litauenodling
Hej!

Jag har en trädgård i Litauen och i trädgården finns mängder av den här sortens buskar. De lär vara mycket vanliga här, men jag har aldrig sett dem tidigare. Vet någon vad de heter på svenska? De blir gula och mognar på sensommaren, tror jag. Busken är i storlek ungefär som en vinbärsbuske.

Jag trodde först att det är havtorn, men såg en bild på dem och de såg mindre ut. På bilden i alla fall. tongue.gif

ingrid fuxwall
Vet du hur de smakar ?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det där vet jag vad det är jag har såna i trädgården, det är rosenkvitten (Chaenomeles). Jag har sorten Cido som är utan tornar + jag har den vanliga Chaenomeles japonica med tornar men den är fortfarande liten. Frukterna är inte goda råa de är stenhårda och surare än citroner men man kan koka god gele och marmelad på den + det brukar vara gott att blanda jordgubbar och rosenkvitten och koka sylt på dem. Vissa sorter ska kunna vara självfertila men andra måste man ha 2 olika buskar för att man ska få frukt. De har mycket fin blomning och i Sverige odlar man den just som prydnadsbuske för soliga lägen och de klarar lite torrare förhållanden.
litauenodling
Tack! biggrin.gif

Här använder man dem mycket, vad jag förstår - de ska vara mycket nyttiga. Massor av C-vitamin och annat hälsosamt. Och vi har sådär en tio-femton buskar, så frukt blir det allt. tongue.gif

Här använder man dem - av vad jag har hört - mycket. Man gör sylt, vodka eller äter dem torkade med socker. Jag ska prova jordgubbar och rosenkvitten, det låter suveränt.

Förstår att de används som prydnad, de var väldigt vackra när de blommade: knallorangea.
litauenodling
Alltså - smaksätter vodka med dem. Bara för att förtydliga. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag kom på att jag har receptet till jordgubbssylt i datorn (receptet är från en gammal Allt om mat)

Rosenkvittensylt med jordgubbar

Det här behövs till ca 1 liter sylt

350g rosenkvitten
1 ½ dl vatten
ca 600g jordgubbar (färska eller frysta)
6-9dl socker (540-810g)
ev. 1 krm natriumbensoat

Gör såhär:

1. Skiva rosenkvitten, ta bort kärnorna och koka frukten i vattnet ca 10min. Lägg i de skivade jordgubbarna och koka ytterligare 5 min.
2. Dra kastrullen från plattan, rör i sockret lite i taget och sätt tillbaka kastrullen på plattan. Hetta upp långsamt och koka under lock ca 10 min. Dra kastrullen av plattan och låt sylten svalna något. Häll upp på glasburkar.
3. Om sylten är för lös efter 2-3 dagar kan den kokas om med ett pektinpreparat. Följ anvisningarna på förpackningen.
litauenodling
Tusen tack! Det ska jag testa när det är dags. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon