Full version: Äcklig köttfärs!
Sidor: 1, 2
netaave
CITAT (Tesa @ 02-08-2005, 12:12)
Men det är nyttigt att veta vad som är i maten... tongue.gif
Själv gör jag min färs från födsel till färdig hamburgare..

Men inte nu på ett tag, om du inte beordrar "kökspersonalen" förstås.
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 02-08-2005, 10:42)
CITAT (Felix matte @ 02-08-2005, 09:50)
Jag köper aldrig kött eller köttfärs i "bubbliga" förpackningar... de som packats för lång hållbarhet.

Har en gång för länge sedan råkat ut för illaluktande kött (i vanlig förp.) och sedan dess ser jag till att det är färskt.. nypackat det jag köper och helst närproducerat.

Vissa butiker har för vana att mala om eller förpacka om köttfärs, eller rent av blanda gammal o ny färs, så det behöver inte vara färskt för att datumet säger så. Då litar jag mer på den gasade färsen.
krister

Kanske är det så men jag tycker det känns så ofräscht ändå att köpa gasbehandlat. Tror att vi faktiskt håller på att sakta ta ihjäl oss med all sk "förädling" och behandling av maten.

Hädanefter kommer jag inte att köpa färs på stormarknader... (ICA och COOP) vi har en liten butik i stan där man får nymald (garanterat) färs... inslaget i vaxat papper och du får biffen precis så tjock du vill ha... precis som på sextiotalet då jag en tid jobbade i charken wub.gif
I den butiken lagas också bl.a ärtsoppa, laxlåda och potatispalt... går åt som smör i sol. biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 02-08-2005, 10:47)
Jag köper aldrig kött eller köttfärs i "bubbliga" förpackningar... de som packats för lång hållbarhet.

Har en gång för länge sedan råkat ut för illaluktande kött (i vanlig förp.) och sedan dess ser jag till att det är färskt.. nypackat det jag köper och helst närproducerat.

Ge Felix lite av den råa köttfärsen, äter han så är det inget fel på den även om den kan lukta lite konstigt. rolleyes.gif

Tyvärr så kan Felix inte vara försöksperson... han tål inte "människomat"... så fort han får minsta bit av nåt så drar han ändan och kliar sig så mycket på kroppen att pälstussar ligger här o var.
Det tog lång tid innan vi förstod vad som gav han klådan... nu mår han hur bra som helst wub.gif
Berit
CITAT (kristerh @ 02-08-2005, 10:42)

Vissa butiker har för vana att mala om eller förpacka om köttfärs, eller rent av blanda gammal o ny färs, så det behöver inte vara färskt för att datumet säger så. Då litar jag mer på den gasade färsen.
krister

Gud va äckligt sad.gif Eftersom min sambo är jägare så äter vi bara älg-och rådjursfärs som vi mal själva till önskade storlek. Köper aldrig färs i butik och mal heller aldrig i fläskkött i köttet som så många rekommernderar för att få en saftigare färs. Det naturliga är bäst om man har möjlighet smile.gif
Tesa
CITAT (netaave @ 02-08-2005, 18:46)
CITAT (Tesa @ 02-08-2005, 12:12)

Men det är nyttigt att veta vad som är i maten... tongue.gif
Själv gör jag min färs från födsel till färdig hamburgare..

Men inte nu på ett tag, om du inte beordrar "kökspersonalen" förstås.

Äh..det är lugnt..frysen är full just nu eftersom vi fått nödslakta en ko i sommar..hela släkten var inblandad i den färsen.. unsure.gif laugh.gif
Reserv
Kan juh tolkas som man vill Tesa laugh.gif laugh.gif laugh.gif
netaave
CITAT (Tesa @ 02-08-2005, 23:45)
[..hela släkten var inblandad i den färsen.. unsure.gif laugh.gif

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
Tesa
jupp....nån som vill ha lite... tongue.gif
Reserv
CITAT (netaave @ 02-08-2005, 23:56)
[..hela släkten var inblandad i den färsen.. unsure.gif  :lol:

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Blir inte så många till släkträffen i fortsättningen då tongue.gif
*Felix matte*
hela släkten var inblandad i den färsen.. unsure.gif laugh.gif

Skulle inte jag vilja göra bullar av sad.gif ohmy.gif ohmy.gif mad.gif laugh.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon