andreas i uppsala
Här är lite bilder på min helt underbara trädgård wub.gif

vad tycks om damm-renoveringen? biggrin.gif

för 4 år sedan var det här rena "bushen", för ett år sedan fanns här en liten blöt gräsmatta. Är man envis så är man tongue.gif

jag har gjort allt själv, från att cementera till att plantera 100kg palmer, inte dåligt för en 16 åring.

växterna i trädgården är alla TYPISKA för medelhavet, faktum är att jag inte kan komma på en enda växt som inte har något med medhavsområdet att göra, här växer fikon, palmer, cistus, cupressus, frilands-citrus, buxbom, fatsia, aucubia, phyllostachys-bambu, musa basjoo, yuccor, kaktusar, agaves,passiflora, lavendel, rosmarin, kapfushia, salvia, timjan, camellia-häck, japansk mispel, lager, merlotvin, silkesträd, myntha, you name it. Det enda som verkligen fattas är olivträd men det är snart löst, finns nämligen östeuropeiska oliver som ska vara mycket härdiga... smile.gif samma sak med nerium, men det går ju att ha dem i krukor annars. Tack och lov har vi bauhaus här i stan och där kan man köpa billiga grekiskgjorda amforor m.m tongue.gif

Snart kan ni troligtvis läsa om trädgården, jag hade nämligen en trädgårdsjournalist (Kerstin Engstrand) på besök för några veckor sedan.
Kjellepelle
Bra jobbat grabben. Du slår många på forumet med hästlängder.
netaave
Det är väl inte så mycket betong på den blomgatan!!!! tongue.gif

Delar dina föräldrar ditt trädgårdsintresse, eller låter dom dig hållas?
wolkenkrabber
jag var där för några dagar sedan! han skulle kunna leja turistbussar till trädgården! den är verkligen fin
Sulawesii
Härligt och annorlunda!
I vilken tidning kommer artikeln att stå?
Zanna
Det ser härligt ut, måste ha upptagit mycket av din tid! Jag får lite dåligt samvete över hur lite jag åstadkommit i min egen trädgård - på tre år!! rolleyes.gif

Vilka lyckliga föräldrar du måste ha som har som har en son som sköter om trädgården (antar att du bor hemma när du är 16).
renate
Mycket fin,annorlunda trädgård du har.Kul med ungdomer som är trädgårdsintresserat.
Evin
Jag är så impad och inspirerad (för att inte tala om avundsjuk...)
Jag vill oxå....

Grattis till en jättefin oas smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Vilken fantastisk trädgård du har andreas, sååå många växter som man inte tror skulle överleva i vårt land. Jag är jätteimponerad! Tack för titten! / Helen
andreas i uppsala
lite fler bilder smile.gif

framsidan,
längst bort i vänster hörn syns min Camellia japonica 'California'. Årets kallaste vinter på nära 20 år skrattade den åt, enda skydd var snö. Den växer som sjutton nu smile.gif
Längst till höger i högra härnet sysn en liten liten väderkvarnspalm, överlevde även den vintern med endast snö som skydd.

Längst fram i bild syns den största av mina palmer. Den klarade även vintern men förlorade lite blad när det officiellt kröp ner till -25 (-20) men då får man inte glömma att den nästan strök med förra sommaren pga dåligt rotsystem (krukad)

Ska jag vara ärlig så förlorade jag bara en växt under den här vintern, och det var en agapanthus som stod på en alltför blöt plats, till och med den lilla lilla lagern överlevde

blommade cistus,

så kommer trachycarpus-palmerna se ut om 100 år tongue.gif iallafall i Skåne. Bilden tagen i Nice nu i somras wub.gif biggrin.gif nu gäller det bara att vintrarna blir lite mildare de kommande 100 åren, vilket de också ska bli
Zarah P
Så VACKERT!
Där hade du lätt kunnat ta inträde av alla som vill rymma från storstadsstressen, och ta ett djupt jordmättat andetag bland blommorna...!
Ewa L
Så helt annorlunda, men oj så vackert! Mycket impad, inte minst med tanke på din förhållandevis ringa ålder.
mulle
Andreas, din exotiska trädgård är jätteintressant! Verkligen märklig!
Kan inte du någon gång (i höst, då trädgården sover och du har mera tid...) göra en lista över de växter du har?
Mulle
olgak
Väldigt fint!!!
jegi
Häftigt verkligen!

Andreas, japanska mispeln har du planterat ut den eller har du haft den i kruka? Om den står ute året runt, hur har du skyddat den? Har provat själv med mindre gott resultat.
GoSatta
Riktigt fint, vad har du för kaktusar? och bor du i centrala uppsala eller en bit ut? (för centrala delarna går väl nästan in i zon 2?)
fruberglund
Vackert så det förslår!

Blivande trädgårdsmästare kanske?
amaira
Djupt imponerad!!! wub.gif Jösses så skickligt!!!
lilla mamma
Ta inträde Andreas, mycket

Det är skillnad mot våra 16 åringar som bara åker moppe och pratar bilar
och hånskrattar åt mina projekt. Då blir jag förbannad och säger gör det bättre själv. mad.gif

Nu ska jag visa din trädgård istället, Andreas wub.gif
anklar
Helt otroligt...
Hur har du fått detta intresse.... Ungdomar i din ålder brukar ha andra intressen

Anklar
AndreasBlomquist
Andreas!

Helt fantastiskt.. Först trodde jag att du bodde utomlands men du bor ju i Uppsala. Otroligt fint gjort är det i alla fall och jag ser fram emot att se bilder på din egna trädgård som du säkerligen kommer skaffa dig i framtiden.

// Andreas
Caprice
Fyller i med vad övriga säger..
Det är verkligen fantastiskt fint...

Kul att du "redan" blivit växtbiten... wub.gif
hörnbjörn
Godmorgon allesammans.

Sitter på jobbet å läser morgontidning.
Å gissar vad jag ser när jag slår upp "bostadsdelen".
Jorå, en artikel om just andreas. Imponerande!!!

så om det är nån som vill läsa om honom, så står det i dagens(21/7) VLT,västmanlands läns tidning.

Ha en underbar dag.

Mvh
Stefan
Kajsa
Sen frukost med VLT ( Västerås tidning) och där var Kerstin Engstrands artikel från Uppsala.
Kul se palmen insnurrad i en filt vintertid, men jag förstår ändå inte att palmen inte dör av snö och kyla. Har du en mur runt tomten ? Kul och läsa i alla fall Andreas. biggrin.gif
AndreasBlomquist
CITAT (Kajsa @ 21-07-2005, 10:10)
Kul se palmen insnurrad i en filt vintertid, men jag förstår ändå inte att palmen inte dör av snö och kyla.

Jag hittade faktiskt ett ställe där de säljer just de palmerna som Andreas har i sin trädgård. Vissa av dem ska klara av -22 grader.

Drakenius Gardens
pisanggoreng
Synd bara att det är så otroligt dyrt hos Drakenius...

Hursomhelst, finns artiklen i VLT på nätet..? Jag har lokaliserat tidningens websida, men inte artiklen...
hörnbjörn
tror inte den har kommit in på deras hemsidan ännu.don är nmog lite sega där. men annars så borde ju vlt finnas på alla bibliotek runt om i landet.

MVH
Stefan
Tapio
Halaj!

Respekt.

//T
Tesa
Mycket imponerad....vad månde bliva av denna unga förmåga???
anna_rispan
fanns i min morgontidning också. kanske kommer i flera...
labarradepan
Kanon fint wub.gif blir lite avis faktiskt.. Ha de gott, kom gärna med fler bilder.
andreas i uppsala
nu idag läste jag artikeln och jag skrattade när jag läste den laugh.gif "kicken" kom när morsan började odla pregano wacko.gif tongue.gif och så lyftes palmen tydligen in med lyftkran??? m.m...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon