Sidor: 1, 2
Ullet
Vad skulle ni önska er då? Ni ska få en present av en kär vän, det får kosta hur mkt som helst men enda kruxet är att ni bara får välja en enda sak till trädgården, vad skulle ni välja då? Det får inte vara något annat än en sak, träd, buske, perenn, trädgårdstillbehör, stolar, bord osv, dvs inga markanläggningsbesök, ny terass av tegel/plattor eller liknande. wink.gif Vilken är då er största önskan?
wolkenkrabber
en magnolia som den på drottninggatan! inte nån jäkla buste det inte, ett regelrätt träd! sleep.gif
Ullet
Själv är jag ute efter en pion, Huan jin lun, men med tanke på priset ska jag nog önska mig den av ngn. biggrin.gif (Såg ett pris på 679:- vilket kändes lite mkt kanske....*S* )
dammkillen
jag såg en gulblommande pion. den kanske. den kostade nästan 500 kr. *ler*
Sulawesii
Jag önskar mig ett hus till min trädgård tongue.gif !

Ska jag vara realistisk så skulle jag vilja ha en stor sten att plantera växter runt. Tycker att det är så snyggt!
Ullet
CITAT (dammkillen @ 04-07-2005, 09:14)
jag såg en gulblommande pion. den kanske. den kostade nästan 500 kr. *ler*

Fick en gulblommande buskpion *inget namn i graviditetsförvirringens skugga* av svärmor när jag fyllde år, den är tjusig! Det är många pengar det där.. ;-)
Ullet
CITAT (Sulawesii @ 04-07-2005, 09:39)
Jag önskar mig ett hus till min trädgård tongue.gif !

Ska jag vara realistisk så skulle jag vilja ha en stor sten att plantera växter runt. Tycker att det är så snyggt!

Hmm, hus är ju ett ting så det kanske går. Så du har en trädgård o saknar huset, ovanlig kombination må jag säga. wub.gif wink.gif

Stor sten är väl svår att frakta men många markägare har ju ingenting emot att man frågar o sedan får ta en sten från deras mark, men det är ju just det att få med sej den hem sen! Hur gör man med ett ton sten? *undrar*
dammkillen
CITAT
Fick en gulblommande buskpion *inget namn i graviditetsförvirringens skugga* av svärmor när jag fyllde år, den är tjusig! Det är många pengar det där.. ;-)

fränt. den gula verkade kosta mer än de andra pionerna där jag var.
kerstin z5-6
En minigrä'vare laugh.gif
Lena N
En trädgårdsmästare!!! biggrin.gif

Men det är kanske ingen sak. unsure.gif

OK, då blir min önskan ett växthus. 15 kvm och grönt. tongue.gif
Ullet
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-07-2005, 17:53)
En minigrä'vare laugh.gif

Inser att det är min makes önskan också. wink.gif När jag började tala om nästa års projekt, en skuggrabatt i slutet av trädgården mot gärdsgården/garaget, bara 35 meter drygt, då fick han ngt plågat i blicken! laugh.gif Minigrävare står på hans önskelista sedan dess. wink.gif
Ullet
CITAT (Lena N @ 04-07-2005, 19:16)
En trädgårdsmästare!!! biggrin.gif

Men det är kanske ingen sak. unsure.gif

OK, då blir min önskan ett växthus. 15 kvm och grönt. tongue.gif

I trä eller i aluminium? Lät vackert med grönt växthus. Själv skulle ett 40 kvm stort i falurött med lite snickarglädje vara ett otium för själen. smile.gif
Aries
Då jag knappt kan kalla stenhögarna och lergroparna för en trädgård så önskar jag mig just nu en grön gräsmatta där dottern kan leka och springa omkring.
Förhoppningsvis får vi till det i höst. Har burit sten och krattat mark hela helgen. *pust*
Eva i Norrköping
En frosttålig trädgårdsstaty, helst föreställande en faun, som den i Narnia-böckerna...! Då skulle den stå under gatlyktan i min trädgård, precis som i boken. Året om. Det skulle vara såå fint.
Gåsis
Jag önskade mig av min man när jag fyllde år en minigrävare (alternativt en grävvillig man) och 10 kubikmeter jord - ogräsfri laugh.gif Kan man önska det igen???

Jag fick en automatiska fönsteröppnare till ett växthus....som jag inte har wacko.gif

/Åsa
Tesa
Jag hade önskat mig en liten grå torpstuga...finns inget som är så fint som stockrosor och digitalis mot en grå gammal vägg....
yenny
Jag skulle vilja ha en större trädgård så jag får plats att plantera ett glanskörsbär (prunus serrula) den har så fin bark!

Ullet
CITAT (Aries @ 04-07-2005, 21:25)
Då jag knappt kan kalla stenhögarna och lergroparna för en trädgård så önskar jag mig just nu en grön gräsmatta där dottern kan leka och springa omkring.
Förhoppningsvis får vi till det i höst. Har burit sten och krattat mark hela helgen. *pust*

*skickar muskelsalva o liniment till ömma axlar efter stenbärning* Blir det färdig gräsmatta eller ska den sås in?
Ullet
CITAT (Eva i Norrköping @ 04-07-2005, 22:00)
En frosttålig trädgårdsstaty, helst föreställande en faun, som den i Narnia-böckerna...! Då skulle den stå under gatlyktan i min trädgård, precis som i boken. Året om. Det skulle vara såå fint.

Du, det lät läckert! En faun.. *ser framför mig* Då blir du en av dom som den 21:a december ska se premiären av nya Narnia då? *jag hoppas kunna bli det iaf* Gillar Narnia.....
Ullet
CITAT (Gåsis @ 04-07-2005, 22:32)
Jag önskade mig av min man när jag fyllde år en minigrävare (alternativt en grävvillig man) och 10 kubikmeter jord - ogräsfri laugh.gif Kan man önska det igen???

Jag fick en automatiska fönsteröppnare till ett växthus....som jag inte har wacko.gif

/Åsa

Grävvilliga män, var finns dom? Ja, om det inte rör sig om att sitta bakom spakar o rattar vill säga. *ler brett* Jord lät inte helt fel faktiskt, det skulle jag nog gärna ta som present efter förlossningen. wink.gif wink.gif Tror dock inte kär make skulle se det som särskilt romantiskt. biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ullet
CITAT (Tesa @ 04-07-2005, 22:56)
Jag hade önskat mig en liten grå torpstuga...finns inget som är så fint som stockrosor och digitalis mot en grå gammal vägg....

Ja, sånt där riktigt gråvirke som det kallas häruppe. Ursnyggt! Jag ser kraftigt rosa digitalis framför mig... *blev också sugen*
Ullet
CITAT (yenny @ 05-07-2005, 00:13)
Jag skulle vilja ha en större trädgård så jag får plats att plantera ett glanskörsbär (prunus serrula) den har så fin bark!

Vackert! Jag har inte tänkt så mkt på barken på träden ska jag i skammens rodnad säga, den där var superfin!
Ciczi
Eftersom jag nu inte fick välja annat än en sak så får det bli en frilandshibiskus. Vill gärna ha men har egentligen inte rätt förutsättningar för en sådan i min trädgård.

Ciczi
råse-marie
En liten minidamm wub.gif wub.gif wub.gif med vattenporl wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Anma
Jag önskar mig en damm till och en bäck dem emellan. Fast då blev det ju 2 saker, men det kanske räknas bara som en? smile.gif
mulle
En slav.
Mulle
Fredi
Vatten! Jag har en tråkig betongmur som jag skulle vilja liva upp med ett meterbrett vattenfall.
Wera
En stor lekhörna för barnen där man kombinerat gunga och rutchbana med en riddarborg (vimplar ska det va oxå) som sonen önskat sig! Det vill jag ha!!!

Bara att övertyga far i huset, för det blir nog hans projekt till slut. jag planerar - han förverkligar! rolleyes.gif wub.gif
Ullet
CITAT (ciczi @ 05-07-2005, 06:55)
Eftersom jag nu inte fick välja annat än en sak så får det bli en frilandshibiskus. Vill gärna ha men har egentligen inte rätt förutsättningar för en sådan i min trädgård.

Ciczi

Frilandshibiskus lät fint det! Är det fel zon du har för att den ska överleva? Trist när man har drömmar som man inte kan införliva, men drömma går ju o det kostar ingenting i varken svett, tårar eller pengar. laugh.gif
Ullet
CITAT (råse-marie @ 05-07-2005, 07:03)
En liten minidamm wub.gif wub.gif wub.gif med vattenporl wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Hur stor är en minidamm? Har du någon du kikat ut eller tänkte du gräva en själv med dammduk osv? Vatten är tyvärr ingenting för min trädgård hur mkt jag än vill då jag har en autistisk son (bl a) som älskar vatten o han skulle förmodligen ligga i den dammen heldagar eller drunkna i densamma, så vi sluter bort vatten
Ullet
CITAT (Anne R @ 05-07-2005, 07:29)
Jag önskar mig en damm till och en bäck dem emellan. Fast då blev det ju 2 saker, men det kanske räknas bara som en? smile.gif

Jag känner mig snäll så jag godkänner väl det som en önskan då! Om du redan har en damm är kanske en till inte helt ogenomförbart eller? rolleyes.gif MIn önskan vore en naturlig bäck som skulle rinna genom gården men med ett hus som ligger på en gammal leråker är det ett önsketänkande bara. wink.gif
Ullet
CITAT (mulle @ 05-07-2005, 07:38)
En slav.
Mulle

Jaaaa, var är slavarna när man behöver dom? *ser mig omkring* Tycker det är svart på slavfronten nu för tiden! *upprörd* wink.gif wink.gif wink.gif
Maria i Helsingborg
Jag säger som man sa när man var liten "då önskar jag mig en liten ask med 5 önskningar till!" tongue.gif

OK, ett lusthus!
Ullet
CITAT (Fredi @ 05-07-2005, 09:03)
Vatten! Jag har en tråkig betongmur som jag skulle vilja liva upp med ett meterbrett vattenfall.

Läckert! SKulle det vara praktiskt genomförbart i praktiken eller är det bara ett drömscenario?
Ullet
CITAT (Wera @ 05-07-2005, 09:04)
En stor lekhörna för barnen där man kombinerat gunga och rutchbana med en riddarborg (vimplar ska det va oxå) som sonen önskat sig! Det vill jag ha!!!

Bara att övertyga far i huset, för det blir nog hans projekt till slut. jag planerar - han förverkligar! rolleyes.gif wub.gif

I Skellefteå, inte så långt från Granngården, finns en gård där det finns ett piratskepp med vimplar o grejor, när jag såg det blev jag alldeles varm inombords. Sånt skulle jag vilja klättra runt i även om man närmar sig 40-strecket med stormsteg. smile.gif Så en lekhörna som du beskriver låter inte helt fel i mina öron. laugh.gif laugh.gif
Ullet
CITAT (Maria i Helsingborg @ 05-07-2005, 09:32)
Jag säger som man sa när man var liten "då önskar jag mig en liten ask med 5 önskningar till!" tongue.gif

OK, ett lusthus!

Har du sett ut ett särskilt sådan eller har du det bara i huvudet hur det ska se ut? DEt lät inte helt fel. wink.gif
Sulawesii
CITAT (Ullet @ 04-07-2005, 09:59)
Hur gör man med ett ton sten? *undrar*

Det gör jag med!! tongue.gif
Ullet
Du menar Sulawesii att det hindrar dej från att skaffa en? laugh.gif laugh.gif laugh.gif Lite vikt bara..... wink.gif wink.gif Modern, min ömma moder alltså, har fått för sig att hon ska ha en stor sten från sin mammas barndomshem med sig till sitt hus tre mil därifrån. Problemet är bara att stenen är nedgrävd på det som för 50 år sedan var en gårdsplan, gårdsplanen ligger ett par kilometer upp i skogen på en överväxt skogsbilsväg.. Men det hindrar inte henne från att på allvar fråga sin man om man verkligen inte kan transportera den "lilla stenen" hem till dom. Maken skakar på huvudet medan hon fortfarande inte kan släppa tanken. *ler stort* Ja, vad gör man med ett ton sten? Tar den på taket? *asg*
rita72
Jag skulle önska mig en stenfontän! Och om man skulle få en liten önskning till så skulle det bli ett lite större träd också. smile.gif

/Rita
Aries
CITAT (Ullet @ 05-07-2005, 06:02)
CITAT (Aries @ 04-07-2005, 21:25)

*skickar muskelsalva o liniment till ömma axlar efter stenbärning* Blir det färdig gräsmatta eller ska den sås in?

Tack för muskelsalvan. Den behövdes!

Det blir en färdig gräsmatta någon gång i höst, då det inte är lika varmt längre. Sen (äntligen!!!) kan jag börja planera mer allvarligt var jag ska ha rabatter, buskar, träd mm. Kommer ha hela vintern på mig att bestämma mig vad jag ska ha vart. Kul! smile.gif
yenny
CITAT (Ullet @ 05-07-2005, 06:08)
CITAT (yenny @ 05-07-2005, 00:13)

Vackert! Jag har inte tänkt så mkt på barken på träden ska jag i skammens rodnad säga, den där var superfin!

Inte jag heller tidigare... men för några år sedan var jag på zetas trädgård
och där hade dom ett stort jättefint träd som jag blev förälskad i... fast jag har knapt en aning om hur kronan på trädet ser ut, jag bara såg stammen smile.gif
SOLVEIG
Oj! Får man önska!?

Enkelt! Lätt som en plätt!

EN UTOMHUSKRAN MED SLANG+TILLBEHÖR! (EX.STRIL)

DÉ DU!
laugh.gif rolleyes.gif smile.gif
Ullet
CITAT (rita72 @ 05-07-2005, 09:44)
Jag skulle önska mig en stenfontän! Och om man skulle få en liten önskning till så skulle det bli ett lite större träd också. smile.gif

/Rita

Nu var jag ju lite kinkig o gav bara en önskan men en stenfontän är väl inte helt dumt, men vilket träd skulle du välja? hur stort?
Ullet
CITAT (SOLVEIG @ 05-07-2005, 15:18)
Oj! Får man önska!?

Enkelt! Lätt som en plätt!

EN UTOMHUSKRAN MED SLANG+TILLBEHÖR! (EX.STRIL)

DÉ DU!
laugh.gif rolleyes.gif smile.gif

Borde ju inte vara alltför svårt att ordna till eller? Maken satte på både fram o baksida för några år sedan o drog in i växthuset, det var enormt arbetsbesparande. *ler*
Maria i Helsingborg
Ullet skrev;
CITAT
Har du sett ut ett särskilt sådan eller har du det bara i huvudet hur det ska se ut? DEt lät inte helt fel.

Classicum har mycket att hänföras över wub.gif
råse-marie
CITAT (Ullet @ 05-07-2005, 09:28)
CITAT (råse-marie @ 05-07-2005, 07:03)
En liten minidamm wub.gif  :wub:  :wub:  med vattenporl wub.gif  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:  :wub:

Hur stor är en minidamm? Har du någon du kikat ut eller tänkte du gräva en själv med dammduk osv? Vatten är tyvärr ingenting för min trädgård hur mkt jag än vill då jag har en autistisk son (bl a) som älskar vatten o han skulle förmodligen ligga i den dammen heldagar eller drunkna i densamma, så vi sluter bort vatten

Ja jag tänkte nog bara en murbruksstor hink nedgrävd och sen någon pump i mitten .
.....Litet , enkelt ... wub.gif '
men vi får väl se ...än så länge är det bara en dröm.

Ja har man barn ska man se upp med vatten unsure.gif det kan hända olyckor även med små vattenhål.
Men du kan ju alltid ha ett litet typ fågelbad på marken som man kan plaska med händerna i ....ALLTID POPULÄRT wub.gif biggrin.gif
Näcken
Jag önskar havsutsik, eller någon annan vacker omgivning, fast det är ju inte heller en ska. Till mig själv önskar jag ett bra vedförråd eller ett automatiskt bevattningssystem för semestern. Tänk att kunna åka till stugan 4 veckor utan att behöva åka hem......
MrNorth
Definitivt ett vattenfall uppbyggt av massiva stenblock och en tillhörande damm (på MÅÅÅNGA kubik)

/Henrik
Ophelia
Kanske en trevlig partner att ha trädgården med biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

(Fast han får inte bestämma för mycket, gilla mina förslag, vara intresserad och gilla att bygga smile.gif smile.gif )
SOLVEIG
Ja ULLET det hade min man också gjort men tyvärr så har jag blivit änka. Då blir det genast omständligare, både att vattna och att installera utomhus- anordning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon