ 04-07-2005, 15:47) CITAT (Pirum @ 04-07-2005, 15:31) Jag är trots allt relativt ny här, så jag ska inte komma med alltför många synpunkter, MEN, det är sådan här "off-topic" konversation i exempelvis Småprat som gör forumet till ett "community". Kommer inte på nåt svenskt ord, men det finns säkert. En virtuell by, där det pga det stora antalet personer råder konkurrens om alla platser, alltifrån byäldste (i betydelsen "gammal på forumet, INTE gammal i ålder räknat!) till byfåne. Det råder störst konkurrens om dessa båda tror jag, ofta aspirerar samma personer till bägge posterna...  Oups..... Undrar hur många som sitter och undrar vem du menar och om de själva är föremål för denna glasklara analys. Och hur många som åter ställer sig frågan är jag önskvärd och törs jag skriva. Var den genomtänkt eller.....  Jag var kanske för vag där... vill för loggens skull påpeka att jag INTE syftar på någon specifik person, och att jag i grunden är POSITIV till Småprat. 62% av mina inlägg här på Odla.nu har kommit just i Småprat. Det där med byn som jag drog in kommer från att jag i skolan blivit itutad en del om "virtual village", och om hur folk som "träffar varandra" på nätet bygger upp en gemenskaphetskänsla i likhet med en gammeldags by. Alla har sin "plats", kommer det in nya så ruckas cirklarna, osv. De som inte gillar Småprat kan ju sluta läsa den delen av forumet menar jag. Bokmärk http://www.odla.nu/forums/index.php?c=3 så slipper den som vill åtminstone se Småprat listas bland forumen
Bettson
06-07-2005, 05:20
Jag tycker fortfarande att Pirums formulering om att byäldsten ( de som varit med länge) och byfånen som de mest eftertraktansvärda platserna samt att dessa ofta utgörs av samma person är direkt oförskämd.
Lika oförskämd som att tex Hannele kallar småpratskrivarna för skadedjur.
IRL brukar man faktiskt be om ursäkt när man fläker ur sig sådana saker. Inte komma med någon förklaring.
Båda två uttalandenan är oförskämda och visar både på en som varit med länge och en nyare signatur som tycker det är OK att slänga ur sig ganska feta uttalande om en grupp människor. Så teorin om community håller inte.
Jag skulle gärna som andra, hålla mig för fin för småprat och gå över på trädgård. Men som sagt där blir man åthutad både för att man inte skall svara och att inte börja nya trådar får att gamla finns. Man förstör uppslagslexikonet gudbevars.
I går trodde jag att jag fått värmeslag för att jag tog så illa upp i den här tråden. Idag kokar hjärnan fortfarande men inte av värme utan av ilska. Jag såg för resten att jag hade alldeles för många inlägg i går. Jag skall bättra mig på den punkten.
De av odlas medlemmar som har sådan kaliber att de obehidrat kan skriva var som helst störs ju uppenbarligen.
Själv har jag alltid vinnlagt mig om att vara balanserad, någorlunda vettig och medmännsklig. Har också alltid försökt hjälpa till och balansera, jämna ut och hålla god stämning. Försökt att svälja de elaka orden även om jag inte alltid lyckts och söka efter ett gott när jag tycker det har behövts.
Vad man har intension till att göra och vad man gör, behöver inte alltid stämma överenns har jag märkt. Man är kanske inte alltid som man själv tror.
Men fortfarande. Så har jag inte lust att trampa diverse kunskapsgurur på tårna. Dom får gärna visa sig kunnigast Har inte svarat på en trädgårdsfråga på 18mån. Jag vill inte förorena med frågor. Det var ett år sedan. Jag tänker inte aspirera på platsen som byfåne eller byäldste jag tänker inte uppträda som ett skadedjur Jag tänker inte skaffa nya balkonglådor Och det jag säger vill jag inte skall ha så lågt värde att det platsar på ett klotterplank. Då är det bättre att vara tyst.
Och det var den salvan på morgonkvisten. Nu har jag inte varit balanserad, inte slätat över, inte försökt låta bli att säga något elakt direkt om någon person (tror nog det är första gången). Inte unvikit konflikt till varje pris. Är inte konflikträdd men jag väljer mina bataljer.
Är man bättre så här, duger man bra då?
Jag tänker inte starta en ny odlabatalj så min absoluta önskan är att inte någon ny sådan uppstår. IRL brukar personer som träffat mig uppfylla mina önskingar eftersom jag bara säger till när det är något viktigt och annars låter folk leva sina liv. Vanligtvis så betraktas inte det jag säger som klotter.
Men tänk till lite vilken ton vill ni ha, jag har skrivet här sedan 2003 och tycker ni den här tonen är bättre. Känner ni igen mig. Jag gör det inte.
Är det så odlaklimatet skall vara?
Jag tycker frågan i den här tråden inte är den rätta frågan. Frågan är hur samtalsklimatet skall vara ?
Ophelia
06-07-2005, 07:36
CITAT (Bettson @ 06-07-2005, 06:20) Jag skulle gärna som andra, hålla mig för fin för småprat och gå över på trädgård. Men som sagt där blir man åthutad både för att man inte skall svara och att inte börja nya trådar får att gamla finns. Man förstör uppslagslexikonet gudbevars.
Men fortfarande. Så har jag inte lust att trampa diverse kunskapsgurur på tårna. Dom får gärna visa sig kunnigast Har inte svarat på en trädgårdsfråga på 18mån. Jag vill inte förorena med frågor. Det var ett år sedan. Jag tänker inte skaffa nya balkonglådor Och det jag säger vill jag inte skall ha så lågt värde att det platsar på ett klotterplank. Då är det bättre att vara tyst. Vad tråkigt att du har blivit åthutad och när du svarat på trädgårdsfrågor. Alla svar kan ju vara viktiga när det gäller trädgård och de kära växterna kan ju ge fullkomligt f..n i att de ska trivas på en plats som enligt "regelboken" ska vara perfekt. Jag brukar säga att alla sätt är bra utom de dåliga. Själv svarar jag på frågor om jag själv varit med om något, läst, hört eller kanske införskaffat mig kunskap på annat sätt. Har fortfarande en del minnen gällande jordbearbetning (är gammal utbildad "bonde"), har grejat lite med fröer och sticklingar (och gett bort plantorna då jag inte har trädgård), gått en liten trädgårdsdesignkurs och införskaffat mig en hel del andra kunskaper inom andra ämnen såsom alla gör. Du har ju trädgård och har säkert en hel del kunskaper bara därifrån som du kan delge. Sedan har du säkert skaffat dig kunskaper genom att ha hört, läst eller sett precis som jag. Tror du har massor med svar/tips på frågor. Bry dig inte om sådana som upplever sig trampade på tårna. Alla kan vi bidra med något. Här är ju ett forum för just amatörer, vi ska ju hjälpa varandra om inte att ge svaret så varjefall tips på hur/var man söker.
Sulawesii
06-07-2005, 08:09
CITAT (Bettson @ 05-07-2005, 16:53) ..... Ibland känner jag att jag behöver lite uppmuntran, ibland hoppas jag att jag lyckas muntra upp någon annan Detta tycker jag är en superviktig del av Småprat!
Hannele
06-07-2005, 09:29
CITAT (Hannele @ 13-06-2005, 09:14) Jag är fullständigt övertygad om att inte många vill bli av med det "nya" Småprat som vi har nu. Man måste kunna snabbt följa, vad som pågår bland Pallkragar & flätade korgar och inom Skadedjur utan att plöja genom massa småprat innan. Nu ska jag ut i min trädgård. Jag ser inte det meningsfullt att lägga min tid på att tjafsa här.  CITAT (Bettson @ 06-07-2005, 06:20) Lika oförskämd som att tex Hannele kallar småpratskrivarna för skadedjur. Varför mssuppfattas allt här???
CITAT (Pirum @ 06-07-2005, 00:25) ... Bokmärk http://www.odla.nu/forums/index.php?c=3 så slipper den som vill åtminstone se Småprat listas bland forumen  Att se "Småprat" i index-listan har aldrig "stört" mig. Det är när jag listar aktiva diskussioner som jag gärna skulle få "Småprat" exkluderat de perioder då vartannat aktivt ämne ligger i denna del. /Mimmi
Bettson
06-07-2005, 10:42
CITAT (Hannele @ 04-07-2005, 11:09) [Ta inte bort Småprat, då fyller dessa tomtar snart även Skadedjur.  Vet faktiskt inte om det var så mycket att missuppfatta, Jag tänker då inte vara under rubriken skadedjur. Och jag blir så trött på att man skall tillrättavisa andra hela tiden.
CITAT (Bettson @ 06-07-2005, 06:20) Jag tycker fortfarande att Pirums formulering om att byäldsten ( de som varit med länge) och byfånen som de mest eftertraktansvärda platserna samt att dessa ofta utgörs av samma person är direkt oförskämd. <> IRL brukar man faktiskt be om ursäkt när man fläker ur sig sådana saker. Inte komma med någon förklaring. Ok, såsom självutnämnd byfåne ber jag härmed alla byäldste som känt sig orättvist sammanklumpade med andra byfånar om ursäkt. Och vice versa. Tro mig, jag menade inget illa. Byliknelsen var måhända idiotisk, men jag menade inte att bortförklara den, utan att förklara varför jag över huvud taget tänkte i de banorna. Och som skrivits tidigare, den som ställer många frågor gör omgivningen visare. Jag tycker för övrigt att det är mycket intressant att mitt inlägg utpekas som oförskämt, det var (vad jag vet) så länge sen det hände sist att jag ska spara tråden i uppbyggligt syfte.
Tropeden
06-07-2005, 18:23
CITAT (Hannele @ 06-07-2005, 10:29) CITAT (Bettson @ 06-07-2005, 06:20) Lika oförskämd som att tex Hannele kallar småpratskrivarna för skadedjur. Varför mssuppfattas allt här???  Men Hannele. Kan du för en gångs skull stå för något du skrivit? Ofta skriver du småelaka kommentarer och när någon reagerar så låtsas du som att "vadå?!? Hur kan man tolka det så?!?!" Du vet nog precis vad du skriver så spela inte så oskyldig. Jag vet att jag varit lite småtaskig mot dig och det beror på att jag retat mig på ditt sätt att komma med en massa kommentarer och sedan inte stå för dem och tycka att du blir missförstådd eller spelar bara dum och "vadååå?!?". Vi är liksom inte så dumma att vi inte ser vad du håller på med, vi som reagerat på ditt sätt. Dessutom har du gnällt om forumpoliser, där kan man verkligen snacka om att kasta sten i glashus! Hoppas att du inte tar detta som mobbning, det är inte menat så, mer att öppna dina ögon.
CITAT (Hannele @ 04-07-2005, 11:09) Ta inte bort Småprat, då fyller dessa tomtar snart även Skadedjur.  Detta är vad Hannele skrivit om skadedjur, såvitt jag kan förstå avser det avdelningen skadedjur och ogräs eller vad den nu heter... Kan inte alla bara lägga ned de här tjafstrådarna som inte leder någonstans och låta småprat återgå till att vara den trevliga avdelning det en gång var? Mvh Fenja
Ophelia
06-07-2005, 18:50
Med risk för att lägga mig i något som jag inte har med att göra (jo förresten, det har jag visst, är oxå deltagande forumist) skulle jag vilja skriva och säga hur jag har uppfattat Hanneles uttryck gällande skadedjur. Min uppfattning av det som hon skrev var att om Småprat togs bort skulle käbblarna komma till något annat forum på odla och fortsätta där. Jag har uppfattat att forumet Skadedjur var ett exempel på var käbblet skulle kunna fortsätta. Personligen har jag inte alls upplevt att jag som småpratare skulle förknippas med skadedjur. Upplever med andra ord inget som helst oförskämt med Hanneles inlägg. Däremot något som jag skulle uppleva oförskämt här var ett kort inlägg som senast idag skrevs under ett annat inlägg, "Ibland blir man stolt...". Det var verkligen oförskämt skrivet samt väldigt onödigt utifrån den diskussion som pågick. Fy skam. Vuxna människa!!  Nu skulle jag gärna vilja att oförskämdheter och onödiga elaka kommentarer är ett minne blott. Det är väldigt lätt hänt att man missuppfattar inlägg och tar illa upp men varför då inte antagligen PM:a den det gäller och fråga, fråga öppet eller strunta i det? Jag tycker inte alls att det är fegt att PM:a någon, tvärtom kan det väl vara bra att göra det och undvika skapa en massa tjafs om andra får "lida" för. Är tjafset mellan två personer så kan de själva reda ut det.
Tropeden
06-07-2005, 18:51
CITAT (Fenja @ 06-07-2005, 19:39) CITAT (Hannele @ 04-07-2005, 11:09) Ta inte bort Småprat, då fyller dessa tomtar snart även Skadedjur. :wacko: :blink: :( Detta är vad Hannele skrivit om skadedjur, såvitt jag kan förstå avser det avdelningen skadedjur och ogräs eller vad den nu heter... Ja, hon anser ju tydligt att småpratsskrivarna är tomtar, och det är lika elakt som att kalla någon för skadedjur.
Jag är nog lite sent ute men det har inte blivit tid över att läsa inläggen i Småprat på ett bra tag för min del.
Är man inte intresserad av Småprat behöver man ju inte läsa inläggen, låt de som vill ha Småprat fortsätta med det.
Att man har de flesta inläggen under Småprat behöver ju inte betyda att man inte bryr sig om det trädgårds- och odlingsrelaterade. För egen del läser jag mycket och får massor av tips och råd som jag kan ta till mig men gör inte många inlägg. Att forumet sedan kanske missbrukas av personer som vill provocera och jävlas är ju svårt att stoppa men då kan man ju låta sådant/sådana inlägg förbli obesvarat/obesvarade.
CITAT (Zanna @ 07-07-2005, 10:43) Att forumet sedan kanske missbrukas av personer som vill provocera och jävlas är ju svårt att stoppa men då kan man ju låta sådant/sådana inlägg förbli obesvarat/obesvarade. Håller fullständigt med dig! Jag är förundrad över att provocerande eller god-middag-yxskaft-inlägg får så många svar. Varför inte svälta ut dem istället?
Hannele
07-07-2005, 10:00
CITAT (Zanna @ 07-07-2005, 10:43) Är man inte intresserad av Småprat behöver man ju inte läsa inläggen Originellt! Men om man gör en sökning på Aktuella inlägg idag hittar man ibland inget trädgårdsrelaterat...
CITAT (Hannele @ 07-07-2005, 11:00) Men om man gör en sökning på Aktuella inlägg idag hittar man ibland inget trädgårdsrelaterat...  Kanske är detta något för de forumansvariga att fixa till rent tekniskt så att man kan välja inom vilka avdelningar man vill se de aktuella inläggen. Det kunde finnas en lista med alla avdelningar ibockade och så kunde man själv bocka bort dem man inte vill kolla. Alla nämner att om man söker på Aktuella inlägg idag så svämmar det över av Småprats-inlägg. Det visar ju verkligen hur poppis den här avdelningen är så att bara fundera över att lägga ner den känns ju lite konstigt.
Bettson
07-07-2005, 10:49
CITAT (Hannele @ 07-07-2005, 11:00) CITAT (Zanna @ 07-07-2005, 10:43) Är man inte intresserad av Småprat behöver man ju inte läsa inläggen Originellt! Men om man gör en sökning på Aktuella inlägg idag hittar man ibland inget trädgårdsrelaterat...  Lägg ner det där skitpratet. Jag har gjort en räkning idag igen. AV 127 aktuella trådar så var 19 småprat. Det borde inte störa din sökning speciellt mycket. Jag skall inte skriva i flera trådar idag så jag hoppas inte det stör heller. Det är bra att hålla sig till fakta.
Hannele
07-07-2005, 10:50
CITAT (Rossi @ 07-07-2005, 11:36) så att bara fundera över att lägga ner den känns ju lite konstigt. -_- Ingen har funderat på att lägga ner Småprat. (Nästan 2600 visningar över ingenting...)
CITAT (Hannele @ 07-07-2005, 11:50) CITAT (Rossi @ 07-07-2005, 11:36) så att bara fundera över att lägga ner den känns ju lite konstigt.  Ingen har funderat på att lägga ner Småprat. (Nästan 2600 visningar över ingenting...) Men om INGEN har funderat över att lägga ner Småprat - varför då skapa en omröstning med rubriken Vill vi ha kvar den här avdelningen? NÅGON måste väl ändå ha tänkt tanken ??
Biggan_
07-07-2005, 12:14
CITAT Att man har de flesta inläggen under Småprat behöver ju inte betyda att man inte bryr sig om det trädgårds- och odlingsrelaterade. För egen del läser jag mycket och får massor av tips och råd som jag kan ta till mig men gör inte många inlägg. Så fungerar det för mej också, och det gör det nog för de flesta på småprat CITAT Men om man gör en sökning på Aktuella inlägg idag hittar man ibland inget trädgårdsrelaterat... Ja, tänk så orättvist livet är ibland
Jag som inte har nån kamera så jag kan sätta in massa läckra bilder har juh inte så mycket att tillföra forat om man ska lyssna på vissa. Jag läser i princip alla inlägg från ogräs och uppåt (ibland även nedanför ogräset) om jag kan svara på nån fråga så gör jag det, ibland så kommer frågan från mig själv, och man hoppas på svar. Men i småprat så spelar det juh ingen roll vad man kan om trädgården, man skulle juh kunna få va´som man vill, okunnig i största allmänhet  Men kunskapstörstande i synnerhet.
CITAT (Reserv @ 07-07-2005, 13:20) Jag som inte har nån kamera så jag kan sätta in massa läckra bilder har juh inte så mycket att tillföra forat om man ska lyssna på vissa. Jag läser i princip alla inlägg från ogräs och uppåt (ibland även nedanför ogräset) om jag kan svara på nån fråga så gör jag det, ibland så kommer frågan från mig själv, och man hoppas på svar. Men i småprat så spelar det juh ingen roll vad man kan om trädgården, man skulle juh kunna få va´som man vill, okunnig i största allmänhet  Men kunskapstörstande i synnerhet.  Citat: När trångsynta människor får som dom vill, då förvandlar dom ett levande forum till ett ödelagt torg Ha, ha, ha! Välkommen tebax, förresten!
CITAT (Reserv @ 07-07-2005, 13:23) Frågar du mig? Nä, håll dig till samma så att jag vet vem du är! Framför allt - byt inte signaturbild. Gillar liksom det fotot!
CITAT (Rossi @ 07-07-2005, 11:36) CITAT (Hannele @ 07-07-2005, 11:00) Men om man gör en sökning på Aktuella inlägg idag hittar man ibland inget trädgårdsrelaterat... :wacko: Kanske är detta något för de forumansvariga att fixa till rent tekniskt så att man kan välja inom vilka avdelningar man vill se de aktuella inläggen. Det kunde finnas en lista med alla avdelningar ibockade och så kunde man själv bocka bort dem man inte vill kolla. Alla nämner att om man söker på Aktuella inlägg idag så svämmar det över av Småprats-inlägg. Det visar ju verkligen hur poppis den här avdelningen är så att bara fundera över att lägga ner den känns ju lite konstigt.  Halaj! JAA! Precis detta önskar jag mig också! En sida där man kunde bocka bort de avdelningar som man inte vill skall vara med på aktuella inlägg idag. Jag tror att en stor del av stormen om avdelningen småprat skulle lägga sig då. //T
lavendel2
07-07-2005, 16:28
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-07-2005, 21:40) Jag tycker det är roligt att se dej igen lavendel  och jag tycker det är urdumt att DU Bettson lagt av med SVAR och frågor på övriga avd ... och -jag tycker att småprat ibland är OUThärdligt tramsigt .....-och ganska likt det vanliga livet   ! Du har så rätt Kerstin...skillnaden är att här kan man stänga av precis när man vill...och gör man inte det så beror det antagligen på att gnabbet fyller nån viktig funktion Kanske en viktig ventil för det man inte får utlopp för i sitt dagliga liv! Lavendel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|