Full version: Var är empatin?
Sidor: 1, 2
Sulawesii
CITAT (Hannele @ 31-07-2005, 14:22)
Apatiska barnen har råkat ut för precis samma sak, men de skickas härifrån, utan hjälp.

Har de? Hur vet du det?
Reserv
Apatiska barnen har råkat ut för precis samma sak, men de skickas härifrån, utan hjälp.

Det är juh knappast här som deras traumatiska upplevelser skett! unsure.gif Den 14 åriga flickan kan juh knappast åka till ett annat land och söka skadestånd för det som hänt i Sverige. Därför kan man inte jämföra dessa olika psykiska men som drabbat barnen heller. Självklart att Svenska barn ska ha större rätt till hjälpen också (med risk för att klassas som rasist också, förutom allt annat jag klassas som här) vi bor juh ändå i Sverige och är Svenskar. I vilket land kan du komma och kräva lika behandlig som ursprungsbefolkningen?
Hannele
CITAT (Sulawesii @ 31-07-2005, 14:33)

Har de? Hur vet du det?

I nyheter berättade de om flickan, som sett sin mor och syskon bli våldtagna och misshandlade. Det är sånt som sker i krig, dagligen, barn blir också våldtagna.

Men vi ska ju inte prata om flykytingbarnen här - skicka hem dem bara?
Ophelia
Nej Hannele. Jag anser inte varjefall att vi ska skicka hem dem och det är ju inte riktigt vad som diskuteras, inte har jag gjort det varjefall. Vad jag har menat är att det går ju inte att jämföra fallet med den 14 åriga flickan och fallen med apatiska barn.

Självklart ska detta med dessa barn också diskuteras, det är ju förfärligt och det håller nog de allra flesta med om.
Sulawesii
Nä, visst ska de barn som behöver få vård!
Men, som Reserv skrev, så är ju det en helt annan sits än vad det är för Örebro-tjejen. Vi kan ju inte döma ut skadestånd här i Sverige för något som begåtts i ett annan land, av sådana som inte är (eller iallafall inte var vi det tillfället) svenskar.
Hannele
CITAT (Sulawesii @ 31-07-2005, 15:00)
Vi kan ju inte döma ut skadestånd här i Sverige för något som begåtts i ett annan land

Det var ju inte huvudsakligen skadestånd jag syftade på - utan att det tyvärr finns massor med svenska barn, som råkar ut för samma sak i Sverige som 14-åringen. Det var inte empati domstolen saknade utan de hade erfarenhet av fler fall.

Ibland skriver kvällstidningar bra saker, men just det här fallet är mest en vinkling för att väcka uppmärksamhet bland lösnummerköpare.
Sulawesii
Jag har aldrig läst eller hört att något liknande hänt i Sverige. Det domstolen hade jämfört med var ju bl a en lite flicka som under längre tid blivit våldtagen av en man. Vedervärdigt? JA!!!! Samma sak? NEJ!!!!
Ophelia
Faktum är att de inte hade erfarenhet av flera fall utan se på en tidigare dom från HD där skadeståndet blev 200 000 kr. Detta skedde 1996. det handlade om en liten 10-årig flicka som rövades bort till en jaktstuga och våldtogs upprepade gånger. Vad man ansåg är att flickan bedömdes inte ha utsatts för större kränkning än den 10-åriga flickan (ersättningen då var 200 000kr). För detta ska hon ha fått ett skadestånd på 400 000 kr. Totalt har flickan tilldömts skadestånd på 510850 kr och då med en sänkning på 100 000 kr. För att även ha sett sin mamma mördas så får hon ett skadestånd på 110850 kr.

Ja det är många barn som utsätts för kränkningar i form av misshandel, sexualbrott m.m. Men detta som flickan råkat ut för är inte alls många barn som råkar ut för (tack och lov!!!!).
Berith
CITAT (Ophelia @ 31-07-2005, 12:40)
CITAT (Berith @ 31-07-2005, 11:26)
CITAT (Ophelia @ 31-07-2005, 11:10)
Anser mig läst ordentligt. Kan bero på hur det skrevs.

CITAT (Hannele @ 31-07-2005, 09:30)
---- hon hade i alla fall "turen" att vara svensk;---

unsure.gif

Och?

Oj. Tänkte inte på att jag behövde förklara ordentligt vad jag menade. Du säger ju att din tolkning av ordet "tur" troligen berodde på hur det skrevs.

Hannele skrev ju att flickan hade "turen" att vara svensk - inte att flickan hade tur som såg sin mamma mördas och sedan själv blev våldtagen flera gånger.

Och det skrev jag som svar på ditt inlägg
CITAT (Ophelia @ 31-07-2005, 09:45)
Har däremot väldigt svårt att förstå resonemanget av "tur".

och Reservs inlägg
CITAT (Reserv @ 31-07-2005, 10:19)
Fundera en gång till över ordvalet tur , den 14 åriga flickan anser nog knappast att hon haft tur .
shiva
Och ....NU. NU, vaknade min reptilhjärna igen.
Så här tycker jag: Han ska ha en kula i huvet!
Kulan ska vara trubbig och insmord med wasabi, så först gör det ont, sen svider det jättemycket, och sen dör han. Fast först ska han tvingas sträck se ALLA avsnitt av Rederiet, utan paus!
Magnus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon