Rossi

Fransk potatissallad

800 g potatis
1 tsk salt
8 rädisor
½ purjolök
30 blad ruccolasallad

Dressing:
2 tsk Dijonsenap
1 dl olivolja
4 tsk vitvinsvinäger
1 tsk salt
1 krm grovmalen svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta

Skala (ev.) potatisen och koka i lättsaltat vatten och låt kallna innan den delas i lagom stora bitar. Skölj och skiva rädisorna och purjolöken. Skär ruccolasalladsbladen i mindre bitar. Lägg den kalla potatisen, rädisorna, purjolöken och ruccolasalladsbladen i en skål och blanda.

Blanda samman dressingen och häll över. Låt stå och dra några timmar före servering.
Annkina
Tack!!!

Vad gott det såg ut. måste testas snarast.

Ska börja vara nyttig efter alla semestrar mm. Borde inte detta var mat som man ska äta om det ska vara lågt GI?
Potatis är väl lite högre, men har läst att det ger mycket mättnadskänsla så det ska vara bra i alla fall. Och inget socker eller animaliskt fett. Bara olja som är bra.
Rossi
CITAT (Annkina @ 31-07-2005, 16:40)
Tack!!!

Vad gott det såg ut. måste testas snarast.

Ska börja vara nyttig efter alla semestrar mm. Borde inte detta var mat som man ska äta om det ska vara lågt GI?
Potatis är väl lite högre, men har läst att det ger mycket mättnadskänsla så det ska vara bra i alla fall. Och inget socker eller animaliskt fett. Bara olja som är bra.

Ja, testa den. Den är god!

Jag kan inte det där med GI och så vidare. Själv tror jag på det där med lagom är bäst och vill inte följa några "metoder" men jag vet att det hjälper många. Det är ju bra att äta "långsam" mat och det är ju det GI-metoden går ut på.

Lycka till med den nyttiga hösten! Det låter sunt och hälsosamt!
netaave
Den är mycket bra ur GI-synpunkt eftersom den innehåller kokt kall potatis.
Vad gäller Gi och potatis så ska man ju helst koka den dagen före och sen hetta upp den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon