Monarda
Första veckan är jätteskön, då kan jag koppla av och bara njuta. Vecka nr 2 börjar samvetet gnaga att det är på tiden att göra någon nytta! Försöker intala mig själv att jag verkligen gjort mig förtjänt av denna ledighet. Ska det verkligen behöva vara så att man måste rättfärdiga inför sig själv att semester är något man kan unna sig utan dåligt samvete? Jag skyller på Luther, han sitter alltid på min axel och tjatar om vad man får och vad man inte får!
gammelnalle
jaså han sitter på dig med....

men DU kan ta det lugnt...
semestern är till för att vila..

för er i hängmattan, på stranden......
Monarda
Luther skulle nog behövt en hängmatta, han med!
Ophelia
Du kanske ska skita i Luther och lyssna på dig själv i stället. Ta kommando över din egen vilja. Vad är bra för dig? Om det inte passar Herr Luther så kan han väl själv skutta ner från axeln och ta tag i det som HAN tycker borde göras.
Biggan_
Skyll på värmen, det gör jag rolleyes.gif
Jag har haft fyra härliga semesterveckor, och har inte fått gjort ett dugg!
Skulle klippt häckar och målat fönster men inget har blivit av. Men vadå, det kommer fler dagar rolleyes.gif
Som tur är, så har inte ogräset växt så mycket i torkan, men nu när det regnat så får väl det också fart sad.gif
Börjar jobba på måndag, men det skall väl bli någorlunda väder några dagar man är ledig, så man kan ta itu med det man inte har gjort på semestern smile.gif
Huvudsaken är ju att man har njutit och vilat upp sig så man orkar ett år till biggrin.gif
Eva i Skåne
Uppbyggande ord Biggan biggrin.gif Jag som börjar min fyraveckorssemester nu ska tänka på dem och slappa lugnt wub.gif
gammelnalle
CITAT (Eva i Skåne @ 23-07-2005, 21:41)
Uppbyggande ord Biggan biggrin.gif Jag som börjar min fyraveckorssemester nu ska tänka på dem och slappa lugnt wub.gif

slappa lugnt???

vad betyder det??
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Berit
CITAT (Monarda @ 22-07-2005, 22:45)
Första veckan är jätteskön, då kan jag koppla av och bara njuta. Vecka nr 2 börjar samvetet gnaga att det är på tiden att göra någon nytta! Försöker intala mig själv att jag verkligen gjort mig förtjänt av denna ledighet. Ska det verkligen behöva vara så att man måste rättfärdiga inför sig själv att semester är något man kan unna sig utan dåligt samvete? Jag skyller på Luther, han sitter alltid på min axel och tjatar om vad man får och vad man inte får!

Semester är både en rättighet och en skyldighet tongue.gif tongue.gif
zaaritha
Min karl är så´n att massor ska göras på semestern! Men--antingen är det för varmt, eller regnar o åskar! Och då blir han stressad.......
Tesa
Var glad du som bara har Luther som sitter där...här i norra bohuslän har vi Schartau på ryggen också...och därför har jag ingen semester alls... unsure.gif
...och för att jag är bonde...men bönder utanför "Shartauland"...di har minsann ledigt ibland...
brittmarie
Visst har du gjort dig förtjänt av semester.
Se bara vad som står i ordlistan:

Svenskt uppslagsord
semester semestern semestrar subst.
lagstadgad årlig ledighet med lön
villkoren finns reglerade i semesterlagen

I år tänker jag ta fasta på orden
lagstadgad ledighet och verkligen njuta av min semester. Har inga fasta planer som jag måste hålla mig. Det ska inte heller finnas några måsten förutom att
- ta hand om mig själv på bästa sätt.
- känna mig utvilad när det är dags att börja jobba igen
- vara nöjd med min dag
- göra sådant som berikar mitt liv på ett positivt sätt

Så njut av semestern och ägna dig åt så många måsten du vill eller inga alls. Huvudsaken är att du mår bra och känner dig nöjd med din ledighet, det är ju trots allt ett år till nästa sommarsemester.
Skaffa dig så många positiva sommarminnen som möjligt nu som du kan tänka tillbaka på och glädja dig åt under den mörka årstiden, då sommaren känns långt borta.
Ha en riktigt trevlig semester och njut av dagarna som kommer.
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 23-07-2005, 21:41)

Slappa du lugnt bara laugh.gif laugh.gif
Ha en skön semester biggrin.gif
Fröis
Puh.. skönt att höra att man kan släppa alla måsten på semestern. man ska ju egentligen göra det som gör att man kopplar av.

Fast tyvärr blir jag stressad av att dagarna går och jag inte får nått gjort av allt jag tänkt och ville göra. Jag vill både göra saker med familjen, träffa vänner, hinna med att fixa lite hemma som man inte annars hinner.

Fast tänker jag efter så har jag ändå gjort lite. En dag tog jag och tvätta fönster och bytte gardiner, har åkt på ålandskryssning, grillat, varit på grönan, badat i Falkenberg på världens härligaste sandstrand, fått undan massa tvätt.

hmm ...bättre att tänka på vad man gjort istället för att få dåligt samvete för det man inte gjort. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon