Hej alla kunniga!
Har grävt upp en vild ek, ungefär en meter hög, med så mycket som möjligt av rotsystemet kvar. Har nu två funderingar till alla kunniga här.
(1) Eftersom vi har ambitionen att flytta till en större tomt inom ca ett år eller dylikt, så undrar jag om den bör grävas ner nu direkt, eller om den ska stå i en kruka eller plasthink eller dylikt under denna tid? (ca. ett år)
(2) Vidare så undrar jag om det är bäst med någon särskild typ av jord i krukan/hinken? Vanlig jord från naturen, kanske kompletterad med lite sand eller bör jag ha någon slags matjord eller dylikt? Bör den få någon typ av näring? Går det i så fall bra med vanlig växtnäring som inomhus blommor får, eller bör det vara något särskilt?
Ojoj, förstår att jag låter som en novis - vilket jag ska erkänna att jag är :-)
Tack på förhand
Salomo
Christer i Falköping
23-07-2005, 18:25
Synd att du inte väntade tills ni skulle flytta. Ekar är inte glada för att krukas. Men å andra sidan kanske den måste grävas upp snart igen och det vete katten om det är så lyckat det heller. Om du krukar den, skall det vara samma jord i krukan, som där den stod. När den sedan väl blir planterad på sin slutstation, kommer den att vara grinig i ett par år. Inte mycket nytillväxt att tala om.
Christer.
Själv skulle jag lägga en röst på att provisoriskt gräva ner den, det händer inte så mycket med rotsystemet under det här året ändå, och du slipper tänka på extranäring som kan behövas om du krukar den.
Christer: Bor på en ö utanför Umeå och här växer inte ekar vilt utan bara de som är planterade, tog den utanför Västerås när vi var på semester, så det är därför som den står i en plasthink nu.
Eftersom jorden ligger kvar i Västerås :-) så undrar jag nu om någon tror att det är lämpligt med lerjord, mull eller något annat att plantera i hinken (är lerkruka bättre och mindre tätt kanske än plasthink?).
Bör den stå så soligt och varmt som möjligt, (t ex mot en södervägg) eller bör den stå lite mer mörkt till?
Mvh
Salomo
Christer i Falköping
24-07-2005, 07:21
Liiite knivigare att gräva upp mer jord då

men nog borde ni ha dungar med lövträd uppe på ön. Tror nog att det bästa vore att gräva upp jord i en sådan dunge och ha i krukan. Ställ den skuggigt tills du planterar den. Lycka till!
Christer.
Karin i Västergötland
26-07-2005, 22:00
Jag har grävt upp en del vilda ekar till vår allé. De brukar ha häpnadsväckande djup pålrot även om de är ganska små (typ 1-1,5 m höga ovan jord). Jag föreställer mig att du behöver en rätt rejäl kruka för att få plats med ekens rot?
Karin: Jag inser att jag inte riktigt fick med allt av roten, eftersom roten till vår ek snarare var 40-50cm... Jag har en vanlig plasthink full med jord, som kruka, då det var det djupaste jag kunde hitta utan att lägga pengar på en stor rejäl kruka.
Vi provar så, men jag undrar om jag borde borra hål i hinken undertill, så att inte vatten ansamlas och eken börjar ruttna...?
Mvh
Salomo
Christer i Falköping
30-07-2005, 16:39
Ja, hål måste du ha!
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.