Sidor: 1, 2
Hannele
Ja, jag säger till ungarna, spara 10 kr om dagen blir 3650 kronor på ett år! smile.gif
Så lätt som det är att köpa alla dessa småsaker...
Kassabok; skriv upp alla småsakerna!
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 31-07-2005, 10:17)
CITAT (Felix matte @ 31-07-2005, 10:02)
Jag har sparat nog medans vi var stor fam... bakat, sytt, stickat, återanvänt allt som gick att göra och lagat all mat från grunden, halvfabrikat hade man inte råd till.
Nu är alla fyra barn vuxna med egna familjer och då gillar jag att slösa tongue.gif

Igår t.ex beställde vi Kinamat och bjöd hit barnen m.fam...tio personer satt vid bordet wub.gif

men jag förstår er som måste vända på slantarna... har ju själv gjort det i mååånga år. smile.gif

Då har du gott och väl gjort dig förtjänt av att vara riktigt slösaktig! biggrin.gif

Kan tänka mig att du och din familj hade riktigt riktigt trevligt. smile.gif

Visst värdesätter man sådant när man inte varit van vid att kunna göra sådant utan att behöva vända på slantarna?!

Tack Hannele för att du fiskade fram tråden wub.gif

Så sugen jag blev på Tre (el om det var fyra) små rätter...
älskar ju den friterade fisken wub.gif

Tror faktiskt att vi fixar en Kinadag framöver... 12 pers kring långbordet...
jag längtar redan wub.gif
solkatten
Jag fick ett tips på ett annat forum om en månad med mat för 1000:- och här är listan:

3pt Vetemjöl (jag bakar 1 ggr i v) 40:-
8pkt Jäst 16:-
1p Rågsikt 13:-
4pkt Bacon...(fryses in i halvor) 45:-
6dl Vispgrädde (fryses i iskuber,tas fram ngra i taget t matlagning) 24:-
Lax 4 portionsbitar (anv en per måltid att göra pastasås av med grädde...Mumsigt och räcker till tre faktiskt) 55:-
Fläsk ca 400g (fryses ev i 4 omg) 30:-
1kg Gula ärtor (soppa och sallader) 30:-
16x2 Passerade tomater (goda pastasåser med t ex lök och oliver...)80:-
2 påsar torra Vita Bönor 40:-
Säck potatis 10kg....(mycket potatislådor blir det...) 35:-
2x600g Lätta el likn 26:-
Olivolja el likn 40:-
4p Torrmjölk (till gratänger o grytor)45:-
4 påsar morötter (goda till soppa och rårivet) 28:-
1kg Ost 55:-
2 hela frysta Kycklingar (delas tillagas till ca 8 måltider)....(brösten gör man gryta på ett åt gången)50:-
Lök olika sort 20:-
1 pkt Knäckebröd
1 Vitkålshuvud (riv med osthyvel..."glasa" i olja droppa i lite
soja...Gott!! Massa nyttigt..eller gör gammal hederlig kålpudding)15:-
1kg Blandfärs...(fryses i 4 delar) 55:-
2 kartor Ägg 50:- (äggstanning, omeletter, stekt ris)
2kg Ris 25:-
Pasta 2 kg 20:-
Svarta Oliver 25:-
Anjovis 20:- (till Jansson mm.)
Paprika 15:-
Majskorn att poppa 20:-

Kostnaden för ovanstående är ungef 917:- Som jag sa är det inte alltid kul att leva så....Men en månad brukar man ju fixa. Sen kan dom återkomma när man vill/känner för det. Att leva så jämt orkar nog ingen.....
Tvål,shampo och balsam köper jag dessa månader på ex Överskottsbolaget, Rusta eller liknande....Det dödar varken en själv eller håret på såå kort tid....wink.gif
Hoppas det funkar för er....Skriv gärna och berätta sen... Också om ni kommer på andra rätter...eller får slut på ideer om vad råvarorna ska vara
till.....

Vissa matvaror är ännu billigare i vissa affärer. Och jag har för mig att denna listan är för ett 2-personers hushåll.
Chrihanna
Solkatten; Vilken intressant månadsinköpslista! Tack! Jag skall kommentera den lite mer senare, har tyvärr inte tid just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon