Julia03
Hej!

Jag är nyligen inflyttad i en hörnlägenhet i ett äldre bostadsområde med 2-vånings trähus. Min trädgård är bara ca 70 kvm. Jag vill inte ha vare sig plank eller häck, men gärna en grön inramning.Idag finns endast ett högst ordinärt staket ca 60-70 högt som jag förmodligen kommer att ta bort och ersätta med något annat. Utanför den ena långsidan är en gångväg -"planteringssidan" ligger här i norr. Annars ligger trädgården i västerläge med sol i princip hela dagen.

Det som tar minst plats är vanlig spaljé, som får bli både insynsskydd och stomme till vindskydd - hade tänkt sätta det i olika höjder, högst vid gångvägen och i de två ytterhörnen.

Kan någon tipsa om vad jag kan plantera för klätterväxt som helst är vintergrön? Hade tänkt murgröna - klarar den ett sådant
läge? Finns det annat alternativ? Kan man samplantera med någon tålig klätterros? Gärna en rambler om den inte blir alltför kraftig.

Bor i zon 2. Jorden är mycket bra med lera. Det som trivs här är rosor och clematis (tack och lov!) har jag sett i de andra trädgårdarna.

Tacksam för alla tips jag kan få!

smile.gif
violina
Framsidan på mitt förra hus var helt täckt av murgröna och det var värsta söderläge. Sedan hade jag murgröna på ett mörkt ställe med så det funkar säkert med murgröna. Snyggt året om. Har precis själv planterat en mot en spalje. Ska senare låta min clematis (Hagley Hybrid) som jag har i kruka för tillfället få sällskapa. Blir det inte bra får jag ändra.
Tyr
Klätterhortensia [Hydrangea anomala] -En växt jag är mkt svag för.
Gullregn [Laburnum] -Underskattat, fantastiskt träd.
Syren [Syringa vulgaris] -Växer kraftigt, bra insynsskydd, blommorna osv.
Ti bee
Röstar på klätterhortensian jag också. Den kan bli otroligt maffig och vacker! smile.gif
Ewa L
Min första tanke var också Klätterhortensia.

Här omfamnar den min terrass (med Pipranka runt hörnet). Visserligen inte vintergrön, men...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon