|
Hej på er! Jag undrar om det går att skiva jordgubbar och sedan torka dom som "spån" liksom? Det finns en sorts flingor som heter Havrefras jordgubb och dessa innehåller jordgubbsskivor som är torkade, till mina barns stooora förtjusning! Men, problem, jordgubbarna tar slut och flingorna finns kvar.... Dessutom är den sorten dyrare än den vanliga Havrefras utan jordgubbar. Har länge funderat över om det inte skulle gå att torka jordgubbar själv eftersom jag inte kan hitta det i någon butik. Eller går det att köpa? Har jag bara missat det? Om man ska torka jordgubbar, hur går man till väga då? Tacksam för svar, Mimsan i Nacka
Du kan torka dem i skivor, men antagligen behöver du en torkolla för att det ska gå fort nog. Men du kan alltid testa i ugnen på 50-70 grader, det kanske kan funka det med. Mvh Fenja
Tack Fenja! Vad är en torkolla? Har aldrig hört det ordet. Mimsan
Det är en torkmaskin, liksom runda korgar man ställer ovanpå varandra och startar, så kan man torka i flera lager samtidigt. Man kan också reglera temperaturen väldigt exakt vilket är svårare på en vanlig ugn. Om du söker på torkolla hitta de nog gamla trådar för detta har diskuterats förr. Du borde kunna köpa en i en välsorterad köksbutik. Mvh Fenja
Fenja! Tack, ska kolla gamla diskussioner! Har redan skivat kvällens kvarblivna jordgubbar och ställt in dom i ugnen! Varmluft kanske? Mimsan
JA, har du det så funkar det säkert!!  Berätta hur det går. Mvh Fenja
Jag återkommer! Låter ugnen vara på över natten tänkte jag. Godnatt! Mimsan
ingrid fuxwall
07-07-2005, 23:45
Jag har en egenhändigt gjord torkolla och där torkar jag alla sorters bär - jordgubbar är som det bästa godis, men allt passar.
ingrid
Att lufttorka Jordgubbarna eller köra dom i ugnen tror jag bara ger sega Jordgubbar (gör kanske inte nåt om det var såna man ville ha) själv föredrar jag frystorkade som ger frasigt spröda Jordgubbar som man inte behöver tugga sönder tänderna på.
CITAT (Fenja @ 07-07-2005, 23:46) Du borde kunna köpa en i en välsorterad köksbutik. Vi har en från OBH Nordica. Finns säkert på Coop Forum, El-Giganten eller liknande. Vi har den mest för att torka chili, basilika etc.
CITAT (Rossi @ 08-07-2005, 08:03) Vi har en från OBH Nordica. Finns säkert på Coop Forum, El-Giganten eller liknande. Vi har den mest för att torka chili, basilika etc. Hur varmt blir det med OBH Nordica maskinen? När man torkar mat så bör inte teperaturen överstiga 50 grader. Oftast är det viktigare med bra luftväxling, än att tillföra värme. Livsmedel som innehåller mycket socker (t ex frukter) blir oftast lite sega när man lufttorkar, man kan jämföra med torkad frukt som man köper (t ex plommon, aprikoser och äpplen) de är oftast lite sega.
CITAT (KURT @ 08-07-2005, 08:20) CITAT (Rossi @ 08-07-2005, 08:03) Vi har en från OBH Nordica. Finns säkert på Coop Forum, El-Giganten eller liknande. Vi har den mest för att torka chili, basilika etc.
Hur varmt blir det med OBH Nordica maskinen? När man torkar mat så bör inte teperaturen överstiga 50 grader. Jag får kolla det hemma Kurt men jag tror inte att temperaturen överstiger 50 grader. Jag återkommer!
Var inne på deras hemsida och där stod följande info om frukt- och svamptorken:
"Svamp- och frukttork. Torkar effektivt alla sorters svamp, frukt, grönsaker och örter. Inga tillsatsämnen behövs (såsom t ex socker och salt) vilket ger naturlig och fyllig smak - smakar som färskvara även efter flera år. Råvaran bibehåller alla vitaminer. Motor med fläkt – ger perfekt resultat tack vare hög luftströmning och låg torkningstemperatur. 5 torkgaller - stor torkningsyta Ø 34 cm. Överhettningsskydd. Enkel rengöring. Transparent lock. Strömbrytare. Tekn. data/Log. data - Art nr: 51286772 - Antal/fp: 4 - Effekt: 240W - Kapacitet: - - Färg: Vit - Tillbehör: - - Strömbrytare: Ja - Vikt per st: 3,7 kg - Längd/Bredd/Höjd: 33 x 23 x 34,5 cm - Vikt per transportkartong: 19,5 kg - Längd/Bredd/Höjd: 79 x 56 x 47 cm"
Ingenting om VILKEN temperatur mer än att den var låg. Jag ska hursomhelst kolla i bruksanvisningen hemma.
Nu hittade jag mer på deras hemsida om temperaturen. Så här står det:
"Svamp och kryddor bör ej torkas över 50°C och övriga livsmedel ej över 70°C. Svamptorkens temperatur är inom dessa värden. Torkningstemperaturen kan regleras med lockets ventil. Genom att öppna ventilen släpps värmen ut och temperaturen sänks. Genom att ha den stängd blir det högsta temperatur (70°C)."
Vi har inte använt vår tork sådär jättemycket men vi är nöjda med resultatet när vi har torkat basilika och chili. Vi torkade äppelmynta-blad någon gång också som vi gjorde te av och det gick med bra.
Susanne i Linköping
08-07-2005, 08:24
Precis som Reserv skriver tror jag mer på frystorkade jordgubbar. Finns det något sätt att frystorka själv? Saker som legat för länge i frysen brukar ju bli spontant frystorkade, så att säga, men kanske inte på rätt sätt.
Elizabeth
08-07-2005, 12:07
Frystorka - ja, då talar man om en industriell torkning. Vakum krävs.
Har inte hört om hemmapparater för frystorkning.
Har någon annan gjort det?
Jag torkar jordgubbar för att de ska bli lite sega och smaka massor av färska bär... gillar man inte konsistensen så kan man lägga dem i vatten i stund innan de ska användas. Eller ännu hellre i cider. Mvh Fenja
CITAT (Rossi @ 08-07-2005, 08:41) Nu hittade jag mer på deras hemsida om temperaturen. Så här står det:
"Svamp och kryddor bör ej torkas över 50°C och övriga livsmedel ej över 70°C. Svamptorkens temperatur är inom dessa värden. Torkningstemperaturen kan regleras med lockets ventil. Genom att öppna ventilen släpps värmen ut och temperaturen sänks. Genom att ha den stängd blir det högsta temperatur (70°C)."
Vi har inte använt vår tork sådär jättemycket men vi är nöjda med resultatet när vi har torkat basilika och chili. Vi torkade äppelmynta-blad någon gång också som vi gjorde te av och det gick med bra. Eftersom den inte har någon termostat så kommer temperaturen att stiga när livsmedlet blir torrare. Men kanske håller den sig under 50 grader när ventilen är öppen. Jag torkar främst svamp och då behöver jag en betydligt större yta. Jag brukar använda blå champinjonlådor av plast från affären och en kupévärmare.
Vad kostar en sån där torkolla??
Åsa, mälardalen zon 2
08-07-2005, 15:32
Evermat har jag för mig har fått bra kritik tidigare på forumet och på den kan man reglera temperaturen. http://www.evermat.se/evermat.htmlDet finns en del tidigare inlägg i forumet om torkning av frukt och bär här är ett sådant: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b40d0c376718896
Hannele
08-07-2005, 15:57
CITAT (Elizabeth @ 08-07-2005, 13:07) Har någon annan gjort det? En gång när vi hade tillgång till massa gratis-jorgubbar, testade jag att torka tunna skivor i värmeugn, på bakplåtspapper. Låg värme, ca 50°C. Det tog ett par timmar. Vi åt dem som godis, som torkad frukt. De klarar sej månader. Varför vill du frystorka? Godast är ju frysa vanligt i skivor, små paket, som man kan lägga i sin gröt/fil.
CITAT (karjo @ 08-07-2005, 16:01) Vad kostar en sån där torkolla?? Har för mig att vår OBH Nordica Svamp- och frukttork gick på en 300-400 kronor. Fast efter att vi hade köpt vår så reade de ut dem.
Susanna
08-07-2005, 21:17
Jag har också torkat jordgubbar i ugn, delade dem i små klyftor och hade ugnen på 50 grader men luckan lite öppen. Visserligen blev gubbarna lite sega men vilken otrolig smak!
ingrid fuxwall
08-07-2005, 21:41
När man torkar bör man inte göra det i mer än 40 grader.
Gick och testade ett torkat bär, hade inga jordgubbar kvar men smultron, säkert tre fyra år gammalt, och inte var de sega ! Kan det inte bero på hur man förvarar dem ?
ingrid som hört att de ska bli så goda om man torkar dem ute under en glasskiva
För att behålla vitaminhalten bör du hålla max 40 gr .
Hej allihop! Dom blev sega men fantastiskt goda!!! Barnen åt dom med en väldig fart! Jag undrar också hur man skulle kunna torka dom så dom blir lika krispiga som i Havrefras-paketet? Någon som vet? Mimsan
Maggan H
09-06-2012, 19:29
Plockar upp den här gamla men snart aktuella tråden igen! Har hela vintern ätit frukostflingor med torkade hallon och jordgubbar i och de är så goda, härligt spröda och eftersom de ligger bland flingorna måste de ju vara det. Har ni fler tips så de blir spröda och krispiga, ska förvara dem i burk och vill ha dem riktigt torra så de inte möglar men samtidigt ha smak och vitaminer kvar.
Håller med, torkade jordgubbar är jättegoda och kan bara ana hur gott det är med hallon. Jag har tyvärr inte så mycket hallon att jag kan torka  Det godaste vi har torkat är päron ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|