Jag är nyligen inflyttad i en hörnlägenhet i ett äldre bostadsområde med 2-vånings trähus. Min trädgård är bara ca 70 kvm. Jag vill inte ha vare sig plank eller häck, men gärna en grön inramning.Idag finns endast ett högst ordinärt staket ca 60-70 högt som jag förmodligen kommer att ta bort och ersätta med något annat. Utanför den ena långsidan är en gångväg -"planteringssidan" ligger här i norr. Annars ligger trädgården i västerläge med sol i princip hela dagen.
Det som tar minst plats är vanlig spaljé, som får bli både insynsskydd och stomme till vindskydd - hade tänkt sätta det i olika höjder, högst vid gångvägen och i de två ytterhörnen.
Kan någon tipsa om vad jag kan plantera för klätterväxt som helst är vintergrön? Hade tänkt murgröna - klarar den ett sådant
läge? Finns det annat alternativ? Kan man samplantera med någon tålig klätterros? Gärna en rambler om den inte blir alltför kraftig.
Bor i zon 2. Jorden är mycket bra med lera. Det som trivs här är rosor och clematis (tack och lov!) har jag sett i de andra trädgårdarna.
Tacksam för alla tips jag kan få!