Full version: Inkassering av pengar
netaave
En kompis jag haft i många år lånade pengar av oss i början av Februari, det handlar om 300 kr, inget sas om när hon skulle betala igen så jag tog för givet att jag skulle få pengar i slutet av den månaden.
När jag inte fick det sa jag att hon kunde vänta nån månad då eftersom hon uppenbarligen inte kunde betala.
När vi sen pratat under våren har hon alltid så fort jag ringt (hon har inte ringt en enda gång) talat om hur dåligt med pengar hon haft så jag har inte sagt något mer.
I början av juni skjutsade min man henne i bilen 7 mil, då skulle han få bensinpengar när hon fick pengar i juni, dom har vi inte heller sett.
I slutet av juni sa jag då åt henne att hon skulle få komma och måla av skulden ( måla på altanen) sen dess har vi inte hört ett ljud. Nu har vi målat själva, kunde ju inte vänta på att hon skulle kunna.
Nu ska hela vårt kompisgäng där hon ingår ha en årlig fest på lörd, jag har medvetet legat lågt med att prata med henne eftersom jag nu är ganska irreterad. En av våra andra kompisar har dock ringt och erbjudit henne husrum så jag vet att hon kommer.
Jag har i veckan skickat ett mail där jag förklarat att nu är jag både irreterad och förbannad och gett henne den här veckan att betala, det har hon antingen inte läst eller också svarar hon inte. Jag ringde i tisdags och jag vet att hon har nummerpresentatör, hon har inte ringt tillbaka.

Min man tycker inte vi ska bråka, några kompisar vet om det här men tycker inte heller att några hundralappar är något att bråka om. Jag däremot tycker det är en principsak och jag har stöd av några i gänget. Dom här hundralapparna hade t.ex. kunnat gjort att jag och barnen hade kunnat göra något kul i veckan som gick när gubben var borta på jobb.
Jag vet inte hur jag ska kunna ha en kul fest på lördag med det här ouppklarat.
Vänskapen är kanske värd 300 kr, men jag vet ju att jag kommer att ha svårt för den här människan i fortsättningen.
Caprice
Det jag tänker spontant på är att hon måste ha det svårt ekonomiskt,
och kan helt inte betala tillbaka...
Och sitter i en pressad situation, det är pinsamt att säga som det är..
Då borde hon istället passa på att måla av skulden, det borde ju vara perfekt lösning för henne...?

Å andra sidan, ett par hundringar kan man väl alltid skaka fram... Det får bli nudlar i ngr dagar..

Om det istället är så att hon väljer att lägga pengar på annat, än att betala tillbaka skulden till er, då blir man såklart irriterad!

Om jag vore du, skulle jag ringa upp henne, säga "kul att vi ses på festen, du har väl med dej mina pengar..? Jag behöver dem nu..."
Det är bättre att ställa henne mot väggen innan festen, annars finns nog risken att antingen kommer ni bli osams, eller så blir det tryckt stämning er emellan.... Och det är det väl inte värt...

Hursomhelst är det underligt att hon inte reder ut detta med dej...!
Både som vän, och som tack för lånet...
kristerh
om hon nu har så ont om pengar som det verkar, så borde hon ju ha tagit
erbjudandet om målningen, det hade jag gjort wink.gif
jag skulle däremot inte ta upp det innan festen, risken är att det blir ännu mer infekterat på partyt wink.gif försök hålla ut till efter festen och då tala om vad du tycker, fast det kanske är svårt att hålla sig wink.gif unsure.gif
fast det beror på er relation, om ni är jätte bra vänner så kan du ta upp det innan.
krister
Kathy
CITAT (kristerh @ 29-07-2005, 11:16)
om hon nu har så ont om pengar som det verkar, så borde hon ju ha tagit
erbjudandet om målningen, det hade jag gjort  ;)
jag skulle däremot inte ta upp det innan festen, risken är att det blir ännu mer infekterat på partyt wink.gif försök hålla ut till efter festen och då tala om vad du tycker, fast det kanske är svårt att hålla sig wink.gif  :unsure:
fast drt beror på er relation, om ni är jätte bra vänner så kan du ta upp det innan.
krister

"Låna aldrig ut pengar till dina vänner om du fortfarande vill ha dem som vän" - brukar det heta.
Fast, å andra sidan så kan man ju fundera över vad det är för "vän" som bara håller sig undan och inte tar tag i problemet.

Beträffande mail, så kan man begära läskvitto och gällande nummerpresentatörer så kan man blockera sitt eget nummer då man ringer genom att slå #31#telefonnummer. Då blir det egna numret skyddat vid det samtalet.

För övrigt så håller jag med Krister.
Biggan_
Dålig stil av kompisen tycker jag!
Har hon inte möjlighet att betala tillbaka så har du ju gett henne världens chans att bli skuldfri.
Sulawesii
Ja, hade jag haft dåligt med pengar skulle jag kommit och målat innan meningen ens var avslutad! Att få ett sånt erbjudande när man är fattig måste ju vara guld värd.
Jag förstår inte det där med att man inte ska bli osams om några hundralappar. För egentligen handlar det ju om den totala brist på respekt hon visar er genom att inte betala tillbaka/ måla huset/ svara i telefonen el ringa upp. Och det hör inte hemma i ett vänskapsförhållande!!!!
Anki på Öland
Inte mycket till kompis skulle jag vilja säga......
Anki
netaave
CITAT (Anki på Öland @ 29-07-2005, 11:56)
Inte mycket till kompis skulle jag vilja säga......
Anki

Nej jag är jättebesviken!

Har lovat de andra att inte bry mig på festen, då blir ju dom liksom indragna i något de inte är drabbade av.
Nu är jag dessutom så irreterad att jag inte vill ringa henne, då blir vi garanterat osams.
I morgon har jag ju moraliskt stöd av dom andra, så då blir det nog kul ändå!
liv
ohmy.gif Jag har en pricip
Jag lånar aldrig ut pengar till nån nu mera. Jag har flera erfarenheter , typ samma som du berättar om . Jag har inte fått pengarna ännu efter flera år .

Och jag lånar inte pengar av någon .

Det finns nåt som säjer sköt dig själv och skit i andra.
Grymt , men ibland så tyvärr ligger det nåt i et huh.gif
Ophelia
Ofta är det ju inte pengarna (när det rör sig om sådana summor) utan själva principen och ännu viktigare är ju tiliten. Hade hon betalat 60 spänn i månaden (typ lagt undan ca. 2 spänn/dag) så hade hon ju varit skuldfri idag. Ganska fånigt att lova att betala soppapengar i juni och sedan inte göra det. Är man goda vänner så borde man kunna tala om hur situationen ser ut. Att visa lite god vilja genom att fråga om det går bra att göra en "avbetalningsplan".

Om hon har köpt med sig godsaker och en ny blåsa till festen så ska hon verkligen skämmas.

Har haft en sådan vän som jag hjälpte i en risig knipa. Hon kunde sitta framför mig och beklaga sig över att hon inte hade pengar och i ena handen satt hon med ciggen dinglande. Har själv varit rökare och vet vad man lägger ut på skiten:angry:
rabalder
bjud på pengarna! men avpolletera henne som kompis. En människa som man inte kan lita på är inget att ha!!
netaave
Hon har ringt i kväll och då påminde jag henne om både skuld och målning, det hade hon "alldeles glömt" för det var så mycket på jobbet men jag skulle få pengarna i morgon.
Få se om det blir så då.
brittmarie
Håller tummarna för att du får dina pengar. Skulder ska betalas även om de är små. Du får dem säkert hon vågar säkert inget annat när det är flera andra i närheten.
netaave
Nu fick jag ett mail att hon inte skulle komma på festen, det kändes så olustigt!!!!!!!
I stället hade hon satt in pengarna på min mans pg.
Jag blir såååå trött.......
Tinha
Vet du inte om att det bästa sättet att bli av med en människa är att låna ut pengar till dem. De kommer nämligen hålla sig väck för all framtid!

Festen blir säkert roligare utan henne men jag hoppas att hon verkligen har satt in pengarna på ert konto.
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 29-07-2005, 23:24)
Nu fick jag ett mail att hon inte skulle komma på festen, det kändes så olustigt!!!!!!!
I stället hade hon satt in pengarna på min mans pg.
Jag blir såååå trött.......

Trist sad.gif men du får nog känna det som så att hon är ingen riktig vän och inte alls ärlig.
Ha det så kul imorron kväll wub.gif
gunvor
CITAT (liv @ 29-07-2005, 16:50)
ohmy.gif Jag har en pricip
Jag lånar aldrig ut pengar till nån nu mera. Jag har flera erfarenheter , typ samma som du berättar om . Jag har inte fått pengarna ännu efter flera år .

Och jag lånar inte pengar av någon .

Det finns nåt som säjer sköt dig själv och skit i andra.
Grymt , men ibland så tyvärr ligger det nåt i et huh.gif

Håller fullständigt med - har alltid varit snäll o bussig och ställt upp för kompisar men nu räcker det - efter 1500 som "lagts i ett kuvert och kommit bort på posten" aldrig dök upp och jag genomskådade lögnen så är det lånestopp totalt.
Dock lade jag ut 200 för en god vän nyligen - dom kom i ett helt genomskinligt kuvert ! Dom kom fram - för till skillnad mot de 1500 så var dom postade.
Men pengar skall givetvis inte skickas i kuvert på posten - det finns ju många bättre alternativ.
netaave
Ja det gäller att skilja på vänner och vänner!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon