Full version: Enkel Vsterbottenpaj
netaave
Vsterbottenpaj, enkel

Skal:
3 dl vetemjl
el. 2 dl vetemjl och 1 dl grahamsmjl
2 krm salt
125 gr smr
1-2 msk kallt vatten

Fyllning:
1 gul lk
150 gr riven vsterbottenost
3 gg
2,5 dl mjlk
salt & peppar

Arbeta samman degen
Tryck ut den i en smord pajform ca 26 cm
Stt ugnen p 200 gr
Stll pajformen i frysen i 15 min
Frgrdda skalet ca 10 min
Skiva lken och frs den mjuk i lite matfett under tiden
Bred ut den i pajbotten
Str ver osten
Vispa samman gg, mjlk och kryddor och hll det ver osten i formen
Grdda 25 min
sa, mlardalen zon 2
Vi t krftor igr och vi hade Malabarspenatpaj till, det gick bra det med.

Om det r ngon som undrar vad malabarspenat r s ser den ut shr:

netaave
Aldrig hrt talas om, men den sg lcker ut. Min finns faktiskt ox p bild i "Dagens bild"-trden.
zaaritha
Min malabarspenat har grnrda blad!??
sa, mlardalen zon 2
Det finns bde en rd och en grn variant jag har den helgrna.

Kan lgga till att jag faktiskt haft en malabarspenatplanta som krukvxt i 1,5 r i en enliters kruka som faktiskt har hllit sig fin ret runt trots att min lgenhet r ganska mrk, bladen blir visserligen inte s stora som p den jag har utomhus i rejl kruka men den brukar vara full av mrka br som sitter kvar och r fina lnge (nr de torkar kan man skrda dem, det finns frn i dem).
netaave
CITAT (sa @ mlardalen zon 2,06-08-2005, 21:50)
Det finns bde en rd och en grn variant jag har den helgrna.

Kan lgga till att jag faktiskt haft en malabarspenatplanta som krukvxt i 1,5 r i en enliters kruka som faktiskt har hllit sig fin ret runt trots att min lgenhet r ganska mrk, bladen blir visserligen inte s stora som p den jag har utomhus i rejl kruka men den brukar vara full av mrka br som sitter kvar och r fina lnge (nr de torkar kan man skrda dem, det finns frn i dem).

Kanske man kan f nt fr d?
Det dr r en "vit" vxt fr mig.
sa, mlardalen zon 2
Jod jag har nog frer s det rcker till dig PM:a mig din adress.

Malabarspenaten kommer frn Indien och krver mycket vrme, i vxthus, inglasad balkong/altan eller i ett varmt hrn i ett uterum brukar de kunna vxa ganska bra. Den har stora tjocka suckulenta blad med god spenatsmak. Bren innehller ett kraftigt frgmne och kan anvndas till att exempelvis frga mat.

Bren lggs i blt ngon/ngra timmar innan man sr, sedan petar man ner hela bren i jorden, vattnar och stter plast ver + stller varmt ibland kan det ta ganska mnga veckor innan de gror + de gror oregelbundet.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon