Full version: Blåbärstider!
Castea
Ska vi ta och tipsa varandra om goda blåbärsrecept, kanske? smile.gif

Jag börjar att tipsa om ett kaffebröd som min mor alltid gjorde:

BLÅBÄRSKAKA AV VETEDEG I LÅNGPANNA

100 g margarin
2,5 dl mjölk
25 g jäst
6-7 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk potatismjöl
1 liter blåbär

Värm margarin och mjölk fingervarmt. Rör jästen med 0,5 dl socker och häll över jästblandningen. Tillsätt vetemjöl och blanda till en lös smet. Låt jäsa till nästan dubbel storlek.

Klappa ut degen i en långpanna. Låt vila 10 min. Pudra på potatismjöl på degen för att blåbären inte ska safta sig för mycket. Häll bären över degen och sockra med 0,5 dl socker.

Grädda i 220° i 10 min. Sänk värmen till 175° och grädda ytterligare 10 min.
Eva i Skåne
Hur stor långpanna?? Inte en hel stor braspanna väl?

Skär du kakan i rutor?

tongue.gif
Castea
En normal "ugnsstor" långpanna räcker.

Kakan brukar jag skära i avlånga rutor.

Detta kan vara ett finskt recept, för min mor (finska) bakade det ofta.
brittmarie
Drottning-cheesecake

250 g smör
400 g digestivekex
2 st ägg
400 g kesella gourmet
1 dl socker
2 msk saft av lime
limeskal
1 msk vaniljsocker
3 dl hallon
3 dl blåbär

Sätt ugnen på 150°. Smält smöret och stöt kexen i en mortel. Blanda smöret, ett av äggen och kexsmulorna och lägg blandningen i botten av en springform.

Blanda det återstående ägget med Kesella, socker, limesaft, limeskal och vaniljsocker och lägg det ovanpå smulblandningen i formen. Grädda kakan ca 20 minuter i ugnen och låt den svalna.

Ta en tredjedel av hallonen och blåbären, mosa ihop dem och stryk ut moset över kakan. Spara resten av bären till dekoration eller till att äta bredvid.

Den här har jag gjort i flera varianter t.ex röda och svarta vinbär, blåbär och smultron. Finns det inga färska bär så använd sylt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon