Jag som inte gillar Rosor alls skulle överraska sambon med en typ Morsdagsros, den var juh ganska hög och gul dessutom (är nog lite svag för gula rosor, om man nu ska ha såna alls). När jag kom hem och skulle sätta blomman i kruka så vart jag besviken, det var bara blommor uppe till i kronan så att säga. När jag kollar närmare så visar det sig att det är en ympning, som sitter fast med gummisnodd. Hur gör jag nu med Rosen? Jag hade juh tänkt plantera den ute, för dom brukar klara sig bra ändå, men den här vet jag inte alls med. Är den känsligare än en vanlig ros och hur ska jag behandla den? Namnet på påsen stämde inte heller "Kordana rose", så det här med att försöka googla kunde jag fetglömma Det är juh det jag sagt hela tiden, man ska inte ha Rosor, bara elände
kerstin z5-6
28-07-2005, 17:58
men varför köper du då sådana hattifnattar -när det finns Chinatown tex ALLA rosor är ympade om de inte är märkta med Rotäkta .. de är dessutom svårare att få tag i -Att ympunderlaget skulle sitta fast med en gummisnodd finner jag osannorlikt -ta bort den du Plantera rosen med ympknölen 15 cm minst, under jord -eller så djupt du kan beroende på rosens storlek .. jag hade ju en spec tråd med rosor till dej -såg du den ?? Kordana Rose är förädlarnamnet -heter den inget mer -ett förnamn ? Här är i alla fall China town
Reserv
28-07-2005, 18:01
Aha, förbannat korkat av mig den sitter på en 3 dm hög stam som saknar grönska, alltså bara bladverk och blomster högst uppe på. Attans va´du är snabb på svaren att du ens hann tänka Anledningen att jag köpte blomman var juh inte att jag så jättegärna ville ha taggiga rosor i trädgården, den var jäkla billig.
kerstin z5-6
28-07-2005, 18:07
Snart ska det nog bli rosor hos dej med
kerstin z5-6
28-07-2005, 18:11
Det kan vara nån av dessa-små krukrosor som heter Kordeana pot roses-Förädlare Kordes
Frisco Kordana Goldy Kordana ® Mabella Kordana Peach Kordana Samba Kordana ® Smile Kordana ® Sunbeam Kordana ® Vanilla Kordana ® Här är länk till Kordes rosor
Alltså, vi var väl inte riktigt klara där än va?.... Den har en stam, jag kan väl inte gräva ner stammen och minst 15 cm. till, då vart det juh ingen blomma över jorden. Jädra knepigt det här, jag har alltså gått och köpt mig en skitros ( men China town var förjädra grann den, har den mycket taggar?)
aha, ursäkta, höll på att skriva när du skrev det sista
kerstin z5-6
28-07-2005, 18:18
Nå nu skrev jag -gräv ner ympen... men menar du att ympen sitter 3dm högt upp ... att det är en ministamros alltså ??Okeeey Grattis -stamrosor tillhör de verkligt exklusiva rosorna .. kräver lite jobb I så fall -plantera nu-bara rotsystemet inte så mkt jord uppefter stammen .. bara begrav rötterna -som den stått i krukan .. -gräv upp i höst o gräv ner den i en "potatisfåra "insvept i tidningar alt i säckväv -begrav den helt alltså -gräv upp i vår o plantera på önskad plats Stamrosor har ympen högst upp -det är det känsligaste stället Ps avlöva rosen innan begravningen Låter du den stå -fryser den bort Chinatown är tagglös -nästan .. o jag ljuger bara litelite ...
Reserv
28-07-2005, 18:31
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-07-2005, 19:18)
Chinatown är tagglös -nästan .. o jag ljuger bara litelite ...
Hmm nu blir jag juh sådär uscha sugen Du har nog rätt, det blir nog en sån till slut, grann var den i alla fall. Hela din trädgård var väldans grann, finns mycket kvar för mig att göra ser jag, men jag har ett kontrollerat kaos där ute
kerstin z5-6
28-07-2005, 18:38
Vem har inte kontrollerat kaos -lycka till med stam rosen -den blir säkert jättevacker - begrav den inte för djupt nu när du planterar -jag tänkte ju på en vanlig ympad ros, inte en stamros -lästa väl för fort .. din ymp ska vara långt ovan jord alltså Foton vore inte dumt
Reserv
28-07-2005, 18:46
Kamera önskas pronto, är nog på gång nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.