Susanna
01-08-2005, 15:55
Hej!
Hihi, nu har jag äntligen lärt mig hur man skapar ett album. Än så länge finns där bara en bild. En ros som växer i en bortglömd rabatt under några träd. Rosen är liten, bara cirka 50 cm hög. Den sätter en blomma per år och i år kom jag ihåg att fota den. Jag har ingen aning om vad det är, färgsättningen är blandad. Den blommar inte om och bildar inte nypon. Jag antar att det är något muterat! Rosen fanns här när vi flyttade hit för 3-4 år sedan. Eftersom som den står under träd, i en rabatt där det växer gräs, mår den nog inte så bra.
Någon som vet vad det är/hur den blivit som den blivit och om den går att flytta?
PS. Bilden är ganska liten, kan man göra den större?
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2005, 16:15
Påminner om Chicago Peace så det är nog inte säkert att det är någon konstig mutation det kan vara en sort som ska ha de där färgerna. Att växten bara sätter en blomma kan vara att den inte trivs, det kan ex. vara för skuggigt.
Är det en Chicago Peace eller liknande måste den ha minst 6timmars sol per dag för att ge gott om blommor.
Det går bra att flytta rosen och för dig som bor i zon 1 går det bra att flytta både höst och vår. Bara att gräva upp rosen och rensa den fri från ogräs. Gräva en ny rejäl grop (i ett soligare läge) där den befintliga jorden blandas upp med ex, kompost eller rosjord. Planterar du på våren kan du blanda i några spadtag häst eller kogödsel i det översta lagret, planterar du på hösten skippa gödseln. Plantera rosen djupt, förädlingsstället ska vara runt 10-15cm under markytan. Se till så rosen har vatten från våren och framåt under odlingssäsongen + håll jorden ogräsfri så lär den bli större & den borde även sätta fler än en blomma.
(Glömde skriva om den nya växtplatsen så är det bra om det inte har stått andra rosbuskar där nyligen med tanke på jordtröttheten)
Susanna
01-08-2005, 19:30
Hej!
Har tittat på en bild av Chicago Peace som jag hittade i LÅG. Den ligger ganska nära i färg, men kändes lite mer rosa än den här. Fast det kanske skiftar lite från blomma till blomma. Rosen får nästan ingen sol alls, tror att solen försvinner där redan vid 10-tiden. Tre större träd står runt den och tar säkert all näring och allt vatten. Inte har jag skött den heller eftersom jag haft fullt upp med att omvandla en åker till en trädgård. Men jag tror jag ska flytta på den så att den får en chans. Det blir i vår, kommer att vara borta en längre period i höst.
Hur kan man bedöma åldern på en ros? Om jag förstod LÅG rätt så är detta en rabattros och de ska tydligen inte leva så länge. Rosen fanns här när vi flyttade hit och här hade en 94-årig kvinna bott innan oss. Jag har svårt att tänka mig att hon planterade rosor de sista åren av sitt liv eftersom hon var sjuk. Men det är klart, rosor kan ju har varit hennes stor passion.
kerstin z5-6
01-08-2005, 19:56
Även rabatt rosor kan , om de planteras djupt blli rotäkta .. då lever de längre -tror på C peace jag med ..
Sommartorparn
01-08-2005, 19:56
Hej, Jag tror inte det där med rabattrosors begränsade liv gäller i skåne.
Har själv en peace-ros och några andra vanliga rabattrosor som troligtvis är betydligt äldre än sin förväntade livslängd. Diskuterade detta med Kerstin en gång och hon föreslog att rosen kanske har utvecklat egna rötter ovanför ympen och då lever den längre. Om du tycker om rosen så är det väl en god ide att flytta den så den får mera ljus. Passa på att titta om den har fått egna rötter ovanför ympen. Och plantera den djupt. Massor med vatten till en början. Jag skulle förresten vänta med omplantering till framåt oktober.
PS, hej Kerstin såg inte att du va här
Ophelia
01-08-2005, 20:00
Peacerosorna brukar vara långlivade sett till att vara en tehybrid. Att den varierar i sin färg kan just bero på att varje blomma har sin egen skiftning. Om du är osäker på om det är en CP så kan du leta efter Peacerosen. CP är en sport av den.
Här har du en bra länk:
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/ind...=alfa§ion=C
Susanna
01-08-2005, 20:00
Tack för tipsen!
Jag har faktiskt inte ens tänkt på det här med ympställe /rotäkta. Jag ska kolla ordentligt när jag planterar om den. För jag tycker verkligen att den är värd en bättre plats.
Kul att få svar på vilken sort det var!! Det blir liksom lättare att sköta om den när man vet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.