silos
.
Lena i Torslanda
Härligt! Vad tänker du göra med alla bären? Saft, vin eller något annat gott?
silos
CITAT (Lena i Torslanda @ 05-08-2005, 17:41)
Härligt! Vad tänker du göra med alla bären? Saft, vin eller något annat gott?

Jag kommer att göra saft,vinbärsgele(för första gången) och använda bären i brödbak under vintern och äta med yoghurt.
Skall dessutom leta recept för att kunna göra någontimg nytt av bären.

Så skall jag koka gröt som blir så där vackert rosa när den är klar; det gjorde min mamma alltid wub.gif
Lena i Torslanda
Gröten låter spännande! Jag äter gröt varje morgon innan jag går till jobbet och skulle gärna vilja receptet. Lite enformingt med fiberhavregyrn varje dag men magen blir glad iaf, biggrin.gif
silos
Det är ett tag sen som jag kokade den gröten men jag har för mig att man koka mannagrynsgröt och sedan vispar in mosad vinbär den röda sorten.
Vicke
Gör ni sån gröt på vinbär? Vi brukar bara göra av lingon smile.gif
silos
CITAT (Vicke @ 06-08-2005, 12:53)
Gör ni sån gröt på vinbär? Vi brukar bara göra av lingon smile.gif

opps ohmy.gif det var nog lingon som min mamma använde men jag har använt röda vinbär smile.gif
yla
snott på nätet
Klappgröt

4 portioner

En del kokar klappgröt med enbart saft och mannagryn, andra kokar först mannagryn och vatten och tillsätter sedan saften. Gemensamt är vispningen, för vitsen med klappgröt är att den ska vara luftig och porös.

5 dl vatten
1 dl mannagryn
2 1/2 dl söt saft, gärna lingonsaft
ev extra socker

till servering: mjölk eller
gräddklick och sylt

Koka upp vatten och vispa ned mannagrynen. Låt dem koka under vispning i 4 minuter. Tillsätt saften och smaka av med socker. Häll upp gröten och vispa den kall. Servera med mjölk eller grädde och sylt.
Fialotta
CITAT (oldwolfie @ 06-08-2005, 15:38)
snott på nätet
Klappgröt

4 portioner

En del kokar klappgröt med enbart saft och mannagryn, andra kokar först mannagryn och vatten och tillsätter sedan saften. Gemensamt är vispningen, för vitsen med klappgröt är att den ska vara luftig och porös.

5 dl vatten
1 dl mannagryn
2 1/2 dl söt saft, gärna lingonsaft
ev extra socker

till servering: mjölk eller
gräddklick och sylt

Koka upp vatten och vispa ned mannagrynen. Låt dem koka under vispning i 4 minuter. Tillsätt saften och smaka av med socker. Häll upp gröten och vispa den kall. Servera med mjölk eller grädde och sylt.

Kom jag ihåg från jag va liten...gillade de inte då rolleyes.gif

edit: du har PM
yla
CITAT (maudan @ 06-08-2005, 15:41)
[

edit: du har PM

jag gillade den skarp mums klappgröt

du har också pm tongue.gif
netaave
Klappgröt på blåbär fick man hos mormor när man var liten. wub.gif
Lena i Torslanda
Klappgröt har jag hört talas om men aldrig riktigt vetat vad det är gjort av.Jag tycker det låter gott och ska def. testa det.
silos
Så där ja nu doftar hemmet av det nykokta röda vinbärssaften smile.gif Och mycket gott blev saften dessutom och jag har redan druckit ett par stora glas av den ljuvliga drycken smile.gif

Vovvarna iaktog mig mycket noga när jag gjorde i ordning :Saft-Maijan på spisen och Linda slukade i sig bären som hamnade på golvet biggrin.gif

I morgon kommer jag att plocka mera bär om det inte regnar.

Skördetid är sannerligen en härlig tid wub.gif
silos
Till efterrätt ikväll hade jag en stor portion vaniljglass och över den hällde jag varm vinbärssaft,lite strösocker och lät det stå en stund;och wow så gott det var,det hade blivit några isbitar inuti glassen och allt var så där ljuvligt rosa och självklart mumsade jag i mig allt och ville ha mer men lät bli biggrin.gif
lisselbo
Vinbärsplockning ..... med valpens sällskap trevligt, trevligt.
Om hon bara inte plöjde in i buskarna och åt som en besatt.
Gossen Ruda
Det är verkligen ett vinbärsår i år. Jag har hittills plockat 8 kg av vardera svarta och röda och frusit in. Möjligen blir det lite till men jag har kvar mycket infruset från förra året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon