netaave
Västerbottenpaj, enkel

Skal:
3 dl vetemjöl
el. 2 dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl
2 krm salt
125 gr smör
1-2 msk kallt vatten

Fyllning:
1 gul lök
150 gr riven västerbottenost
3 ägg
2,5 dl mjölk
salt & peppar

Arbeta samman degen
Tryck ut den i en smord pajform ca 26 cm
Sätt ugnen på 200 gr
Ställ pajformen i frysen i 15 min
Förgrädda skalet ca 10 min
Skiva löken och fräs den mjuk i lite matfett under tiden
Bred ut den i pajbotten
Strö över osten
Vispa samman ägg, mjölk och kryddor och häll det över osten i formen
Grädda 25 min
Åsa, mälardalen zon 2
Vi åt kräftor igår och vi hade Malabarspenatpaj till, det gick bra det med.

Om det är någon som undrar vad malabarspenat är så ser den ut såhär:

netaave
Aldrig hört talas om, men den såg läcker ut. Min finns faktiskt oxå på bild i "Dagens bild"-tråden.
zaaritha
Min malabarspenat har grönröda blad!??
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns både en röd och en grön variant jag har den helgröna.

Kan lägga till att jag faktiskt haft en malabarspenatplanta som krukväxt i 1,5 år i en enliters kruka som faktiskt har hållit sig fin året runt trots att min lägenhet är ganska mörk, bladen blir visserligen inte så stora som på den jag har utomhus i rejäl kruka men den brukar vara full av mörka bär som sitter kvar och är fina länge (när de torkar kan man skörda dem, det finns frön i dem).
netaave
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,06-08-2005, 21:50)
Det finns både en röd och en grön variant jag har den helgröna.

Kan lägga till att jag faktiskt haft en malabarspenatplanta som krukväxt i 1,5 år i en enliters kruka som faktiskt har hållit sig fin året runt trots att min lägenhet är ganska mörk, bladen blir visserligen inte så stora som på den jag har utomhus i rejäl kruka men den brukar vara full av mörka bär som sitter kvar och är fina länge (när de torkar kan man skörda dem, det finns frön i dem).

Kanske man kan få nåt frö då?
Det där är en "vit" växt för mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå jag har nog fröer så det räcker till dig PM:a mig din adress.

Malabarspenaten kommer från Indien och kräver mycket värme, i växthus, inglasad balkong/altan eller i ett varmt hörn i ett uterum brukar de kunna växa ganska bra. Den har stora tjocka suckulenta blad med god spenatsmak. Bären innehåller ett kraftigt färgämne och kan användas till att exempelvis färga mat.

Bären läggs i blöt någon/några timmar innan man sår, sedan petar man ner hela bären i jorden, vattnar och sätter plast över + ställer varmt ibland kan det ta ganska många veckor innan de gror + de gror oregelbundet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon