netaave
Jag tänker mig ett mördegsskal jag gräddar helt klart och sen fyller med bär och grädde eller liknande.
Någon som testat det och har ett bra recept?
Åsa, mälardalen zon 2
Fransk tartdeg tycker jag ger sprött och fint pajskal, citronskalet ger en fin smakbrytning till frukt och bär. Receptet är ur min favoritbakbok som tyvärr inte säljs längre = Konditorns bästa

125g smör
3dl vetemjöl
1/2 krm salt
1 msk strösocker
1/2 citron, rivet skal
1 lätt vispad äggula
2 msk isvatten

Blanda snabbt ihop till en fast deg, låt degen vila någon timme i kylskåpet. Kavla degen eller tryck ut den direkt i pajformen. Grädda i ca 20min i 200 grader.

Ett tips som står i boken är att om man har tänkt fylla pajskalet med kall fyllning och man vill att krispigheten i pajbottnen ska finnas kvar länge så ska man pensla pajskalet med smält choklad för då suger inte pajskalet upp fukten ur fyllningen.
pejori
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-08-2005, 15:59)
Fransk tartdeg tycker jag ger sprött och fint pajskal, citronskalet ger en fin smakbrytning till frukt och bär. Receptet är ur min favoritbakbok som tyvärr inte säljs längre = Konditorns bästa

125g smör
3dl vetemjöl
1/2 krm salt
1 msk strösocker
1/2 citron, rivet skal
1 lätt vispad äggula
2 msk isvatten

Blanda snabbt ihop till en fast deg, låt degen vila någon timme i kylskåpet. Kavla degen eller tryck ut den direkt i pajformen. Grädda i ca 20min i 200 grader.

Ett tips som står i boken är att om man har tänkt fylla pajskalet med kall fyllning och man vill att krispigheten i pajbottnen ska finnas kvar länge så ska man pensla pajskalet med smält choklad för då suger inte pajskalet upp fukten ur fyllningen.

tack smile.gif
sparat i receptboken smile.gif wub.gif
elleave
Hittade ett recept när vi sökte på nätet. Enkelt, behöver inte knådas! biggrin.gif wub.gif
Fast vi hade bara hallon, färska från trädgården förstås. Skalet smakade lite som bondkakor. Var jättegott!

Enkel bärpaj

En god paj med bär som går supersnabbt att göra och som är relativt sund eftersom den inte innehåller så mycket socker.
Tid: 10 min arbete
4-6 portioner

Du behöver:
Pajdeg:
125 g smör eller margarin
½ dl farinsocker
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
Fyllning:
2 ½ dl Kelda vaniljsås eller Milda vaniljvisp
500 g frysta hallon och blåbär

Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader. Smält matfettet i en kastrull och ta av kastrullen från plattan. Rör ner farinsocker, havregryn och vetemjöl till en jämn smet. Klicka ut den i en pajform ca 24 cm i diameter. Ta baksidan av en sked och tryck ut degen i pajformen så den blir jämn. Detta går på 1 minut med denna enkla pajdeg.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 14 minuter. Låt svalna.
Fyllning:
Vispa vaniljsåsen/vaniljvispen och klicka ner den i pajskalet. Strö över de tinade bären.

netaave
Fläcken på duken fick hon med också tongue.gif
Den här var verkligen super, den har vi inte gjort för sista gången.
Tack även för ditt recept Åsa, det ligger redan i min receptbok. wub.gif
Fenja
Jag brukar göra en vanlig mördeg, till en stor pajform:
200 gr smör (använd riktigt smör det blir sprödast)
1/2-1 dl strösocker
8 dl vetemjöl
Hacka ihop degen med en kniv, rör den inte med händerna, kör den sedan med en processor eller elvisp tills den är kornig ungefär som havregryn. Häll mördegen i formen och tryck snabbt till den runt kanterna. Grädda till den är gyllene.
Jag brukar blande 5 dl creme fraish ungefär lika mycket krossad ananas (byt ut mot mixade jordgubbar, mxade inlagda päron till ex.) och lägga i pajskalet och grädda tills fyllningen stannat. Grädda ej för länge för så skär sig creme fraishen. Låt svalna väl och gärna stå en stund i kylskåp innan servering.
Mvh
Fenja
pejori
CITAT (Fenja @ 06-08-2005, 17:30)
Jag brukar göra en vanlig mördeg, till en stor pajform:
200 gr smör (använd riktigt smör det blir sprödast)
1/2-1 dl strösocker
8 dl vetemjöl
Hacka ihop degen med en kniv, rör den inte med händerna, kör den sedan med en processor eller elvisp tills den är kornig ungefär som havregryn. Häll mördegen i formen och tryck snabbt till den runt kanterna. Grädda till den är gyllene.
Jag brukar blande 5 dl creme fraish ungefär lika mycket krossad ananas (byt ut mot mixade jordgubbar, mxade inlagda päron till ex.) och lägga i pajskalet och grädda tills fyllningen stannat. Grädda ej för länge för så skär sig creme fraishen. Låt svalna väl och gärna stå en stund i kylskåp innan servering.
Mvh
Fenja

ÅÅÅÅÅ annanaspaj!!!! rolleyes.gif
vad längesedan jag åt det. får göra en i kväll laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon