pia74
Japp nu efter två år med fin och välplanerad trädgård från förra ägaren har jag insett att om jag vill odla får det bli kryddgrönt, kanske chili och paprika samt några tomater. Kryddgröntet och tomaterna är inget problem på friland men chilin och paprikan fixar inte att stå ute, så mycket som jag vill (har ingen plats inne) så vi har bestämt oss för ett växthus. biggrin.gif

Började fundera vart på tomten det skulle stå bäst. Till min fasa sad.gif inser jag att hela 1500kvm tomt är rabatter, uteplats, lusthus, hus, pool, garageinfart och garage. Vi hittade 4 kvm som inte var använt! mad.gif Så 4 kvm växthus eller en stor omflyttning av buskar, rabatter och träd.

Suck. Jag känner mig så kluven! Vill ju ha chili och vindruvor.

/Pia
Lady Hamilton
Vindruvor kam visst odla utomhus smile.gif Jag odlar med stor framgång mot garageväggen i zon 4-5. Paprika odlade jag i kruka ute ifjol, hade bara lite otur med mycket spinn. Men visst växte den o gav frukt.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp du behöver definitivt inte ha växthus till vindruvorna i teckomatorp zon 1 och du verkar ha många byggnader så troligtvis har du någon vägg som du kan ha vindruvor klättrande på.

Ex. på vinrankor kan vara Himrod (grön kärnfri) härdig till zon 2-3, Vanessa (röd kärnfri) härdig till zon 1-2, Frankenthaler (blå) härdig till zon 1-2

Eller så kan man ha ännu härdigare druvor ex. Vino Nordica (blå) härdig till zon 4-5 +såklart staketvindruvorna Zilga, Spulga, Sukribe, Ivan, Supaga etc. varav många klarar temperaturer nedåt -30-35C.

Chili har jag på altanen i Willabs svarta tomathinkar när jag hade dem i växthuset tuggade åkersniglarna på frukterna, så inte heller de måste du ha växthus till för att odla + det finns många olika sorters chili välj en snabb sort av önskad styrka så hinner du skörda en hel del under en sommar.
pia74
Jag vill mest ha växthuser för att inte chilin ska blåsa sönder. Det har hänt mig de två föregående åren och jag är lite less på det.

Tanken på vindruvor mot en husvägg slog mig i natt. Typiskt nog har jag en superfin södervägg på den sidan av huset som vi aldrig är på.
gammelnalle
Kan man inte "bygga in" någon av planteringarna-buskarna utan att gräva upp dem??

4m2 verkar ju lite..
Wicke
Flytta växterna,det är värt det.
Anki på Öland
Ett sånt där växthus som sitter mot väggen?????
Anki
Tuss
Flytta växter, ett växthus är alltid för litet när man kommer på vad man kan odla i det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon