|
Margaretha
18-07-2005, 16:01
Eftersom jag varit lite sjuk idag har jag tillbringat tiden med att titta igenom en massa trädgårdstidningar, en väldigt trevlig sysselsättning! Men förutom att jag hittat inspiration och idéer till förändringar i rabatterna har jag också drabbats av den stora, stora tröttheten! Tittade bl.a. på Iris och hur de ska skötas och det var då det slog mig, att jag aldrig någonsin kommer att ha tid och ork att gå omkring bland växter i samma rabatt och ge X en näve benmjöl då och Y detsamma två veckor senare. X ska inte ha hönsgödsel alls av något skäl som jag inte minns och Y ska helst ha Chrysan, en näve någon gång när det nu var. Hur klarar alla utan trädgårdsutbildning av detta? Och hur har ni tid? Är det så viktigt egentligen? Man vill ju att växterna ska vara så fina som möjligt, blomma så mycket som möjligt!!! Men hur gör man för att få struktur i eländet?
Latmask
18-07-2005, 16:06
De som bodde här innan oss har planterat iris, jag har låtit dem komma upp och vissna av sig själv utan inblandning, plockade kirskålen runtomkring bara. De blommade väl ett par veckor tror jag, fina var de i alla fall. De två åren innan var det så mycket ogräs att jag inte ens såg att de fanns, men upp kommer de likväl. Jag som inte kan någonting tror att man väl egentligen KAN lägga ner hur mycket tid man vill, men har man inte den tiden så går det utan också, det blir ändå, men kanske inte lika bra. Ett mellanting mellan mig och trädgårdstidningarna kanske blir bäst?
Blomstertanten
18-07-2005, 18:06
Växterna kan absolut inte läsa i trädgårdstidningarna ! Man behöver inte krångla till allt så mycket ! Jag kunde ingenting om växter när jag började utan jag har provat mig fram. Det som har blommat och överlevt har hamnat på rätt ställe antar jag. Det som dött har troligen hamnat på fel ställe , så antingen har jag köpt nytt och satt på ett annat ställe eller kommit fram till att just den växten inte tycker om mig  Sedan lär man sig lite undan för undan ! Eller så frågar man här på Odla !
Sulawesii
18-07-2005, 18:26
Jag provar mig fram just nu! Har i år fixat en helt ny rabatt som jag satt full med egenhändigt odlade växter. Och det ser..... inte så snyggt ut  ..... men, nu har jag lite uppslag om hur jag ska sätta ner allt till nästa år. Jag tycker om Blomstertantens tillvägagångssätt. Blir liksom lite mindre stressigt.
Margaretha
18-07-2005, 18:33
Det kan inte hjälpas att man blir lite besviken på sig själv när man förstår att just pionerna inte skulle ha haft brunnen kogödsel på rotklumpen för att de då kommer för långt ner och slutar blomma eller då löjtnantshjärtat bli lika högt som en människa av medellängd men bara får tio blommor för att det fått för mycket kväve. ALLT detta har jag fått tips om på Odla!! Jag ger alla plantor allt så att säga, men det blir inte bra! Konsten är ju då att hålla rätt på vilka som ska ha vad. Kanske lär man sig. Hoppas det! Men tiden!! Även om intresset finns så måste man hinna också!! Visserligen läser inte växterna trädgårdstidningar, men jag lärde mig idag att Iris inte vill komma i kontakt med kogödsel i någon form. Och jag som vräker ut kogödsel för att jorden är så fruktansvärt hård. Då blir jag så trött.....
Ophelia
18-07-2005, 19:47
Njaeeee....kan ju vara bra att ha lite koll på vad man slänger ut växterna för att förebygga sjukdomar eller få lite mer skörd. Benmjöl = kvävegödel, långtidsverkande. Lökväxter brukar gilla en dutt av detta. Kvävegödsel är något som kan vara vettigt att ge vid tilväxt vilket innebär att ettåringar och tidigáre på säsongen kan detta vara bra när växterna ska växa till sig och bli stora. Finns en nackdel med kvävegödsel och det är att växtcellerna blir mer vattenfyllda vilket är en orsak till att man inte bör kvävegödsla när de ska sova inför vintern. Grönt material (gräs m.m.) brukar innehålla mycket kväve likaså baljväxters rötter. Kväve stimulerar blandens tillväxt så det kan vara bra att ha detta i åtanke om man ska ha blommor. När sedan träd och buskar ska sova inför vintern kan det vara bra att ge dem en släng av kalium/fosforgödlsing för att de ska natta sig. Kalium och fosfor hjälper rotillväxten samt att hjälpa till för att utveckla blommor, frukt och motståndskravft mot sjukdomar. Viktigast att komma ihåg är kväve, forsfor och kalium. Att sitta och babbla om mikronäringsämnen skulle bli urtråkigt och sånt finns ju oftast med väldoserat i fullgödselmedel. Bäst är att se till att jorden struktur är ok. Att tillföra mull som ger bra struktur slår nog det mesta
gammelnalle
18-07-2005, 20:22
CITAT (Blomstertanten @ 18-07-2005, 19:06) Växterna kan absolut inte läsa i trädgårdstidningarna !  är du 100% säker???
Margaretha
18-07-2005, 20:31
Fler än jag som är glada över att växterna inte kan läsa?!?!?
Jag brukar ge pionerna en näve benmjöl efter blomningen. Resten brukar få lite PK-gödsel på hösten. Och jag är väldigt försiktig med gödning andra halvan av sommaren. Så helt fel gör jag kanske inte.
Kanske får jag vara försiktig med hönsgödsel på våren. Så att det inte blir bara blad. Innehåller brunnen kogödsel tillräckligt med näring för vårgödslingen eller är det bara ett sätt att förbättra jorden?
Har skaffat kompostbehållare nu för att ytterligare kunna jobba med att få jorden porösare. Men kompost är väl inte särskilt näringsrik?
Sedan lägger jag förståss ut gräsklipp också ibland. Jag är nog för frikostig kanske?
Tack för informationen!
Ophelia
18-07-2005, 20:42
Rent spontant så tycker jag nog att du säkert tillför din trädgård så att de borde trivas som fisken i vattnet. Jag hade nog absolut gjort det om jag hade varit växt !! Jovisst innehåller komposten näring och den innehåller ju det som (i mitt tycke glöms bort i ett tidevarv av konstgödsel) bra struktur för jorden. Det beror ju egentligen på vad för gott som finns i komposten och komposteras. Är mestadelen exempelvis sågspån så blir ju näringsinnehåller inte så högt (tar ett tag för jorden att bryta ner spånet för att lösgöra kväve som finns). Har du "trötta" lökväxter som segar sig med att komma upp och blir bara tråkigare och tråkigare så testa med att slänga en näve benmjöl i ruggen när den är på väg att försvinna. Kan bli liv i den tråkigaste tulpanplätt
Övergödning ger inga blommor,bara blast har jag lärt mig.Mest gödning får nog mina Rosor.I perennrabatten gödslar jag så gott som aldrig.Där lägger jag nerklippt blast,syns inte bland de höga växterna,det fungera bra för mig.Jorden förbättra jag med kompost,jag anser att komposten är det bästa jordförbättrinsmedel.Benmjöl använder jag på våren till Rosorna och annat om det blir över.Jag går inte och dutta med en massa olika gödsel blan växtera,mina irisar får ingen gödning alls,de blommar ändå.Pionerna får benmjöl,och ibland lite kompost.
Margaretha
19-07-2005, 18:15
 Skönt att höra att det blir bra resultat även om man inte duttar med en massa olika gödselmedel! Tack för at ni tröstade mig!
Blomstertanten
20-07-2005, 19:48
CITAT (gammelnalle @ 18-07-2005, 21:22) CITAT (Blomstertanten @ 18-07-2005, 19:06) Växterna kan absolut inte läsa i trädgårdstidningarna !  är du 100% säker???  Nja ! För säkerhets skull så ser jag till att mina växter aldrig någonsin får minsta skymt av trädgårdstidningarna eller böckerna !
Gloriana
20-07-2005, 20:09
Jag läste någonstans att växterna i naturen inte pysslas om alls och ändå växer Skämt åsido så tror jag att det är bättre att gödsla för lite än för mycket. Själv använder jag mest Algomin (den ekologiska) och det brukar bli bra. Grönsaker misslyckas jag oftast med (jag, jag vet att de ska ha mer gödsel) men blommor gillar min behandling. Det är ytterst sällan något bara tynar bort. Ibland får de blommor som gillar benmjöl det om jag kommer ihåg. Den enda konstgödsel jag någonsin använt har hamnat i krukväxter.
Jag försöker att redan i planeringsstadiet se till att de har ungefär samma krav framförallt när det gäller humus och lite fuktig jord och brist på kalk. Det tillför jag egentligen bara en rabatt i form av aska, det är också min enda riktigt "torra" rabatt. De övriga får helt enkelt vara utan. Tillför endast nässelvatten i två omgångar innan midsommar. Men jag städar heller inte så förtvivlat i rabatterna utan det får vissna ner. Har också mycket marktäckande växter. Benmjöl kommer jag aldrig mer att använda! Snudd på katastrof när man har hund.
 Mina växter får år efter år :algomin, kompost och nässelvatten . Om det är kväve eller annnat frågar de inte efter . Men växer gör de . Och jag har en salig blanding av växter som är underbara vackra Även Irisen har blommat med otrolig många blommor i år . Så ta tidningarna med en nypa salt . Skaffa dig energi av dina växter och bli inte trött av dem . det känns fel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|